Rugó és rugóház
Már tudjuk, hogy melyek azok az alkatrészek, amik a legnagyobb terhelésnek vannak kitéve. Vannak olyan elemei egy órának, amik nem a nagy lengésszám, vagy fordulatszám miatt igényelnek kenést. Ilyen például a motorrugó. A motorrugó a rugóház magja köré feltekert rugó, ami az óra járásához szükséges energiát tárolja. A videón is láthattuk, hogy a rugóban tárolt energia a kerékrendszeren keresztül jut el a billegőig, ami gyakorlatilag szabályozza az energialeadást – olyan mértékben, hogy az óra pontosan járjon. A rugóházban nem ugyanolyan kenést alkalmaznak, mint a nagyobb terhelés alatt álló csapágyaknál, viszont ez a kenőanyag is idővel beszárad, ez pedig jelentősen kihat a rugó hatásfokára, így az óra járástartalékára.
Összegzés
Láthatjuk, hogy az óraszerkezet egy rendkívül összetett, de mégis átlátható és megérthető eszköz, aminek a folyamatos használat -vagy éppen állás- okán rendszeres karbantartásra van szüksége, különben pontatlanul, megbízhatatlanul kezd járni és kenés nélkül az alkatrészek kopása hatványozottá válik.
A szerviz során az órásmester alkotóelemeire szedi a szerkezetet, erre a célra kialakított alkatrészmosóban megtisztítja az alkatrészeket, majd összerakás közben a kellő pontokon megolajozza. Az összerakás elkészültekor pedig pontosságot mér, pontosra szabályozza az órát, megvizsgálja, cseréli a gumitömítéseket. Ilyen három sorban leírva, ennél a valóságban egy lényegesen bonyolultabb folyamat, főleg, hogy sokszor van szükség alkatrész javításra, pótlásra. Amikor egy óra szerkezetéhez már nem kaphatóak alkatrészek, akkor a repedéseket, a fogaskerekek „foghullását”, egyéb felmerülő alkatrész hibákat javítással, építéssel, alkatrész készítéssel lehet csak megoldani, ez pedig hosszas és aprólékos munka.
Egy óra szervizelésének a díja országtól, várostól, órától és órástól függ. Hatezer forinttól egészen a csillagos égig változhat a költség. Egy sűrűn előforduló hárommutatós svájci esetében (például ETA 2824-2) 8-30.000 forint között mozog, japánok esetében (Seiko 7s, 4r, 6r) hasonló, ETA alapú Omega werkeknél 15 – 40.000 forint között, Rolex werkek pedig 40-100.000 forintos intervallumban, hogy pár példát említsünk. De választhatunk márkaszervizt is, ahol ezeknél valamivel magasabb árakkal számolnak, példának okáért egy Rolex Datejust szervize nagyságrendileg 240.000 forint, ami tartalmazza nem csak a tisztítást és olajozást, de korona, tokcső, motorrugó, az összes tömítés, és a határértéknél nagyobb mértékben kopott alkatrészek cseréjét, tok és szíj polírt, gyári technológiát és két év nemzetközi garanciát.
Természetesen az árak nincsenek kőbe vésve, olcsóbban és drágábban is találhatunk mestereket. Sok esetben az óra értékét is megközelítheti egy szerviz ára,de az órákra hatványozottan igaz, hogy nem csak megvenni kell, hanem karban is kell tartani.
Tehát egy újonnan 45-60.000 forintos Orient, vagy Seiko esetében 20.000 forintot elkölteni az öt év után esedékes szervizre első gondolatra irracionális lehet. Ha jobban belegondolunk, megértjük, hogy ezeket az órákat nem öt évre tervezik és legtöbb esetben a vásárló sem öt évre tervez velük. Ezeket a velünk együtt élő szerkezeteket pedig időnként ápolni és gondozni kell ahhoz, hogy akár túl is élhessenek minket. Az időszakos szerviz elmulasztásával csak kárt okozunk az óránkban, és nem biztos, hogy ez a kár egyből jelentkezik, de -hogy megint ilyen példával éljek -, az autók esetében sem akkor cserélünk olajat, amikor már elfogyott és besült a motor, hogy cserélhessünk benne mindent, hanem amikor az előírt csereperiódushoz elértünk.
A lexikális tudás forrása többek között az mvltrade.hu/history oldal, ahol az alapoktól egészen a részletekig rengeteg információ megtalálható az óraszerkezetekről, magyar nyelven. A borítókép pedig James Katt érdeme.