A Santos a Cartier legrégibb karóra kollekciója, 1904-ben mutatta be Louis Cartier az első ilyen órát, amit barátja a legendás pilóta, Alberto Santos-Dumont leírása alapján készített. Ma, 2020-ban a Santos még mindig aranykorát éli.
A történelméről már beszélgettünk a vlogban (link), így mélyebben nem térnék ki most, viszont az evolúciókat mindenképp kell érintsük, legalább érintőlegesen. A Santos most áll legközelebb ahhoz a formavilághoz, amivel megalkották először és az első generációkat megélte. Minden évtized kollekciójában megjelentek az adott korra jellemző dizájnelemek, a kvarc szerkezet, az indexek nélküli egyszínű számlap, és később a 21. században a méretnövekedés, egészen addig, hogy már-már ne önmaga legyen a Santos. Az elmúlt 2 év modellfrissítései visszahozták a típust a rendes kerékvágásba, sőt az idei modellek egészen a gyökerekig nyúlnak vissza.
Santos-Dumont Limited Edition
Három különböző anyagból három különböző korai repülő eszköről emlékeznek meg a limitált darabokkal. Mindegyik olyan eszköz volt, ami Santos-Dumont és a repülés szempontjából is történelmi jelentőségű volt, így például a 100 darabra limitált „Le Brésil” nevű, leginkább léghajóra hasonlító eszköz 1898-ból, ami a platinatokos-ezüst számlapos változat hátlapjára került fel.
Az aranytokos-arany számlapos, 300 darabban készülő verzióval egészen 1903-ig repülünk a La Baladeuse léghajó fedélzetén. Az arany-acél tokos, fekete számlapos, 500 darabra limitált változattal pedig a repüléstörténet legjelentősebb pillanatát élhetjük át azzal a repülőgéppel, amivel 1906-ban Santos-Dumon hivatalosan elismerve is 220 métert repült. A gép neve: “n°14 bis”.
Mielőtt azt gondolnánk, hogy lesz egy acéltokos változat is, már el is szomorodhatunk, ugyanis a negyedik változat, a “La Demoiselle” szintén platinából készült, 30 darabos limitáció. Ezt viszont látványosan feldobja a bézs számlap texturált középső része és a bézs szíj. Amellett se menjünk el szó nélkül, hogy a megszokott kék zafír helyett itt rubint helyeztek a koronába. A “La Demoiselle” érdekessége, hogy 1908-ban készült és ez volt az első repülő, ami sorozatgyártásba került.
Meglepő, hogy kifejezetten nagy tokmérettel kínálja a Cartier a limitált változatokat. A 30 darabos Santos 46,6×33,9 milliméter, ami ilyen tokforma mellett kifejezetten nagy méretnek számít, cserébe mindössze 7,5 milliméter vékony. A másik három modell 43,5×31,4 milliméter és 7,3 vékonyak, mindegyikben a 430 MC elnevezésű Cartier werk dolgozik.
Santos-Dumont XL
46,6×33,9 milliméteres kiadásban – lassan már megszámolni is nehéz hány különböző kiadás különböző tokmérete létezik – rózsaarany, rózsaarany-acél és acél változatban, a 430 MC werknek köszönhetően szintén vékony, 7,5 milliméteres tokban. Szerencsére, hogy ne unatkozzunk, a Cartier rendelkezésünkre bocsátotta a teljes Santos kollekciót részletezve, ezeket a galériában egyesével át lehet lapozgatni.
Ha valaki kedvet kapott volna egy Santoshoz a cikk olvasása során, de nem engedheti meg magának, akkor szívből ajánlom a nálunk is kapható egyedi Fehér Tamás rajzokat, így a Santost is, mérettől függően 140, vagy 180 dolláros áron. Érdeklődni a kronoshop@kronometer.hu címen lehet.
Galéria: