Vannak órás együttműködések, amik egyszerűen csak működnek. Ilyen a Marathon és a Jeep közös projektje is, ahol katonai órák találkoznak valamikor még katonai autókat is gyártó autómárkával.
Mindkét márka, a Jeep és a Marathon is látott már szebb napokat. A mai napig vannak rendszeresített óráik az Amerikai Egyesült Államok Hadseregénél, de jó pár éve már a digitális órák vették át az uralmat. Dicséretre méltó, hogy a Marathon kezdete óta egy család kezében van, ma a negyedik generáció dédelgeti a márkát, ami Svájcban ritkaságszámba megy, igaz csak óráik svájciak, gyökereiket Kanadában kell keresni, a tervezés is ott zajlik.
Ezzel szemben Jeep terepjárók készülnek Amerikában, Kínában, Mexikóban, Brazíliában és Olaszországban is és sajnos ma az egyik legtöbb hibát produkáló autómárkák között találjuk őket, amihez hosszú út vezetett a legendás katonai Jeep-ek gyártásától. Tehát a kollaboráció jobb felét fogták meg, nem Marathon Jeep Wrangler készült, hanem Marathon X Jeep órák, amik jó esélyekkel indultak meg az óraipar ingoványos terepén.
Négy új modell jelent Jeep jelzéssel, ami igazából kettő, kétféle szerkezettel. Azok, amik úgy néznek, mint a lelki szemeink előtt felvillanó kép, amikor Marathon órákról van szó, a Jeep Wrangler Rubicon által inspirált Search and Rescue modellek. 41 milliméteres átmérőjük egyáltalán nem hatalmas, bőven megfér a legtöbb csuklón, mégis hozza a masszív, katonai órás feelinget, leginkább vaskos, 14 milliméteres profiljának hála. Máshol a vastagság nyűg – valójában viselés szempontjából itt is az – itt viszont a hangulathoz járul hozzá és könnyedebbé teszi a 300 méteres vízállóság kivitelezését és bőven elfért oldalt a Jeep jellegzetes hétlyukú hűtőrácsa (detroiti hétlyukú híd?). Hasonló a lapos zafírkristály is. Máshol szívesebben látunk megemelt vagy domború kristályokat, míg itt a végtelenül egyszerű, lapos zafír hozzáad a durva, maszkulin megjelenéshez. A nagy korona szintén, ami a súlyemelőrudakhoz hasonló textúrát kapott. Viszont, amikor használnánk is a kezünkbe adott funkciókat kicsit szétesik ez a kép. Nem mondom, hogy attól féltem, hogy az arcomba ugrik a lünetta amikor forgattam, de a magabiztos, „ez bizony a helyén marad” érzés elmaradt. Helyét üreges, bizonytalan kattogás, lötyögés és durva felületkezelés vette át.
Kettő, szinte teljesen megegyező verzió létezik az órából, egyet Sellita SW200 automata szerkezettel szereltek, egyet pedig ETA F06.412 kvarc modullal. Előbbi 4 Hz-es frekvencián dolgozik és 42 óra a járástartaléka, utóbbi HeavyDrive és Precidrive technológiával küzd a külső behatások ellen. A számlapok alsó két sorában látjuk melyik-melyik. A számlap lényegretörő, piros kiemeléssel 12 és 3 óra között, valamint könnyen leolvasható fehér mutatókkal. Éjjel tríciumcsövek világítják meg a számlapot, melyeket nem kell feltölteni, mint a foszforeszkáló festéket, hanem kb. tíz évig folyamatosan fényt bocsátanak ki.
Ezekben az aprócska csövekben sugárzó trícium gáz van, ami energiáját a csőben lévő fluoreszkáló anyagnak adja át, állandó világításra gerjesztve ezt. A trícium felezési ideje körülbelül 12,3 év, tehát akkor feleannyira fényesen fog világítani, mint újkorában. Ez a tríciumos megoldás ritka és igazi katonai órás. Hasonlót a H3 Tactical, a Traser és a Vostok-Europe kínálatában találunk. Sötétben ez a fény visszaverődik a hatalmas belső gyűrűről, ami a lünetta vastagságából adódik és miatta nagyon mélyen ül a számlap. A Search and Rescue modellek zöld gumiszíjon érkeznek 1.224 eurós címkével a kvarc változaton és 1.530 euróssal az automatán. Vagyis érkeznének, mert az összes modell akciós a gyár oldalán, de ezt körbejárjuk majd a cikk végén bővebben.
A Marathon X Jeep együttműködés másik tagja a Wrangler Willys stílusához passzoló General Purpose Officer’s Series, ami jóval szerényebb társánál. Ennek a toknak is 41mm az átmérője, vastagsága pedig sokkal barátibb, 11 milliméter. Végtelenül egyszerű, préselt tok, szálhúzott felületkezeléssel és aszimmetrikus sziluettel. Ezt még ki is lehet magyarázni azzal, hogy filozófiájában követi az eredeti katonai Jeep-et, de a csekély 50 méteres vízállóságnál elbukik a koncepció.
Ezzel szemben a számlap dizájn jól passzol a vintage field watch hangulathoz sárgás számokkal és mutatókkal. Utóbbiak véletlenszerű pontokon érnek véget, hosszuk nem passzol egyik skálához sem. Ezt a drágább Search and Rescue se tudta megugrani. Itt is kiemelt helyre került a Jeep logó, míg a Marthoné lentre szorult. Az automata verzióba egy Sellita SW210 szekrezet kerüt, míg a kvarcot egy ETA F06.402 hajtja a már említett HevyDrive és Percidrive megoldásokkal. General Purpose Officer’s Series barna bőrszíjon érkezik 510 eurós áron kvarc szerkezettel és 663 eurós áron automata werkkel.
Ahogy a cikk elején is írtam, jó alapötlettel indult az együttműködés és a végeredmény sem reménytelen, csak nem ezen az áron. A fent említett hiányosságok fölött könnyen szemet hunyhatnánk, ha szerényebb lenne az árcédula. Pár hónapja kint a kollekció és jól mutatja mennyire fogyhat, hogy minden modell 10% kedvezménnyel van fent a hivatalos oldalon, a szürkepiacon pedig még nagyobb kedvezménnyel megtalálható. Talán a Swiss Made címke amivel ezt az árat igazolnák, de sajnos kicsi az esély arra, hogy a szerkezet gyártásán és az összeszerésen kívül bármi is Svájcban zajlik.