Szó szerint a Nap alatt, mivel az Eco-Drive a Citizen saját fejlesztésű napelemes szerkezete, amit a kilencvenes évek közepe óta javítgatnak és fejlesztenek, úgy, hogy napjainkban a kategória egyik legjobbja.
Hogy a legjobbja-e, azt a kérdést nyugodt szívvel dobnám be egy-egy Citizen és Seiko online fórumban és biztos vagyok benne, hogy jól szórakoznék a válasz-, és okfejtés dömpingen (nem, a Casio-sok a mosolygó külső szemlélők). Valószínüleg ebben sosem lesz egy konkrét „legjobb”, mégha specifikációkat szembe is lehet állítani, ez nem autóskártya.
Tehát a Citizen élen jár a napelemes szerkezetek fejlesztésében, csak úgy, mint a titán felhasználásban. 2005 óta használják az ún. Super Titanium ötvözetet, aminek egyik nagy előnye, hogy könnyű, másik pedig, hogy karcálóbb, mint az acél – emellett pedig anti-allergén is, tehát fémallergiások is hordhatják.
Az egész óra mindössze 90 gramm, ami kevesebb mint a legtöbb acél órának csak a feje (tokja). Az átmérő 43,5 milliméter, viszont a futurisztikusnak ható, letört élekkel és tokfülekkel való játék, az integrált végszemű szíj és a mindössze 10 milliméteres vastagság hatására egyáltalán nem érezni nagynak, sőt. Gyakran hangoztatjuk, hogy az átmérő csak egy adat, emellett fontos a vastagság, és a hossz is, tehát az alsó tokfülek végétől a felső tokfülek végéig. Hiába nem nagy (például 38mm) egy óra átmérője, ha hosszú tokfülei vannak (néhány Nomos), máris túlnyúlhat a csuklón, ami pedig nem csak nem néz ki jól, de kényelmetlen is. A Citizennél ezeket az arányokat ügyesen eltalálták, vékony csuklón sem tűnik tolakodónak, és az én, aránylag vastag csuklómon is jól áll.
2024-ben már-már alapkövetelmény a zafírkristály, a Citizennél ezt jól tudják, főleg ebben a szegmensben, így ebbe a modellbe is bekerült. A H profilú titán szíj szemei két elemből, a H profilból és a középső szemből állnak. Nincsenek túlbonyolítva, de jók az arányok és a finiselés is szép. Kiemelendő a csat és annak hosszabbítója. Japán-módi, de legalább rejtett a mikroállítás. És pont annyit lehet vele állítani, hogy passzentosról lazára engedjük a szíjat.
Az egyértelmű és határozott vonalvezetés után jön a számlap. Kell némi idő, hogy megértsük, melyik felirat mihez tartozik, de biztos vagyok benne, hogy aki fekete öves Citizen-kedvelő, egyből átláthatja. A H800-as Citizen szerkezet egy napelemes, stopperes, öröknaptáras, világidős, rádiójel-vezérelt szerkezet. Ennyi funkciónál lényegesen letisztultabbnak tűnik a számlap. A korona és a két gomb (2 és 4 óránál) segítségével tudunk mindent beállítani és megnézni. A 12 órai segédszámlap a stopper percgyűjtője, de a megfelelő gombkombinációval ezen a segédszámlapon hozhatjuk elő a járástartalékot (a segédszámlap bal oldalán), és a nyári időszámítás állapotát (a segédszámlap jobb oldalán: ON – SMT – OFF).
Az alsó segédszámlap a stopper 1/20-ad másodperc-kijelzője, de jobb oldalán a hét napjait, bal oldalán pedig a rádiójel-vétel állapotát nézhetjük meg a megfelelő gombok megnyomásával. Mivel öröknaptáras és még rádiójel-vezérelt is, ezért semmilyen külső beavatkozás nem szükséges ahhoz, hogy mindig a pontos időt és dátumot mutassa. Ehhez feltétel, hogy legalább egyszer tudjon jelet venni valamely rádióállomásról. Hazánkhoz a frankfurti, DCF77-es jelet küldő állomás van legközelebb. A 9 órai segédszámlap egy 24 órás kijelző, hogy ha épp nem látjuk a napot, akkor is tudjuk, hogy hajnal vagy délután három óra van. A lünettán a világidőhöz tartozó városkódokat találjuk, az idő beállításánál ezekhez igazítva tudjuk beállítani a mi időzónánkat. A számlap külső gyűrűjén a lünettán adott időzónák GMT-től való eltérését is leolvashatjuk.
A számlap jégkék, ezüst és teal színben (pávakék) elérhető. Mindnek szemcsés a textúrája, kifejezetten jól néz ki, a képek talán nem is adják vissza ennél az óránál, mint amilyen mély élőben. És most jöhetne a fekete leves valami vastag filccel írott árcédulával, de nem jön. 266.900 forint a listaára, amiért ha csak a specifikációkat nézzük (khm autóskártya) akkor is jó vétel, ha pedig az összhatást, akkor best buy lehet ebben a szegmensben a kvarc-, és titán órákat kedvelők körében.
Tok: 43,5mm Super Titanium
Kristály: Zafír
Vízállóság: 100m, menetes koronazár
Lume: lumineszcens bevonat a mutatókon és az indexeken
Szerkezet: H800 – napelemes, fél év járástartalék vaksötétben
Szíj: titán
Ár: 266.900 Ft
Galéria:
Az órákat a Citizen hazai forgalmazója, a Borkutime Kft. bocsátotta rendelkezésünkre a teszt erejéig.