A német óragyártás kisebbik városában, Pforzheimben alapították a márkát 1925-ben, teljes nevén Lacher&Co-ként, ennek rövidítéséből született a Laco márkanév, aminek története egészen kalandosan alakult.
A pilótaórák történelme egészen messzire nyúlik vissza. Gondolhatunk itt a karóra történelem egyik alapmodelljére, a Cartier Santosra, a bőrpánttal csuklóra rögzített nagyméretű zsebórákra, vagy a második világháborúban elterjedt, napjainkban is népszerű „Flieger Uhr-ra”. A régi gyártók túlélését a történelem során sok tényező akadályozta, így például a második világháború, a hetvenes-nyolcvanas évek kvarcválsága, nem volt tehát egyszerű talpon maradni.
A Laco kifejezetten kalandos századot tudhat maga mögött rengeteg megpróbáltatással, rosszul és kevésbé rosszul sikerült tulajdonosváltással, és mindezek mellett néhány ikonikus darabbal. Az már csak a sors fintora, és a gyártó marketing gépezetének egyik gyenge pontja, hogy a nagy pilóta óra óriás, az IWC mellett legtöbbször meg sem említik a nevét.
Pedig a második világháborúban egyike volt az 5 gyártónak, ami a német légierőnek, a Luftwaffénak szállított időmérőket. Négy, a mai napig ismert gyártóval játszott egy ligában: Lange & Söhne, IWC, Stowa és Wempe. A maga módján mind az 5 gyártó fennmaradt, de nem mindegyik maradt a pilóta órák vonalán. A Lange például a kifinomult, elképesztően részletgazdag öltönyórák és komplikációk világa felé nyitott – a kvarcválság után -, a Wempe az öltönyórás, hétköznapi stílus irányába lépett, a Stowa a Lacohoz hasonlóan -egy két kollekció kivételével – a repülős múltra épít, az IWC pedig mostanra jelen van a pilóta óráktól kezdve a sportmodelleken, búvárórákon át a komplikációkig minden területen – ehhez a történelmi múlt mellett szükség volt a Richemont befektetőcsoportra is, ami már jó ideje birtokolja a schaffhauseni márkát.
A Laco történelmét egy másik cikkben alaposabban is boncolgatni fogjuk, most forduljunk vissza a jelenbe. A német márka jelenlegi arculatát és fényét 2010 környékén egy szerencsésnek mondható – sokadik – tulajdonosváltásnak köszönheti, ami után a cég elkezdett a valódi piaci igényekre reagálni. Ekkor még a mikrobrandek sem szaporodtak gomba-mód, nem volt annyi lehetőség az újonnan alapult tokozó cégek B-Uhr-jai közül válogatni. A modern kollekció elég egyszerű alapokra épült: a két jellegzetes pilóta óra dizájn különböző méretekben olcsó japán és drágább svájci szerkezettel szerelve. Mostanra 36 – 55 milliméterig kínálnak pilóta órát, a valóban olcsó, egyszerű, de megbízható japán alapwerktől, a Miyota 821A-tól kezdve egészen TOP grade ETA/Sellita szerkezetekig, hárommutatóstól a kronográfig. A választék pedig akkora, hogy kis csuklótól a bőrkabáton kívül viselős karakterig tényleg mindenki számára van méret – ebből szerintem a 39-es és a 42-es a figyelemre méltó, ETA 2824-2-vel, vagy Sellita SW200-zal szerelve 980 euróért, vagy ugyanez 821A Miyotával 340 (!!!) euróért.
Érdekesség, hogy a klasszikus vonala mellett igyekeznek újítani is. Ennek ékes példája a 43 milliméteres GMT funkciós óra, ami a Frankfurt típusnevet kapta, ez a modell került hozzánk pár napra a hazai forgalmazótól, a watchmaster.hu-tól. Eleinte fenntartásokkal közeledtem ehhez a típushoz, első látásra úgy éreztem, hogy a Laco nem biztos, hogy a legjobb irányból közelítette meg ezt a modern vonalat, aztán szép lassan rá kellett jönnöm, hogy egyszerűen csak túlságosan maradi szemmel nézek a pilótaórák világára, elvégre a negyvenes-ötvenes évek óta mindegyik szinte ugyanúgy néz ki, ide-oda reszelgetik a millimétereket, a színeket és a szerkezeteket, de érdemi változás nem történt. Ez a gondolatmenet kellett ahhoz, hogy értsem ezt az órát.
Egy átmeneti pilótaóra a klasszikus modellek és az aránylag modern, de legalábbis a kilencvenes években jövőbemutató analóg-digitális modellek között – ilyenek például a Breitling Aerospace-ek, Exospace-ek, vagy az alacsonyabb árkategóriában az ETA szerkezetes ana-digi modellek, akár a Tissot-nál, Certinánál.
LAPOZZ!
A következő oldalon alaposan górcső alá vesszük
a Laco Frankfurt GMT pilóta órát és megfejtjük, mit jelentenek a pilóta órákkal kapcsolatos kifejezések.