Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
Kronometer
Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
  • Magazin
  • Vintázs

Ilyenek voltak az IWC „szexista” reklámkampányai – és így tűntek el.

  • Kiss Csaba
  • 2025-10-04

Macsó humor, önirónia és kreativitás: Így írta át a Wirz és a Jung von Matt a luxusóra-reklámok szabályait: Két legendás ügynökség forradalmasította az IWC kommunikációját.

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Ha egy reklámkampánytól többet vársz, mint puszta termékbemutatót, az IWC Schaffhausen és két kreatív ügynökségének története igazi inspiráció lehet. A svájci luxusóra-márka a ’90-es évek végén és a 2000-es évek elején nemcsak a férfiasságot, hanem a reklámipar egészét is újraértelmezte – mindezt humorral, öniróniával – és egy kis provokációval.

Az IWC Schaffhausen svájci óragyártó márka kommunikációja az 1996-tól alapvetően két kreatív ügynökség, a zürichi Wirz Werbung és a hamburgi Jung von Matt munkájához kötődik. Ezek az együttműködések nemcsak a márka arculatát formálták át, hanem a luxusóra-piac reklámnyelvét is új szintre emelték.

A provokatív kezdetek: Wirz Werbung és az IWC macsó korszaka

A Wirz Werbung 1996-tól 2004-ig volt az IWC kreatív partnere, és merőben új hangot hozott a luxusóra-piacra. A zürichi ügynökség a luxusóra-piacra addig nem jellemző, nyers, provokatív, gyakran önironikus humort alkalmazott. A kampányok középpontjában a „férfiasság” állt, amelyet ironikus, tesztoszteronszagú, néha a hímsovinizmus határát súroló headline-okkal hangsúlyoztak.

Néhány legendás főcím a sorozatból (a korabeli magyar nyelvű szaklapokban megtalálható néhány lefordított kreatív, de eredetiben azért sokkal élvezetesebb):

Hirdetés

-----------

  •  How faithful are men? We’ve never known one to leave his IWC. (Mennyire hűségesek a férfiak? Olyat még nem láttunk, aki elhagyta volna az IWC-jét).
  • Almost as complicated as a woman. Except it’s on time. Majdnem olyan bonyolult, mint egy nő. Csak ez mindig pontos.

  • There are still things only men understand. (Vannak dolgok, amiket még mindig csak a férfiak értenek meg).
  • If you want to impress a woman, take off your IWC. (Ha le akarod nyűgözni a nőt, vedd le az IWC-det).
  • Men are faithful. Especially to their IWC. (A férfiak hűségesek. Különösen az IWC-jükhöz).
  • Often seen on stewardesses’ bedside tables” (Gyakran látható légiutas-kísérők éjjeliszekrényén).

  • A man and his watch. Some relationships last forever.  (Egy férfi és az órája. Vannak kapcsolatok, amelyek örökké tartanak).
  • A real man wears an IWC. (Egy igazi férfi IWC-t visel).
  • „Since 1868. And as long as there are men.” („1868 óta. És amíg férfiak élnek a földön.”)
  • „Ladies, you ride our Harleys, smoke our Havanas, drink our Glenmorangie. Hands off our IWC.” („Hölgyeim, a Harley-jainkat már elvitték, a Havánkat már elszívták, a Glenmorangie-nkat már megitták. Legalább az IWC-nket hagyják meg nekünk!”)

        Ezek a szlogenek ugyanakkor nemcsak a férfiasságot, hanem az IWC márka időtállóságát, technikai kiválóságát hangsúlyozták, miközben gyakran játszottak a nemi szerepekkel és a társadalmi sztereotípiákkal. A headline-ok egyszerre voltak szórakoztatóak és provokatívak, ezért nem meglepő, hogy egyszerre váltottak ki elismerést a szakmában és kritikát a női szerepek ábrázolása miatt. Az IWC menedzsmentje ezért 2005-ben a kreatív koncepció és az ügynökségváltás mellett döntött.

        Jung von Matt és a kifinomult kreativitás

        A hamburgi  Jung von Matt (JvM) 1991-ben alakult és mára Európa egyik legismertebb, független kreatív ügynökségévé nőtte ki magát. Az ügynökség világszerte több mint 40 irodával, közel 1400 munkatárssal dolgozik. A JvM filozófiája szerint a kiemelkedő reklám a márka érzelmi pozícionálásán, a fogyasztók igényeire szabott, autentikus kommunikáción és a humor, önirónia kreatív alkalmazásán múlik. Az ügynökség számos rangos szakmai díjat nyert, és évekig vezette a német kreatív ranglistákat.

        A vélemények arról megoszlanak, hogy a Jung von Matt ügynökségnek van-e közük a férfias, „macsós” hangvételű IWC kampányokhoz, de minden kétséget eloszlat a svájci Persönlich magazin 2005. április 3-án publikált cikke, amely részletesen beszámolt az ügynökségváltásról. A cikk említi, hogy Georges Kern, az IWC vezérigazgatója állította le a Wirz kampányt és átadta a kampánytervezést a Jung von Matt ügynökségnek.  A cikkben az is szerepel, hogy az új kampány „első látásra alig különbözik a régitől”.

        A 2005-ös IWC kampányok megtartották a Wirz-féle vizuális megjelenítést, de mérsékelték a provokatív tónust. A headline-ok kifinomultabbak, önironikusabbak és intellektuálisabbak lettek és fokozatosan elhagyták a Wirz-éra „ Machosprüche stílusát. Az üzenetek továbbra is a férfiasság, erő és technikai kiválóság témáit helyezték előtérbe.

        Az új Ingenieur Automatic (3227-01) bevezetését kísérő reklámok és marketinganyagok az óra méretét, súlyát és robusztus megjelenését emelték ki. Személyes kedvencem egy vaskos headline, amelyen ma is igazán jól esik őszintén röhögni: „Hagyja, hogy a felesége vigye a sörösládát, az Ön órája így is elég nehéz.”

        A kommunikációban gyakran visszatérő motívum volt, hogy az óra „egy jó nagy darab vas”, amely a modern férfi technikai igényeit, erejét és karakterét tükrözi. A kreatívok nem vették túl komolyan magukat: a férfias túlzások, az „oversized” divat, az óra masszív súlya és formája mind-mind ironikus, játékos módon jelentek meg a reklámokban. Ez a stílus közelebb hozta a márkát a fiatalabb, modern közönséghez is.

        A kétezres évek elején a luxusóra piac talált egy új fontos célcsoportot – hívjuk „gyengébbik nem”-nek, hogy igazodjunk a cikkben ismertetett kommunikációs iránytól. Az IWC kampányai a nőket célzó kommunikáción is tudtak csavarni: a nőket, mint a „macsó férfiak játékterére” belépő, veszélyes vásárlókat szólították meg. Az (ál)macsó, humoros, sokszor önirónikus kommunikáció megmaradt a játékosság (na jó, a finomabb férfihumor) határain belül, ami szerencsére meg sem közelítette Mad Man éra valóban rosszul öregedő szexista headline-jait.

        A Jung von Matt rövidesen szakított ezzel a kommunikációval és azt kezdték el csinálni, amihez valóban értenek: őrülten kreatív, figyelemfelkeltő és szórakoztató reklámokat. Az egyik legismertebb ambient reklámötletük volt, hogy buszok kapaszkodóira helyeztek „Big Pilot’s Watch” órákat, így az utasok szó szerint „felpróbálhatták” az IWC pilótaóráit.

        A JvM erőteljes vizuális nyelvet alkalmazott, amelyben mindig a termék és a márkaértékek álltak a középpontban. Bár ezek a kampányok eredetileg a német piacon indultak, hamar nemzetközi visszhangot váltottak ki, és jelentősen hozzájárultak az IWC globális sikeréhez.

        Az ügynökség számos letisztult, ötletes kreatív koncepciót készített az IWC számára. Headline-jaik rövidebbek, frappánsabbak lettek: gyakran egy-egy szóval, vagy találó kifejezéssel ragadták meg az adott modell lényegét. Kreatív koncepciójukban (például a „Fish, Game, Flea, Darts” sorozatban) az IWC karórák karakterét, műszaki tökéletességét és sokoldalúságát állítják a középpontba ötletesen, finom intellektuális humorral szórakoztatva.

        A Jung von Matt és az IWC közös kampányai számos nemzetközi díjat elnyertek, köztük például a Cannes Lions shortlistre is felkerültek, és ezeknek köszönhetően az IWC kommunikációja a luxusóra-piac egyik legfrissebb, legkarakteresebb hangjává vált. Az intellektuális humor és a kreatív történetmesélés révén a márka közelebb került a fiatalabb, modern közönséghez, miközben megőrizte klasszikus, férfias imázsát. A Jung von Matt úttörő szerepet játszott abban, hogy a digitális és ambient reklámot is integrálja a luxusmárka-kommunikációba.

        Említésre méltó a  „12 Parts” kampány, amely a márka részletek iránti szenvedélyét emeli ki, utalva az órák komplexitására és kézműves hagyományaira.

        Férfiak, nők és a humor: Egy korszak reklámjai ma is működnek

        A Wirz által készített IWC kampányokban használt „macsó” üzeneteket gyakran átszőtte az önirónia és a humor, amely egyfajta játékos összakacsintást eredményezett.  Nem mindenki értékelte ezt a típusú humort, de legyünk őszinték: az IWC órákat sem kell mindenkinek kedvelni…

        A JvM intellektuális, finom humora viszont közelebb hozta a márkát a fogyasztókhoz, emberközelibbé és szerethetőbbé tette azt. 

        Az IWC, a Wirz és a Jung von Matt együttműködése máig példaértékű: megmutatták, hogy a luxusmárkák is lehetnek viccesek, önironikusak és – ami talán a legfontosabb – emberközeliek és szerethetőek.

        Galéria:

        Screenshot
        Screenshot

        Related Topics
        • gender
        • iwc
        • kronometer
        • kronometer.hu
        • reklám
        • schaffhausen
        • svájci óra
        • szexista
        Kiss Csaba

        Előző cikk
        • Hírek
        • Szembejött
        • Tesztek
        • Újdonságok
        • Újdonságok 2025

        Három új, áttört számlapos Orient Star!

        • Dobai Dániel
        • 2025-10-03
        Megnyitás
        You May Also Like
        Megnyitás
        • Krono/Vlog
        • Magazin

        Bamford Propilot, gyöngyházas Aquis, Panda Divers 65: Oris újdonságok egyenesen Genfből!

        • Ligetfalvi Viktor
        • 2025-10-02
        Megnyitás
        • Krono/Vlog
        • Magazin

        A legelső mechanikus Casio, és egy napelemes Tissot

        • Ligetfalvi Viktor
        • 2025-09-30
        Megnyitás
        • Krono/Vlog
        • Magazin

        Óracsoda a Greubel Forsey-től, olcsó svájci munkaerő & H.Moser

        • Ligetfalvi Viktor
        • 2025-09-29
        Megnyitás
        • Krono/Vlog
        • Magazin

        Láncos F. Berthoud, MB&F megőrülés, BAMFORD Oris, francia microbrand

        • Ligetfalvi Viktor
        • 2025-09-27
        Megnyitás
        • Magazin
        • Túlóra

        Dokumentumfilm készül a Kultúrbrigád utolsó hónapjairól – a TE támogatásod is számít!

        • Ligetfalvi Viktor
        • 2025-09-26
        Megnyitás
        • Krono/Vlog
        • Magazin

        Jacob, Genta, Singer és az Hublot manufaktúra

        • Ligetfalvi Viktor
        • 2025-09-25
        Megnyitás
        • Krono/Vlog
        • Magazin

        Kézzel karcolt Bulgari és egy csirkenyársra szúrt Tourbillon

        • Ligetfalvi Viktor
        • 2025-09-23
        Megnyitás
        • Krono/Vlog
        • Magazin

        Éjjellátós Garmin Tactix 8 + Orient World Map 75

        • Ligetfalvi Viktor
        • 2025-09-21
        Instagram

        kronometer

        Órákról, mindent.
        Kövesd YouTube csatornánkon ”Őszintén: órákról” vlogunkat, vagy olvass friss híreket és teszteket a kronometer.hu oldalon!

        Sokan azt mondják, hogy nem igaz, hogy "mennek ö Sokan azt mondják, hogy nem igaz, hogy "mennek össze" az órák. Valóban nem mennek össze, viszont a "downsizing" jelenség, miszerint egyre több márkánál jelennek meg kisebb méretben a típusok elkerülhetetlen. A Vostok Europenál napokon belül ez a második típus, ahol a 40 milliméter alatti szegmensre lőnek. 
https://kronometer.hu/2025/09/22/40-millimeter-alatt-a-vostok-europe/
        Friss katari márka egyedi dizájnnal, nagyon jó Friss katari márka egyedi dizájnnal, nagyon jó minőségben, megfizethető áron! Ez a Beda'a

https://kronometer.hu/2025/09/18/bedaa-angles-mecaline/
        A Vostok Europe az Undiné után ismét női model A Vostok Europe az Undiné után ismét női modellcsaláddal állt elő. Ahhoz képest, hogy milyen férfias az alapkollekció, kiejezetten jól sikerült (vagyis Vostok Europe-os mércével nőies lett).

https://kronometer.hu/2025/09/17/vegre-zafirral-vostok-europe-vilnele-kepek/
        Öröknaptár a középkategóriában? A Frederiqu Öröknaptár a középkategóriában? A Frederique Constant volt az első (a Montblanc mellett) aki megmutatta, hogy nem kell 10 millió forintot kifizetni egy öröknaptáras óráért. 

https://kronometer.hu/2025/09/13/frederique-constant-classic-perpetual-calendar-manufacture/
        Hogyan számold ki bármely időzónát egy pillan Hogyan számold ki bármely időzónát egy pillantás alatt? Egy valódi időzóna-kalkulátor frissült: az Orient World Map

https://kronometer.hu/2025/09/03/terkep-a-szamlapon-orient-world-map-2025/
        Még egy márka amit sokkal több embernek kéne i Még egy márka amit sokkal több embernek kéne ismernie...

https://kronometer.hu/2025/09/07/armin-strom-tribute-1-sandstein/
        Kis márka, jellegzetes dizájnnal, most meteor sz Kis márka, jellegzetes dizájnnal, most meteor számlappal: íme a NASA együttműködéses UNIMATIC

https://kronometer.hu/2025/09/11/unimatic-x-massena-lab-modello-quattro-u4s%E2%80%90t%E2%80%90spw-meteorite/

#UNIMATIC
        Összemeteorozták a legkeresettebb Zenithet. ht Összemeteorozták a legkeresettebb Zenithet. 

https://kronometer.hu/2025/09/05/zenith-chronomaster-sport-meteorite/
        Ennek már a fele sem tréfa. Újabb Octo Finissim Ennek már a fele sem tréfa. Újabb Octo Finissimo a sorban. Összekarcolták már előre, hogy ne neked kelljen.

https://kronometer.hu/2025/09/06/bulgari-octo-finissimo-x-lee-ufan/
        Follow on Instagram
        Kategóriák

        Hirdetés

        -----------

        Legutóbbi bejegyzések
        • Ilyenek voltak az IWC „szexista” reklámkampányai – és így tűntek el.
        • Három új, áttört számlapos Orient Star!
        • Bamford Propilot, gyöngyházas Aquis, Panda Divers 65: Oris újdonságok egyenesen Genfből!
        • Kerámia és zafír belépőáron Svájcból – Roamer Mercury Chrono

        Hirdetés

        -----------

        Hirdetés

        -----------

        Kronometer
        • Főoldal
        • Hírek
        • Tesztek
        • Magazin
        • Impresszum
        Órákról, mindent.

        Írja be a keresett szót és nyomjon Entert

        Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.