A kronográfok, azaz a stopperes órák a motorsportokhoz és az űrutazásokhoz köthetőek első gondolatra. Aztán ha jobban belegondolunk, akkor is maradunk ezeknél a felhasználási területeknél. Akkoriban, amikor az órák elsősorban hasznos időmérő eszközök voltak, a stopperes órák szerepe megkerülhetetlen volt.
Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy svájci órás rendezvény – legyen az mondjuk a megboldogult Baselworld -, ahol a brit eredetű Graham és a svájci Edox cégvezetői és vezető mérnökei, dizájnerei együtt ittak. Szó szót követett, és arra jutottak, mint megrészegült ötlet, hogy mi lenne, ha készítene az Edox egy olyan órát, amin megjelenik a Graham jellegzetessége, a hatalmas stopper gomb, viszont a koronát záró biztosító csappantyút meghagynák a briteknek.
Nem ebből a teljesen fiktív iszogatásból jött létre az Edox Chronorally széria 2010-ben, egyből a WRC rally-sorozat hivatalos időmérő partnereként. A koncepció egyszerű volt, de jól eltalált: nagyméretű stopperes óra svájci szerkezettel, svájci tokkal, a versenyzésre, – stopperhasználatra – inspiráló hatalmas stopper indító gombbal és a versenysport különböző jegyeit, jellemzőit, anyagait mintázó számlappal.
A recept egyszerű volt, csak jó érzékkel kellett összerakni. Az elmúlt 12 év azt bizonyítja, hogy sikerült, hiszen a Chronorally modellcsalád idén fut talán eddigi legnagyobb számú kollekciójával. Két segédszámlapos, három segédszámlapos kronográf, sima hárommutatós óra többféle tok dizájnnal, számtalan különböző számlappal.
Az aktuális kollekció gumiszíjas, karbonmintás számlappal szerelt verziója került hozzánk, hogy közelebbről is megismerkedjünk vele.
Kezdjük a mérettel. A tok titánból készült, 45 milliméteres, ami alapján hatalmasnak kéne lennie. Viszont kapott egy kiváló gumiszíjat, aminek formája követi a tok ívét, és a tokfülek végénél nyílegyenesen hajlik lefelé, aminek köszönhetően nincs „medúza” formája, szépen fekszik fel a csuklóra, anyagában pedig kellően puha, tehát 45 milliméteres létére kényelmes.
A gumiabroncs minta nekem a Chopard Mille Miglia szériát juttatja az eszembe, aminek alaptartozéka, sőt védjegye a régi idők Dunlop gumijait mintázó gumiszíj.
100 méterig vízálló, ami egy sportóra esetében már-már alapkövetelmény.
A számlapon a piros, a fekete és a karbon minta uralkodik. Az arab számok szálcsiszolt felületűek, „versenypiros” kontúrral. A stopperhez tartozó mutatók mind pirosak, tehát 6 óránál az óra-, 12 óránál a percgyűjtő mutatója, valamint a centrálmásodperc-mutató is, sőt, a stopper nyomógombja is. Ismét látni egy márkánál, hogy következetesek, és logikusan gondolkodnak, láttunk erre már meglepő ellenpéldát.
A gombokat csukott szemmel is könnyű megkülönböztetni, a legnagyobb a stopper indító/megállító gombja, a középső rovátkolt a fő korona, és a sima pedig a nullázó gomb.
A felnit formázó hátlap küllői között üvegen keresztül látjuk a szerkezetet is, ami egy Edox cal. 011, nem titkoltan az ETA 7750 klónjaként elterjedt Sellita SW500-ra épül. Látni a fekete rotort és néhány alkatrészt. Közel sem annyira látványos, mint egy oszlopkerekes kronó, de legalább ismert, strapabíró koncepció.
A 01129-TRCA-NCAR referecniaszámú modell itthon 1.099.000 forintért kapható. Elsőre soknak tűnhet, de ha megnézzük a jelenlegi óra árakat, sőt, az automata kronográfok árait, akkor arra jutunk, hogy 1 millió forint alatt nemigen kapható automata kronográf újonnan. A Certina és Tissot még alatta vannak, ahogy a Hamilton is, a Longines-ok pedig 880.000 forint környékéről indulnak. A Heuer, Omega, Breitling pedig már közel kétszer ennyiről rajtol, így hát mondhatjuk azt, hogy az Edox Chronorally Automatic magabiztosan képviseli a középkategóriát.
Galéria: