Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
Kronometer
Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
  • Magazin
  • Vintázs

Hogyan került egy katonai repülő fedélzeti órája a csuklóra

  • Kun László
  • 2023-08-17

1980. április 16. tragikus nap volt a német katonai repülés történetében. Egy Panavia PA-200 (P04 prototípus) harci repülőgép, ismertebb nevén Tornado, először zuhant le Németország területén, a balesetben mindkét pilóta meghalt.

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

A Tornado a tragikus baleset ellenére összességében sikeres típusnak mondható. A kétüléses többcélú harci repülőgépet abban az időben a német, brit, olasz és szaúd-arábiai fegyveres erők vadászbombázóként, elfogóként és felderítőként is használták.

A Tornado, amiben két darab NaBo 17 ZM műszerfali óra is volt, amit a Sinn készített – Egy a pillótának, egy a fegyvereket kezelő tisztnek.

Az első, 1974. augusztus 14-i repülést követően 1979 és 1998 között 992 repülőgépet gyártottak a típusból, jelenleg is több repül. A gépeket a Sinn által gyártott NaBo 17 ZM navigációs pilótafülke órákkal szerelték fel, az egyiket a pilóta, a másikat pedig a fegyverrendszer-tiszt használhatja. Ezt az órát más típusokba, az F-104 Starfighterbe, a Breguet Atlanticba, és katonai helikopterekbe, például a Bölkow Bo 105-be is beépítették.

A NaBo 17 ZM műszaki rajza 1977-ből.

A repülőgép és az óra történetébe a baleset után kapcsolódott be Volkart Rothweiler nyugalmazott alezredes. Ő korábban, az 1960-as és 1970-es években Lockheed F-104 Starfighter többcélú harci repülőgép pilótája volt, különböző kiegészítő kiképzéseken vett részt, ilyen tapasztalatai alapján a Tornado-baleset vizsgálatára felállított hármas bizottság elnökévé nevezték ki. A vizsgálat során kiderült, hogy a Sinn fedélzeti óra nagyrészt sértetlenül túlélte a balesetet, tökéletesen működött.

Ez a konkrét NaBo 17 ZM karc nélkül túlélte egy Tornado zuhanással véget érő balesetét 1980 április 16-án.

Jóval a vizsgálat után, 84 évesen Volkart Rothweiler, miközben átnézte régi iratait, rábukkant a baleset során megtalált NaBo 17 ZM-re. Úgy gondolta, hogy az óra és története érdekes lehet, ezért megkereste a Sinn vezetőjét, Lothar Schmidtet és a fedélzeti órával, valamint más tárgyakkal, például szolgálati ruhájával, repülőgépmodelljeivel és egy navigációs könyvvel együtt elutazott a céghez Frankfurtba.

A modern 717-es Sinn viszi tovább a NaBo 17 ZM örökségét.

Ez a NaBo 17 ZM óra szolgált alapul a Sinn csuklón viselhető méretű, fedélzeti órára hasonlító, több díjat is elnyerő típusának a megtervezéséhez. A Sinn 717, bár nem akkora, mint a Tornado órája, egyáltalán nem kis méretű. A tok átmérője 45 mm, magassága 15,3 mm, a hozzá való szíj szélessége 24 mm. Túlélő képességét növeli, hogy a Tegiment technológiával kezelt, karcmentesített acélra viszik fel a TiAlCN (titán-alumínium-karbo-nitrid) anyagú fekete bevonatot, ami elvileg meg kell akadályozza a lepattogzást. A speciális számlap és kronográf kialakítás miatt az órának saját automata szerkezetet fejlesztettek SZ01 típusjellel.

Az óra mérete, design-ja valószínűleg megosztó, de az biztosan elmondható, hogy ennél „repülősebb” karórát nehéz találni.

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Galéria:

70-es évek beli Helmut Sinn reklám. Már ezen is látható volt, hogy hadászati célokat is kiszolgáltak a Sinn órák.
A NaBo 17 ZM műszaki rajza 1977-ből.
Ez a konkrét NaBo 17 ZM karc nélkül túlélte egy Tornado zuhanással véget érő balesetét 1980 április 16-án.
A történetben szereplő Volkart Rothweiler uniformisa.
A Tornado, amiben két darab NaBo 17 ZM műszerfali óra is volt, amit a Sinn készített – Egy a pillótának, egy a fegyvereket kezelő tisztnek.
A modern 717-es Sinn viszi tovább a NaBo 17 ZM örökségét.
Related Topics
  • karóra
  • kronométer
  • kronometer.hu
  • német óra
  • pilóta
  • sinn
  • svájci óra
  • vadászgép
Kun László

Előző cikk
  • Hírek
  • Szembejött
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2023

Hosszabb járástartalék és kisebb tok – Edox Neptunian Grand Reserve!

  • Dobai Dániel
  • 2023-08-14
Megnyitás
Következő cikk
  • Hírek
  • Szembejött
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2023

Kisseb és erősebb az új Orient Mako

  • Dobai Dániel
  • 2023-08-18
Megnyitás
You May Also Like
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Mindent is kibíró férfi és női órák?!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-05-17
Megnyitás
  • Börzék és aukciók
  • Hírek
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Breguet, Ulysse Nardin, Corum, Platona a BÁV ART 85. Művészeti aukcióján!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-05-14
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Búcsú az idei expótól – Watches and Wonders – 6. nap

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-04-29
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Messze még a vége! Bremont, Chopard és még egy kis Patek – Watches and Wonders – 5. nap

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-04-27
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Patek, Cartier, Jaeger, Panerai, Tudor és még GS! – Watches and Wonders – 4.nap

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-04-25
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Csak szerényen: Jacob&Co, DeBethune és a többiek – Watches and Wonders – 3.nap

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-04-23
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

F1-től az atom pontosságon át egészen… – Watches and Wonders – 2.nap

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-04-21
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Mindent az új ROLEX Land-Dwellerről! – Watches and Wonders – 1.nap I Őszintén: órákról

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-04-19

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Kategóriák
Legutóbbi bejegyzések
  • Mindent is kibíró férfi és női órák?!
  • Tissot T-Race – az NBA mellett a MotoGP-ben is tarol
  • Új szerkezet, kisebb méret – Breitling Top Time B31
  • Breguet, Ulysse Nardin, Corum, Platona a BÁV ART 85. Művészeti aukcióján!
Kronometer
  • Főoldal
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Impresszum
Órákról, mindent.

Írja be a keresett szót és nyomjon Entert

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.ElfogadomNem