A Frankfurt GMT a klasszikus órák vonalát követi, modern, de legalábbis pilóta óráktól aránylag szokatlan köntösben. A 43 milliméteres tok homokszórt, amitől egységesen matt szürke a tok. A vastagsága 12,5 milliméter, ami teljesen arányos egy ekkora órához, fontos kiemelni, hogy pilóta óra létére menetes koronazárat kapott mindkét koronához, és 200 méterig vízálló. A koronavédők formája egész jól megtöri a kerek tokformát, a szögletességüket látva elsőre nem is értjük, hogy hogy került ez így oda, de gyorsan összeáll a kép.
A tokforma első ránézésre szokatlan, másodikra is, de akkor már sokkal inkább értjük: a kétkoronás, jellegükben super-compressor tokos órákra hajaz, az alsóval a mutatókat tudjuk állítani, a felsővel pedig a belső lünettát, amivel a második időzónát tudjuk beállítani. Pontosabban, erre két lehetőségünk van. Az egyik, hogy a GMT mutatót beállítjuk a belső lünetta megfelelő pontjához, így az alap óramutató mutat a hazai időre, és a GMT mutató a lünettára mutat a második időzónára. Utóbbit úgy is állíthatjuk, hogy a GMT mutatót nem, csak a belső lünettát állítjuk. A minél több időzóna beállításának mikéntjéről egy későbbi vlog epizódunkban beszámolunk…
A német gyártó Laco 93-ként hivatkozik a szerkezetre, ami alapvetően egy ETA 2893-2 GMT szerkezet. Nem új fejlesztés, alapját az ETA 2892-t 1975 óta gyártják, ráncfelvarrott változata a 2892-A2 a kétezres évek elején jelent meg, ezt fejelték meg egy negyedik mutatóval, ami 24 óra alatt tesz meg egy teljes kört. Kár, hogy a werket nem láthatjuk, cserébe egy szépen kidolgozott repülős domborművet nyomtak a hátlap közepére, ez némileg kárpótolhat.
Nagyon szimpatikus, hogy a legtöbb modellt „extrázhatjuk”. Kérhetjük a négyből a harmadik szintű, „TOP” kidolgozású ETA (más típusoknál TOP Sellita) szerkezettel ~50.000 forintért – ennél már csak a COSC kronométer minősítésű van feljebb, vagy Miyotás típusok esetében 20.000 forint pluszért a 60 órás járástartalékkal bíró, másodperc stoppos, koronáról is húzható 8315-tel, bal oldali koronát 30.000 forintért kérhetünk, tükröződés mentesítő réteget pedig 19-38.000 forint közötti áron kollekciótól függően. A Laco is tömegtermelő cégek kategóriájába tartozik, mégis belefér nekik ennyi személyre szabhatóság – ide lehet jönni irigykedni, kedves svájci óraipar.
A számlap a sötétszürke és a fekete között változik attól függően, hogyan éri a fény. Bár a gyártó egyértelműen feketének írja, láttunk már ennél feketébb feketét. A számlap és a belső lünetta számai mind Superluminova C3 festéket kaptak, gyorsan fel is töltődnek és szépen világítanak. Ezt a kategóriát még mindig a Seiko LumiBrite festéke vezeti, de ők nem, jeleskednek B-Uhr gyártásban, így nem fair velük összehasonlítani.
A számlapkiosztás hamisítatlan B-uhr, Type A, három mutató és arab számok és pálcika indexek körbe, 6 óránál dátumablakot találunk és Made in Germany feliratot, a másodpercmutató végén pedig a repülőt formázó vonalakat. Apró finomság, hogy az óra és percmutató körvonalai kékek, márpedig nem kékre festettek, hanem ahogy az az órakészítés nagykönyvében meg van írva, hőkezeléssel kékített.
Ahogy a rövidítések halmozódnak, egy pillanatra érdemes megállni és kifejteni mi mit jelent. A B-Uhr a Beobachtungs-Uhr szóból ered.
Ezek az órák nem a pilótákhoz/navigátorokhoz, hanem a Luftwaffehoz tartoztak és minden repülés előtt a felszerelésükkel együtt kellett magukhoz venniük, majd a repülés végeztével leadni.
Felszállás előtt az irányítótoronyból kaptak jelet, ami alapján be tudták állítani a Német Haditengerészeti Obszervatórium idejéhez az órájukat – a másodperc stopnak köszönhetően könnyedén – link. Ekkoriban az óra nem csak az idő mérésére, hanem navigálásra is szolgált – ezért is volt fontos annak idején a hajókronométerek kifejlesztése.
A pilóta órákból két fő kategóriát ismerünk, a Type A, ami a 12 órai indikátor mellett arab számokat és pálcika indexeket takar, a Type B, ahol a számlap külső index-körén a percek 5 perces osztásban arab számokkal, egy belső körön pedig az órák 1-12-ig szintén arab számokkal jelennek meg. Emellett a kronográfokra néhány helyen hivatkoznak Type C-ként is.
A csomagolás a stílusnak és az árkategóriának megfelelő. Az órához két szíjat kapunk, egy vitorlavászon jellegű cordurát és egy kétrészes NATO szíjat. Jár még egy stiftkiszedő is, a könnyű szíjcseréhez és egy egyik oldalán Laco feliratos „Remove Before Flight” kulcstartó. A szett alapára 627.000 forint -igaz, most 5% kedvezmény van rá a hazai weboldalon -, ezt fejelhetjük még meg a fent említett extrákkal.
A részleteket megfigyelve egy igen érdekes darab a Frankfurt GMT, annak tudnám tiszta szívvel ajánlani, akit alapvetően vonz a pilóta óra jelleg, de valami másra vágyik, mint a klasszikus Type A és B fliegerek. Az ára egészen jól látható szabad szemmel, mondanám, hogy erős mezőnybe csöppen, de nem. Igaz, hogy 600.000 forint körüli áron rengeteg jó órát találunk – többnyire hasonló kategóriás, vagy fél lépcsővel lejjebbi szerkezetekkel, mint például a Maurice Lacroix Aikon (Sellita Sw200), vagy a Longines Legend Diver (ETA 2824-2), de ezeknek a típusoknak semmi köze a repüléshez. A Longines kollekciójában egyébként találhatunk repülés inspirálta darabokat, mint például a nemrég bemutatott Spirit, de egyrészt drágább, másrészt egy abszolút klasszikus ismert formával operál.
A tesztben szereplő óráról és a Laco további modelljeiről több információ a hazai forgalmazó weboldalán, a watchmaster.hu oldalon érhető el.
Galéria: