A svájci óraipari szövetség, az FHS január végén megjelent, 2020-ról szóló összefoglalója szerint tavaly a svájci órák exportja régen nem látott mértékben csökkent. A koronavírus járvány miatt meghozott intézkedések következtében szinte teljesen leállt a turizmus és a nemzetközi kereskedelem, az emiatt lelassuló óragyártás és eladás nagy visszaeséshez vezetett. A tavaszi lezárások után a járvány második hulláma tovább rontotta az eredményeket. De lássuk a konkrét, nagyon mínuszos számokat.
A svájci óraexport értéke 17 milliárd frankra esett vissza az egy évvel korábbi 21,7 milliárdhoz képest, ami 21,8 százalékos csökkenés. Hasonló mértékű csökkenést utoljára a 2008-ban kezdődő pénzügyi válság okozott, 2009-ben 22,3 százalék volt az esés az előző évhez viszonyítva. A történelmileg is nagyon gyenge eredményű második negyedévet követően – 2019. április-júniusához képest 2020-ban 61,6 százalékos csökkenés volt – a korlátozások fokozatos feloldásával párhuzamosan az eredmények elkezdtek javulni, a negyedik negyedévben a visszaesés jóval kisebb, 4,3% volt az egy évvel korábbihoz képest. A turizmus leállása különösen hátrányosan érintette az eladásokat, a svájci órák kereskedelmében fontos, az utazásokon történő óravásárlások szinte teljesen megszűntek.
A különböző területek, piacok között nagy különbségek voltak. Az első hullám vége után bekövetkező javulás főként Kínának volt köszönhető, ott júniustól nagyot nőttek az eladások, ez az év második felében 50,1 százalék volt. A növekedés fő oka, hogy azokat az órákat, amiket korábban külföldön vásároltak, a lezárások miatt most Kínában vették meg. Minden más piacon nagy volt a visszaesés.
2020-ban Ázsia a svájci órák exportjának 54 százalékát jelentette, itt 20,2 százalékot esett az eredmény 2019-hez képest. Hongkong az egyik legalacsonyabb volt Ázsiában, 12 év után az exportpiaci rangsorban a harmadik helyre esett vissza. A kínai export növekedése mellett Tajvan 9,9 százalékos csökkenése volt a legjobb eredmény.
Európában a csökkenés 25,2 százalékos volt, ezzel a kontinens piaci részesedése 29 százalékra változott. Európában Franciaországban (-37,9 százalék) és Olaszországban (-33,3 százalék) esett különösen nagyot az export. Nagy-Britannia 24,6 százalékos és Németország 21,4 százalékos csökkenéssel a globális átlagot jobban közelítette.
Az amerikai kontinens, amely a teljes svájci óraexport 15 százalékát jelenti, 20,4 százalékos csökkenést mutatott. Az Egyesült Államokban, ahova az amerikai kontinens óraexportjának 80 százaléka irányul, ennél valamivel kisebb volt az esés 17,5 százalékkal, itt a harmadik negyedévben már megindult az eladások jelentősebb növekedése.
Kína volt az egyetlen növekvő piac, ezzel tavaly a svájci óraexport első számú célpontja lett. A világ többi részéhez képest a járvánnyal kevésbé érintett országban a belföldi vásárlások az év második felében gyorsan megindultak, 20 százalékkal nagyobb lett végül a Kínába irányuló export, mint 2019-ben.
Az óraexport csökkenése minden árkategóriában jellemző volt érték és darabszám szerint is. Hasonlóan ahhoz, ahogyan évek óta zajlik, az árérzékenyebb, 500 CHF exportárnál olcsóbb árú órák esetében volt a legnagyobb visszaesés. Emellett az olcsóbb kategóriákat szorongatják leginkább az olyan helyettesítő termékek, mint pl. az okosórák, hordható okos eszközök, ezért fényes jövőt ennek a csoportnak nem igazán lehet jósolni.
A korlátozások, lezárások feloldásának időpontja, üteme még most sem látható, ezért az idei évre nehéz bármit mondani előre. Minden attól függ, hogy mikor kezdenek újra működni a piacok, mikor kezdenek újra utazni az emberek. A rövid jelentés a sok negatív adat mellett próbál néhány pozitívumot is bemutatni. Az olyan fogyasztói elvárásoknak megfelelés, mint például a digitalizáció vagy a fenntarthatóság, a járványhelyzetben felértékelődött, a nehezebb piaci helyzetben az óragyártók alkalmazkodási kényszere nagyobb volt, mint korábban, az ügyfélkapcsolatok digitalizálása pedig képes volt legalább részben javítani a kieső eladásokon (olyan kivételek persze vannak, akiknek nem kell aggódni az óráik eladása miatt, de ez csak néhány márka a több százból). A lezárások feloldása után újra növekvő eladásokat vár az FHS, Kína tavalyi adatai ezt jól alátámasztják, ott pontosan ez történt. De a válság előtti szintre visszatéréshez biztosan sok időre lesz szükség.