Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
Kronometer
Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
  • Magazin
  • Vintázs

Hogyan került egy katonai repülő fedélzeti órája a csuklóra

  • Kun László
  • 2023-08-17

1980. április 16. tragikus nap volt a német katonai repülés történetében. Egy Panavia PA-200 (P04 prototípus) harci repülőgép, ismertebb nevén Tornado, először zuhant le Németország területén, a balesetben mindkét pilóta meghalt.

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

A Tornado a tragikus baleset ellenére összességében sikeres típusnak mondható. A kétüléses többcélú harci repülőgépet abban az időben a német, brit, olasz és szaúd-arábiai fegyveres erők vadászbombázóként, elfogóként és felderítőként is használták.

A Tornado, amiben két darab NaBo 17 ZM műszerfali óra is volt, amit a Sinn készített – Egy a pillótának, egy a fegyvereket kezelő tisztnek.

Az első, 1974. augusztus 14-i repülést követően 1979 és 1998 között 992 repülőgépet gyártottak a típusból, jelenleg is több repül. A gépeket a Sinn által gyártott NaBo 17 ZM navigációs pilótafülke órákkal szerelték fel, az egyiket a pilóta, a másikat pedig a fegyverrendszer-tiszt használhatja. Ezt az órát más típusokba, az F-104 Starfighterbe, a Breguet Atlanticba, és katonai helikopterekbe, például a Bölkow Bo 105-be is beépítették.

A NaBo 17 ZM műszaki rajza 1977-ből.

A repülőgép és az óra történetébe a baleset után kapcsolódott be Volkart Rothweiler nyugalmazott alezredes. Ő korábban, az 1960-as és 1970-es években Lockheed F-104 Starfighter többcélú harci repülőgép pilótája volt, különböző kiegészítő kiképzéseken vett részt, ilyen tapasztalatai alapján a Tornado-baleset vizsgálatára felállított hármas bizottság elnökévé nevezték ki. A vizsgálat során kiderült, hogy a Sinn fedélzeti óra nagyrészt sértetlenül túlélte a balesetet, tökéletesen működött.

Ez a konkrét NaBo 17 ZM karc nélkül túlélte egy Tornado zuhanással véget érő balesetét 1980 április 16-án.

Jóval a vizsgálat után, 84 évesen Volkart Rothweiler, miközben átnézte régi iratait, rábukkant a baleset során megtalált NaBo 17 ZM-re. Úgy gondolta, hogy az óra és története érdekes lehet, ezért megkereste a Sinn vezetőjét, Lothar Schmidtet és a fedélzeti órával, valamint más tárgyakkal, például szolgálati ruhájával, repülőgépmodelljeivel és egy navigációs könyvvel együtt elutazott a céghez Frankfurtba.

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

A modern 717-es Sinn viszi tovább a NaBo 17 ZM örökségét.

Ez a NaBo 17 ZM óra szolgált alapul a Sinn csuklón viselhető méretű, fedélzeti órára hasonlító, több díjat is elnyerő típusának a megtervezéséhez. A Sinn 717, bár nem akkora, mint a Tornado órája, egyáltalán nem kis méretű. A tok átmérője 45 mm, magassága 15,3 mm, a hozzá való szíj szélessége 24 mm. Túlélő képességét növeli, hogy a Tegiment technológiával kezelt, karcmentesített acélra viszik fel a TiAlCN (titán-alumínium-karbo-nitrid) anyagú fekete bevonatot, ami elvileg meg kell akadályozza a lepattogzást. A speciális számlap és kronográf kialakítás miatt az órának saját automata szerkezetet fejlesztettek SZ01 típusjellel.

Az óra mérete, design-ja valószínűleg megosztó, de az biztosan elmondható, hogy ennél „repülősebb” karórát nehéz találni.

Galéria:

70-es évek beli Helmut Sinn reklám. Már ezen is látható volt, hogy hadászati célokat is kiszolgáltak a Sinn órák.
A NaBo 17 ZM műszaki rajza 1977-ből.
Ez a konkrét NaBo 17 ZM karc nélkül túlélte egy Tornado zuhanással véget érő balesetét 1980 április 16-án.
A történetben szereplő Volkart Rothweiler uniformisa.
A Tornado, amiben két darab NaBo 17 ZM műszerfali óra is volt, amit a Sinn készített – Egy a pillótának, egy a fegyvereket kezelő tisztnek.
A modern 717-es Sinn viszi tovább a NaBo 17 ZM örökségét.
Related Topics
  • karóra
  • kronométer
  • kronometer.hu
  • német óra
  • pilóta
  • sinn
  • svájci óra
  • vadászgép
Kun László

Előző cikk
  • Hírek
  • Szembejött
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2023

Hosszabb járástartalék és kisebb tok – Edox Neptunian Grand Reserve!

  • Dobai Dániel
  • 2023-08-14
Megnyitás
Következő cikk
  • Hírek
  • Szembejött
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2023

Kisseb és erősebb az új Orient Mako

  • Dobai Dániel
  • 2023-08-18
Megnyitás
You May Also Like
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Tito Patek órája és Breguet kutatás – Dávid listája EP4

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-11-12
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

A világ 10 legvékonyabb órája + 110ezres VÉKONY CITIZEN vs 6,3 milliós Bulgari!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-11-10
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Az óraforgatók SÚLYOS TITKA :) és Viktor motoros túrája

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-11-04
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

EXPEDÍCIÓS Certina DS-X GMT óra és nézői kérdések

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-11-01
Megnyitás
  • Magazin
  • Tech

Napi 15.000 óra – Ilyen a Tissot központja!

  • Dobai Dániel
  • 2025-10-27
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Az ÓRAIPAR OSCAR GÁLÁJA (se!): GPHG 2025 jelöltek, REJTÉLYEK és játék!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-10-24
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

„Ismeretlen” OMEGA Seamaster búvár kronográf teszt + 3 különböző Orient Stretto

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-10-23
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Van-e LELKE az óráknak? + Keshiki színátmenetes Orient Star férfi-női órák

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-10-21

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Instagram

kronometer

Órákról, mindent.
Kövesd YouTube csatornánkon ”Őszintén: órákról” vlogunkat, vagy olvass friss híreket és teszteket a kronometer.hu oldalon!

Itt az új Planet Ocean! Szögletesebb élek, elé Itt az új Planet Ocean! Szögletesebb élek, elénk színek, csupa újdonság! 
.
.
.

 • @omega Like the very first Planet Ocean in 2005, this year’s 4th generation redesign is available in orange. The signature colour remains at the heart of the collection thanks to a new orange ceramic that is used for the watch’s bezel ring. See it up close at the link in bio.

#OMEGA 
#PlanetOcean
#kronometer
Ez lehet a budget Patek Ellipse? Ez lehet a  budget Patek Ellipse?
A Vacheron megvillantotta a nem-karóra tudását A Vacheron megvillantotta a nem-karóra tudását a Louvre-ban...
https://kronometer.hu/2025/11/08/oras-erodemonstracio-es-kiallitas-a-vacheron-constantintol/
Ahhoz képest, hogy az Hermés elméletileg nem is Ahhoz képest, hogy az Hermés elméletileg nem is óragyártó, nagyon jó a sportos kollekciója. 

https://kronometer.hu/2025/11/07/szinek-es-formak-hermes-h08-chronograph-naples-yellow/
Egyáltalán nem mindegy mennyit forog az óraforg Egyáltalán nem mindegy mennyit forog az óraforgató. Ennek jártunk utána. Aztán pedig Viktorból kiszabadult a nyári motoros élménye, és ha már vannak szombati részeink, akkor miért is folytanánk bele a szót. Aki a Montblanc irányába menne az Alpokon keresztül, annak kihagyhatatlan! 

https://youtu.be/zCG3hmOQ2Z0
Én elhiszem, hogy van, akinek nem ez a legkedvenc Én elhiszem, hogy van, akinek nem ez a legkedvencebb típusa, de azt nem lehet mondani, hogy nincs igényesen megcsinálva. Egyébként pedig a színeket nagyon jól eltalálták, igazán szép darab lett. Genfben vettük csuklóra még szeptemberben, most pedig végre lehet posztolni.

https://kronometer.hu/2025/11/06/sulyos-komplikacio-zenith-defy-skyline-tourbillon-rose-gold/
Egészen olyan, mintha a régi Reduced Speedmaster Egészen olyan, mintha a régi Reduced Speedmastert élesztette volna fel az Omega. Nem biztos, hogy ez volt a szándék, de a végeredmény elég jó lett! 

https://kronometer.hu/2025/11/03/visszater-a-reduced-speedy/
December 2-3-4 a 86. BÁV ART művészeti aukció December 2-3-4 a 86. BÁV ART művészeti aukció időpontja, ebből december másodikán az óráké a főszerep. Ezekből szemezgetünk jövő hét szerdai epizódunkban! 
.
.
#Iwc #montblanc #bav #arveres #vacheronconstantin #kronometer #oszintenorakrol
3 új színben érkezik a G-Shock új “ujjóráj 3 új színben érkezik a G-Shock új “ujjórája” vagy gyűrűórája, a DWN-5600!
#casio #gshock #dwn5600 #dw5600 @g_shock_hungary
Angliában 80 fontos áron indít, hazánkban 40-45.000 forint körül várható.
Follow on Instagram
Kategóriák
Legutóbbi bejegyzések
  • Nomos Glashütte Tetra Origins kollekció!
  • Itt az új búvár-titán a svájciaktól: Certina DS Action Diver 40,5 mm Titanium
  • Universal Genève Tribute to „The Nina” Compax!
  • Tito Patek órája és Breguet kutatás – Dávid listája EP4

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Kronometer
  • Főoldal
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Impresszum
Órákról, mindent.

Írja be a keresett szót és nyomjon Entert

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.