
A Mirage kollekció elképesztő sikere után új koncepciót mutatott be a Berneron: hatalmas érdeklődés övezi a független óragyártás egyik új szereplőjét, a Berneron-t, amit a Breitling korábbi termékigazgatója, Sylvain Berneron alapított.
Berneron 19 éves korában kezdett tervezőként dolgozni a BMW-nél, ahonnan legismertebb munkája a PRAËM S 1000 RR volt. Ezután a Richemont cégcsoportnál dolgozott, majd a Breitlingnél csöppent bele igazán az óragyártás sűrűjébe, ahonnan egyenes út vezetett saját márkája megalapításáig.
A Berneron koncepciója a korlátok nélküli óragyártás, ami csak kis mennyiségben, egy független cégnél működhet. Nincs pénzügyi osztály vagy tulajdonosi kör, ami korlátozza a fejlesztést, egyedül saját erőforrásaik szabnak határt. Első projektjük, a tavaly bemutatott Mirage olyan jól sikerült, hogy 2028-ig előre legfoglalták a színenkénti 24 darabos gyártási kapacitást. Egy vadonatúj márka, több mint 50.000 svájci frankos órájánál ez eget rengető. Jól mutatja, hogy az egyedi megoldásokat és valódi kézzel készült óraipari különlegességeket kereső gyűjtő mennyire vágytak már egy ilyen márkára.
Még kezdeti sikereik előtt, már egészen korán megkezdték második termékcsaládjuk a Quantième Annuel tervezését, ami olyan versenytársakkal kíván pályára lépni, mint a Patek Philippe vagy az Audemars Piguet éves naptárral szerelt órái.
A Berneron Quantième Annuel sokkal hagyományosabb tokot kapott, mint a Mirage aszimmetrikus kontúrja. Az új, naptáras modell kerek platina háza 38 milliméter átmérőjű és 10 milliméter vastag, lépcsőzetes tokfülekkel. Ez utóbbi nem csupán dizájn, hanem egyben praktikum is. A platina az egyik legnemesebb anyag, amit az óragyártásban használnak. Különösen nehéz vele dolgozni, hajlamos túlhevülni, így polírozása az órásmestereknek kihívást, a tulajoknak pedig súlyos számlát jelent. A Quantième Annuel ezt azzal oldal meg, hogy a tokfüleken és a korona végén – ahol legtöbbször éri sérülés az órákat – acél rátétek védik a platina tokot. Ezek cseréje egy baleset után lényegesen olcsóbb, mint a platinát javítani.
Első ránézésre zsúfolt és nehezen leolvasható a számlap, pedig következetes a tervezése. Egy éves naptárat kombinál egy regulator időkijelzéssel, ami azt jelent, hogy az óra külön jeleníti meg az órákat, a perceket és a másodperceket. Kereszt alakban olvashatjuk le a kijelzéseket: vertikálisan az időt, horizontálisan a naptárat. Előbbihez 12 óránál egy ablakban találjuk az ugró órakijelzést, középen a percmutatót, a hozzátartozó vasútsín stílusú, nyomatott skálával, 6 órán pedig a kismásodpercet, egy nap-éj kijelzéssel együtt. Keresztben haladva 9 óránál olvashatjuk le az aktuális napot, középen a kisebb mutatóval a dátumot, 3 óránál pedig a hónapot.
A dátumtárcsa elosztása jól szemlélteti mit jelent a korlátok nélküli óratervezés. A legtöbb mutatós dátummal rendelkező órán egyenlő távolságra vannak egymástól a dátumok, ami egyszerűen visszavezethető arra, hogy így mindig ugyanakkora távolságot kell ugrania a mutatónak. Dizájn szempontból ez ahhoz vezet, hogy az egyszámjegyű számok között észrevehetően nagyobb lesz a hézag, mint a kétszámjegyűek közt, melyek feltorlódnak a hónap vége felé. Ha figyelmesen vizsgáljuk például az említett Audemars Piguet vagy Patek Philippe naptáras óráit, akkor mindegyiken észrevehető a jelenség. Ezt a Quantième Annuel egy szabadalmaztatott mechanikai megoldással orvosolta, ami lehetővé teszi, hogy a dátum mutatója ne mindig ugyanakkorát ugorjon, beállítható legyen az egyes számokhoz. Ezért az új Berneron dátumtárcsáján minden egyes szám egyenlő távolságra van egymástól.
Hiába ezek a bonyolult megoldások, az óra csupán 10 milliméter vastag, amiben benne van a kihajtható tömör hátlap is, ráadásul mindezt megfejelték 100 órás járástartalékkal is. A saját tervezésű calibre 595, kézi-húzós szerkezet 3 Hz-es frekvencián ketyeg és 476 alkatrészből áll. Ahogy a Mirage esetében, úgy itt is arra törekedtek, hogy a werk lehető legtöbb alkatrésze tömör aranyból készüljön, és csak azok az elemek vannak acélból vagy valamilyen ötvözetből, ahol az elengedhetetlen volt a tartósság fenntartása érdekében.
Szimmetrikus struktúráján látszik, hogy a külső szemlélőt már a tervezőasztalon előtérbe helyezték. Itt nem arról van szó, hogy a legpraktikusabb megoldásokkal elkészített szerkezetet utólag feldíszítették, hanem már a kezdetektől úgy tervezték, hogy jó legyen ránézni, minden alkatrészének funkcionális és esztétikai szerepe is van. Egy nagy mennyiségben gyártott óránál ez elképzelhetetlen, hiszen mindez a gyártási és tervezési hatékonyság rovására megy, viszont a végfelhasználó, az óratulajdonos javára válik. Ezért is ennyire népszerű a Berneron, mert óráikon tényleg érződik, hogy minden porcikájuk gondosan és egyedileg ahhoz az órához tervezett.
Egy fekete és egy ezüst-kék számlapos változat jelent meg az új Berneron-ból. Színenként 24 darab készül majd, és hasonlóan a Mirage esetében, erre is előre be kell jelentkezni. 10 évig fogják gyártani az órát és már 2028-ig előre meghatározták az árát. 2026-ban (az első modellek érkezésekor) 120.000 svájci frank, 2027-ben 130.000 svájci frank, 2028-ban pedig 140.000 svájci frank lesz. Ritkán látunk ilyet, hogy az áremelést előre bejelentik, amit nagyon vegyes reakciók követtek az interneten, ennek ellenére bőven érkezett már előrendelés ezekre az órákra is.
Tok: 38 x 10 mm platina acél rátétekkel
Kristály: Zafírkristály
Vízállóság: 30 m
Szerkezet: Berneron 595, kézi-húzós, 100 óra járástartalék, 3 Hz
Szíj: Bőr
Ár: 120.000 CHF (2026), 130.000 CHF (2027), 140.000 CHF (2028)