A Nomos, mint a 90-es évek elején alapult, bauhaus dizájnra épülő német márka összeállt Werner Aisslinger építésszel és készítettek egy egészen jól sikerült órát.
Ez az alapsztori. De lehetne az is, hogy kerestek valamit, ami egészen német jellemző, vagy specialitás, és nem a sör, a luxusautók, vagy a szőke fürtös kisgyerekek a Balaton parton, hanem az Autobahn. A nagybetűs autópálya, ahol sok szakaszon nincsen sebességkorlátozás, mert az emberek és az útfelület van annyira kulturált, hogy ne haljanak meg százak, vagy ezrek minden évben. És mivel Németország aránylag nagy, ezért ha az ember felkeveredik az autobahnra (magyarul autópálya), akkor esélyes, hogy jó néhány órát ott tölt majd.
Aki utazott már autóval hosszan, bármikor fel tudja idézni azt, ahogy az autópálya egyhangú két-háromsávosságában halad a végtelen felé, minden egyes kilométer nagyon hosszúnak tűnik sebességtől függetlenül, és szépen rásötétedik. A műszerfal fényei egyre erőszakosabbak, egyre erősebbek, ahogy a nap lemegy. A műszereknek a jellegzetes félköríve világít velünk szembe, és így tartunk célunk felé.
Hát pont ez az a kép, amit az Autobahn kollekcióval megragadott a Nomos. 8 és 4 óra között egy a számlap ívével megfelelően ívelt, 8 részre (tehát 8 órára) tagolt vastag sáv jelképezi a műszerfalat – ez nem a hivatalos sajtóanyag, ez az, amit én látok bele a neve és a megjelenése alapján. De emlékeztethet minket a felezővonalra is, ezt már mindenki saját fantáziájára bízom.
És mennyire furcsa, hogy eltér a megszokottaktól az Autobahn és az óramutató, ami erősen világít, a percmutató pedig egyáltalán nem. És ez nem is zavaró, mivel a világító ív órákra van tagolva, így abból, hogy melyik részén világít őrülten az óramutató, nagyjából meg tudjuk állapítani az időt és vezetés közben egyébként sem az óránkat kell hosszan nézegetni, főleg nem az autópályán.
Tehát egy egészen új és ötletes koncepció. A tokja szépen, finoman kidolgozott Nomosra jellemző, egyáltalán nem túltolt, ezesetben 41 milliméteres acéltok, minden részén polírozva. A számlap stílusa is ismert, jellegzetes bauhaus számok 2-4-8-10 óránál és a percindexen is jelölnek számmal 5 percenként. Az egész számlapnak van egy látványos „lejtése”, a pereme felfelé ível, és ugyanilyen finom lejtése van a kismásodperc segédszámlapjának hat óránál. Mintha egy lágy lejtésű mélytányér ihlette volna, mindenesetre az, hogy nem egy egyszerű, lapos számlapról van szó, rendkívül feldobja a megjelenést.
Kapott 10 baros (100 méter) vízállóságot és a zafírüvegre tükröződésmentes bevonatot, gyárilag szövet szíjat, ami nagyon hasonlít anyagában a jobb minőségű NATO szíjakhoz. És ami még fontos, hogy már az új, DUW6101-es szerkezet ketyeg benne.
Rendkívül vékony, 3,6 milliméteres szerkezet felépítésből adódóan széles lett, 35,2 milliméter (a szerkezet), ezért azt nem kell várjuk, hogy majd kisebb órákba is bekerül. A DUW mozaikszó jelentése Deutsche Uhrenwerke, ezzel teszi még egyértelműbbé a Nomos, hogy ők továbbra is minden szerkezetet maguk gyártanak. A 21.600-as lengésszám mellett a 42 órás járástartalék nem teszi rekorderré, látunk ennél sokkal többet is (a kifejezetten régi konstrukciónak számító ETA 2892-a2 werk példaképp egy hasonló vastagságú, de keskenyebb, és ugyanolyan járástartalékkal rendelkező darab). Egyrészről egy automata órát ha folyamatosan hordunk, akkor szinte sosem kell megtapasztaljuk mennyi a járástartaléka. Viszont ha meg kell jelölni egy olyan egybefüggő időszakot, amikor nincs rajtunk, az a hétvége lehet általában. Ekkor viszont péntek este nyolctól hétfő reggel nyolcig 60 óra telik el, és ilyen járástartalékkal viszont az órák kisebb része bír csupán, tehát releváns szűrőnek kár használni.
Összességében egy nagyon kényelmes, viselhető és ötletes darabot ismerhetünk meg az Autobahn képében. A szerkezetet, a kialakítás és az összhang is a Nomosra jellemző, minden téren német precizitást tükröző, egy teljes egészt alkotó. Már csak az árcédula maradt hátra. Az idei modellek jellemzően már 3000 eurótól indulnak, hiába, a Nomos kínálatában már éppen 1000 euró fölött is találhatunk szép darabokat, a saját fejlesztésű dátumos automata werket, a teljesen német gyártást és a bauhaus dizájnt. Az Autobahn kollekció 3800 euróba kerül, ami mai árfolyamon 1,19 millió forint. Ez nem kevés pénz, sőt, ezzel pozicionálja magát nagyjából az Omega és az alap IWC darabok (pl. hárommutatós Portofino) szintjére. Viszont egy glashüttei manufaktúrában készült igazán precíz darabot kapunk cserébe.
Galéria: