Idén 140 éves az Edox, ami nagy szó, hiszen kevés márka nézhet vissza ilyen hosszú, folyamatos működésre, főleg független cégként. Méltó módon, egy limitált, sportos kronográffal ünneppel a márka.
Az egész 1884-ben kezdődött, mikor Christian Ruefli-Flury egy saját készítésű zsebórát ajándékozott feleségének, aki ezután meggyőzte, hogy indítson saját manufaktúrát. 1800-ban megszületett a ma is használt logót, Christian sorra vett fel újabb és újabb órásmestereket, majd a huszadik század közepére komoly gyárrá nőtte ki magát az Edox, ami azóta is családi vállalkozásként működik.
Elsősorban búváróráikról volt híres a márka, de több, mint 50 évvel ezelőtt belevágtak valami újba, az Edox Sportsman Chronographe órával, amit nem a víz alá, hanem a volán mögé szántak. Innen indult a gyártó másik nagy fókuszterülete, a motorsport, amit a mai napig együttműködésekkel és szponzorációkkal tartanak frissen. Ezek közül a legújabb az Edox Sportsman Chronographe Automatic, ami a mindent katalizáló 1972-es modell modern újrakiadása, a BMW M Motorsporttal közösen.
Mintha csak baltával faragták volna a 41 milliméter átmérőjű tokot, melynek tonneau formája hűen tükrözi elődjét. Nagyon egyszerű a tok vonalvezetése, és ez teszi igazán bájossá, ez idézi leginkább a 70-es éveket. Felső része napsugár (sunburst) mintában szálhúzott, azaz belülről kifelé futnak a szálak, míg a tok oldala polírozott. Technikailag vannak tokfülek, sőt látszódnak is, de olyan rövidek és annyira a tok sziluettjéhez tartoznak, hogy nem igazán nyújtják meg azt, jó eséllyel vékonyabb csuklón se fog túllógni az óra. Más irányba viszont bőven terjeszkedik, 16,8 milliméteres vastagságával, amihez nagyban hozzájárul a vintage hangulatot árasztó, domború zafírkristály.
300 méterig vízálló a tok, ami meglepő egy sportos kronográfnál, de mivel az Edox vízálló óráiról híres, így itt sem kívántak kompromisszumot kötni és összehozták a 30 atmoszférás nyomásállóságot, ami komoly búvárórás specifikáció. A korona menetes zárat kapott, a nyomógombok viszont szabadon nyomkodhatók.
Még a számlapon is a tokba ütközünk, ahol a segédszámlapok ügyesen követik a tok vonalvezetését. Itt találjuk a BMW M Motorsport együttműködés egyetlen jelét, a legendás türkiz, kék és piros trikolorral. Annyira visszafogott a BMW-s vonal, hogy ha valaki csak az órát figyeli, talán észre sem veszi, ezért azoknak se kell ódzkodnia tőle, akik használnak indexet vagy épp egy csillagot tolnak.
Három egyforma, szögletes mutató fut körben középről, piros festéssel a kronográf központi mutatóján. Két szélen, a futómásodperc és a stopper 30 perces gyűjtőjén vékony pálcika mutatókat találunk, ahol ismét a piros szín különbözteti meg a kronó kijelzéseit az időmérésétől. A hangulat hamisítatlan, ha a gyári fotókon nem vadonatúj M-es belsőtérből köszönnének vissza az órák, akkor egy hetvenes évek beli 3.0 CSi-ben tudnám elképzelni. Ahogy hétvégén felkapjuk a golf/barett sapkát, a vezetős kesztyüt, az Edox kronót, kigurulunk a garázsból és megyünk egy békés kört a Como-i tó körül.
Kék és szürke számlapok közül választhatunk, melyekből az utóbbi sokkal érdekesebb, mint azt elsőre gondolnánk. Persze, megvannak a határai annak, mennyire lehet érdekes egy szürke számlap és az Edox Sportsman épp azokat kerülgeti. Mindkettő erőteljes sunburst felületkezelést kapott, plusz egy olyan lakkréteget, ami mélységérzetet ad a kék árnyalatnak és színváltós fényjátékot a szürkének, ami miatt hol világos, sötétszürke vagy épp barna a számlap.
A tekintélyes vastagságból is tippelhetünk, milyen szerkezet ketyeg az órában, de biztosra is mehetünk, az átlátszó hátlappal, ami alatt látjuk az Edox Caliber 082 névre keresztelt Sellita SW510 BH b automata kronográf szerkezetet, ami a híres Valjoux 7750-ből eredeztettetik. 62 órás járástartaléka kényelmes, egész hétvégén az éjjeliszekrényen hagyhatjuk és hétfőn még biztosan járni fog.
Színenként 600 darabra limitált a két óra, ami egy rally stílusú bőr és egy milánói acél szíjjal érkezik – 1.399.000 forintos áron.
Galéria:
Az órát a Next-Time kft. bocsátotta rendelkezésre.