A mechanikus órák reneszánsza sok olyan márka újjáéledését hozta magával, amelyek eltűntek a 20. században. A megszűnés oka legtöbbször a kvarcórák megjelenésével elinduló, a teljes svájci óraipar válságát okozó piaci változás volt  – ezt kvarcválságként szoktuk emlegetni -, de a század történelmi viharaiban más okai is lehettek.  A nemrég újjáéledő márkák sokféle üzleti és piaci stratégiát követtek – ebben a cikkben a skála talán két végpontját jelentő megoldást mutatjuk be a hagyományokhoz, elődökhöz szigorúan ragaszkodó Triton és a magyar vonatkozásokkal is rendelkező, a múltat leginkább a nevében őrző Angelus történetén keresztül.

Triton

A Triton órát 1962-ben tervezte Jean René Parmentier, a francia légierő ezredese a könnyűbúvárkodásban úttörő, 1946-ban Jacques Cousteau által alapított Spirotechnique számára. A Triton francia készítésű óra, ETA 2772 szerkezettel készült, az akkoriban búváróráknál is megfelelő 37 mm átmérőjű tokkal és 39 mm-es lünettával – igen, a lünetta szélesebb volt, mint maga a tok -. Az óra jellegzetes, egyedi eleme a tok felső részén lévő korona és a hajlított koronavédő, amivel a búvárok számára életveszélyt jelentő, véletlen elállítást vagy a korona sérülését előzték meg.

Akkor és most – kétféle stratégiával: Triton és Angelus
Triton Spirotechnique – Forrás: www.mentawatches.com

Az órát 1963-ban kezdték árusítani a Spirotechnique boltjaiban, egyáltalán nem volt olcsó, a Rolex Submarinerrel egy árkategóriában mozgott, sőt, valamivel drágább is volt. Az óra ezután az 1970-es évek közepéig volt kapható.

 

Akkor és most – kétféle stratégiával: Triton és Angelus
Korabeli búváróra hirdetés, Tritonnal és Submarinerrel – Forrás: www.hodinkee.com

A Tritont 2015-ben indította újra Jean Sebastien Coste és Philip Friedmann. Az eredetihez nagyon hasonló designt dolgoztak ki, gyakorlatilag ugyanúgy néz ki az óra, mint az 50 évvel korábbi, néhány tulajdonságát igazították a mai igényekhez. A tok kissé nagyobb lett, 40 mm átmérőjűre nőtt, hélium szeleppel is felszerelték az 500 méter vízállóságú órát, valamint zafírüveget és dátumot kapott. Szerkezetnek a 42 órás járástartalékú Soprod A10 került a tokba, ami ETA, vagy saját fejlesztés hiányában a jobb megoldás a Sellitával szemben. A változásokat más névvel is ki szerették volna fejezni, az új Triton Subphotique-ként található meg.

Akkor és most – kétféle stratégiával: Triton és Angelus
Az új Triton Subphotique – Forrás: http://oceanictime.blogspot.hu

A kollekció lényegében ebből az egy típusból áll, ezt adják ki különböző színű számlapokkal (kék, zöld, szürke, fekete stb), szíjakkal vagy fémcsattal, és egyedi kinézetű órát is lehet tőlük rendelni. A Triton órák most sem olcsók, ötezer dollár körüli áron vásárolhatóak meg az újak.

Akkor és most – kétféle stratégiával: Triton és Angelus
Baloldalon az új, jobboldalon a régi Triton – Forrás: www.hodinkee.com

Angelus

Az Angelus jóval hosszabb múltra és komolyabb hírnévre tekinthet vissza, mint a Triton. 1891-ben alapította meg Albert és Gustav Stolz Svájcban, az egyik legnagyobb óraipari központban, Le Locle-ban, majd 1898-ban csatlakozott hozzájuk harmadik testvérük, Charles is. Az Angelus komoly szakmai sikereket aratott kezdetben zsebóráival, majd a karóráival. 1925-ben készítették első, mono-pusher (azaz egygombos, amikor a stopper indítása, megállítása és nullázása ugyanazzal a gombbal történik) megoldással működő kronográfjukat, 1935-ben pedig a napjainkban is megszokott két gombos, kézi húzós kronót.

Akkor és most – kétféle stratégiával: Triton és Angelus
1935-ös két gombos, kézihúzós kronográf. – Forrás: Angelus

Az Angelus órái – amíg működött a gyár – mindig a legjobb minőséget és a legújabb fejlesztések alkalmazását jelentették. 1930-ban kezdték gyártani az akkori legkisebb méretű, 8 napos járástartalékkal rendelkező szerkezetet, ennek mérete 32×21 mm, heti pontossága egy percen belüli volt.

Akkor és most – kétféle stratégiával: Triton és Angelus
A legkisebb 8 napos szerkezettel szerelt karóra, 8 days jelzéssel – Forrás: www.watchpaper.com

A magyar légierő 1940-ben választotta beszállítójának az Angelust, a pilóták ezután a cég kronográfjaival repültek, a 215 típusjelű, a hátlapjukon L.E. feliratot hordó karórák ma féltett gyűjteményi darabok, megtestesítve az ideális antik stopperes órát, a 38 mm-es tokkal, két segédkörös számlappal, fekete-arany színekkel.

Akkor és most – kétféle stratégiával: Triton és Angelus
A Magyar Légierőnek szállított Angelus kronográf – Forrás: vintagecaliber.com

 

Akkor és most – kétféle stratégiával: Triton és Angelus
A Magyar Légierőnek szállított Angelus kronográf hátlapja – Forrás: vintagecaliber.com

Az Angelusra mindig jellemző volt, hogy óraipari újdonságokat készített. Az első volt, amely szériában gyártott dátummal felszerelt kronográfot 1942-ben, itt készítették az első automata és vízálló negyedütős karórákat Tinkler néven – ebből összesen 100 darab készült; 1958 – és az első ébresztős és dátumos karórát, a Datalarmot (1956).
1943-ban a Panerai az Angelust választotta beszállítójának, a végül prototípusként megmaradt Mare Nostrum kronográf lelke az Angelus SF215 szerkezete volt.

Akkor és most – kétféle stratégiával: Triton és Angelus
A Panerai Mare Nostrum kronográfja – Forrás: www.ablogtowatch.com

Ennek az együttműködésnek és a beépített szerkezeteknek köszönhető a Panerai-okon jól ismert, 9 óránál elhelyezett kismásodperces számlap:  1955-ben a 8 napos SF240 számú szerkezetek kerültek a Panerai tokokba.

Akkor és most – kétféle stratégiával: Triton és Angelus
Angelus szerkezet Panerai tokban – Forrás: www.salonqp.com

Az Angelus 1978-ig működött, majd hasonlóan több, szintén megszűnt legendás márkához (lsd. Universal Geneve) lehúzta a rolót.

A szünet után 2015-ben indult újra az U10 Tourbillon Lumiére típussal. Filozófiájuk teljesen más, mint a Tritoné és a legtöbb feltámadó márkáé. Az új tulajdonos tudatosan meg sem próbálta a régi Angelus órák külsejét, megjelenését felidézni, hanem ehelyett inkább az innovatív szellemiséget követték, a legújabb technológiák alkalmazásával.
Az Angelus kínálatában szereplő órák mindegyike extrém kinézetű és extrém megoldásokat alkalmaz, valóban csak a márkanév hasonlít az ősre. Áruk is extrém, több tízezer eurós. Az első új Angelus, az U10 Tourbillon 62,75×38 milliméteres, tourbillonos kézi felhúzású, 38 köves, 90 órás járástartalékú szerkezettel szerelt, mindössze 25 darabos limitációban, ára 100 ezer euró körüli.

 

Akkor és most – kétféle stratégiával: Triton és Angelus
Angelus U10 Tourbillon Lumiére – Forrás: www.fratellowatches.com

Igaz, ennél „olcsóbban” is vásárolható Angelus, például az U40 Racing típusú, 42 mm-es titántokos, szkelettált számlapos, tourbillonos óra kb. 30 ezer eurós áron már elérhető.

Akkor és most – kétféle stratégiával: Triton és Angelus
Angelus U40 Racing Tourbillon Skeleton – Forrás: watch-gk.com

Bár a céges filozófiától láthatóan nagyon messze van, de bízzunk benne, hogy előbb-utóbb visszanyúlnak az Angelus múltjához néhány klasszikusabb formával is.

Akkor és most – kétféle stratégiával: Triton és Angelus
Chronodato, sokak szerint a legjobb és legszebb Angelus – Forrás: www.mentawatches.com

 

A régi, elveszett márkák újjáélesztése mindig érdekes kérdés. Sosem lesz eldöntött, hogy mi a megfelelő irány: továbbvinni a márka eredeti vonalát, vagy valami teljesen új koncepciót felhúzni a régről ismert névre. A Triton és az Angelus pont ebben különböznek. A kvarcválság mindkettőt a földre vitte, a huszonegyedik században viszont mindkét márka megkapta a lehetőséget, hogy méltók legyenek a névhez, a múlthoz. Mindkettő másként. Pedig az Angelus szerkezetek kifejezetten elterjedtek voltak és ennél emberközelibb, vagy földhözragadtabb – a szó nemesebb értelmében – kollekciót is el tudtunk volna képzelni. A Tritonnál pedig követték a napjainkban igen biztos stratégiát: régi, bevált típus újjáélesztése, mint ahogy ezt tette, vagy teszi a Rado, a Tudor, az Omega és még sorolhatnánk hány gyártó…

Akkor és most – kétféle stratégiával: Triton és Angelus
A fekete Chronodato is egy eltalált darab… – Forrás: Timepiecechronicle.com