Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
Kronometer
Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
  • Magazin
  • Vélemény

Luxusórák újratöltve: Több hype, kevesebb érték

  • Dobai Dániel
  • 2025-02-19

Ketyeg a hype, míg a hagyomány kifut az időből?

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Luxusórát birtokolni élmény. Olyan tárgyat jelent a tulajdonos csuklóján, amit évszázadok alatt tökéletesített, nehezen elsajátítható mesterséggel készítettek a legnagyobb odafigyeléssel. Az emberi találékonyság tökéletes jelképe, a megfoghatatlan időt teszi emberközelivé, több száz apró alkatrész segítségével.

Nem kell órakedvelőnek lenni ahhoz, hogy találkozzunk azzal a romantikus elképzeléssel, miszerint márkák és órásaik ezt az örökséget őrzik és fejlesztik. Minden történelmi márka arról győzköd minket a lehető legtöbb platformon, hogy alapítóik vére továbbra is ott csörgedezik valahol műhelyeikben, de ez a rózsaszínre festett díszlet hamar ezernyi apró darabra hullik, mikor találkozunk az abszurd várólistákkal, a mesterséges hype-pal és az elhazudott ritkasággal. Talán megbocsátható lenne mindez, erősen hunyorítva, ha a mögöttük álló szereplők tartanák magukat azokhoz az értékekhez, melyeket hirdetnek, de azokat sokan már rég lelkiismeretfurdalás nélkül, hátra sem pillantva eldobták, hiszen mi magunk, vásárlók és órakedvelők engedtük nekik, hogy így tegyenek.

Ott van például az Audemars Piguet Code 11.59, ami talán már nem is akkora bűntett, mint amekkorának tűnt, az idő itt is megtette hatását, megszépítette rút vonásait, de ha mélyebbre ásunk, továbbra is akkora hiba, mint újkorában.

Audemars Piguet Code 11.59

Az Audermas Piguet sokaknak évek óta egyet jelent a Royal Oak-kal, a Gerald Genta által rajzolt zseniális órával, ami a ma is futó sportóra trend nullpontja és katalizátora. Nem kellett sok, hogy maga az Audemars Piguet is úgy tekintsen magára, mint a Royal Oak márka. Kigyomlálták az összes többi kollekciót, majd ott álltak üres kézzel, amikor rádöbbentek, hogy ez a vonat így csak a vesztébe roboghat. Elő kellett rukkolni valamivel, de annyira elszoktak már attól, hogy egészen újat alkossanak, Genta mankója nélkül, hogy végül mindenki számára világosság vált sebezhetőségük. Az órás közösség által előre pódiumra emelt Code 11.59 végül csak egy egyszerű kerektokos óra lett, divatórás mutatókkal és egy logóval, amit saját bevallásuk szerint hónapokig terveztek. Talán épp ez utóbbi miatt csúszott félre a többi részlet. Az izgalmas tokprofil és tokfülkialakítás nem volt elég, hogy mentse a helyzetet, így a márka is gyorsan elkezdte faragni a koncepciót további megkérdőjelezhető és néhány, már-már egész jól sikerült változatot szülve. Mindeközben, a szomszéd szobában addig gyűrték a Royal Oak-ot, hogy megszületett a Royal Oak Concept, amiről mindenki maga döntsön méltó utód-e.

Audemars Piguet Royal Oak Concept Split-Seconds Chronograph GMT Large Date Carbon

Hasonló pocsolyába lépett nemrégiben a Patek Philippe a Cubitus bemutatásával. Amíg a Code 11.59 megpróbált legalább valami újat hozni, addig a Cubitus csak egy újrahasznosított Nautilus, nagy, szögletes tokkal, amit házasítottak ugyanazzal a csattal, amit a Nautilus évtizedek óta használ, kiölve minden eleganciát a frigy végére. Nem véletlen, hogy mikor megjelenés előtt kiszivárgott a Cubitus a Fortune magazinnak hála, akkor sokan hamisított képekre gyanakodtak, pedig pár nappal később tényleg az az óra bukkant fel a lelep alól.

Patek Philippe Cubitus

Thierry Stern, a Patek Philippe tulajdonosa és igazgatója benzint locsolt az égő hullára, mikor kifejtette, hogy külső vélemények bevonása nélkül, személyesen ő tervezte az órát. Később arrogáns megjegyzései azzal kapcsolatban, hogy a Cubitus kritikusainak biztos nincs pénze az órára, megmutatták, milyen mellékhatása van az éveken át tartó hypenak.

Sajnos a probléma sokkal szerteágazóbb ezeknél a kiemelt eseteknél. Olyan márkák adják alább saját szinvonalukat, akik egykor az óragyártás művészetének őrzői voltak. Például a Jaeger-LeCoultre – az „órások órása” – csendben elhagyta az újezüst, azaz a German Silver használatát komplikált szerkezetiben, ezzel háttérbe szorítva azokat a hagyományos értékeket, melyek naggyá tették őket. Hasonlóan, a CNC gépek fejlődésével sok márka számtalan munkafolyamatban kiváltotta a mesterek munkáját, pedig a technológiai fejlődés együtt élhetett volna a tradícióval, ha csak az előkészítő lépéseket végzik gépek. Helyette egyre inkább kezd kiszorulni a valódi kézműves felületkezelés és díszítés.

Vacheron Constantin 222

Felmerül még a régi szerkezetek használata, ami nem lenne főbenjáró bűn, ha mellette innovációt is látnánk, de sokszor presztízsre és márkahűségre alapozva használnak bátran elavult szerkezeteket. Ilyen a Vacheron Constantin 222 esete is a fáradékony, régi Calibre 2455/2 werkkel, ami nem csak idejétmúlt, de vastagabb a kelleténél és a mutatók is igen magasan ülnek rajta. Ez utóbbi egy apró, de az összhatást tekintve fontos részlet. Az Audemars Piguet nagyrészt még figyel arra, hogy a mutatói a számlaphoz és egymáshoz nagyon közel haladjanak.

Mindezek a problémák nem futottak volna így fel, ha mi nem tápláltuk és engedtük volna őket. Közösségként, nekünk, vásárlóknak és órakedvelőknek a kezünkben a megoldás: nagyobb elvárásokat kell fektetnünk a gyártók felé, támogatnunk kell a valódi értékeket és kerülnünk kell a túlzásba eső rajongást, a hype-ot. Előbbre kell helyeznünk az odafigyeléssel tervezett részleteket, az innovációt és a valódi minőséget, mint puszta márkaneveket. Bár a helyzet közel sem olyan szörnyű, mint amilyennek olyakor mutatkozik, az órás világ szintet léphet ha a luxusmárkák visszatérnek azokhoz a gyökereikhez, melyek azzá tették őket, amik.

Related Topics
  • ipar
  • karóra
  • kronométer
  • luxus
  • óraipar
  • svájci óra
Dobai Dániel

Előző cikk
  • Hírek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

Zöld is meg nem is – Urwerk UR-100V Magic T Hunter Green

  • Dobai Dániel
  • 2025-02-17
Megnyitás
Következő cikk
  • Hírek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

Új rózsaarany óra a Grand Seiko legfelső kategóriájában

  • Kun László
  • 2025-02-20
Megnyitás
You May Also Like
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

A Panerai dicsősége és bukása?!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-10-08
Megnyitás
  • Magazin
  • Vintázs

Ilyenek voltak az IWC „szexista” reklámkampányai – és így tűntek el.

  • Kiss Csaba
  • 2025-10-04
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Bamford Propilot, gyöngyházas Aquis, Panda Divers 65: Oris újdonságok egyenesen Genfből!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-10-02
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

A legelső mechanikus Casio, és egy napelemes Tissot

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-30
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Óracsoda a Greubel Forsey-től, olcsó svájci munkaerő & H.Moser

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-29
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Láncos F. Berthoud, MB&F megőrülés, BAMFORD Oris, francia microbrand

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-27
Megnyitás
  • Magazin
  • Túlóra

Dokumentumfilm készül a Kultúrbrigád utolsó hónapjairól – a TE támogatásod is számít!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-26
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Jacob, Genta, Singer és az Hublot manufaktúra

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-25
Instagram

kronometer

Órákról, mindent.
Kövesd YouTube csatornánkon ”Őszintén: órákról” vlogunkat, vagy olvass friss híreket és teszteket a kronometer.hu oldalon!

Vannak órák, amikre másként tekint az európai Vannak órák, amikre másként tekint az európai szem, mint a japán. Lehet, hogy ez is olyan? 

https://kronometer.hu/2025/10/09/tudor-1916-luna/
Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy óram Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy óramárka, amit úgy hívtak, hogy Panerai. 
Ennyi amit biztosan tudunk, innen pedig minden marketinges generáció úgy hajlította, ahogy nem szégyellte. 
A Dávid listája című sorozatunk második részében egy gyémántos Luminoron keresztül jutunk el egy ígéretes márka ügyes-bajos dolgaihoz. 

https://youtu.be/hBKvibjD99E?si=xNBr09LoqwHefwYM
Hogy mitől jó egy óra, az sok-sok apró részle Hogy mitől jó egy óra, az sok-sok apró részletből áll össze, de az utolsó és legfőbb pont, hogy TETSZIK-E, az mindig szubjektív marad. Ennél a típusnál arra fordítottuk a fókuszt, hogy az apró részletek milyen egészet alkotnak, és azok az apró részletek mennyire kidolgozottak. Spoiler alert: dulván. 

https://kronometer.hu/2025/10/07/mindentvivo-oltony-orient-star-modellek-jelentek-meg-ime/
Teljesen matt szürke darabbal robbant be a megfiz Teljesen matt szürke darabbal robbant be a megfizethető "expedíciós" órák piacára a Certina! Homokszórt tok, GMT lünetta, iránytű, igényes kidolgozás, 250.000 alatt!!!

https://kronometer.hu/2025/10/06/semmi-csillogas-certina-ds-x-gmt/
"facelift" érkezett az Orient Star semi skeletono "facelift" érkezett az Orient Star semi skeletonok közé

https://kronometer.hu/2025/10/03/harom-uj-attort-szamlapos-orient-star/
Volt idő, amikor még elfogadottak voltak az ilye Volt idő, amikor még elfogadottak voltak az ilyen reklámok. Ma már nem lehetne olyan szlogen egy óra reklámban, hogy "Majdnem olyan komplikált, mint egy nő. Viszont ez pontos."
Egyszerűen ez ma már nem menne át. Tucatnyi ilyen reklámja volt az IWC-nek a kilencvenes évektől kezdve. Kiss Csaba egy nagyon jó összefoglaló cikket írt arról, hogy honnan indult, milyen fogadtatásban részesült, és hogy múlt el ez az érája az IWC reklámkampányainak. 

https://kronometer.hu/2025/10/04/macso-humor-onironia-es-kreativitas-igy-irta-at-a-wirz-es-a-jung-von-matt-a-luxusora-reklamok-szabalyait/
Megint erősít a svájci belépő kategóriában Megint erősít  a svájci belépő kategóriában a Roamer!

https://kronometer.hu/2025/10/01/keramia-es-zafir-belepoaron-svajcbol-roamer-mercury-chrono/ 
@roamerofswitzerland
A Berneron kifejezetten friss márka, szemrevaló A Berneron kifejezetten friss márka, szemrevaló megoldásokkal és valóban szakmai háttérrel. 

https://kronometer.hu/2025/09/26/oragyartas-korlatok-nelkul-berneron-quantieme-annuel/ @berneron
Bamford módjára számolhatod ki a magasságod. M Bamford módjára számolhatod ki a magasságod. Mármint nem a saját magasságodat. Hanem ahol vagy. 

https://kronometer.hu/2025/09/30/oris-ujdonsagok-genfbol/ @oris
Follow on Instagram
Kategóriák
Legutóbbi bejegyzések
  • Elrejtettek egy órát a sivatagban – Vostok Europe Expedition Shara!
  • Te is fiam Brutus?! A Louis Erard is beszáll az integrált szíjas sportórák piacára, íme a „2340”.
  • Girard-Perregaux Laureato Fifty!
  • Unimatic Modello Quattro U4-BLB!

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Kronometer
  • Főoldal
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Impresszum
Órákról, mindent.

Írja be a keresett szót és nyomjon Entert

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.