Minden évben megrendezésre kerül a nagy svájci órás expó, korábban Baselworld, most Watches and Wonders. Itt mindig a legnagyobb márkák jelennek meg a legnagyobb büdzsével és rengeteg pénzt költenek arra, hogy egy héten keresztül kiszolgálják az érdeklődőket. Értelemszerűen, nem minden, sőt kevés, márka tudja ezt megengedni magának, így akik ott szeretnének lenni a Watches and Wonders közelében, azok Genf belvárosában, hotelekben vagy rendezvényközpontokban mutatják be óráikat. Így keveredtünk a Time to Watches névre hallgató, kisebb márkákat felvonultató rendezvényre. Itt is egészen kicsi márkának számított az SYE, de elérhető ára és egyedi megoldásai érdekessé tették.
SYE = Start Your Engine, azaz indíts be a motort. Ebből már részint látszik az alapkoncepció. Vidám hétköznapi órákról van szó, amiket nem kell félteni, használni és élvezni kell. A francia márka alapötlete az volt, hogy a klasszikus versenyautók és motorok formavilágát, hangulatát egy órába sűrítsék. Ez még nem lenne olyan elképesztő vállalás, de nekik sikerült úgy megoldaniuk, hogy egyedi tudott maradni a megjelenés és az árak se szálltak el nagyon.
Két modell érhető el, egy automata alap verzió és egy meca-quartz kronográf. Mindkettő ugyan azon a tokon osztozik. 40,5 milliméter átmérőjű és 13,4 milliméter magas az öt darabból álló tok. Nincsenek tokfülei, így mérete igazán kompakt, valamint a búvárórás vastagság is optikailag eltűnik a különleges szíjnak hála. Szemből minden egyszerű és kerek, talán már túl egyszerű, viszont oldalról sokkal inkább szögletes a forma.
Tükröződésmentes zafírkristály fedi a számlapot, amit a vastag ráma felső, polírozott éle ölel körbe. Ezt leszámítva nagyrészt szál-húzott felületekkel találkozunk csak. Az 50 méteres vízállóság egy gyenge pont, de mivel a bőrszíj szerves része az órának, így érthető miért nem törekedtek többre. Azért a jövőben jó lenne látni nagyobb vízállóságot, hogy az acél csatra átváltva a strandon is megállja helyét az óra.
Nem sűrűn fordul elő, hogy a bőrszíj integrálva lenne egy tokba, ezt mindig acél csatoknál látjuk. Itt a szíj tölti be a tokfülek szerepét is, benne elrejtett fém alkatrészek segítségével. A párizsi Jean Rousseau manufaktúra gyártja a különleges, időtálló szíjakat különféle színekben. A legtöbb bőrszíjra jellemző, hogy viselőjétől függően, egy-két éven belül cserélni kell. Itt arra törekedtek, hogy minél tovább bírja, hiszen igazából nélkülözhetetlen az órához és nem is olcsó egy gyári szíj.
Szinte minden márka kitalálta már saját gyors kioldó rendszerét szíjaikhoz, az SYE is, de nagyon különc módon. Mikor megveszi valaki az egyik modellt, akkor lényegében egy csináld magad szettet kap. Fontos, hogy már az első élmény ilyen legyen. A dobozban ott van az óra feje, a szíj és egy apró kulcs. A hátlapon van egy kék csavar, melyet a kulccsal meglazítunk, ekkor be tudjuk illeszteni a szíjat a tok két oldalára, meghúzzuk a csavar és már készen is vagyunk. Ilyenkor nem magát a hátlapot nyitjuk ki, hanem egy rajta lévő esztergált acél lapot, lényegében két hátlapja van órának, ezért is 13 milliméter fölötti a vastagsága. Ugyanígy a márka összes bőrszíját és acél csatját bármikor kicserélhetjük az órán. Igazából nem a leggyorsabb és nem is valami praktikus a megoldás, de biztos, hogy az egyik legkreatívabb és legszórakoztatóbb.
A számlapok lényegre törők mindkét változat esetében. Az automata modellen is van egy segédszámlap, mégpedig egy 24 órás mutató. Gyakorlati haszna nem sok, de kitölti a helyet és jól is mutat megtört körkörös textúrájával. Vele átellenben az elég kicsi dátumablak található, melynek aránytalanságát két oldalról letörések igyekeznek kompenzálni. Itt mást nem nagyon tehettek, hiszen a felhasznált Miyota 8217 szabja meg hol és mekkora legyen a dátumkijelzés. Ezt a werket mindenki ismeri, 3 Hz és 42 óra járástartalék. A gyakorlatban éppen olyan, mint egy Seiko 4R szerkezet. A kronográfba is egy ismert mechanika került, a Seiko VK64 meca-quartz modul. Ennek lényege, hogy az időkijelzésért egy alap quartz szerkezet felel, de a kronográf funkcióért egy erre ráépített mechanikus modul. Így amikor elindítjuk az időmérést, akkor úgy siklik a stopper mutatója, mint egy mechanikus kronó esetében.
Minden órából mindössze 500, számozott darab készül. A vásárló választhat a még elérhető számok közül, hogy melyiket szeretné. Ezt a limitációt a márka kapacitása szabja meg és számlap színenként értendő az 500-500. Nemrég titán tokban, méregzöld számlappal is megjelentek az órák, ezek 50 darabra limitáltak. Az SYE MOT1ON Automatic 24 bőrszíjon 799 euró, míg acél csaton 750. Az SYE MOT1ON Chronograph bőrszíjon 650 euró, acél csaton pedig 599. A perforált racing szíj mindkét esetben plusz 10 euró.