Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
Kronometer
Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
  • Magazin
  • Tech

Over the top – Az elitek

  • Kun László
  • 2017-10-02

Az óragyártók világa kemény világ, csak a legmagasabb minőséggel lehet versenyben maradni, és a túlélés még úgy sem biztos. Felsorolni is nehéz, hány óramárka tűnt el a piacról, nagy részükről ma már szinte senki sem hallott. De ahogyan mindenhol, az óragyártókon belül is van egy szűk elitklub, ahova csak kőkemény feltételek teljesítése után lehet bekerülni, ha a szigorú bírák erre engedélyt adnak. A lehetőség szerencsére mindenki előtt nyitva áll, amihez az útmutatót is megadják.

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

A legfontosabb elitklub a 2005-ben alapított Fondation de la Haute Horlogerie (FHH). Az Haute Horlogerie-t nehéz pontosan magyarra fordítani, talán az órás iparművészet, órásművészet szó írja le legjobban. Az FHH az órásművészet alapítványa, amit 2005-ben alapítottak azért, hogy őrködjenek a minőség megtartása, az egységesen magas elvárások felett konferenciákkal, publikációkkal, képzésekkel és olyan események megrendezésével, mint a genfi SIHH.

Az Alapítványnak jelenleg 29 partnertagja és 36 társult tagja van. A tagok között gyakorlatilag minden nagy presztízsű márka ott van, a mindenki által jól ismert Rolex, Omega, Breitling, Zenith, Patek Philippe, Vacheron Constantin, Audemars Piguet, Tag Heuer, Jaeger-LeCoultre nevektől kezdve a német csúcsgyártókon át – Lange & Söhne, Glashütte Original – a kisebb, de a legmagasabb színvonalat és innovativitást jelentő manufaktúrákig, mint például MB&F (a különlegességek kedvelőinek érdemes nyomon követni munkásságukat), Voutilainen, Thomas Prescher, Urwerk, Jaquet Droz, Harry Winston. Nemrégen az Ulysse Nardin is csatlakozott hozzájuk.

MB&F HM6 Alien Nation – Forrás: MB&F

 

Az FHH úgy találta, hogy érdemes nyilvánosságra hozni azokat az elveket, amelyek alapján kiválasztják tagjaikat. Ha megosztják azt, hogy szerintük mit jelent az igazán magas minőség, azzal segíthetik annak fenntartását és bemutathatják, miért különleges amivel foglalkoznak, miért indokolt az a magas presztízs, amit egy komoly karóra jelent, milyen nagy mennyiségű munkát és tudást jelent egy óra, egy szerkezet kifejlesztése, gyártása, összeszerelése.

Az elveket, szempontokat Fehér Könyvben írták le, amit az elmúlt pár hónapban az egész világon bemutattak, Genfben, Párizsban, Milánóban, Dubaiban, New York-ban, Sanghajban és Hong Kong-ban.

„Fehér lap”, de szabad fordításban inkább Fehér könyvnek nevezhetjük. – Forrás: FHH

A Fehér Könyvben olvasható az a fogalom is, ahogyan az óragyártás nagyágyúi meghatározzák, mivel foglalkoznak minden nap: „Az órásművészet (Fine Watchmaking) kiválóság az óragyártásban, az órás és iparművészeti technikák együttes alkalmazása”.
Az órásművészetet szerintük öt érték jelenti:

  1. identitás (az óramárka),
  2. megbízhatóság (amikor a szavak és a tettek -a minőség- egységben vannak),
  3. eredetiség (a kreativitás és az innováció alapúság),
  4. hitelesség (az egyetlen út a technológiák, módszerek tökéletesítése),
  5. etikusság (felelős módszerek alkalmazása).

Az óramárkákat több csoportba osztják, az értékelési szempontokat ehhez alakították ki. A négy csoport, amibe beoszthatóak az órások-óragyártók:

  • Történelmi óraházak: a hosszú múlttal és hagyományokkal rendelkezők (Patek Philippe, JLC, Rolex, Omega és társaik)

 

  • Modern márkák: modern órákkal, viszonylag rövid múlttal (Richard Mille, Urwerk, Ressence stb)
Ressence Type 3, „az olajjal töltött óra” – Forrás: Monochrome-watches.com
  • Luxusmárkák: amelyek más luxustermékeket, legtöbbször ékszereket is gyártanak (pl. Chopard, Hermés, Bulgari, Chanel)
Bulgari Carillon Tourbillon DR3300 by Daniel Roth – Forrás: ABTW

Művészek-alkotók: ide tartoznak a független órások, akik sokszor önmaguk végzik a teljes óratervezést, óragyártást, szerelést, eladást, szervizelést is (pl. Kari Voutilainen, Laurent Ferrier, Armin Strom – ilyen Becsei Áron is, aki még nem tagja az Alapítványnak, de minden lehetséges helyen és időben érdemes beszélni róla és óráiról)

A magyar készítésű Bexei Primus – Forrás: Bexei.hu

Végül a legfontosabb, hogy milyen szempontok alapján választják ki azokat, akik bekerülhetnek az Alapítványba:

  • Kutatás-fejlesztés, gyártás és műszaki tudás: itt értékelik mindazt a technikai és gyártási tudást, minőséget, amit az órákban alkalmaznak, beleértve az anyagokat, minden alkatrészt, a különböző minőségi tanúsítványokat, eljárásokat, amelyeknek házon belüli, saját felügyeletük kell, hogy legyen.
  • Stílus, design, művészi hozzáértés: megvizsgálják, értékelik az eredetiséget, újdonságot, a minőségi többletet, amit a márka képvisel.
  • Történelem és márkanév: ez a szempont jelenti, milyen módon óvják, ápolják az örökséget, mennyire tartanak ki az alapítók szándékai mellett, hogyan tartják fent a márkanevet.
  • Kereskedelem és szerviz: a forgalmazás és a szerviz minőségét vizsgálják – mekkora a lefedettsége, az árazás, az ügyfélszolgálat minősége milyen.
  • Gyűjtők és szakértők: azt jelenti, mekkora az érdeklődés az aukciókon, hogyan tartja a márka az értékét, milyen a gyűjtői közösség.
  • Márkaimázs és kommunikáció: vizsgálják, milyen a márkáról alkotott kép, milyen a különböző, leginkább digitális kommunikációs térben való megjelenés, hogyan működik a vállalati felelősségvállalás (társadalmi, környezetvédelmi, beszerzési felelősség elsősorban).
  • Képzések: milyen minőségűek a vállalati személyzetnek tartott képzések a gyártásban, eladásban, szervizben és marketingben.

Miután az erre megválasztott bizottságok értékelik a jelölteket, pontozást tartanak, és amelyik jelentkező a maximális tízből hatot elér, megkapja a tagságot. A bizottsági tagok a hét szempont szakértőiből állnak, igazán színes társaságot alkotva: muzeológusok, óratervezők, újságírók, kereskedők, aukciós szakértők, egyetemi tanárok, óraipari képzéseket tartók vannak köztük.

A tagok listájából látható, hogy tényleg a legnagyobbak találkoznak, érdemes követni, mi történik az Alapítványnál.

Patek Philippe Ref.5140 Calibre 240 – Forrás: ABTW / Patek Philippe

 

 

Related Topics
  • FHH
Kun László

Előző cikk
  • Magazin
  • Típus/történet

Rolex Datejust – 1. rész

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2017-09-29
Megnyitás
Következő cikk
  • Szembejött
  • Tech
  • Tesztek

Grand Seiko SBGA211 ‘Snowflake’ és a Spring Drive

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2017-10-07
Megnyitás
You May Also Like
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

A Panerai dicsősége és bukása?!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-10-08
Megnyitás
  • Magazin
  • Vintázs

Ilyenek voltak az IWC „szexista” reklámkampányai – és így tűntek el.

  • Kiss Csaba
  • 2025-10-04
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Bamford Propilot, gyöngyházas Aquis, Panda Divers 65: Oris újdonságok egyenesen Genfből!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-10-02
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

A legelső mechanikus Casio, és egy napelemes Tissot

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-30
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Óracsoda a Greubel Forsey-től, olcsó svájci munkaerő & H.Moser

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-29
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Láncos F. Berthoud, MB&F megőrülés, BAMFORD Oris, francia microbrand

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-27
Megnyitás
  • Magazin
  • Túlóra

Dokumentumfilm készül a Kultúrbrigád utolsó hónapjairól – a TE támogatásod is számít!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-26
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Jacob, Genta, Singer és az Hublot manufaktúra

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-25
Instagram

kronometer

Órákról, mindent.
Kövesd YouTube csatornánkon ”Őszintén: órákról” vlogunkat, vagy olvass friss híreket és teszteket a kronometer.hu oldalon!

Vannak órák, amikre másként tekint az európai Vannak órák, amikre másként tekint az európai szem, mint a japán. Lehet, hogy ez is olyan? 

https://kronometer.hu/2025/10/09/tudor-1916-luna/
Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy óram Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy óramárka, amit úgy hívtak, hogy Panerai. 
Ennyi amit biztosan tudunk, innen pedig minden marketinges generáció úgy hajlította, ahogy nem szégyellte. 
A Dávid listája című sorozatunk második részében egy gyémántos Luminoron keresztül jutunk el egy ígéretes márka ügyes-bajos dolgaihoz. 

https://youtu.be/hBKvibjD99E?si=xNBr09LoqwHefwYM
Hogy mitől jó egy óra, az sok-sok apró részle Hogy mitől jó egy óra, az sok-sok apró részletből áll össze, de az utolsó és legfőbb pont, hogy TETSZIK-E, az mindig szubjektív marad. Ennél a típusnál arra fordítottuk a fókuszt, hogy az apró részletek milyen egészet alkotnak, és azok az apró részletek mennyire kidolgozottak. Spoiler alert: dulván. 

https://kronometer.hu/2025/10/07/mindentvivo-oltony-orient-star-modellek-jelentek-meg-ime/
Teljesen matt szürke darabbal robbant be a megfiz Teljesen matt szürke darabbal robbant be a megfizethető "expedíciós" órák piacára a Certina! Homokszórt tok, GMT lünetta, iránytű, igényes kidolgozás, 250.000 alatt!!!

https://kronometer.hu/2025/10/06/semmi-csillogas-certina-ds-x-gmt/
"facelift" érkezett az Orient Star semi skeletono "facelift" érkezett az Orient Star semi skeletonok közé

https://kronometer.hu/2025/10/03/harom-uj-attort-szamlapos-orient-star/
Volt idő, amikor még elfogadottak voltak az ilye Volt idő, amikor még elfogadottak voltak az ilyen reklámok. Ma már nem lehetne olyan szlogen egy óra reklámban, hogy "Majdnem olyan komplikált, mint egy nő. Viszont ez pontos."
Egyszerűen ez ma már nem menne át. Tucatnyi ilyen reklámja volt az IWC-nek a kilencvenes évektől kezdve. Kiss Csaba egy nagyon jó összefoglaló cikket írt arról, hogy honnan indult, milyen fogadtatásban részesült, és hogy múlt el ez az érája az IWC reklámkampányainak. 

https://kronometer.hu/2025/10/04/macso-humor-onironia-es-kreativitas-igy-irta-at-a-wirz-es-a-jung-von-matt-a-luxusora-reklamok-szabalyait/
Megint erősít a svájci belépő kategóriában Megint erősít  a svájci belépő kategóriában a Roamer!

https://kronometer.hu/2025/10/01/keramia-es-zafir-belepoaron-svajcbol-roamer-mercury-chrono/ 
@roamerofswitzerland
A Berneron kifejezetten friss márka, szemrevaló A Berneron kifejezetten friss márka, szemrevaló megoldásokkal és valóban szakmai háttérrel. 

https://kronometer.hu/2025/09/26/oragyartas-korlatok-nelkul-berneron-quantieme-annuel/ @berneron
Bamford módjára számolhatod ki a magasságod. M Bamford módjára számolhatod ki a magasságod. Mármint nem a saját magasságodat. Hanem ahol vagy. 

https://kronometer.hu/2025/09/30/oris-ujdonsagok-genfbol/ @oris
Follow on Instagram
Kategóriák
Legutóbbi bejegyzések
  • Elrejtettek egy órát a sivatagban – Vostok Europe Expedition Shara!
  • Te is fiam Brutus?! A Louis Erard is beszáll az integrált szíjas sportórák piacára, íme a „2340”.
  • Girard-Perregaux Laureato Fifty!
  • Unimatic Modello Quattro U4-BLB!

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Kronometer
  • Főoldal
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Impresszum
Órákról, mindent.

Írja be a keresett szót és nyomjon Entert

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.