Az órák fantasztikus dolgok. Roppant komplikált tárgyak ezek, átlagosan összesen 250-400, ritkább esetben akár 750-nél is több gondosan megtervezett alkatrészből összeszerelve, melyek — papíron legalábbis — a legmagasabb színvonalat hivatottak képviselni. A svájci luxus óramárkák ezekhez az ambíciókhoz igazítják híresen hatalmas egojukat és árcéduláikat egyaránt: a Jaeger-LeCoultre, Patek Philippe, Vacheron Constantin, Richard Mille és társaik szemrebbenés nélkül kérnek el 200-300 millió forintot egy-egy igazán különleges darabért. 80-100 millió környékén tehát még közel sem a csúcsokat ostromoljuk.
És mégis, amikor az immár hazánkban is forgalmazott, legszebb királykéktől — és nagyjából két mázsa polírozott fémtől és krómtól — csillogó Bentley Flying Spur W12 begördül egy ilyen ki-ha-én-nem manufaktúra főbejárata elé, nos, akkor megfagy az üde svájci levegő. Sőt, mintha kicsit valami egy pillanatra helyre is billenne a dolgok rendjében, ahogyan a sportosan elegáns CEO, CMO, CFO vagy egyéb hárombetűs cégvezető megérzi: a százmilliós órák jobb, ha megmaradnak vékonyfalú buborékjaikban és nem kerülnek közvetlen összehasonlításra egy párhuzamos iparág csúcsával.
A Bentley Crewe-ban található gyára nem 650, hanem bő harmincezer alkatrészből alkot meg egy négyajtós Flying Spur luxus szedánt. A pontos számot nem kötik az ember orrára, de azt tudjuk, hogy az 1946 óta a Cheshire-i Crewe-ban működő Bentley gyár manapság több, mint 700 beszállítótól több, mint 18’000 különböző alkatrészt szerez be, hogy ezekből rakja össze a Flying Spur, Continental és Mulsanne autóit. Persze, nem minden alkatrész megy minden modellbe, és nem minden alkatrészből használnak csak egyet… Akárhogyis, egy 104 milliós Flying Spur W12 nagyjából ötvenszer annyi alkatrészből áll, mint egy 180 milliós Jaeger-LeCoultre Gyrotourbillon III. Pedig, talán mondani sem kell, a Bentley-nél ezek mindegyike szintén “a legmagasabb színvonalat hivatott képviselni.”
Ahogyan a legkomplexebb luxusórák évről évre bizonyítják: a százmilliós időmérők tervezése során kevés megkerülhetetlen szabály van — sokszor még a hordhatóság sem szempont, legfeljebb a combunk körül viseljük majd az egyébként tényleg lélegzetelállító, 48-50 milliméteres RM 039-et vagy Astronomia-t.
Ezzel szemben egy óragyártónak nem kell azzal foglalkoznia, mi lesz, ha a többtengelyes tourbillonunk elé váratlanul kilép egy gyalogos, vagy hogy mennyire biztonságos és kényelmes az óra működése 333 kilométer per órás tempónál.
És az a bizonyos harapható svájci levegő pontosan ettől fagyott meg, bármerre is jártunk 2500 kilométeres turnénkon. Míg a legösszetettebb, legmívesebb luxusórák valóban csodával határos alkotások, melyek méltók hírnevükre és talán még árcédulájukra is…
…Amikor bő harmincezer alkatrész egyszerre suhan át háromszázzal a levegőn — és amikor ez a teljesítmény az öttel begördülő autón is látszik, nos, az a svájci óraipar 333 km/órás gyorstalpalója luxusból.
Köszönet a Flying Spur W12 élményért a Bentley Budapestnek, ennek a hivatalos Bentley értékesítést és szervizt is végző, XI. kerület Szerémi úton található ékszerdoboznak.
Az autóról pedig hamarosan többet is elárulunk a nemsokára induló Őszintén: autókról sorozatunkban.
Galéria: