Leánykori nevén Big Pilot‘s Watch Shock Absorber XPL. Ráadásul most egy vadonatúj változatban!
Az IWC felhozatalától ritkán lehet szívritmuszavart kapni. Portofino, Portugieser és a pilótaórák. Ha kifelejtettem valamit, az nem véletlen. Néhanapján jönnek új anyaggal, új ötvözettel, látszik, hogy dolgoznak a tervezők-fejlesztők, de nem rázzák meg alapjaiban az óraipart.
Kivéve, amikor az IWC Experimental osztály alkot. 2021 áprilisában mutatták be ezt a különleges és kifejeztten rendhagyó darabot. A típus lényege, hogy szinte mindenben különbözik egy klasszikus IWC-től. Mindent ultrakönnyűre és különlegesen strapabíróra terveztek.
Például a szerkezetet – IWC 32115 -, ami nem a megszokott anyagokból, hanem az űrkutatásban is használt ötvözetekből készült alkatrészekből áll, például speciális alumíniumötvözetből. Mindezt 28.800-as lengés mellett, 120 óra járástartalékkal.
A tok az IWC saját fejlesztésű Ceratanium anyagból készült, ami keramizált (nagyon magas hőmérsékleten kezelt) titán. Ami viszont a legkülönlegesebb, az a szerkezet (és így a számlap) konzolrugós felfüggesztése, nevezhetjük úgy is, hogy a szerkezet konzolrugós ütéscsillapítási rendszere – az angolban ezt talán egyszerűbben, cantilever springnek nevezik, a teljes rendszert pedig SPRIN-g PROTECT-nek. Ennek a rugónak a különlegessége, hogy a Camebridge-i egyetem és a Cavendish Laboratory együttműködésével fejlesztett különleges kristályszerkezetű, BMG nevű anyagból készült (bulk metallic glass). Így tud a különböző erőhatásokhoz alkalmazkodva csillapítani.
Ez a szerkezet felfüggesztési rendszer 30.000 G erőhatásnak is ellenáll a tesztek alapján, tehát gyakorlatilag mindent kibír. Ne feledjük, hogy ez nem a titán tokra és a zafírüvegre vonatkozik, hanem a szerkezetet tartó rugós kialakításra. A tok maga 44 milliméter átmérőjű és 100 méterig vízálló.
Amikor megjelent az óra, 80.000 euró körüli árról szólt a fáma, évi 10-, összesen 30 darab legyártásával. Érdekes, hogy például Chrono24-en egyelten darabot nem találni. Hatalmas szerencsém volt, hogy a 2022-es Watches and Wonders rendezvényen Genfben külön installációt készítettek a modellnek, és így volt lehetőségem kézbe venni és fotókat készíteni róla. Mindenféle túlzás nélkül tudom kijelenteni, hogy ez a mindentvivő strapaóra is lehetne – az én kollekciómban.
Most, 2025-ben a Mercedes-AMG Petronas Forma 1-es csapat különkiadásaként feltámadt az XPL, Toto Wolff nevével fémjelezve. Technikai specifikációiban nem változott sokat a típus, de témájában a Mercedes csapatra hangolták. Megváltozott a számlap textúrája és a mutatószett, türkizes beütést kapott a rugó, és a számlapra festett számok, indexek, a mutatók, valamint a korábbi 32115-ös werk helyére a ValFleurier-féle 32101-es kerül, ugyanúgy 120 óra járástartalékkal, 4Hz-es frekvencián.
A „Big Pilot Shock Absorber XPL for Toto Wolff” egy borzasztó hosszú típusnév. És bár Toto Wolff fontos alakja az F1-nek, de nem érzem az órakedvelők szempontjából annyira meghatározónak, hogy egy 102.000 eurós (100 darabban limitált) órának névadója legyen. Elég lenne csak a Mercedes-AMG Petronas. Szerencsére a hátlapon elhelyezett szignóján kívül sok nem emlékeztet rá, így, ha valakinek csak szimplán tetszik ez a modell, nem szúrja ki minden nap a szemét semmi, ami Toto Wolffra emlékeztetné. Több infó a gyártó weboldalán: LINK.
Galéria:
Tok: 44 x 12,6 mm Ceratanium, SPRIN-g PROTECT
Kristály: Zafír
Vízállóság: 100m
Szerkezet: régi: 32115, új: 32101 – 120 óra járástartalék, 4Hz
Szíj: kaucsuk
Ár: 102.000 EUR
Ref.: IW356201