Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
Kronometer
Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
  • Magazin
  • Vintázs

Ilyenek voltak az IWC „szexista” reklámkampányai – és így tűntek el.

  • Kiss Csaba
  • 2025-10-04

Macsó humor, önirónia és kreativitás: Így írta át a Wirz és a Jung von Matt a luxusóra-reklámok szabályait: Két legendás ügynökség forradalmasította az IWC kommunikációját.

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Ha egy reklámkampánytól többet vársz, mint puszta termékbemutatót, az IWC Schaffhausen és két kreatív ügynökségének története igazi inspiráció lehet. A svájci luxusóra-márka a ’90-es évek végén és a 2000-es évek elején nemcsak a férfiasságot, hanem a reklámipar egészét is újraértelmezte – mindezt humorral, öniróniával – és egy kis provokációval.

Az IWC Schaffhausen svájci óragyártó márka kommunikációja az 1996-tól alapvetően két kreatív ügynökség, a zürichi Wirz Werbung és a hamburgi Jung von Matt munkájához kötődik. Ezek az együttműködések nemcsak a márka arculatát formálták át, hanem a luxusóra-piac reklámnyelvét is új szintre emelték.

A provokatív kezdetek: Wirz Werbung és az IWC macsó korszaka

A Wirz Werbung 1996-tól 2004-ig volt az IWC kreatív partnere, és merőben új hangot hozott a luxusóra-piacra. A zürichi ügynökség a luxusóra-piacra addig nem jellemző, nyers, provokatív, gyakran önironikus humort alkalmazott. A kampányok középpontjában a „férfiasság” állt, amelyet ironikus, tesztoszteronszagú, néha a hímsovinizmus határát súroló headline-okkal hangsúlyoztak.

Néhány legendás főcím a sorozatból (a korabeli magyar nyelvű szaklapokban megtalálható néhány lefordított kreatív, de eredetiben azért sokkal élvezetesebb):

  •  How faithful are men? We’ve never known one to leave his IWC. (Mennyire hűségesek a férfiak? Olyat még nem láttunk, aki elhagyta volna az IWC-jét).
  • Almost as complicated as a woman. Except it’s on time. Majdnem olyan bonyolult, mint egy nő. Csak ez mindig pontos.

  • There are still things only men understand. (Vannak dolgok, amiket még mindig csak a férfiak értenek meg).
  • If you want to impress a woman, take off your IWC. (Ha le akarod nyűgözni a nőt, vedd le az IWC-det).
  • Men are faithful. Especially to their IWC. (A férfiak hűségesek. Különösen az IWC-jükhöz).
  • Often seen on stewardesses’ bedside tables” (Gyakran látható légiutas-kísérők éjjeliszekrényén).

  • A man and his watch. Some relationships last forever.  (Egy férfi és az órája. Vannak kapcsolatok, amelyek örökké tartanak).
  • A real man wears an IWC. (Egy igazi férfi IWC-t visel).
  • „Since 1868. And as long as there are men.” („1868 óta. És amíg férfiak élnek a földön.”)
  • „Ladies, you ride our Harleys, smoke our Havanas, drink our Glenmorangie. Hands off our IWC.” („Hölgyeim, a Harley-jainkat már elvitték, a Havánkat már elszívták, a Glenmorangie-nkat már megitták. Legalább az IWC-nket hagyják meg nekünk!”)

        Ezek a szlogenek ugyanakkor nemcsak a férfiasságot, hanem az IWC márka időtállóságát, technikai kiválóságát hangsúlyozták, miközben gyakran játszottak a nemi szerepekkel és a társadalmi sztereotípiákkal. A headline-ok egyszerre voltak szórakoztatóak és provokatívak, ezért nem meglepő, hogy egyszerre váltottak ki elismerést a szakmában és kritikát a női szerepek ábrázolása miatt. Az IWC menedzsmentje ezért 2005-ben a kreatív koncepció és az ügynökségváltás mellett döntött.

        Jung von Matt és a kifinomult kreativitás

        A hamburgi  Jung von Matt (JvM) 1991-ben alakult és mára Európa egyik legismertebb, független kreatív ügynökségévé nőtte ki magát. Az ügynökség világszerte több mint 40 irodával, közel 1400 munkatárssal dolgozik. A JvM filozófiája szerint a kiemelkedő reklám a márka érzelmi pozícionálásán, a fogyasztók igényeire szabott, autentikus kommunikáción és a humor, önirónia kreatív alkalmazásán múlik. Az ügynökség számos rangos szakmai díjat nyert, és évekig vezette a német kreatív ranglistákat.

        A vélemények arról megoszlanak, hogy a Jung von Matt ügynökségnek van-e közük a férfias, „macsós” hangvételű IWC kampányokhoz, de minden kétséget eloszlat a svájci Persönlich magazin 2005. április 3-án publikált cikke, amely részletesen beszámolt az ügynökségváltásról. A cikk említi, hogy Georges Kern, az IWC vezérigazgatója állította le a Wirz kampányt és átadta a kampánytervezést a Jung von Matt ügynökségnek.  A cikkben az is szerepel, hogy az új kampány „első látásra alig különbözik a régitől”.

        A 2005-ös IWC kampányok megtartották a Wirz-féle vizuális megjelenítést, de mérsékelték a provokatív tónust. A headline-ok kifinomultabbak, önironikusabbak és intellektuálisabbak lettek és fokozatosan elhagyták a Wirz-éra „ Machosprüche stílusát. Az üzenetek továbbra is a férfiasság, erő és technikai kiválóság témáit helyezték előtérbe.

        Az új Ingenieur Automatic (3227-01) bevezetését kísérő reklámok és marketinganyagok az óra méretét, súlyát és robusztus megjelenését emelték ki. Személyes kedvencem egy vaskos headline, amelyen ma is igazán jól esik őszintén röhögni: „Hagyja, hogy a felesége vigye a sörösládát, az Ön órája így is elég nehéz.”

        A kommunikációban gyakran visszatérő motívum volt, hogy az óra „egy jó nagy darab vas”, amely a modern férfi technikai igényeit, erejét és karakterét tükrözi. A kreatívok nem vették túl komolyan magukat: a férfias túlzások, az „oversized” divat, az óra masszív súlya és formája mind-mind ironikus, játékos módon jelentek meg a reklámokban. Ez a stílus közelebb hozta a márkát a fiatalabb, modern közönséghez is.

        A kétezres évek elején a luxusóra piac talált egy új fontos célcsoportot – hívjuk „gyengébbik nem”-nek, hogy igazodjunk a cikkben ismertetett kommunikációs iránytól. Az IWC kampányai a nőket célzó kommunikáción is tudtak csavarni: a nőket, mint a „macsó férfiak játékterére” belépő, veszélyes vásárlókat szólították meg. Az (ál)macsó, humoros, sokszor önirónikus kommunikáció megmaradt a játékosság (na jó, a finomabb férfihumor) határain belül, ami szerencsére meg sem közelítette Mad Man éra valóban rosszul öregedő szexista headline-jait.

        A Jung von Matt rövidesen szakított ezzel a kommunikációval és azt kezdték el csinálni, amihez valóban értenek: őrülten kreatív, figyelemfelkeltő és szórakoztató reklámokat. Az egyik legismertebb ambient reklámötletük volt, hogy buszok kapaszkodóira helyeztek „Big Pilot’s Watch” órákat, így az utasok szó szerint „felpróbálhatták” az IWC pilótaóráit.

        A JvM erőteljes vizuális nyelvet alkalmazott, amelyben mindig a termék és a márkaértékek álltak a középpontban. Bár ezek a kampányok eredetileg a német piacon indultak, hamar nemzetközi visszhangot váltottak ki, és jelentősen hozzájárultak az IWC globális sikeréhez.

        Az ügynökség számos letisztult, ötletes kreatív koncepciót készített az IWC számára. Headline-jaik rövidebbek, frappánsabbak lettek: gyakran egy-egy szóval, vagy találó kifejezéssel ragadták meg az adott modell lényegét. Kreatív koncepciójukban (például a „Fish, Game, Flea, Darts” sorozatban) az IWC karórák karakterét, műszaki tökéletességét és sokoldalúságát állítják a középpontba ötletesen, finom intellektuális humorral szórakoztatva.

        A Jung von Matt és az IWC közös kampányai számos nemzetközi díjat elnyertek, köztük például a Cannes Lions shortlistre is felkerültek, és ezeknek köszönhetően az IWC kommunikációja a luxusóra-piac egyik legfrissebb, legkarakteresebb hangjává vált. Az intellektuális humor és a kreatív történetmesélés révén a márka közelebb került a fiatalabb, modern közönséghez, miközben megőrizte klasszikus, férfias imázsát. A Jung von Matt úttörő szerepet játszott abban, hogy a digitális és ambient reklámot is integrálja a luxusmárka-kommunikációba.

        Említésre méltó a  „12 Parts” kampány, amely a márka részletek iránti szenvedélyét emeli ki, utalva az órák komplexitására és kézműves hagyományaira.

        Férfiak, nők és a humor: Egy korszak reklámjai ma is működnek

        A Wirz által készített IWC kampányokban használt „macsó” üzeneteket gyakran átszőtte az önirónia és a humor, amely egyfajta játékos összakacsintást eredményezett.  Nem mindenki értékelte ezt a típusú humort, de legyünk őszinték: az IWC órákat sem kell mindenkinek kedvelni…

        A JvM intellektuális, finom humora viszont közelebb hozta a márkát a fogyasztókhoz, emberközelibbé és szerethetőbbé tette azt. 

        Az IWC, a Wirz és a Jung von Matt együttműködése máig példaértékű: megmutatták, hogy a luxusmárkák is lehetnek viccesek, önironikusak és – ami talán a legfontosabb – emberközeliek és szerethetőek.

        Galéria:

        Screenshot
        Screenshot

        Related Topics
        • gender
        • iwc
        • kronometer
        • kronometer.hu
        • reklám
        • schaffhausen
        • svájci óra
        • szexista
        Kiss Csaba

        Előző cikk
        • Hírek
        • Szembejött
        • Tesztek
        • Újdonságok
        • Újdonságok 2025

        Három új, áttört számlapos Orient Star!

        • Dobai Dániel
        • 2025-10-03
        Megnyitás
        Következő cikk
        • Egyéb

        Van-e lelke az óráknak? + Keshiki színátmenetes Orient Star órák

        • Ligetfalvi Viktor
        • 2025-10-05
        Megnyitás
        You May Also Like
        Megnyitás
        • Krono/Vlog
        • Magazin

        Tito Patek órája és Breguet kutatás – Dávid listája EP4

        • Ligetfalvi Viktor
        • 2025-11-12
        Megnyitás
        • Krono/Vlog
        • Magazin

        A világ 10 legvékonyabb órája + 110ezres VÉKONY CITIZEN vs 6,3 milliós Bulgari!

        • Ligetfalvi Viktor
        • 2025-11-10
        Megnyitás
        • Krono/Vlog
        • Magazin

        Az óraforgatók SÚLYOS TITKA :) és Viktor motoros túrája

        • Ligetfalvi Viktor
        • 2025-11-04
        Megnyitás
        • Krono/Vlog
        • Magazin

        EXPEDÍCIÓS Certina DS-X GMT óra és nézői kérdések

        • Ligetfalvi Viktor
        • 2025-11-01
        Megnyitás
        • Magazin
        • Tech

        Napi 15.000 óra – Ilyen a Tissot központja!

        • Dobai Dániel
        • 2025-10-27
        Megnyitás
        • Krono/Vlog
        • Magazin

        Az ÓRAIPAR OSCAR GÁLÁJA (se!): GPHG 2025 jelöltek, REJTÉLYEK és játék!

        • Ligetfalvi Viktor
        • 2025-10-24
        Megnyitás
        • Krono/Vlog
        • Magazin

        „Ismeretlen” OMEGA Seamaster búvár kronográf teszt + 3 különböző Orient Stretto

        • Ligetfalvi Viktor
        • 2025-10-23
        Megnyitás
        • Krono/Vlog
        • Magazin

        Van-e LELKE az óráknak? + Keshiki színátmenetes Orient Star férfi-női órák

        • Ligetfalvi Viktor
        • 2025-10-21

        Hirdetés

        -----------

        Hirdetés

        -----------

        Hirdetés

        -----------

        Hirdetés

        -----------

        Instagram

        kronometer

        Órákról, mindent.
        Kövesd YouTube csatornánkon ”Őszintén: órákról” vlogunkat, vagy olvass friss híreket és teszteket a kronometer.hu oldalon!

        Itt az új Planet Ocean! Szögletesebb élek, elé Itt az új Planet Ocean! Szögletesebb élek, elénk színek, csupa újdonság! 
.
.
.

 • @omega Like the very first Planet Ocean in 2005, this year’s 4th generation redesign is available in orange. The signature colour remains at the heart of the collection thanks to a new orange ceramic that is used for the watch’s bezel ring. See it up close at the link in bio.

#OMEGA 
#PlanetOcean
#kronometer
        Ez lehet a budget Patek Ellipse? Ez lehet a  budget Patek Ellipse?
        A Vacheron megvillantotta a nem-karóra tudását A Vacheron megvillantotta a nem-karóra tudását a Louvre-ban...
https://kronometer.hu/2025/11/08/oras-erodemonstracio-es-kiallitas-a-vacheron-constantintol/
        Ahhoz képest, hogy az Hermés elméletileg nem is Ahhoz képest, hogy az Hermés elméletileg nem is óragyártó, nagyon jó a sportos kollekciója. 

https://kronometer.hu/2025/11/07/szinek-es-formak-hermes-h08-chronograph-naples-yellow/
        Egyáltalán nem mindegy mennyit forog az óraforg Egyáltalán nem mindegy mennyit forog az óraforgató. Ennek jártunk utána. Aztán pedig Viktorból kiszabadult a nyári motoros élménye, és ha már vannak szombati részeink, akkor miért is folytanánk bele a szót. Aki a Montblanc irányába menne az Alpokon keresztül, annak kihagyhatatlan! 

https://youtu.be/zCG3hmOQ2Z0
        Én elhiszem, hogy van, akinek nem ez a legkedvenc Én elhiszem, hogy van, akinek nem ez a legkedvencebb típusa, de azt nem lehet mondani, hogy nincs igényesen megcsinálva. Egyébként pedig a színeket nagyon jól eltalálták, igazán szép darab lett. Genfben vettük csuklóra még szeptemberben, most pedig végre lehet posztolni.

https://kronometer.hu/2025/11/06/sulyos-komplikacio-zenith-defy-skyline-tourbillon-rose-gold/
        Egészen olyan, mintha a régi Reduced Speedmaster Egészen olyan, mintha a régi Reduced Speedmastert élesztette volna fel az Omega. Nem biztos, hogy ez volt a szándék, de a végeredmény elég jó lett! 

https://kronometer.hu/2025/11/03/visszater-a-reduced-speedy/
        December 2-3-4 a 86. BÁV ART művészeti aukció December 2-3-4 a 86. BÁV ART művészeti aukció időpontja, ebből december másodikán az óráké a főszerep. Ezekből szemezgetünk jövő hét szerdai epizódunkban! 
.
.
#Iwc #montblanc #bav #arveres #vacheronconstantin #kronometer #oszintenorakrol
        3 új színben érkezik a G-Shock új “ujjóráj 3 új színben érkezik a G-Shock új “ujjórája” vagy gyűrűórája, a DWN-5600!
#casio #gshock #dwn5600 #dw5600 @g_shock_hungary
Angliában 80 fontos áron indít, hazánkban 40-45.000 forint körül várható.
        Follow on Instagram
        Kategóriák
        Legutóbbi bejegyzések
        • Itt az új búvár-titán a svájciaktól: Certina DS Action Diver 40,5 mm Titanium
        • Universal Genève Tribute to „The Nina” Compax!
        • Tito Patek órája és Breguet kutatás – Dávid listája EP4
        • A világ 10 legvékonyabb órája + 110ezres VÉKONY CITIZEN vs 6,3 milliós Bulgari!

        Hirdetés

        -----------

        Hirdetés

        -----------

        Kronometer
        • Főoldal
        • Hírek
        • Tesztek
        • Magazin
        • Impresszum
        Órákról, mindent.

        Írja be a keresett szót és nyomjon Entert

        Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.