A használt órák piaca fontos, enélkül nagyon hamar leállna az új órák eladása is – vajon hányan vennének új órát, ha soha többé nem tudnák eladni valaki másnak. Mégis, erről a piacról, a méretéről, változásairól kevés információnk van. Az adás-vételek, az eladók, a vevők nagy száma, a sokféle eladási csatorna miatt az adatokat nem könnyű összegyűjteni, leginkább becsülni lehet. Az egyik nagy tanácsadó cég, a Deloitte átfogó felmérést készített erről, ami, ha nem is teljesen pontos, de jó becslésnek biztosan használható. A tanulmány emellett is sok érdekességet tartalmaz az órákkal, az órapiaccal kapcsolatosan, ezért néhány cikkben összefoglaljuk az eredményeket. Most a használt órapiacról szóló részt mutatjuk be.
A tanulmány kiadását megelőző kutatásban megkérdezték 70 óraipari vezető és 5579 vásárló véleményét a svájci órák legfontosabb exportpiacain: Kínában, Franciaországban, Németországban, Hong Kongban, Olaszországban, Japánban, Szingapúrban, Svájcban, az Emirátusokban, Nagy-Britanniában és az USA-ban. A tanulmány egyik fontos eredménye, hogy a vélemények szerint a használt órák piaca folyamatosan és gyorsan fog növekedni a következő években. Jelenleg a piac mérete a becslések szerint kb. 20 milliárd svájci frank, ami 2030-ra elérheti a 35 milliárd svájci frankot, több mint 50 százalékos növekedéssel. Ez az akkori új órák piacának kb. felét is jelentheti (a teljes képhez érdemes itt megjegyezni, hogy 2021-ben a svájci új óra export a használt piacnál valamivel nagyobb, 22,3 milliárd frank értékű volt).
A várható növekedésnek több oka is van, bár az órapiacot ismerőknek valószínűleg egyáltalán nem lesznek meglepőek. A használt órák vásárlásának fő oka a felmérés szerint, hogy áruk alacsonyabb, mint az újaké. Ugyanilyen fontos, hogy a vásárlók olyan modelleket keresnek, amelyeket már nem gyártanak – itt újra elhangozhat a jól ismert „discontinued” kifejezés – ezért különlegesek. Persze vásárlóikat a gyártók is jól ismerik, ezt a különböző limited, numbered és hasonló típusokkal próbálják kihasználni. A felmérésben megjelent a várólisták problémája is, a legnépszerűbb márkáknál, például a Rolexnél és a Patek Philippe-nél az egyre hosszabb várólisták a régebbi modellek, a használt órák vásárlása felé tolják az érdeklődőket. Bár a tanulmány nem ír róla, de az új órák árának nagy emelkedése az elmúlt néhány évben szintén a használtpiac felé tolhat sokakat, pedig az új órák árának emelkedése magával húzza a használt órákét is.
Az óragyártók és kereskedők számára fontos lehet, hogy a fiatalabb korosztályok is megjelentek a kutatásban. Ha esetleg valaki úgy gondolná, hogy a karóra hordása csak a már őszülő, nyugdíjra készülő, minimum középkorú jómódúak szórakozása, az téved, a tanulmány szerint a klasszikus karóra nem megy ki a divatból.
A megkérdezett, 1980 és az 1990-es évek vége között születettek, azaz a „millenialsok” közül 48 százalék nyilatkozott úgy, hogy a következő tizenkét hónapban valószínűleg használt órát vásárol új helyett, a náluk valamivel fiatalabb Z generáció (az 1997 és 2012 között születettek) aránya pedig 37 százalékra fog nőni az óravásárlók között (megjegyzem, ez teljesen normális az idő múlása miatt is).
A fiatalabb óravásárlók szokásai eltérnek az idősebb vásárlókétól. Ők sokkal gyakrabban vásárolnak és adnak el órákat, jobban érdeklődnek a használt órák iránt, és szeretnének olyan órákat vásárolni, amelyek az értéküket legalább megőrzik, vagy esetleg növelik.
A luxusórák gyártói egyébként követik a változásokat és egyáltalán nem zárkóznak el attól, hogy lépjenek, ha kell. A megkérdezett vezetők 70 százaléka szerint a használt órák vásárlása pozitív hatással van a saját márkájuk hírnevére is. A fiatalabb generációk szokásaihoz illeszkedve szerintük a használt órák piacán azok a gyártók lesznek meghatározóak, amelyek vagy tanúsított (certified) modelleket értékesítő online oldalakkal, vagy saját e-kereskedelmi oldalakkal is rendelkeznek a hagyományos eladási megoldások mellett.
Az eredmények alapján teljesen nyilvánvaló, miért lép be egyre több nagy svájci márka a használt órák piacára. 2018-ban a Richemont csoport, mint például a Cartier, a Piaget, az IWC és a Jaeger-LeCoultre tulajdonosa már elkezdte saját projektjét a watchfinder.co.uk brit weboldal megvásárlásával, és néhány hetes hír, hogy 2022. decemberétől a Rolex is elkezdi a minősített használt órák forgalmazását a Buchererrel együttműködésben.
Sok szempontból teljesen érthető döntés, hogy megbízható forrásból származó, jó állapotú, esetleg gyárilag felújított, gyári garanciás karórára valaki ugyanolyan szívesen költ, mint egy teljesen újra, főleg ha jól látható az árkülönbség. Nem lesz meglepő, ha minden nagyobb gyártó néhány éven belül elkezdi a saját „Certified Pre-Owned” programját. A Rolex használtóra-programját kibontó írásaink az elkövetkező napokban és hetekben jelennek majd meg, érdemes lesz figyelemmel kísérni.