Az Edoxnál az elmúlt ~egy évben feltekerték a marketing-métert és elkezdtek jobbnál jobb (újra)kiadásokat készíteni, ilyen a North Sea 1967 limitált változata is.
Talán nyár elején az egyik vlog epizódunkban, amikor az Edox CO-1 kronográffal foglalkoztunk, azt bátorkodtam mondani, hogy az Edox weboldalán akkor elérhető darabok közül talán csak a Delfin Mecanoval tudnék kiegyezni. Majd szépen lassan előkerültek kifejezetten szemrevaló darabok, mint a Skydiver Military változata, a Hydro Sub legújabb verziója, most pedig a bronz North Sea 1967.
Az Északi-tegneren, Norvégia partjainál 1967-ben kezdődött az olaj kitermelés, ekkor találtak először olajat, ez a terület, vagyis mező a Balder nevet kapta. A tengeri olaj kitermelés, az olajfúró torony építése búvárok nélkül nem működhet, és 1967-ben a víz alatti munka sem volt annyira könnyed, modern technológiával megtámogatott, mint napjainkban. Az ott dolgozó búvároknak állít emléket a North Sea 1967.
Az óra tokja, az úgynevezett C-shape, tehát C-alak a hatvanas évek végén, hetvenes évek első felében volt divat, több modellt is láthattunk ezzel a tokformával, ezek közül az egyik legismertebb az Omega Constellation lehet.
A bronz tok különösen vonzó, van egy különleges bája, ahogy a tok felülete a napok elteltével a mi viselési szokásaink mellett érik és változik. A tévhiteket eloszlatván fontos elmondani, hogy amikor a bronz tok patinásodik, akkor az oxidálódás folyamata megy végbe. A tok legfelső felületén a vízzel, izzadtsággal, levegővel és egyéb anyagokkal történő érintkezés okán a felület színe, mintája megváltozik. Nem az anyag változik, hanem a felületén keletkezik egy réteg, ami ha a tulajdonosnak éppen nem tetszik, polírozással/szálcsiszolással eltüntethető, előhozva a tok gyári, szinte érintetlen felületét ismét.
A szálcsiszolt lünetta sötétebb árnyalatával nagyon jó kontrasztot képez a tokkal, a tenger mélységére emlékeztető sötétkék számlap szintén a kontrasztosságot erősíti. A bronz színű számok és mutatok jól láthatóak, könnyen leolvasható az óra.
Edox Calibre 80 hatja a North Sea 1967-et, ami egy edoxosított Sellita SW200-1. Megbízható, tartós, könnyen szervizelhető szerkezet, 38 óra járástartalékkal, 28.800-as lengésszámon.
A szerkezetet nem láthatjuk, a tükörpolírozott hátlapon egy a búvár-múltra emlékeztető nehézbúvár szkafanderből alakított logót kapunk és feliratokat körben, például a 320 méteres vízállóságról – amit menetes koronazár biztosít -, és a 320 darabos limitációról.
A különkiadás egy fekete műanyag dobozban érkezik, nagyon hasonlóban, mint a Vostok-Europe által is használt, PeliCase-re hajazó megoldás, a világosbarna mellé pedig jár egy kék bőrszíj is.
Ha ódzkodunk a bronztól, kaphatunk szálcsiszolt-fegyverszürke DLC bevonatos változatot is, ugyanezzel a tokformával, viszont az 1978-as „fordított holdraszállásnak” elnevezett mélytengeri akcióra emlékezve.
A bronz kiadás 639.000 forintért, az utóbb említett acél tokos verzió pedig 539.000 forintért elérhető a hazai forgalmazónál. Nem kis pénz, be kell lássuk, de érdemes megnézni a sokszor emlegetett kategóriatársakat – főleg, hogy heritage kiadásról van szó, a modern darabokat, mint a Longines Hydroconquest Ceramic kár is szóba hozni. A Rado Captain Cook 6-700.000 forint környékén mozog, a Longines Heritage Skin Diver még egy leheletnyit feljebb található, a Seiko heritage búvárjai – mint a Marinemaster 200 – pedig nem sokkal, de olcsóbban. Bronz búvárt pedig kizárólag mikrobrandeknél találhatunk, ennyi -vagy kevesebb – pénzért, lásd Zelos, viszont kis gyártó mivoltukból kifolyólag vagy van épp az adott kollekcióból, vagy épp készül a következő „adag”.
Galéria: