Egy kis szunnyadás után ismét visszatért az Oris kínálatába az Altimeter. Modernebb és vékonyabb lett a ritkaságszámba menő mechanikus, magasságmérős karóra.
Különleges órához különleges anyagok passzolnak és hiába valószínű, hogy az új Oris ProPilot Altimeter vásárlói ritkán fogják arra használni az órájukat, amire tervezték (pl.: hegymászás), ha már profi magasságmérős órát gyártanak, akkor csinálják rendesen. Ezért fordultak a zürichi T9 Labs céghez, akik már évek óta gyártanak autó és repülőgép alkatrészeket 3D nyomtatással, de most először készítettek óratokot, méghozzá karbonból. Ezt nem úgy kell elképzelni, mint amikor otthon kinyomtatunk egy új cserepet a kedvenc muskátlinknak, azzal a 3D nyomtatóval, amit Kínából rendeltünk és mi raktunk össze, lényegesen kifinomultabb folyamatról van szó, ami kisebb környezeti lábnyommal rendelkezik, mint a konvencionális karbon tokgyártás, de a végeredmény marad könnyű, mint a műanyag és erősebb, mint az acél.
A 47 milliméter átmérőjű tok a különleges gyártás miatt egyszerre emlékeztet a rétegelt karbon megoldásokra és a kovácsolt karbonra, akár egy fatörzs erezetét is beleláthatjuk. Nem egy ingujj alá csúszós óra, cserébe könnyű és strapabíró, valamint egy milliméterrel vékonyabb, mint pár évvel ezelőtti, acéltokos elődje, így 16 milliméter vastag. Elölről zafírkristály zárja a tokot, amit egy titán ráma vesz körül, a ProPilot modellekről ismerős, turbinamintával. Hátul szintén titán a hátlap és valószínűleg a tok magja is titánból készült, hiszen a karbonba menetet vágni nem túl szerencsés.
Hiába a sok jelölés és szám, nem érződik túlzsúfoltnak a számlap, köszönhetően a rétegelt megoldásnak, ami elválasztja egymástól a magasságmérést és az időkijelzést. Egyfajta pódiumon ül a középső, konvencionális számlap, rajta három könnyen leolvasható mutatóval és szintén könnyen navigálható, arab számos, nyomtatott indexekkel. 3 óránál találunk dátumablakot is, ami ugyan fekete alapon fehér, de mégis kicsit szokatlan, mert vele átellenben, 9 óránál csak egy pálcikát találunk. Nincsenek fölösleges feliratok, csak a logót és a ProPliot Altimeter felirat találjuk a számlapon. Hiába nem hirdeti, de 100 méteres vízállósága majd’ minden igényt kielégít.
Egyfajta árokban ül a magasságmérő modul lelke, leválasztva a középső számlapot a külső, szintén megemelt skálától. Nagyon egyszerű a funkció használata, ahhoz hogy elkezdjük a mérést ki kell tekerni a 4 órai koronát, majd kihúzni és beállíthatjuk az általunk ismert referenciamagasságot a 6 órai piros háromszöghöz. Egy túránál ez lehet a hegy lábának vízszint fölötti magassága. Ezután visszatoljuk a koronát, de nem csavarjuk vissza és el is kezdhetjük megmászni a hegyet, az óránk pedig mérni fogja milyen magasan járunk éppen. Aki mászott már hegyet az tudja, hogy sokszor magas páratartalomban kell meghódítani a csúcsot, tehát logikus lenne lezárni a menetes koronát, ám akkor nem működik a magasságmérés. Ezt egy speciális szigeteléssel oldották meg, ami beenged kellő levegőt a tokba, ahhoz hogy az megmérhesse a légnyomást, de a külső párát kizárja. Persze, ha csobbannánk egyet túrázás közben, akkor fontos, hogy be legyen tekerve a koronazár.
Az óra tömör hátlapján találunk segédletet a láb és a méter közötti átváltáshoz, ha rossz modellt sikerült szereznünk, ugyanis két változat létezik az órából, egy ami lábban adja meg a magasságot a számlapon, egy pedig ami méterben írja azt. A hátlap mögött egy Oris 793 szerkezet ketyeg 4Hz-es frekvencián, 56 órás járástartalékkal. Ehhez tartozik egy egyszerű aneroid kapszula rendszer, amivel akár 6000 méterig is mérhetjük magasságunkat. Ennek lényege, hogy a légnyomás hatására a kapszula kitágul vagy épp összezsugorodik, aminek hatására mozog a sárga jelölő a számlapon.
Már kapható az Oris ProPilot Altimeter 6.200 svájci frankért vagy itthon 2.542.000 forintért. Igazi kuriózum az órás világban, ami nem a nagyközönségnek készült, sokkal inkább a fanatikus órakedvelőknek.
Galéria:
Az órát a hazai forgalmazó, a Next-Time Kft. bocsátotta rendelkezésünkre.