Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
Kronometer
Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
  • Magazin
  • Tech

Az órák időszakos szervizelése

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2017-07-29

Rugó és rugóház

Már tudjuk, hogy melyek azok az alkatrészek, amik a legnagyobb terhelésnek vannak kitéve. Vannak olyan elemei egy órának, amik nem a nagy lengésszám, vagy fordulatszám miatt igényelnek kenést. Ilyen például a motorrugó. A motorrugó a rugóház magja köré feltekert rugó, ami az óra járásához szükséges energiát tárolja. A videón is láthattuk, hogy a rugóban tárolt energia a kerékrendszeren keresztül jut el a billegőig, ami gyakorlatilag szabályozza az energialeadást – olyan mértékben, hogy az óra pontosan járjon. A rugóházban nem ugyanolyan kenést alkalmaznak, mint a nagyobb terhelés alatt álló csapágyaknál, viszont ez a kenőanyag is idővel beszárad, ez pedig jelentősen kihat a rugó hatásfokára, így az óra járástartalékára.

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

 

Az órák időszakos szervizelése
Beszáradt olaj egy Rolex Datejust rugóházában – forrás: urmakergulbrandsen, instagram

 

Összegzés

Láthatjuk, hogy az óraszerkezet egy rendkívül összetett, de mégis átlátható és megérthető eszköz, aminek a folyamatos használat -vagy éppen állás- okán rendszeres karbantartásra van szüksége, különben pontatlanul, megbízhatatlanul kezd járni és kenés nélkül az alkatrészek kopása hatványozottá válik.
A szerviz során az órásmester alkotóelemeire szedi a szerkezetet, erre a célra kialakított alkatrészmosóban megtisztítja az alkatrészeket, majd összerakás közben a kellő pontokon megolajozza. Az összerakás elkészültekor pedig pontosságot mér, pontosra szabályozza az órát, megvizsgálja, cseréli a gumitömítéseket. Ilyen három sorban leírva, ennél a valóságban egy lényegesen bonyolultabb folyamat, főleg, hogy sokszor van szükség alkatrész javításra, pótlásra. Amikor egy óra szerkezetéhez már nem kaphatóak alkatrészek, akkor a repedéseket, a fogaskerekek „foghullását”, egyéb felmerülő alkatrész hibákat javítással, építéssel, alkatrész készítéssel lehet csak megoldani, ez pedig hosszas és aprólékos munka.

Az órák időszakos szervizelése
Korábban már -nem túl szakszerűen – javított fogaskerék fogainak pótlása. Balra az elkészült, szakszerűen javított darab, jobbra az eredeti állapot. – Forrás Hantos Órás Műhely

Egy óra szervizelésének a díja országtól, várostól, órától és órástól függ. Hatezer forinttól egészen a csillagos égig változhat a költség. Egy sűrűn előforduló hárommutatós svájci esetében (például ETA 2824-2) 8-30.000 forint között mozog, japánok esetében (Seiko 7s, 4r, 6r) hasonló, ETA alapú Omega werkeknél 15 – 40.000 forint között, Rolex werkek pedig 40-100.000 forintos intervallumban, hogy pár példát említsünk. De választhatunk márkaszervizt is, ahol ezeknél valamivel magasabb árakkal számolnak, példának okáért egy Rolex Datejust szervize nagyságrendileg 240.000 forint, ami tartalmazza nem csak a tisztítást és olajozást, de korona, tokcső, motorrugó, az összes tömítés, és a határértéknél nagyobb mértékben kopott alkatrészek cseréjét, tok és szíj polírt, gyári technológiát és két év nemzetközi garanciát.

Az órák időszakos szervizelése
Egy Eberhard szerkezete szerviz előtt és után – Forrás: Hantos Órás Műhely

Természetesen az árak nincsenek kőbe vésve, olcsóbban és drágábban is találhatunk mestereket. Sok esetben az óra értékét is megközelítheti egy szerviz ára,de az órákra hatványozottan igaz, hogy nem csak megvenni kell, hanem karban is kell tartani.
Tehát egy újonnan 45-60.000 forintos Orient, vagy Seiko esetében 20.000 forintot elkölteni az öt év után esedékes szervizre első gondolatra irracionális lehet. Ha jobban belegondolunk, megértjük, hogy ezeket az órákat nem öt évre tervezik és legtöbb esetben a vásárló sem öt évre tervez velük. Ezeket a velünk együtt élő szerkezeteket pedig időnként ápolni és gondozni kell ahhoz, hogy akár túl is élhessenek minket. Az időszakos szerviz elmulasztásával csak kárt okozunk az óránkban, és nem biztos, hogy ez a kár egyből jelentkezik, de -hogy megint ilyen példával éljek -, az autók esetében sem akkor cserélünk olajat, amikor már elfogyott és besült a motor, hogy cserélhessünk benne mindent, hanem amikor az előírt csereperiódushoz elértünk.

A lexikális tudás forrása többek között az mvltrade.hu/history oldal, ahol az alapoktól egészen a részletekig rengeteg információ megtalálható az óraszerkezetekről, magyar nyelven. A borítókép pedig James Katt  érdeme.

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Előző oldal 1 2
Related Topics
  • dátum
  • időszakos
  • javítás
  • komplikáció
  • mester
  • modul
  • óra
  • órás
  • óraszerviz
  • szerkezet
  • szerviz
Ligetfalvi Viktor

Előző cikk
  • Hírek
  • Óraipari hírek

Ismét erősödik a svájci óraipar!

  • Kun László
  • 2017-07-26
Megnyitás
Következő cikk
A modern kori Omega Seamaster - 3. rész
  • Magazin
  • Típus/történet

A modern kori Omega Seamaster – 3. rész

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2017-08-08
Megnyitás
You May Also Like
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Új Citizen Tsuyosa + Arany-acél Rolex Explorer 36

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-05-28
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Elképesztő Piaget, 185 ezerért kiváló női Certina búváróra + Vostok Europe Batiscafos

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-05-24
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

XXI. századi óradizájn Edox Grand Ocean módra & űr Bell & Ross BR03 Astro

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-05-20
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Mindent is kibíró férfi és női órák?!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-05-17
Megnyitás
  • Börzék és aukciók
  • Hírek
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Breguet, Ulysse Nardin, Corum, Platona a BÁV ART 85. Művészeti aukcióján!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-05-14
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Búcsú az idei expótól – Watches and Wonders – 6. nap

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-04-29
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Messze még a vége! Bremont, Chopard és még egy kis Patek – Watches and Wonders – 5. nap

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-04-27
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Patek, Cartier, Jaeger, Panerai, Tudor és még GS! – Watches and Wonders – 4.nap

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-04-25
Instagram

kronometer

Órákról, mindent.
Kövesd YouTube csatornánkon ”Őszintén: órákról” vlogunkat, vagy olvass friss híreket és teszteket a kronometer.hu oldalon!

Mit nekünk Speedmaster Moonwatch?! Amikor megérk Mit nekünk Speedmaster Moonwatch?! Amikor megérkezett a magyar űrprojekt, magyar tervezésű és gyártású űrórája az @evolvens_watch -tól.
Végre, hogy már lehet otthon is magyar űrhajóskodni rendesen! 👏🚀 - 295.000 forintért.
.
.
#kronometer #evolvens #evolvensbudapest #hunor #űróra #spacewatch
Ha kétkerekűekről és órákról van szó, ez f Ha kétkerekűekről és órákról van szó, ez fog eszedbe jutni! Vagy ha eddig nem ez jutott, most már ez fog. Többnyire. 
https://kronometer.hu/2025/05/16/tissot-t-race-az-nba-mellett-a-motogp-ben-is-tarol/
Kisebb méret, új werk a Top Time szériában. Kisebb méret, új werk a Top Time szériában.
Nem elég hogy vettél egy Panerait, még elviszne Nem elég hogy vettél egy Panerait, még elvisznek kiképzőtáborba is 😅
https://kronometer.hu/2025/05/13/panerai-submersible-chrono-marina-militare-experience-edition-pam01699/
Zuhan, vagy nem zuhan a svájci órák exportja? L Zuhan, vagy nem zuhan a svájci órák exportja? Lesz itt hatalmas visszaesés, vagy sem? 
Ezekre a választ legfeljebb az orákulum tudhatja, de hogy mi történt a svájci óraipari exporttal márciusban, az teljesen egyértelmű, mutatjuk a számokat! 
https://kronometer.hu/2025/05/10/a-svajci-oraexport-2025-marciusaban-az-utolso-honap-az-usa-vamtarifai-elott/
Ha óra tartó doboz vásárlás előtt állsz és Ha óra tartó doboz vásárlás előtt állsz és nem tudod milyen irányba indulj, akkor most utat mutatunk. A Friedrich dobozok kifejezetten jó minőségűek, de még vállalható árkategóriába esnek. Ha hordozóra, vagy otthoni tárolóra van szükséged, egyaránt. 
https://kronometer.hu/2025/05/09/premium-minosegu-friedrich23-oratarto-dobozok-az-oraszij-hu-nal/
Elkezdődött a hét, elkezdődött a számlap-ös Elkezdődött a hét, elkezdődött a számlap-összeszerelő kihívás, és megérkezett az első résztvevő is. A kezdeti nehézségek után elég jó szintidőt határozott meg. A pénteki napunk megtelt, a többi napra még van néhány szabad időpont. Részletek a múlt szombati YouTube videónkban!
.
.
.
#orientstar #orient #kronometer #oszintenorakrol
Szerintem kevés gyártó hozza fel kifejezett előnyként, hogy mennyi az alkatrész-levegő arány az óráiban, az Ulysse Nardin-nél mégis volt valaki, aki ezt jó ötletnek gondolta (flexnek tényleg nem rossz). 80% levegő, 20% óra alkatrész. Korrekt. Így lett Air Diver. Vagy Diver Air. Akkor már inkább Divair. (dájver...) Mindegy, én csak segíteni akartam, de akkor marad a Diver Air. 
https://kronometer.hu/2025/05/06/ulysse-nardin-diver-air-a-legkonnyebb-buvarora/
VÉGRE egy rendes, kosárlabdás Tissot! Élvezet VÉGRE egy rendes, kosárlabdás Tissot! Élvezet volt fotózni, tapasztalni, rengeteg kellemes emléket ébresztett fel, még mennyit ébreszthetne, ha még mindig érdekelne a kosárlabda... Akit viszont még mindig érdekel, az már kezdhet is gondolkodni, hogy melyik nap vegye meg! :) 
https://kronometer.hu/2025/05/08/nba-s-tissot-david-kornel-alairasaval-tissot-supersport-nba-special-edition/
Follow on Instagram

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Kategóriák
Legutóbbi bejegyzések
  • Új Citizen Tsuyosa + Arany-acél Rolex Explorer 36
  • Két verseny, két új Tudor kronográf
  • Bremont Altitude MB Meteor!
  • Elképesztő Piaget, 185 ezerért kiváló női Certina búváróra + Vostok Europe Batiscafos
Kronometer
  • Főoldal
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Impresszum
Órákról, mindent.

Írja be a keresett szót és nyomjon Entert

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.ElfogadomNem