A legtöbb órakedvelőnek a pilótaórákról elsőre az IWC juthat eszébe. Nem véletlenül, a márka folyamatosan dobja piacra az egyre apróbb részleteiben reszelgetett pilótaórákat, mindet a felsőkategóriában és luxus szegmensben. Ez pedig sokak számára nem elérhető, vagy nem értelmezhető.
Az alsó-, és középkategóriában is kell legyen tisztes pilótaóra, hiszen ez a szegmens fedi le a legnagyobb vásárlóközönséget. Az alsó kategóriát definiálhatjuk a 70-200.000 forint közötti órák területeként, a középkategóriát pedig 200.000-1.000.000 forint közé gondolhatjuk. Ezek elég széles sávok, így lehet még tovább bontatni, de a Laco pilótaóráinak pozicionálásához ennyit elég ismernünk.
A Laco, bár itthon kevésbé ismert, egyike a három nagy történelmi pilótaóra-gyártónak, mellette említhetjük még a Stowa-t és az IWC-t. Mindig ezzel a kategóriával foglalkoztak, így kérdés sem férhet ahhoz, hogy értenek a típus készítéséhez. A gyártó jelenleg igen széles és színes palettával bír, szó szerint, ugyanis nem csak klasszikus fekete számlapos modellt találunk, hanem kék, vagy barna számlapost. Alapvetően ettől nem érdemes hasra esni, de a pilótaórák nem szoktak eltérni a klasszikus feketétől.
Három nagyon hasonló, mégis különböző modell került most a kezünkbe. Kettő alsó kategóriás, és egy közép.
Pilot Basic / Aachen 42mm és Augsburg Oliv 42
A Pilot Basic kollekcióban 39 és 42 milliméteres automata, valamint 40 milliméteres kvarcórák közül tudunk választani, noha 36 milliméteres automata is elérhető, de ahogy az elmúlt időszakban láthatjuk, egyre inkább futtatja ki a Laco ezt a méretet. A és B type számlapelrendezéssel, különböző index-, tok-, szíj-, és számlapszínek között variálhatunk. A Basic széria legfőbb előnye az ára, modelltől függően 100 és 200.000 forint között mozognak – japán szerkezettel.
Az Aachen egy Type B számlapos, 42 milliméteres automata változat, finoman szálcsiszolt, selyem hatású tokkal, fekete, klasszikus számlappal. A közepesen hosszú tokfülek nem hosszabbítják meg kellemetlen mértékben az órát, és ívesen lefelé hajlanak, finoman követve a csukló formáját. A Type B számlap jellegzetessége, hogy a számlapon egy belső körben látjuk az órákat, és egy réteggel kijjebb, a számlap szélén pedig a perceket ötös osztásokban.
A zafírüveg alapvetően nem kap tükröződésmentes bevonatot, viszont rendelhető extra a forgalamazó weblapján – erre még visszatérünk. Mindenképpen hasznos a tükröződésmentes bevonat, főleg egy pilótaórán, aminek jó leolvashatóságát nagyjából csak a tükröződés teheti tönkre. A Basic széria modelljei a japán Miyota szerkezetét kapták, a 821-es kaliber a Laconál Laco 21-ként fut. Ötletes, de ettől még ugyanaz.
A szerkezetre mondhatjuk, hogy egy igásló, strapabíró, megfelelő karbantartás esetén évtizedekig kell működjön komolyabb hiba nélkül, viszont a felületkezelés és a dizájn csak a kötelező minimumot teljesíti – erre a modellre nem feltétlen kéne átlátszó hátlapot kérni, viszont más választásunk nincs, mindenképp ezzel érkezik. Mindenesetre a szerkezet másodpercstoppos és koronáról is húzható.
Az Augsburg Oliv 42 egy nagyon érdekes darab, több szempontból is. Ez is a Basic családba tartozik, tehát jóval 200.000 forint alatt szerezhetjük – pontosabban szerezhettük, mivel limitált darab volt, az utolsó járt nálunk.
Type A számlappal szerelték, tehát az órák arab számmal jelöltek, a percek pedig körben a számlap szélén egy klasszikus percskálán. Az óra szinte minden másban megegyezik a széria Augsburggal, a legfőbb különbség a zöld számlap, és a bronz…
…színű PVD bevonat. Illúziónak ilyen fokával talán még nem is találkoztunk. Amikor pár perc tapogatás után kiderült, hogy ez nem bronz, pusztán egy bevonat, először csalódott voltam, majd rájöttem, hogy egy kifejezetten széles réteg akarhat úgy bronz színű órát, hogy a felülete a patina hatására nem változik – hiába, ez a bronz tok legfőbb és egyetlen előnye. Nekik készülhetett ez a megoldás: a bronz szín adott, a patina (jellegű felület) szintén, de a patina erőssége, mintája nem változik. legfeljebb a PVD kopik le egyszer majd.
Pilot Watch Original – Münster
Az Original széria szinte mindenben más, mint a Basic. A tokforma és az egyenes, hegyesebb tokfülek inkább hasonlítanak az első generációs pilótaórák külön a tokra applikált füleire. A tok homokszórt – ami a legkevésbé csillog -, a számlapon pedig még Laco felirat sincs, régen sem a márkajelzés volt az elsőszámú.
A 980 eurós alapmodellben egy Sellita SW200-1 ketyeg, ezt kérhetjük „TOP” kivitelben 130 euró felárért, szerintem érdemes. Ahogy nem csak érdemes, hanem kötelező is a zafírüveg mindkét oldalára tükröződésmentes bevonatot kérni.
Nem azt mondom, hogy leolvashatatlan, de mindenképpen zavaró és fotózhatatlan, ha nincs rajta bevonat. Ettől eltekintve egy kiváló hangulatú darab, ötletes a technikai leírásként a hátlapra gravírozott jellemző-áradat, mindenképpen érdemes a Laco weboldalán körbe nézni.
Konfigurátor
Mind a német weblapon, mind a magyar forgalmazó oldalán elérhető – mondanom sem kell, hogy érdemesebb utóbbinál szétnézni első sorban, ahol már a címlapon a Flieger Pro óraszerkesztő fogad – a Flieger Pro óraszerkesztője. Nem csak a Basic és Original modelleket lehet konfigurálni a saját terméklapjukon, hanem külön konfigurátort kapott a Pro széria. A tokforma kifejezetten hasonlít a Basic kollekcióra, tehát a kissé lekerekített tokfüleket használja, de innentől mindent mi választhatunk.
Hogy a tok polírozott/szálcsiszolt, vagy homokszórt legyen, a korona melyik oldalra kerüljön, a számlapon legyen-e bármilyen márkajelzés és felirat, vagy ne, a zafíron a tükröződésgátló legyen-e, a szerkezet alap, vagy top változat legyen, hátlapja tömör legyen, vagy ott is zafírüveg fedje csak a szerkezetet és a többi, mind mi választhatjuk ki. persze semmi sincs ingyen, a konfigurátor 850 euróról indul, igaz, ez a 37 milliméteres változat, viszont a fenti képen látható 43 milliméteres, homokszórt, felirat-mentesített, bal oldali koronás, top szerkezetű Stuttgart Pro éppen átlépi az 1500 eurót, ami már tényleg szemmel látható összeg, viszont egy kifogástalan pilóta órát kapunk kézhez.
Galéria: