A németországi Zeppelin itthon elsősorban elérhető árú óráiról ismert, de legtöbb kollekciója, mint az LZ126, egészen nagy árszegmenset fed le. Megnéztük mit tud egy 120 ezer forintos kvarc kronográf és egy 650 ezer forintos automata, ugyanabból a szériából.
A Zeppelin órákat a német POINTtec cég gyártja a türingiai Ruhla városában, ahol már évtizedekkel ezelőtt is volt óragyártás. Óraipari szemmel nézve egészen fiatal, mindössze 36 éves a POINTtec, de már meglepően nagy portfolióval rendelkezik. 2002-ben, harmadik márkájukként indult a Zeppelin, aminek már a kezdetektől az volt a célja, hogy emlékeztessen a repülés azon izgalmas éveire, amikor még modernnek számítottak a léghajók, innen a Zeppelin név. Később a Junkers, az Iron Annie és a Bauhaus márkákat indították útjukra, amik szintén népszerűek itthon is. 36 év alatt megtalálta saját stílusát a gyártó, amihez azóta is ragaszkodik.
Minden Zeppelin kollekció egy-egy léghajóra emlékeztet, az LZ126 Los Angeles termékcsalád – tudom, hihetetlen – az LZ 126 amerikai, haditengerészeti léghajó előtt hajt fejet, amit később átneveztek USS Los Angelesre, innen a termékcsalád teljes neve. 8 éven át szolgált a 199,5 méter hosszú USS Los Angeles, ami 127 kilométer per órás sebességre volt képes, hála az öt darab 12 hengeres Maybach VL-1 motornak. Akkor még nem küzdött senki azzal a dilemmával, hogy az 1 vagy az 1,4 literes, mákszemnyi turbóval szerelt háromhengeres motort válassza.
Nemrég az Őszintén: Órákról vlogban kiderült, hogy csapatunkból Dávid és Viktor is már órás karrierjük elején összefutott a Zeppelinnel, ami mellé szinte hihetetlen, de igaz, hogy az én első mechanikus órám egy Zeppelin volt. Konkrétan egy LZ127-es, ami már majdnem 126, ezért van is némi hasonlóság a két termékcsalád között. az LZ126 Los Angeles kollekció 14 tagú, vannak olcsóbb, kvarc verziók és drágább mechanikusok, de ami közös, az a Zeppelinre jellemző, visszafogott, de kellően részletes tokforma.
Mindkét óra tokja 42 milliméter átmérőjű, csak vastagságukban van eltérés. A kvarc, 76145-ös modell 12 milliméter, míg mechanikus testvére 15 milliméter vastag, amiből avatott órakedvelők már tippelhetnek is, hogy milyen szerkezet van benne, a többiek pedig várják meg a releváns bekezdést.
Körben mindenhol polírozott a tok, fénye szép, nem elnagyolt. A Zeppelin tokok legjellegzetesebb vonása a lépcsőzetes tokfül kialakítás, ami egy apró részlet, mégis egészen feldobja az egyébként egyszerű vonalvezetésű tokot. Ez a lépcsőzetes megoldás folytatódik a tok oldalán is egyfajta úszógumi szerű külső gyűrűben, ami optikailag elvesz valamennyit a tok vastagságából. Ugyanazt a koronát, ám más kronográf gombokat találunk a tok jobboldalán. A bézs számlapos kvarcon szögletes, míg az ezüstös fehér számlapos mechanikus verzión kerek gombokat használhatunk.
Elsőre nagyon hasonlít a két számlap, de közelről megvizsgálva látjuk, hogy van eltérés bőven. Mindkettő kronográf, tehát találunk rajta két segédszámlapot. A kvarcon egy kismásodperc van 3 óránál és egy 60 perces gyűjtő 9 óránál, míg az automatán 9 órához került a kismásodperc, vele átellenben pedig egy 30 perces gyűjtő van. Igyekszik a kvarc számlapja is többszintes, háromdimenziós lenni, de elmarad az automata mellett, aminek látványosan mélyebb a számlapja, ráadásul széleinél drasztikusan lebukik, domború az egész számlap, akárcsak az üveg fölötte. Az árkategóriából sejthetően a kvarcot egy K1 kristály védi, ami egy edzett kristályüveg, míg a drágább, automatán karcálló zafírkristályt találunk.
Ugyanazok a jelölések vannak mindkét órán, mégis más benyomást keltenek. Az automata verzió ezüstös selyemszámlapján a hangsúlyos, piros tachométer skála nekem egyből az orvosi kronográfokat juttatta eszembe, míg a kvarc egy tipikusabb vintage beütésű stopperes modell. A kvarcon nyomtatott arab számok jelölik az órákat, az automatán pedig applikált pálcikaindexek ülnek, kissé letisztultabb összképet adva. Mindkét modellen 4 és 5 óra közé került egy dátumablak, aminek fehér tárcsája illik az automata ezüstös fényéhez, de kissé kilóg a kvarc bézs számlapján.
A Zeppelin LZ126 Los Angeles 76145 tömör hátlapja mögött egy minőségi, japán Citizen(Miyota) 6S21 quartz szerkezet ketyeg, míg a 86145 átlátszó hátlapja mögött egy Sellita SW510 dolgozik. Meg is van a 15 milliméteres vastagságért felelős szerkezet, ami a jól ismert Valjoux 7750 alapra épít. Nem épp a legkarcsúbb, de legalább az utolsó botswanai órás is ért hozzá.
Két merőben más kategóriában indul ez a két Zeppelin, mégis nagyon hasonló köntösben, ám ha jobban megnézzük, akkor a drágább, automata kronográf is belépő árkategóriában van a saját szegmensében, hiszen svájci automata kronográffal szerelt órát egyre ritkábban kapni ennyiért, tehát mindkét óra jó ár-érték arányt képvisel a saját mezőnyében, jól megkülönböztethető, de mégsem túl kirívó stílussal.
A tesztalanyokat a Zeppelin hazai forgalmazója, az Óramű kft. biztosította.