A Roger Dubuis lassan a sportautókhoz gyártott luxusórák mestere lesz. Igen, van feelingje egy régi Porsche műszerfalát idéző számlapnak, de amikor olyan ultramodern, ultragyors szörnyetegekről van szó, mint a Lamborghini SC63, akkor ahhoz már a hyper horology óra passzol.
A cikk írásának napján nem csak a magyar válogatott idei EB szereplése rajtol, hanem a hasonlóan kiszámíthatatlan Le Mans-i 24 órás autóverseny is, ahol a Lamborghini versenydivíziója, a Squadra Corse is indul, méghozzá nem is akármivel, hanem az SC63-al.
Ez az olasz legenda első hypercarja -Le Mans-i besorolás-, ami most mutatja majd be, hogy mire elég az tömérdek fejlesztés és kísérletezés, ami megelőzte. Egy ilyen autóipari csúcsteljesítményhez kevés óragyártó passzol jobban, mint a Roger Dubuis, ezt korábbi Lamborghini különkiadásaik is megmutatták.
Egy 45 milliméter átmérőjű és 17,3 milliméter vastag karbontokban érkezik az óra, ami méretei ellenére kifejezetten könnyű az anyaghasználatnak hála. Természetesen alul-felül zafírkristály zárja, 100 méteres vízállóságot biztosítva, ami több mint elegendő mindenhez, amit egy ekkora, ilyen jellegű órában csinálnánk. Ez minden csuklón nagynak fog tűnni, hiszen ez a dolga. Ahogy a hypercar-ok, főleg a Le Mans-i versenyre tervezettek is a sportautó gyártás abszolút teteje, úgy ez az óra is az óragyártás maximumára céloz és oda is ér.
Részletesen formázott és festett kerámialünetta, titán gombok és korona egészítik ki a karbon középtokot, nincs helye semminek, ami túl sok súlyt adna az órához. A tok felépítése a gyártástechnológia csúcsát karcolja mindenütt áttört, kikönnyített és letört részekkel, ami igaz a gombokra is, hiszen azok is üregesek.
Számlap nincs és nem is hiányzik. Szépen megmutatkozik, hogy ezt a szerkezetet ebbe a tokba, ezekkel a kijelzésekkel, pontosan ehhez a konfigurációhoz tervezték. Minden kitölti saját helyét, kivillannak az áttört mechanikus alkatrészek és a kijelzések is leolvashatók maradnak. A két központi fehérarany mutatóra jutott lume, ami hasznos lesz majd a 24 órás verseny éjszaki szakaszán. Körben két gyűrűt és két skálát találunk, egyet a tachymeternek, egyet pedig a perceknek és másodperceknek, mindezt piros, fehér és zöld trikolorban. Ez a színkombináció járja át az egész órát, egyrészt a Lamborghini hazája, másrészt az SC63 Verde Mantis színe miatt, de a már említett magyar csapatnak is lehet benne szurkolni, onnan se fog kilógni.
Középen egy nagy Y forma vezeti tekintetünket, amit az SC63 jellegzetes fényszóróiról mintáztak. Egyenesen a 3 órai digitális stopper gyűjtőre tereli a figyelmet, ami a Roger Dubuis sajátja. A jobboldali félköríven lévő számok egyhelyben maradnak, míg a benti 0, 1 és 2 halad mellettük a hozzájuk tartozó mutatóval, tehát ez a percgyűjtő 29 percig tud mérni. Vele átellenben a döntött billegőt találjuk, ami éppen olyan szögben áll, ami a legoptimálisabb járást adja. 12 óra alatt látszanak a kiemelt rugóházak, 6 óránál pedig a fényesre polírozott oszlopkereket és a dátumkijelzést látjuk. Majd’ mindenütt Lamborghini betűtípust használtak, ami sokat dob az összhatáson.
A szerkezet nem más, mint az RD780 integrált kronográf három napos, azaz 72 órás járástartalékkal, 4 Hz-es frekvencia mellett. A werken 16 féle felületkezelést találunk, ha nagyon keressük, melyeket mind házon belül oldott meg a Roger Dubuis. Innen ered a hyper horology lényege, hogy egy technikailag és vizuálisan is modern és úttörő szerkezet is tradicionális, legmagasabb szintű haute horlogerie finisírozást kap, ami megérdemli a Poinçon de Genève – genfi pecsét – minősítést. Technikailag kitűnik az egyedi percgyűjtővel, a döntött billegővel és másodpercmutató fékkel. Ez utóbbi talán a legérdekesebb. Flyback kronográfról van szó, tehát egyetlen gombnyomásra tudjuk rajta megállítani, nullázni és újraindítani a mérést, ami a központi stopper mutató heves mozgásával jár. Ez okoz némi kilengést, ami nem elegáns, de sok stopper szerkezet velejárója, hol nagyobb, hol kisebb méretben. Megoldásképp a Roger Dubuis egy szabadalmazatott fékrendszert tervezett, ami mindig sebészi pontossággal ott állítja meg a mutatót, ahol annak állnia kell, nincs tolerancia. Emiatt nagyon pontos lesz a mérésünk, de ami mégfonsotabb, hogy a központi mutató úgy fog mozogni, mint amit odarajzoltak, tökéletes pontossággal, ami egészen különleges egy ezernyi apró alkatrészből álló mechanikus óránál.
Az óra egy Verde Mantis színű gumiszíjon érkezik és 104.500 svájci frank az ára.