Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
Kronometer
Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
  • Szembejött
  • Tesztek

Pilóta óra másképp – Laco Frankfurt GMT

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2021-05-10

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

A Frankfurt GMT a klasszikus órák vonalát követi, modern, de legalábbis pilóta óráktól aránylag szokatlan köntösben. A 43 milliméteres tok homokszórt, amitől egységesen matt szürke a tok. A vastagsága 12,5 milliméter, ami teljesen arányos egy ekkora órához, fontos kiemelni, hogy pilóta óra létére menetes koronazárat kapott mindkét koronához, és 200 méterig vízálló. A koronavédők formája egész jól megtöri a kerek tokformát, a szögletességüket látva elsőre nem is értjük, hogy hogy került ez így oda, de gyorsan összeáll a kép.

A tokforma első ránézésre szokatlan, másodikra is, de akkor már sokkal inkább értjük: a kétkoronás, jellegükben super-compressor tokos órákra hajaz, az alsóval a mutatókat tudjuk állítani, a felsővel pedig a belső lünettát, amivel a második időzónát tudjuk beállítani. Pontosabban, erre két lehetőségünk van. Az egyik, hogy a GMT mutatót beállítjuk a belső lünetta megfelelő pontjához, így az alap óramutató mutat a hazai időre, és a GMT mutató a lünettára mutat a második időzónára. Utóbbit úgy is állíthatjuk, hogy a GMT mutatót nem, csak a belső lünettát állítjuk. A minél több időzóna beállításának mikéntjéről egy későbbi vlog epizódunkban beszámolunk…

A német gyártó Laco 93-ként hivatkozik a szerkezetre, ami alapvetően egy ETA 2893-2 GMT szerkezet. Nem új fejlesztés, alapját az ETA 2892-t 1975 óta gyártják, ráncfelvarrott változata a 2892-A2 a kétezres évek elején jelent meg, ezt fejelték meg egy negyedik mutatóval, ami 24 óra alatt tesz meg egy teljes kört. Kár, hogy a werket nem láthatjuk, cserébe egy szépen kidolgozott repülős domborművet nyomtak a hátlap közepére, ez némileg kárpótolhat. 

Nagyon szimpatikus, hogy a legtöbb modellt „extrázhatjuk”. Kérhetjük a négyből a harmadik szintű, „TOP” kidolgozású ETA (más típusoknál TOP Sellita) szerkezettel ~50.000 forintért – ennél már csak a COSC kronométer minősítésű van feljebb, vagy Miyotás típusok esetében 20.000 forint pluszért a 60 órás járástartalékkal bíró, másodperc stoppos, koronáról is húzható 8315-tel, bal oldali koronát 30.000 forintért kérhetünk, tükröződés mentesítő réteget pedig 19-38.000 forint közötti áron kollekciótól függően. A Laco is tömegtermelő cégek kategóriájába tartozik, mégis belefér nekik ennyi személyre szabhatóság – ide lehet jönni irigykedni, kedves svájci óraipar. 

 

A számlap a sötétszürke és a fekete között változik attól függően, hogyan éri a fény. Bár a gyártó egyértelműen feketének írja, láttunk már ennél feketébb feketét. A számlap és a belső lünetta számai mind Superluminova C3 festéket kaptak, gyorsan fel is töltődnek és szépen világítanak. Ezt a kategóriát még mindig a Seiko LumiBrite festéke vezeti, de ők nem, jeleskednek B-Uhr gyártásban, így nem fair velük összehasonlítani. 

Volt már jobban sikerült kép világító mutatókról a világtörténelemben, de így is láthatjuk, hogy minden világít – a márkanév és a GMT felirat kivételével.

A számlapkiosztás hamisítatlan B-uhr, Type A, három mutató és arab számok és pálcika indexek körbe, 6 óránál dátumablakot találunk és Made in Germany feliratot, a másodpercmutató végén pedig a repülőt formázó vonalakat. Apró finomság, hogy az óra és percmutató körvonalai kékek, márpedig nem kékre festettek, hanem ahogy az az órakészítés nagykönyvében meg van írva, hőkezeléssel kékített.

A rövid fülektől és a koronavédőkbe süllyesztett koronáktól lesz kényelmes viselet a 43 milliméteres tok.
Ahogy a rövidítések halmozódnak, egy pillanatra érdemes megállni és kifejteni mi mit jelent. A B-Uhr a Beobachtungs-Uhr szóból ered.
Ezek az órák nem a pilótákhoz/navigátorokhoz, hanem a Luftwaffehoz tartoztak és minden repülés előtt a felszerelésükkel együtt kellett magukhoz venniük, majd a repülés végeztével leadni.

 

Felszállás előtt az irányítótoronyból kaptak jelet, ami alapján be tudták állítani a Német Haditengerészeti Obszervatórium idejéhez az órájukat – a másodperc stopnak köszönhetően könnyedén – link. Ekkoriban az óra nem csak az idő mérésére, hanem navigálásra is szolgált – ezért is volt fontos annak idején a hajókronométerek kifejlesztése.

Type B és jobb oldalon Type A

A pilóta órákból két fő kategóriát ismerünk, a Type A, ami a 12 órai indikátor mellett arab számokat és pálcika indexeket takar, a Type B, ahol a számlap külső index-körén a percek 5 perces osztásban arab számokkal, egy belső körön pedig az órák 1-12-ig szintén arab számokkal jelennek meg. Emellett a kronográfokra néhány helyen hivatkoznak Type C-ként is. 

A csomagolás a stílusnak és az árkategóriának megfelelő. Az órához két szíjat kapunk, egy vitorlavászon jellegű cordurát és egy kétrészes NATO szíjat. Jár még egy stiftkiszedő is, a könnyű szíjcseréhez és egy egyik oldalán Laco feliratos „Remove Before Flight” kulcstartó. A szett alapára 627.000 forint -igaz, most 5% kedvezmény van rá a hazai weboldalon -, ezt fejelhetjük még meg a fent említett extrákkal. 

A részleteket megfigyelve egy igen érdekes darab a Frankfurt GMT, annak tudnám tiszta szívvel ajánlani, akit alapvetően vonz a pilóta óra jelleg, de valami másra vágyik, mint a klasszikus Type A és B fliegerek. Az ára egészen jól látható szabad szemmel, mondanám, hogy erős mezőnybe csöppen, de nem. Igaz, hogy 600.000 forint körüli áron rengeteg jó órát találunk – többnyire hasonló kategóriás, vagy fél lépcsővel lejjebbi szerkezetekkel, mint például a Maurice Lacroix Aikon (Sellita Sw200), vagy a Longines Legend Diver (ETA 2824-2), de ezeknek a típusoknak semmi köze a repüléshez. A Longines kollekciójában egyébként találhatunk repülés inspirálta darabokat, mint például a nemrég bemutatott Spirit, de egyrészt drágább, másrészt egy abszolút klasszikus ismert formával operál. 

A tesztben szereplő óráról és a Laco további modelljeiről több információ a hazai forgalmazó weboldalán, a watchmaster.hu oldalon érhető el. 

Galéria:

 

Előző oldal 1 2
Related Topics
  • b-uhr
  • flieger
  • laco
  • pilóta óra
  • pilótaóra
  • type b
Ligetfalvi Viktor

Előző cikk
  • Krono/Vlog
  • Magazin

A japán – svájci csúcstalálkozó I Őszintén: Órákról

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2021-05-06
Megnyitás
Következő cikk
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Értelmes áron különleges órát: Alexander Shorokhoff & Undone Urushi I Őszintén: órákról

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2021-05-13
Megnyitás
You May Also Like
Megnyitás
  • Használtteszt
  • Tesztek

Rado Diamaster Grande Seconde – 10 évesen is szép!

  • Dobai Dániel
  • 2025-07-28
Megnyitás
  • Felpróbálva
  • Hírek
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

Roamer Elite – Automata svájci a hétköznapokra

  • Dobai Dániel
  • 2025-07-16
Megnyitás
  • Felpróbálva
  • Hírek
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025
  • Watches and Wonders 2025

F.P. Journe Chronomètre Furtif – Volfrám-karbid luxus!

  • Dobai Dániel
  • 2025-07-12
Megnyitás
  • Felpróbálva
  • Hírek
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

Belépő kvarc búvárórák Svájcból – Roamer Pro Diver 200!

  • Dobai Dániel
  • 2025-07-07
Megnyitás
  • Hírek
  • Szembejött
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

Eco-Drive Citizen búvárórák 150.000 forint alatt!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-06-26
Megnyitás
  • Felpróbálva
  • Hírek
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

A legújabb, 40,5 mm-es, strapabíró, Certina DS Action órák!

  • Dobai Dániel
  • 2025-06-05
Megnyitás
  • Felpróbálva
  • Hírek
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025
  • Watches and Wonders 2025

Zenith G.F.J. – Egy legenda visszatér!

  • Dobai Dániel
  • 2025-06-03
Megnyitás
  • Hírek
  • Szembejött
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

Teljes feketeség: Edox x Label Noir Hydro-Sub

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-05-31
Instagram

kronometer

Órákról, mindent.
Kövesd YouTube csatornánkon ”Őszintén: órákról” vlogunkat, vagy olvass friss híreket és teszteket a kronometer.hu oldalon!

Nem ez a legelső Tank, de ez a legtankosabb... ht Nem ez a legelső Tank, de ez a legtankosabb...
https://kronometer.hu/2025/08/10/cartier-prive-tank-a-guichets-kepek/
Legendás megoldás már a '59-óta, most pedig fr Legendás megoldás már a '59-óta, most pedig frissítették. Rövid összefoglaló, dióhéjban a 2025-ös Certina DS Extreme Concept-ről. 

https://youtu.be/PMoJAXSCsjE?si=YaGQfkmGv9xklOCW
Szemezgetünk majd Dávid különleges chrono24-es Szemezgetünk majd Dávid különleges chrono24-es “találásai” közül , bemutatunk technológiákat, lesz híradó, vendégeket hívunk, és jönnek a beszélő kezek is! Az új hullám már ma elkezdődik! #kronometer
Elsőre azt gondolnánk, hogy nincs órás kötőd Elsőre azt gondolnánk, hogy nincs órás kötődése, de hát hogyne lenne? A Superbike világbajnokságnak például a Tissot a hivatalos időmérője! 

https://kronometer.hu/2025/08/07/35-ev-utan-visszatert-magyarorszagra-a-superbike/
Nem csak hogy mechanikus automata órát villantot Nem csak hogy mechanikus automata órát villantott a CASIO, de még karbon változat is elérhető. Meg szép számlapos fémszíjas, meg egyszerű-letisztult. A kvarckirály átpattant egy másik pónira, hamarosan kiderül, hogy mekkora sikerrel… (nemrég solar Tissot Lightmaster technológiával, most meg automata CASIO, mi folyik itt?!?!)
.
.
.
#ora #karora #casio #edifice #efk100 #carbonwatch #nh35 #kronometer #wotd
A Vacheron műhelyében mindig lesz hely az abszol A Vacheron műhelyében mindig lesz hely az abszolút különleges, művészi daraboknak...
https://kronometer.hu/2025/08/06/a-vacheron-constantin-ujra-elovette-a-csillagokat-ezuttal-szo-szerint/
Egyre színesebb az IWC pilóta-palettája. http Egyre színesebb az IWC pilóta-palettája. 

https://kronometer.hu/2025/08/02/ujabb-szinnel-bovult-az-iwc-colors-of-top-gun-kollekcioja/
Volt egy Superocean Hertage III bemutató rendezvényünk a Breitling butikban. Itt mégsem igaz, hogy aki lemaradt, kimaradt, mert YouTube-on megnézheti vágottan. 
https://www.youtube.com/watch?v=j18ZKflrvKo
Aranyba borult Velence. Röviden. Bővebben pedig Aranyba borult Velence. Röviden. 
Bővebben pedig a cikkünkben: https://kronometer.hu/2025/08/05/bearanyozza-a-napod-venezianico-nereide-aureo/
Follow on Instagram
Kategóriák

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Legutóbbi bejegyzések
  • Hihetetlen Chopard óramű + Mille Miglia + Női Tissot kronók + fémszíjas Certina
  • Rolex Perpetual 1908 Settimo
  • Seiko Prospex Alpinist Night Sky SPB531
  • Extra vékon Roamer R8 + négy nagyonkék Citizen
Kronometer
  • Főoldal
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Impresszum
Órákról, mindent.

Írja be a keresett szót és nyomjon Entert

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.