Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
Kronometer
Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
  • Magazin
  • Vintázs

Hogyan került egy katonai repülő fedélzeti órája a csuklóra

  • Kun László
  • 2023-08-17

1980. április 16. tragikus nap volt a német katonai repülés történetében. Egy Panavia PA-200 (P04 prototípus) harci repülőgép, ismertebb nevén Tornado, először zuhant le Németország területén, a balesetben mindkét pilóta meghalt.

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

A Tornado a tragikus baleset ellenére összességében sikeres típusnak mondható. A kétüléses többcélú harci repülőgépet abban az időben a német, brit, olasz és szaúd-arábiai fegyveres erők vadászbombázóként, elfogóként és felderítőként is használták.

A Tornado, amiben két darab NaBo 17 ZM műszerfali óra is volt, amit a Sinn készített – Egy a pillótának, egy a fegyvereket kezelő tisztnek.

Az első, 1974. augusztus 14-i repülést követően 1979 és 1998 között 992 repülőgépet gyártottak a típusból, jelenleg is több repül. A gépeket a Sinn által gyártott NaBo 17 ZM navigációs pilótafülke órákkal szerelték fel, az egyiket a pilóta, a másikat pedig a fegyverrendszer-tiszt használhatja. Ezt az órát más típusokba, az F-104 Starfighterbe, a Breguet Atlanticba, és katonai helikopterekbe, például a Bölkow Bo 105-be is beépítették.

A NaBo 17 ZM műszaki rajza 1977-ből.

A repülőgép és az óra történetébe a baleset után kapcsolódott be Volkart Rothweiler nyugalmazott alezredes. Ő korábban, az 1960-as és 1970-es években Lockheed F-104 Starfighter többcélú harci repülőgép pilótája volt, különböző kiegészítő kiképzéseken vett részt, ilyen tapasztalatai alapján a Tornado-baleset vizsgálatára felállított hármas bizottság elnökévé nevezték ki. A vizsgálat során kiderült, hogy a Sinn fedélzeti óra nagyrészt sértetlenül túlélte a balesetet, tökéletesen működött.

Ez a konkrét NaBo 17 ZM karc nélkül túlélte egy Tornado zuhanással véget érő balesetét 1980 április 16-án.

Jóval a vizsgálat után, 84 évesen Volkart Rothweiler, miközben átnézte régi iratait, rábukkant a baleset során megtalált NaBo 17 ZM-re. Úgy gondolta, hogy az óra és története érdekes lehet, ezért megkereste a Sinn vezetőjét, Lothar Schmidtet és a fedélzeti órával, valamint más tárgyakkal, például szolgálati ruhájával, repülőgépmodelljeivel és egy navigációs könyvvel együtt elutazott a céghez Frankfurtba.

A modern 717-es Sinn viszi tovább a NaBo 17 ZM örökségét.

Ez a NaBo 17 ZM óra szolgált alapul a Sinn csuklón viselhető méretű, fedélzeti órára hasonlító, több díjat is elnyerő típusának a megtervezéséhez. A Sinn 717, bár nem akkora, mint a Tornado órája, egyáltalán nem kis méretű. A tok átmérője 45 mm, magassága 15,3 mm, a hozzá való szíj szélessége 24 mm. Túlélő képességét növeli, hogy a Tegiment technológiával kezelt, karcmentesített acélra viszik fel a TiAlCN (titán-alumínium-karbo-nitrid) anyagú fekete bevonatot, ami elvileg meg kell akadályozza a lepattogzást. A speciális számlap és kronográf kialakítás miatt az órának saját automata szerkezetet fejlesztettek SZ01 típusjellel.

Az óra mérete, design-ja valószínűleg megosztó, de az biztosan elmondható, hogy ennél „repülősebb” karórát nehéz találni.

Galéria:

70-es évek beli Helmut Sinn reklám. Már ezen is látható volt, hogy hadászati célokat is kiszolgáltak a Sinn órák.
A NaBo 17 ZM műszaki rajza 1977-ből.
Ez a konkrét NaBo 17 ZM karc nélkül túlélte egy Tornado zuhanással véget érő balesetét 1980 április 16-án.
A történetben szereplő Volkart Rothweiler uniformisa.
A Tornado, amiben két darab NaBo 17 ZM műszerfali óra is volt, amit a Sinn készített – Egy a pillótának, egy a fegyvereket kezelő tisztnek.
A modern 717-es Sinn viszi tovább a NaBo 17 ZM örökségét.
Related Topics
  • karóra
  • kronométer
  • kronometer.hu
  • német óra
  • pilóta
  • sinn
  • svájci óra
  • vadászgép
Kun László

Előző cikk
  • Hírek
  • Szembejött
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2023

Hosszabb járástartalék és kisebb tok – Edox Neptunian Grand Reserve!

  • Dobai Dániel
  • 2023-08-14
Megnyitás
Következő cikk
  • Hírek
  • Szembejött
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2023

Kisseb és erősebb az új Orient Mako

  • Dobai Dániel
  • 2023-08-18
Megnyitás
You May Also Like
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

A Panerai dicsősége és bukása?!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-10-08
Megnyitás
  • Magazin
  • Vintázs

Ilyenek voltak az IWC „szexista” reklámkampányai – és így tűntek el.

  • Kiss Csaba
  • 2025-10-04
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Bamford Propilot, gyöngyházas Aquis, Panda Divers 65: Oris újdonságok egyenesen Genfből!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-10-02
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

A legelső mechanikus Casio, és egy napelemes Tissot

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-30
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Óracsoda a Greubel Forsey-től, olcsó svájci munkaerő & H.Moser

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-29
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Láncos F. Berthoud, MB&F megőrülés, BAMFORD Oris, francia microbrand

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-27
Megnyitás
  • Magazin
  • Túlóra

Dokumentumfilm készül a Kultúrbrigád utolsó hónapjairól – a TE támogatásod is számít!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-26
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Jacob, Genta, Singer és az Hublot manufaktúra

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-25
Instagram

kronometer

Órákról, mindent.
Kövesd YouTube csatornánkon ”Őszintén: órákról” vlogunkat, vagy olvass friss híreket és teszteket a kronometer.hu oldalon!

"facelift" érkezett az Orient Star semi skeletono "facelift" érkezett az Orient Star semi skeletonok közé

https://kronometer.hu/2025/10/03/harom-uj-attort-szamlapos-orient-star/
Volt idő, amikor még elfogadottak voltak az ilye Volt idő, amikor még elfogadottak voltak az ilyen reklámok. Ma már nem lehetne olyan szlogen egy óra reklámban, hogy "Majdnem olyan komplikált, mint egy nő. Viszont ez pontos."
Egyszerűen ez ma már nem menne át. Tucatnyi ilyen reklámja volt az IWC-nek a kilencvenes évektől kezdve. Kiss Csaba egy nagyon jó összefoglaló cikket írt arról, hogy honnan indult, milyen fogadtatásban részesült, és hogy múlt el ez az érája az IWC reklámkampányainak. 

https://kronometer.hu/2025/10/04/macso-humor-onironia-es-kreativitas-igy-irta-at-a-wirz-es-a-jung-von-matt-a-luxusora-reklamok-szabalyait/
Megint erősít a svájci belépő kategóriában Megint erősít  a svájci belépő kategóriában a Roamer!

https://kronometer.hu/2025/10/01/keramia-es-zafir-belepoaron-svajcbol-roamer-mercury-chrono/ 
@roamerofswitzerland
A Berneron kifejezetten friss márka, szemrevaló A Berneron kifejezetten friss márka, szemrevaló megoldásokkal és valóban szakmai háttérrel. 

https://kronometer.hu/2025/09/26/oragyartas-korlatok-nelkul-berneron-quantieme-annuel/ @berneron
Bamford módjára számolhatod ki a magasságod. M Bamford módjára számolhatod ki a magasságod. Mármint nem a saját magasságodat. Hanem ahol vagy. 

https://kronometer.hu/2025/09/30/oris-ujdonsagok-genfbol/ @oris
Sokan azt mondják, hogy nem igaz, hogy "mennek ö Sokan azt mondják, hogy nem igaz, hogy "mennek össze" az órák. Valóban nem mennek össze, viszont a "downsizing" jelenség, miszerint egyre több márkánál jelennek meg kisebb méretben a típusok elkerülhetetlen. A Vostok Europenál napokon belül ez a második típus, ahol a 40 milliméter alatti szegmensre lőnek. 
https://kronometer.hu/2025/09/22/40-millimeter-alatt-a-vostok-europe/ @vostok.europe.official
Friss katari márka egyedi dizájnnal, nagyon jó Friss katari márka egyedi dizájnnal, nagyon jó minőségben, megfizethető áron! Ez a Beda'a

https://kronometer.hu/2025/09/18/bedaa-angles-mecaline/
@bedaaofficial
A Vostok Europe az Undiné után ismét női model A Vostok Europe az Undiné után ismét női modellcsaláddal állt elő. Ahhoz képest, hogy milyen férfias az alapkollekció, kiejezetten jól sikerült (vagyis Vostok Europe-os mércével nőies lett).

https://kronometer.hu/2025/09/17/vegre-zafirral-vostok-europe-vilnele-kepek/
@vostok.europe.official
Öröknaptár a középkategóriában? A Frederiqu Öröknaptár a középkategóriában? A Frederique Constant volt az első (a Montblanc mellett) aki megmutatta, hogy nem kell 10 millió forintot kifizetni egy öröknaptáras óráért. 

https://kronometer.hu/2025/09/13/frederique-constant-classic-perpetual-calendar-manufacture/
@frederiqueconstant
Follow on Instagram
Kategóriák
Legutóbbi bejegyzések
  • Unimatic Modello Quattro U4-BLB!
  • Gerald Genta Minute Repeater
  • Tudor 1916 Luna
  • A Panerai dicsősége és bukása?!

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Kronometer
  • Főoldal
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Impresszum
Órákról, mindent.

Írja be a keresett szót és nyomjon Entert