Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
Kronometer
Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
  • Magazin
  • Tech

Roamer gyárlátogatás – avagy hol készülnek egyes nagyok (is)

  • Dobai Dániel
  • 2024-10-08

A svájci Alpok tövében, egy idilli kisvárosban, ahol nem is sejtenénk mennyi órás cég dolgozik, működik a Roamer, vagyis anyacégének gyára, ahol az elérhető árú svájci órák mellett meghökkentő márkáknak is gyártanak alkatrészeket.

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

A Roamer története 1888-ban kezdődött, Fritz Meyer alapítóval, aki mindössze hat munkással indította el műhelyét. Alig hét év alatt tízszeresére nőtt az állomány, már 60-an dolgoztak neki és kellően fejlett lett a gyár, hogy ne csak alkatrészeket, hanem komplett órákat készítsenek.

Sőt kifejlesztették első saját szerkezetüket is, ami a caliber 38 nevet kapta, az alapító 38. születésnapjának emlékére. 1908-ban Frizt összeállt Johann Stüdelivel és létrehozták az MST szerkezeteket, melyekkel tovább növelhették a gyártási kapacitást.

1923-ra már évi egymillió órát gyártott a cég, ami még mai szemmel is komoly szám. 1940-ben már 1200 dolgozójuk volt, és saját számlapokat is gyártottak, majd 1952-ben az általuk gyártott legnépszerűbb márkára, ROAMER Watch Co. SA, névre változtatták a cég nevét. 1955-ben saját szabadalmat jegyeztek be vízálló órájuk tömítésére, 1972-ben pedig ők is nekiláttak kvarcórákat is gyártani.

Roamer hirdetés 1959-ből. kép: thenostalgiashop.co.uk

2003-ban, miután a márka úgy-ahogy tengette napjait, döntöttek, hogy visszatérnek gyökereikhez és bevezették a Competence kollekciót, immár ismét automata szerkezetekkel. Az összes későbbi kollekció a Roamer eredeti irányelvét követte, miszerint ők szeretnének az elérhető svájci órák legerősebb képviselője lenni.

Mint sok más márka, a Roamer is cégcsoporton belül működik, hazánkban kevésbé ismert márkákkal és egyéb feladatokat ellátó cégekkel. Ez utóbbiak vállalnak bérgyártást is, ami igazán érdekessé tette látogatásunkat, de erről majd később.

Kedves fogadtatásban részesültünk a városka vasútállomásán, ahová perce pontosan gördült be a vonatunk, és pillanatok múlva már a gyárépületnél találtuk magunkat, ami kívülről inkább hasonlít egy modern üveg irodaházra, mintsem óragyárra. A mélygarázsból feljövet már látszott, hogy jó helyen járunk, Roamer és ***** plakátok borították a folyosók falát. Egy rövid beszélgetés után nekifogtunk a gyártást végző emeletek bejárásának, ami a minőségellenőrzési osztályon kezdődött. Itt végzik nem csak a végső termékek, de minden nagyobb munkafolyamat után a minőségellenőrzést, hogy még időben észrevegyék a hibás darabokat és ne kelljen velük fölöslegesen tovább dolgozni.

Amit párszor már itt a magazinban is említettünk és a vlogban is elhangzott, az itt is beigazolódott. Sokszor nem egy elem pontos legyártása a nehéz feladat, hanem az alkatrész lemérése, amit itt olyan gépekkel oldottak meg, melyek lézerekkel tűpontos méréseket tudnak végrehajtani egy pillanat alatt, több irányból, tehát például egy tokot nem kell forgatni egyik oldaláról a másikra, elég egyszer a megfelelő helyre rakni. Különös meglepetés volt minőségellenőrzés utolsó fázisát végző laborban nagy *** logókkal ellátott tálcákat látni, hiszen az a márka egy nagyobb cégcsoport, magasabb kategóriájú terméke.

Saját szemünkkel láttuk, hogy olyan különös összefonódások vannak az óraiparban, amikről korábban csak nehezen hihető pletykákat hallottunk. Sokszor egymástól látszólag független gyártók készítik el a másik alkatrészeit, ami nem olyan meglepő hajszálrugók vagy mutatók esetében, amik híresen nehezen gyárthatók, de itt magas presztízsű márkák komplett számlapjait, sőt tokjait láttuk.

A következő állomás a számlapok összeszerelése volt, amit a minőségellenőrzéshez hasonlóan, csak üvegfal mögül figyelhettünk, hogy ne vigyünk be külső szennyeződést a munkaállomásra. A számlapok alkatrészei kézzel kerülnek fel és egy számlapot nagyrészt egy ember szerel össze, nem utaznak a félkész számlapok asztalról asztalra. Ez azt jelenti, hogy nagy valószínűséggel aki a Roamer számlapokat készíti, dolgozott már luxusmárkák termékein is, például azokon, akiknek a plakátját a folyosón láttuk a Roamer mellett vagy akiknek a tálcáit a minőségellenőrzési fázisnál észrevettük.

Ezután következett a legérdekesebb rész, a felületkezelés, ami nagy vonalakban három állomásból állt. Volt egy klasszikus, kézi polírozó rész pár emberrel, egy modern, teljesen automatizált szegmens robotkarokkal és a gyár új büszkesége, egy robotkar, amit még beprogramozni sem kell. Míg a hagyományos robotkarokat minden tokhoz külön be kell programozni, ami plusz idő és energia, addig a legújabb gép magától tanul, szó szerint meg kell fogni a „kezét” és felpolírozni vagy szálhúzni egy tokot és eközben a robot mindent pontosan rögzít, azt is, hogy aki „betanította” milyen erővel nyomta a tokot a polírkorongra. Ezután a gép már minden tokkal teljesen pontosan úgy fog dolgozni, ahogy arra megtanították.

Érdekes volt látni, hogy miként védik a már elkészült felületeket. Azok a tokok, amik nem a csúcs szuper gépben nyerik el végső formájukat, még utaznak egyik gépből a másikba és ilyenkor fontos, hogy a már elkészült polírozott felületnek ne essen baja a következő állomáson, ahol a szálhúzást végzik. Ezt órásműhelyekben speciális ragasztószalaggal, ún. maszkolószalaggal szokták megoldani, viszont itt egy rózsaszín, vékony bevonatot kap minden tok, ami védi a már elkészült részeket és csak az utolsó fázisnál kerül le teljesen.

A felületkezelési szakasz mellett láttuk a CNC gépeket is, amik a nyers acélból vágják ki a konkrét alkatrészeket. Mikor mi ott jártunk épp hátlapok készültek, amiket később lézerrel gravíroznak és színeznek. A megfelelő technikával az acélba nem csak mintákat tud marni a lézer, hanem színt is adhat az anyagnak, ami hatékonyabb és környezettudatosabb, mint a vegyszeres megoldások. Mikor egy különleges kérés fut be a gyárhoz, például egy egyedi hátlap kapcsán, akkor azt (első alkalommal) egy teljesen elkülönített részlegen készítik el, ahol megtalálható az összes gyártási lépést végző gép, elkülönítve a sorozatgyártást végzőktől.

Ezután következett az összeszerelési fázis, aminek helységében állandóan egy kicsivel magasabb nyomás van, mint a többi teremben, hogy a porszemcsék inkább kifelé haladjanak, mintsem befelé. Emellett természetesen csak védőruhában lehetett belépni, ami nem minket, hanem az éppen készülő órákat védte. Az összeszerelést kézzel végzik és ahogy a számlapoknál, itt is egy óránál egy ember viszi végig az egész folyamatot. Naponta körülbelül 1500 elkészült óra hagyja el a gyárat, ami az éppen készülő modellek függvényében változhat. Ezen a ponton zajlik a nyomáspróba is, ami ebben gyárban minden óra esetében vízben történik, nem száraz tartályban.

Végül megnézhettük a modern raktárat is, amiből összesen négy található a Roamer épületében. Itt minden egyes óra és alkatrész lekövethetően kerül a polcokra, az utolsó csatszemről is tudják, hogy hol van, ezért nagyon hatékony a kimenő szállítmányok komissiózása. Minden éjjel összegyűjti a szoftver a másnap kimenő adagokat és reggel már elkészült útvonaltervek várják a dolgozókat, akik a legoptimálisabb útvonalon szedik össze az órákat és alkatrészeket. Ezt konkrétan úgy kell elképzelni, mint amikor a telefonunk útvonaltervezőjét használjuk, csak itt utcák helyett sorok, polcok és referenciaszámok vannak a kijelzőn.

Ezt követően már csak egy kellemes ebéd és a város felfedezése következett. Érdekes volt megismerni ezt a gyárat alig másfél héttel egy másik luxusmárka meglátogatása után, (arról is érkezik cikk hamarosan) mert ellenben azzal, amit sokszor gondolunk, hogy egy nagy presztízsű márka saját magának gyárt mindent, vagy cégcsoporton belül oldja meg a beszerzést, itt bizonyosságot nyertünk, hogy olyan, látszólag kisebb, de gyártói kapacitásban nem eltörpülő márkák, mint a Roamer, főalkatrészeket, tokokat és számlapokat gyártanak sokkal magasabb kategóriájú luxusórákhoz. Ezzel pislákoló fényt derítve az óraipar sejthető, de fel nem fedhető sötét zugaiba. Érdekes összefüggéseket feltételezhetünk, amikor a Roamer épületében egy a Roamertől cég-szinten teljesen független vállalkozást látunk, az órások asztalán pedig a már fent említett módon egyáltalán nem oda tartozó márkák címkéivel jelölt alkatrészes dobozokat pillantunk meg.

Egy biztos: sose tudhatjuk, hogy egy Roamer mellett melyik luxusmárka órája készült ugyanott, ugyanazokkal a gépekkel és ugyanazokkal az órásokkal.

Dobai Dániel

Előző cikk
  • Hírek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2024

Alpina Alpiner Extreme Skeleton Automatic

  • Dobai Dániel
  • 2024-10-07
Megnyitás
Következő cikk
  • Hírek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2024

H. Moser & Cie. Pioneer Retrograde Seconds

  • Dobai Dániel
  • 2024-10-09
Megnyitás
You May Also Like
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

A Panerai dicsősége és bukása?!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-10-08
Megnyitás
  • Magazin
  • Vintázs

Ilyenek voltak az IWC „szexista” reklámkampányai – és így tűntek el.

  • Kiss Csaba
  • 2025-10-04
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Bamford Propilot, gyöngyházas Aquis, Panda Divers 65: Oris újdonságok egyenesen Genfből!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-10-02
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

A legelső mechanikus Casio, és egy napelemes Tissot

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-30
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Óracsoda a Greubel Forsey-től, olcsó svájci munkaerő & H.Moser

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-29
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Láncos F. Berthoud, MB&F megőrülés, BAMFORD Oris, francia microbrand

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-27
Megnyitás
  • Magazin
  • Túlóra

Dokumentumfilm készül a Kultúrbrigád utolsó hónapjairól – a TE támogatásod is számít!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-26
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Jacob, Genta, Singer és az Hublot manufaktúra

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-25
Instagram

kronometer

Órákról, mindent.
Kövesd YouTube csatornánkon ”Őszintén: órákról” vlogunkat, vagy olvass friss híreket és teszteket a kronometer.hu oldalon!

Vannak órák, amikre másként tekint az európai Vannak órák, amikre másként tekint az európai szem, mint a japán. Lehet, hogy ez is olyan? 

https://kronometer.hu/2025/10/09/tudor-1916-luna/
Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy óram Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy óramárka, amit úgy hívtak, hogy Panerai. 
Ennyi amit biztosan tudunk, innen pedig minden marketinges generáció úgy hajlította, ahogy nem szégyellte. 
A Dávid listája című sorozatunk második részében egy gyémántos Luminoron keresztül jutunk el egy ígéretes márka ügyes-bajos dolgaihoz. 

https://youtu.be/hBKvibjD99E?si=xNBr09LoqwHefwYM
Hogy mitől jó egy óra, az sok-sok apró részle Hogy mitől jó egy óra, az sok-sok apró részletből áll össze, de az utolsó és legfőbb pont, hogy TETSZIK-E, az mindig szubjektív marad. Ennél a típusnál arra fordítottuk a fókuszt, hogy az apró részletek milyen egészet alkotnak, és azok az apró részletek mennyire kidolgozottak. Spoiler alert: dulván. 

https://kronometer.hu/2025/10/07/mindentvivo-oltony-orient-star-modellek-jelentek-meg-ime/
Teljesen matt szürke darabbal robbant be a megfiz Teljesen matt szürke darabbal robbant be a megfizethető "expedíciós" órák piacára a Certina! Homokszórt tok, GMT lünetta, iránytű, igényes kidolgozás, 250.000 alatt!!!

https://kronometer.hu/2025/10/06/semmi-csillogas-certina-ds-x-gmt/
"facelift" érkezett az Orient Star semi skeletono "facelift" érkezett az Orient Star semi skeletonok közé

https://kronometer.hu/2025/10/03/harom-uj-attort-szamlapos-orient-star/
Volt idő, amikor még elfogadottak voltak az ilye Volt idő, amikor még elfogadottak voltak az ilyen reklámok. Ma már nem lehetne olyan szlogen egy óra reklámban, hogy "Majdnem olyan komplikált, mint egy nő. Viszont ez pontos."
Egyszerűen ez ma már nem menne át. Tucatnyi ilyen reklámja volt az IWC-nek a kilencvenes évektől kezdve. Kiss Csaba egy nagyon jó összefoglaló cikket írt arról, hogy honnan indult, milyen fogadtatásban részesült, és hogy múlt el ez az érája az IWC reklámkampányainak. 

https://kronometer.hu/2025/10/04/macso-humor-onironia-es-kreativitas-igy-irta-at-a-wirz-es-a-jung-von-matt-a-luxusora-reklamok-szabalyait/
Megint erősít a svájci belépő kategóriában Megint erősít  a svájci belépő kategóriában a Roamer!

https://kronometer.hu/2025/10/01/keramia-es-zafir-belepoaron-svajcbol-roamer-mercury-chrono/ 
@roamerofswitzerland
A Berneron kifejezetten friss márka, szemrevaló A Berneron kifejezetten friss márka, szemrevaló megoldásokkal és valóban szakmai háttérrel. 

https://kronometer.hu/2025/09/26/oragyartas-korlatok-nelkul-berneron-quantieme-annuel/ @berneron
Bamford módjára számolhatod ki a magasságod. M Bamford módjára számolhatod ki a magasságod. Mármint nem a saját magasságodat. Hanem ahol vagy. 

https://kronometer.hu/2025/09/30/oris-ujdonsagok-genfbol/ @oris
Follow on Instagram
Kategóriák
Legutóbbi bejegyzések
  • Elrejtettek egy órát a sivatagban – Vostok Europe Expedition Shara!
  • Te is fiam Brutus?! A Louis Erard is beszáll az integrált szíjas sportórák piacára, íme a „2340”.
  • Girard-Perregaux Laureato Fifty!
  • Unimatic Modello Quattro U4-BLB!

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Kronometer
  • Főoldal
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Impresszum
Órákról, mindent.

Írja be a keresett szót és nyomjon Entert

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.