Jorg Hysek sok szempontból nagy hatást gyakorolt az órák világára, de munkásságát és a neve alatt készült órákat mégis kevesen ismerik. Mint designer, évekig dolgozott a Rolexnél, ő tervezte a nemrég aranyból újrakiadott Vacheron Constantin 222 típusú karórát. Tervezett a Breguet-nek, a Cartier-nek, az Ebelnek, a Boucheronnak, a TAG Heuer-nek, a Seikonak és a Tiffanynak is, emellett képzőművészként is elismert. Most a saját neve alatt megjelent Anegada óráját mutatjuk be, ami több rá jellemző motívumot tartalmaz.
Jörg Hysek (még ö-vel) 1953-ban született Kelet-Berlinben, innen szüleivel 1960-ban Genfbe „költöztek”, nem sokkal a berlini fal megépítése előtt. Először órakészítést tanult, ezután a művészetekhez vonzódása átterelte más irányba, Londonban művészeti tanulmányokat folytatott. Innen visszaköltözött Svájcba, a Rolexnél négy évet töltött a design részlegen, később elindította saját vállalkozását Hysek Styling néven. Az órák mellett tollakat, íróeszközöket is tervezett és készített saját márkaneve alatt, közben a nevében az ö-ről lekerültek a pontok. Az általa tervezett tárgyakon viszont szereti a pontokat, köröket, a tollakon, az óráin is visszatérnek, ezen az Anegadán a szíjon, a tokfüleken és a mutatókon is látható belőlük egy-egy sorozat.
Hysekre szintén jellemző az acél bőkezű használata, lehetőleg nem fényesre csiszolt formában és a high-tech irány, a Hysek órák mellett az említett Vacheron Constantin 222 vagy a HD3 Complication Idalgo Xt is ilyen. Hysek tervezte a Breguet korábbi sportóra kollekciójának, a Marine-nak első darabjait, de a Breguet nagyon erősen meghatározott és nagyon tradicionális design-ja miatt nyilvánvalóan kevesebb mozgástere volt, ezek inkább követik a hagyományos Breguet kinézetet.
De térjünk át a konkrét órára, teljes típusnevén Jorg Hysek Anegada AN02-0305-re. Egyértelmű, hogy itt a design volt az első, nekem egy csuklót díszítő karperec jut eszembe róla, nem az óra része vonzza a szemet. Szerintem árasztja magából az ezredforduló környékének hangulatát, könnyen el lehet képzelni, ahogyan egy Dieter Bohlenhez hasonló kinézetű úr ezzel a kezén ül a Porschéjében, Audijában valahol Németországban.
Az egész óra sugározza a „tech” hangulatot, a dátumtárcsa, minden acélszínű néhány index és szám kivételével. A hátoldalon láthatjuk Hysek aláírását és a készítők szerint legfontosabb tudnivalókat: az óra Lussyból, Svájcból származik, automata, rozsdamentes acél és 100 méterig vízálló. A hátlapot 6 csavar tartja a helyén. A csavarok jelenléte egyébként is meghatározó, minden nagyobb alkatrész illesztésnél (tokfülek, csat, csat szemek, hátlap) csavarozták az órát, ez egyrészt szintén a tech designt erősíti, másrészt elméletileg az óra nagy része cserélhető lehet, ha megsérülne. A csavarfej-irány megfigyelést kedvelőknek nem jó hír, hogy mindegyik csavar feje máshogyan áll, ami a valóban tekerhető csavaroknál normális (az ellenpéldaként emlegetett AP Royal Oak vagy Chopard Alpine Eagle lünetta csavarok nem tekerhetőek a számlap felől, azokat a tok aljáról húzzák be a helyükre).
A tok átmérője 37 mm, vaskossága nagyobbnak mutatja. Tokfültől-tokfülig mérete 55 mm, de a speciális kialakítás miatt a fémszíj mindkét oldalon 5-5 milliméterrel beljebbről indul, ha az utolsó csatszem vége alapján mérjük, ez a távolság 45 mm.
Az óra technikailag különöset nem nyújt: ETA automata szerkezet dátummal, zafírüveg, 100 méteres vízállósággal. A számlap karimáján és a mutatókon néhány pontot vontak be sötétben is látható festékkel, éjjel láthatóságuk alacsony, nagyjából látjuk a sötétben, mennyi az idő.
Ez a high-tech vonal mostanában egyre népszerűbb és nagyon drága, nagyon magas minőségű órák is készülnek ilyen stílusban (gondoljunk például a Richard Mille-re, az Hublot-ra, az MB&F-re vagy az Urwerk-re). Ha tetszik az ilyesmi, ezt az órát és Hysek óráit érdemes megnézni, jól hozzák a high-tech designt, és vannak köztük a luxus órák között megfizethető kategóriába tartozók.
borítókép: BÁV
Galéria: