Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
Kronometer
Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
  • Magazin
  • Vintázs

Hogyan került egy katonai repülő fedélzeti órája a csuklóra

  • Kun László
  • 2023-08-17

1980. április 16. tragikus nap volt a német katonai repülés történetében. Egy Panavia PA-200 (P04 prototípus) harci repülőgép, ismertebb nevén Tornado, először zuhant le Németország területén, a balesetben mindkét pilóta meghalt.

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

A Tornado a tragikus baleset ellenére összességében sikeres típusnak mondható. A kétüléses többcélú harci repülőgépet abban az időben a német, brit, olasz és szaúd-arábiai fegyveres erők vadászbombázóként, elfogóként és felderítőként is használták.

A Tornado, amiben két darab NaBo 17 ZM műszerfali óra is volt, amit a Sinn készített – Egy a pillótának, egy a fegyvereket kezelő tisztnek.

Az első, 1974. augusztus 14-i repülést követően 1979 és 1998 között 992 repülőgépet gyártottak a típusból, jelenleg is több repül. A gépeket a Sinn által gyártott NaBo 17 ZM navigációs pilótafülke órákkal szerelték fel, az egyiket a pilóta, a másikat pedig a fegyverrendszer-tiszt használhatja. Ezt az órát más típusokba, az F-104 Starfighterbe, a Breguet Atlanticba, és katonai helikopterekbe, például a Bölkow Bo 105-be is beépítették.

A NaBo 17 ZM műszaki rajza 1977-ből.

A repülőgép és az óra történetébe a baleset után kapcsolódott be Volkart Rothweiler nyugalmazott alezredes. Ő korábban, az 1960-as és 1970-es években Lockheed F-104 Starfighter többcélú harci repülőgép pilótája volt, különböző kiegészítő kiképzéseken vett részt, ilyen tapasztalatai alapján a Tornado-baleset vizsgálatára felállított hármas bizottság elnökévé nevezték ki. A vizsgálat során kiderült, hogy a Sinn fedélzeti óra nagyrészt sértetlenül túlélte a balesetet, tökéletesen működött.

Ez a konkrét NaBo 17 ZM karc nélkül túlélte egy Tornado zuhanással véget érő balesetét 1980 április 16-án.

Jóval a vizsgálat után, 84 évesen Volkart Rothweiler, miközben átnézte régi iratait, rábukkant a baleset során megtalált NaBo 17 ZM-re. Úgy gondolta, hogy az óra és története érdekes lehet, ezért megkereste a Sinn vezetőjét, Lothar Schmidtet és a fedélzeti órával, valamint más tárgyakkal, például szolgálati ruhájával, repülőgépmodelljeivel és egy navigációs könyvvel együtt elutazott a céghez Frankfurtba.

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

A modern 717-es Sinn viszi tovább a NaBo 17 ZM örökségét.

Ez a NaBo 17 ZM óra szolgált alapul a Sinn csuklón viselhető méretű, fedélzeti órára hasonlító, több díjat is elnyerő típusának a megtervezéséhez. A Sinn 717, bár nem akkora, mint a Tornado órája, egyáltalán nem kis méretű. A tok átmérője 45 mm, magassága 15,3 mm, a hozzá való szíj szélessége 24 mm. Túlélő képességét növeli, hogy a Tegiment technológiával kezelt, karcmentesített acélra viszik fel a TiAlCN (titán-alumínium-karbo-nitrid) anyagú fekete bevonatot, ami elvileg meg kell akadályozza a lepattogzást. A speciális számlap és kronográf kialakítás miatt az órának saját automata szerkezetet fejlesztettek SZ01 típusjellel.

Az óra mérete, design-ja valószínűleg megosztó, de az biztosan elmondható, hogy ennél „repülősebb” karórát nehéz találni.

Galéria:

70-es évek beli Helmut Sinn reklám. Már ezen is látható volt, hogy hadászati célokat is kiszolgáltak a Sinn órák.
A NaBo 17 ZM műszaki rajza 1977-ből.
Ez a konkrét NaBo 17 ZM karc nélkül túlélte egy Tornado zuhanással véget érő balesetét 1980 április 16-án.
A történetben szereplő Volkart Rothweiler uniformisa.
A Tornado, amiben két darab NaBo 17 ZM műszerfali óra is volt, amit a Sinn készített – Egy a pillótának, egy a fegyvereket kezelő tisztnek.
A modern 717-es Sinn viszi tovább a NaBo 17 ZM örökségét.
Related Topics
  • karóra
  • kronométer
  • kronometer.hu
  • német óra
  • pilóta
  • sinn
  • svájci óra
  • vadászgép
Kun László

Előző cikk
  • Hírek
  • Szembejött
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2023

Hosszabb járástartalék és kisebb tok – Edox Neptunian Grand Reserve!

  • Dobai Dániel
  • 2023-08-14
Megnyitás
Következő cikk
  • Hírek
  • Szembejött
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2023

Kisseb és erősebb az új Orient Mako

  • Dobai Dániel
  • 2023-08-18
Megnyitás
You May Also Like
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Az óraforgatók SÚLYOS TITKA :) és Viktor motoros túrája

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-11-04
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

EXPEDÍCIÓS Certina DS-X GMT óra és nézői kérdések

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-11-01
Megnyitás
  • Magazin
  • Tech

Napi 15.000 óra – Ilyen a Tissot központja!

  • Dobai Dániel
  • 2025-10-27
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Az ÓRAIPAR OSCAR GÁLÁJA (se!): GPHG 2025 jelöltek, REJTÉLYEK és játék!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-10-24
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

„Ismeretlen” OMEGA Seamaster búvár kronográf teszt + 3 különböző Orient Stretto

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-10-23
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Van-e LELKE az óráknak? + Keshiki színátmenetes Orient Star férfi-női órák

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-10-21
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

A Panerai dicsősége és bukása?!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-10-08
Megnyitás
  • Magazin
  • Vintázs

Ilyenek voltak az IWC „szexista” reklámkampányai – és így tűntek el.

  • Kiss Csaba
  • 2025-10-04

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Instagram

kronometer

Órákról, mindent.
Kövesd YouTube csatornánkon ”Őszintén: órákról” vlogunkat, vagy olvass friss híreket és teszteket a kronometer.hu oldalon!

Végre! Végre érkezett egy olyan Ayrton Senna em Végre! Végre érkezett egy olyan Ayrton Senna emléke előtt tisztelgő TAG Heuer, ami tényleg “Sennás”. Az elmúlt évtizedekben több TH is megjelent Senna kiadásban, de legyünk őszinték, a Sennát jelképező S betűn kívül semmi más nem volt bennük, ami felkeltette volna egy rajongóban a “kell” érzést. Most viszont itt van két új F1, amik a 6 órai segédszámlapban Senna sisakjának színeit hozzák vissza, sőt, a fekete titan tokos automata változat 9 órai segédszámlapján ott a nélkülözhetetlen S logó is. Két változat érkezik, a 43mm acél, acélszíjjal, kvarc szerkezettel 2.550 svájci frankról indul, a kaucsuk szijas DLC titán Cal16-tal (Sellita SW500) pedig 5.550 svájci frankról, tehát kb 1,1 és 2,4 millió forintért várhatjuk őket. #senna #tagheuer #kronometer
Micsoda újdonság a Panerainál!!4! (nem, de ettől függetlenül jól néz ki).

https://kronometer.hu/2025/10/31/panerai-luminor-gmt-ceramica-40mm-pam01460/
A színek mindennek jót tesznek! https://kronom A színek mindennek jót tesznek! 

https://kronometer.hu/2025/10/29/lila-oris-modellek-mar-itthon-is/
A Zenith tervező csapata sem malmozik egész nap, A Zenith tervező csapata sem malmozik egész nap, hanem elképesztő küönlegességeket reszelget! 

https://kronometer.hu/2025/10/26/tul-a-tourbillonon-zenith-defy-zero-g-sapphire-limited-edition/ #ZenithWatches #zenithwatch
Jártál már a Tissot központjában? Nem?! Mi ig Jártál már a Tissot központjában? Nem?! Mi igen! Tarts velünk! 

https://kronometer.hu/2025/10/27/napi-15-000-ora-ilyen-a-tissot-kozpontja/
Juan Manuel Fangiot idézi fel az Edox a limitált Juan Manuel Fangiot idézi fel az Edox a limitált Sportsman Chronograph darabbal. 

https://kronometer.hu/2025/10/22/edox-sportsman-chronograph-automatic-fangio-limited-edition/
Itt az ősz, jöhetnek az őszi színek - napokon Itt az ősz, jöhetnek az őszi színek - napokon belül bronzba borulunk.

#venezianico #arsenale #bronzo #kronometer @venezianico_official
Kiváló hangulatú, sivatagi Vostok Europe érkez Kiváló hangulatú, sivatagi Vostok Europe érkezett! 

https://kronometer.hu/2025/10/17/elrejtettek-egy-orat-a-sivatagban-vostok-europe-expedition-shara/

 #vostokeurope
https://kronometer.hu/2025/10/16/te-is-fiam-brutus https://kronometer.hu/2025/10/16/te-is-fiam-brutus-a-louis-erard-is-beszall-az-integralt-szijas-sportorak-piacara-ime-a-2340/

A Louis Erard sziporkázik az elmúlt néhány évben, de azt nem vártuk, hogy ők is elkészítik a maguk Royal Oakját/Nautilusát/Ingenieur-jét.... 

 #louiserard
Follow on Instagram
Kategóriák
Legutóbbi bejegyzések
  • Súlyos komplikáció – Zenith Defy Skyline Tourbillon Rose Gold
  • Az óraforgatók SÚLYOS TITKA :) és Viktor motoros túrája
  • Visszatér a „Reduced Speedy”?!
  • EXPEDÍCIÓS Certina DS-X GMT óra és nézői kérdések

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Kronometer
  • Főoldal
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Impresszum
Órákról, mindent.

Írja be a keresett szót és nyomjon Entert

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.