Napsütés, Balaton, órák és motorok. Csak a lángos hiányzott.
Még azok is hallottak a MotoGP szériáról, akik nem követik a motorversenyeket, viszont a hasonlóan izgalmas Superbike-ról már annál kevesebben. Olyan, mintha a MotoGP lenne a Formula 1, a Superbike pedig a túrautós WTCR, nem csak népszerűségben, de szervezésben is. Míg a MotoGP-n egyedi, kizárólag a versenyre épített motorok indulnak, addig a Superbike motorok létező típusok erősen módosított változatai. Idén a MotoGP-vel együtt, több évtizedes kihagyás után tért vissza Magyarországra a Superbike széria, az új Balaton Park Circuit pályára, a Tissot támogatásával.
Felhős az ég, még hűvös az idő, senkivel sem találkozom az utcán, ahogy reggel hatra kisétálok a parkolóba, ahol megbeszéltük a találkozót. Nem, nem titkos üzlet miatt jöttem, versenyre megyünk. Bepattanunk az autóba és alig egy óra alatt már Balatonfőkajár határában szaggatjuk a Das Auto futóművet, a versenypálya melletti szántóföldeken, parkolót keresve. Sem mi, sem az ott dolgozó biztonsági őrök nem tudják melyik a P2-es parkoló, de azért valahol csak sikerül lerakni a kocsit, még a szombati versenynap kezdete előtt.
Érdekes a Balaton Park Circuit kialakítása. Kissé olyan, mintha nem épült volna még meg a környezete, csak a legszükségesebbek, mint a pálya és a boxutca. Korábban voltak már itt kisebb versenyek, de ez a helyszín első nagyszabású rendezvénye, a MotoGP előtti főpróba. Aki Paddock jeggyel jött, az egyből a boxutca hátsó részénél találja magát, a csapatok kamionjai között, itt-ott elszórt motorokkal az aszfalton. Reggel kilenc előtt még csendes a környék, de a pályán már ordít a Black Sabbath és egy-két motor zúgása is hallatszik a boxutca felől.
9-kor kezdődnek a bemelegítések, majd 11-kor a nemrég bevezetett sprintfutam, a Tissot Superpole, ahol tíz kör alatt dől el, hogy hova állnak majd a rajtrácson a versenyzők. Már itt lehetett látni, hogy a címvédő, kétszeres világbajnok, a BMW pilótája, Toprak Razgatlioglu ma is jó esélyekkel indul, elsőként ért célba, megkapta a Tissot Superpole díjat, egy T-Race órával együtt, és elsőként állhatott a rajtrácsra.
Ezután jött a nap legérdekesebb része, bemehettünk a boxutcába és a pályára is. Nem tudom, hogy mi ilyenkor a protokoll, abban biztos vagyok, hogy lehet fotózni, de szórakoztató volt, ahogy a Yamaha garázsa előtt gyorsan lehúzták az ajtót, amikor elkezdtem hangulatképeket készíteni. Úgy tűnik nem lennék jó Ducati titkos ügynök, akinek a japánok garázsát kell dokumentálnia.
A Tissot WorldSBK Experience program következő része volt, hogy közvetlenül a női gyorsaságimotoros-világbajnokság futama előtt téblábolhattunk a pályán, amikor a motorok felálltak a rajthoz. Bevallom, nem követem annyira motorversenyzést, hogy izgalomba jöjjek a versenyzők láttán, de a pályán állni úgy, hogy már ott vannak a motorok és a csapatok, egészen elképesztő élmény. Itt jöttem rá nagyon gyorsan, a rajt pillanatában, hogy követnem kéne a motorversenyeket is. Persze, a gépszag, az elképesztő hangok és a sebesség megvan a nagykerekék alapú sportoknál is, de itt sokkal kiélezettebb minden pillanat. A rally autókban van bukócső, az F1 autókon ott a glória, itt viszont nincs semmi. Csak az ember és a visító, néhol 300 km/h-s sebességgel hasító gép a lába között.
A női verseny és a szupersport kategória rajtját a boxutca fölötti teraszról követtem, de a Superbike futamra átmerészkedtem a pálya fölött futó, építkezéseken használt állványokból épült, egyáltalán nem bizalomgerjesztő hídon a főtribünre, ahol kiteljesedett az élmény. A balatoni pálya vonalvezetése miatt a főtribünről belátni két hosszú egyenest és legalább öt kanyart. Igaz, ehhez fel kell menni a lelátó tetejére, de megéri átfurakodni magunkat az embereken, csak senkinek a sörét ne borítsuk ki.
Toprak Razgatlioglu nem okozott csalódást, megnyerte a szombati futamot is, sőt a vasárnapit is, ami a Tissot Superpole sprinttel együtt a negyedik mesterhármasa ebben a szezonban.
Kifejezetten sok török rajongóval együtt ünnepelt a Paddockban, ahol a pódium és Victory Lane is egymás mellett van. A balatoni futam különlegessége, hogy este 5 óra után minden kategória minden versenyzője kijött a pódium elé és együtt buliztak a rajongókkal.
Még naplemente előtt visszaballagtam a szántóföldnek álcázott parkolóba az újonnan szerzett Ducati-s bögrémmel, és már a hazaúton megnéztem mennyibe kerülnek a jegyek az augusztus végi MotoGP-re.
Köszönet a Next-Time Kft.-nek, a Tissot hazai forgalmazójának a WolrdSBK Tissot Experience-ért.