Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
Kronometer
Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
  • Szembejött
  • Tesztek

Szembejött – Rolex Cosmograph Daytona

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2017-10-21

Az ötvenes évek óta, mint minden Rolex, közel változatlan megjelenésével hódit. Eleinte nem volt különösebben sikeres, majd jött Paul Newman, és fordult a típus sorsa. Ez a Rolex Daytona.

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Történelméről röviden és tömören…

Kevesen tudják, de a jelenleg harmadik generációját élő Daytona egészen 1988-ig kézihúzós szerkezettel készült. Kevesen tudják, hogy a Daytona neve majdnem LeMans lett, de többek között a bonyolult liszenszelés miatt elengedték, és maradtak a Daytonánál. 1965 óta ez a neve hivatalosan, viszont 1975-ig sok esetben lehagyták a számlapról a típusnevet. Az akkoriban, tehát az ötvenes-hatvanas években a kronográf szó helyett a Rolex által használt „Cosmograph” került fel, ami azóta is megmaradt, így Cosmograph Daytona a modell teljes neve.

Pre-Daytona néven futott, ref. 6238, még Chronograph felirattal – Forrás: timeandwatches.com

Ahogy a Rolexnél általában, ezesetben is minden jellemzőt kiírtak a számlapra. Oyster – a jellegzetes tokforma és vízállóság, Cosmograph – stopperes szerkezet. Tehát hiányzik a Perpetual szó, ami az automata szerkezetet jelölné, és hiányzik a külön feltüntetett típusjelzés. Fontos viszont, hogy a 6240-es referenciaszám előtt, tehát 1969-ig nem Oyster tokkal készültek a modellek. Az pedig már csak mellékes apróság lehet, hogy a korai darabok ~37 milliméter átmérőjűek voltak.

Ref. 6240. Paul Newman Daytonaként is ismert, már Oyster tokos, Exotic számlapos. – Forrás: timeandwatches.com

Az első modell 1955-ben készült el 6234-es referenciaszámmal, 1976-ban vált rendszeressé a Daytona név használata és feltüntetése a számlapon, és egészen 1988-ig a kézihúzós első generációt gyártották. Ekkor váltottak a Zenith legendás El Primero szerkezetére, amit apróbb módosítások után egészen 2000-ig gyártottak, ezek már 5 számos referenciával jelöltek voltak. Apróbb módosítás például a Zenith szerkezetének magas, 36.000-es lengésszámának csökkentése 28.800-ra, valamint a billegő, hajszálrugó cseréje.

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Majd 2000-ben bemutatták a harmadik generációt, már a Rolex saját fejlesztésű oszlopkerekes kronográf szerkezetével, amit cal. 4130 névvel illettek, ezek már 6 számjegyű referenciaszámot kaptak. Napjainkban is ez a szerkezet dolgozik a Daytonában. Szerencsénkre már a számlapról felismerhető, hogy a Zenith, vagy már a saját szerkezetes darabbal állunk szemben, egyrészről az indexek formája az újabb modellek esetében rövidebb, tömzsibb, másrészről pedig a segédszámlapok kiosztása változott. Míg a Zenith-szerkezetesnél a folyamatos másodperc-segédszámlap 9 óránál helyezkedik el, 6 óránál a 12 órás gyűjtő, 3 óránál pedig a 30 perces percgyűjtő, a 4130-as szerkezet esetében a folyamatos másodperc és a 12 órás gyűjtő helyet cserélt, a folyamatos másodperc került 6 órához.

Bal oldalt, a fehér számlapos az újabb, 4130-as szerkezettel, míg a fekete számlapos a 2000 előtti modell, a Zenith alapokra épülő 4030-as szerkezettel.

A harmadik generáció – szembejött

A Rolex egyik sosem kimondott csalása a Daytona mérete. Az órát 40 milliméteresnek hirdetik, de közelebbről és alaposabban megmérve 3 és 9 óra között mindössze 39mm. Optikailag ez nem észrevehető, de mindenesetre egy megmosolyogtató részlet.

39 millis a Daytona… Forrás: Philippine Watch Club

Maga az óra, ami szembejött, 2009-ben készült, tehát a számlap körüli belső gyűrű már gravírozott. Az acél verzió valamivel ritkább, több készülhetett az arany-acél változatokból, amiknek szintén megvan a maga hangulata.

A polírozott acéllünetta bár könnyen szedi a karcokat, optikailag a fehér számlappal együtt „széthúzza” az órát, ezért sem érezni rajta azt az 1 millimétert. A 904L acélból készült tok minden oldala polírozott, ahogy a Rolex – mondhatjuk – új generációs, 2000 után indult modellcsaládjainál -ezek jellemzően 6 számból álló referenciaszámot kaptak- tapasztalhatjuk.
Stopperes óra esetében pedig különösen figyelni kell a nyomógombokra, hogy ott is meglegyen a kellő vízzárás. A Daytona esetében ezt nem csak a csavaros koronával oldották meg, hanem a stopper nyomógombjait is egy menetes gyűrű, vagy anya öleli körül, és a nyomógombok kizárólag ezek kitekerése után nyomhatók be.

Az üveg az 1988 után készült darabokon már zafír, a gyártótól megszokott módon tükröződésmentes bevonat nélkül. A mutatók, indexek fehéraranyból készültek -kivéve a másodperc mutató-, és kifejezetten szépen világítanak sötétben -az 1998 utáni, már nem tríciumos modellek-. A hátlap az ismert „egyen-hátlap”, szálcsiszolt, polírozott széllel, az összes információt a számlap tartalmazza, a lünetta pedig a kronográfoknál megszokott átlagsebességmérő -tachymeter- skálát kapta.

A Daytona abból a szempontból érdekes hatást kelt a viselőjében, hogy minden porcikája azt sugározza, hogy „kell”. De konkrét indokokat nagyon nehéz találni. A tokforma szép, Rolexes, Oyster. A számlap igényesen elkészített, minden apró részlet pontosan ki van találva, a fehér is olyan fehér, amilyennek lennie kell. Nem sárgább, nem szürkébb, fehér. A szerkezettel szemben semmilyen kifogással nem élhetünk, a gyártótól elvárt és megszokott minőségű. Az oszlopkerekes megoldásnak köszönhetően határozottan, erősen kell megnyomni a gombot, de a működése a finomság mellett ugyanilyen határozott.

De ezeken túl a belőle áradó misztikum nem megfogható. Nem olyan, mint mondjuk az Omega Speedmasternél, aminek egyedi története van, és ezért nem fáj az sem, hogy 2017-ben kézihúzós. Nem a múltjával és a történetének hangulatával kelt bennünk érzéseket, hanem a jelenével és azokkal a részletekkel, amik egységet alkotnak és teljessé teszik.
Érdekesség, hogy a 2016-os Baselworld-ön bemutatott két új modell, a fehér és fekete számlapos, Cerachrom lünettás  116500LN olyannyira visszafogott gyártással készül,  hogy jelenleg is akár több éves várólista után lehet hivatalos forrásból hozzájutni. Hiába 11.300 euró a listaára, a használt piacon fóliás, hordatlan modelleket árulnak 15-16.000 euróért, és el is kelnek.

A két 2016-os ritkaság – Forrás: ABTW

Mindeközben a klasszikus acél és arany-acél modellek is ritkán esnek 9-10.000 euró alá. Ha a szerkezet kevésbé számít, akkor az 1988-2000 közötti darabokat ki lehet fogni már ~8.000 eurótól.

Paul Newman Daytona és a marketing…

A cikk elején röviden említettük, hogy Paul Newman hozta meg a típusnak a sikert. Paul Newman híres amerikai színész és autóversenyző volt. A hetvenes években már kellően befutott ahhoz, hogy szinte mindenki ismerje. Ahogy a kilencvenes években és napjainkban is (Omega – James Bond), úgy a hetvenes években is egyedi hype-ot, mondjuk úgy érdeklődést tudok kelteni egy-egy szerepben, vagy színész által viselt karóra.

Paul Newman Daytonája – Forrás: Hodinkee

Ilyen volt Newman -egyik- Daytonája -az ötből-, amit a vásárlástól kezdve,  egészen 2008-as haláláig nap, mint nap viselt a legenda szerint. Az órát Joanne, a felesége választotta, hátlapba gravíroztatta: „Drive carefully – me”, gyakorlatilag egy üzenet magától, magának miszerint „Vezess óvatosan”.

A gravírozott hátlap. Forrás: Hodinkee

Ez a konkrét darab idén előkerült -a családtól- és hamarosan, 2017 október 26-án a Phillips aukciós ház árverezi el New Yorkban. A számítások szerint ~1 millió dollár az értéke, de a gyűjtők, szakértők ennek többszörösére számítanak.

Az, hogy egy híres színész, aki a filmek mellett az autóversenyzésben is jeleskedik egy Rolex Daytonát, vagy Cosmograph-ot hord, nagyot lendített a típus karrierjén, viszont a Rolex is ügyesen aknázta ki az ebben rejlő lehetőségeket. Az 1969-es „Winning” című film után – amiben Newman szintén Daytonát viselt- a Rolex többször is alkalmazta, mint a típus reklámarcát.

Rolex reklám Newmannel. Forrás: Jake’s Rolex World

A Daytonát egyáltalán nem keresték. A 70-es évek elején 300 dollár körüli áron álltak a polcokon, a kereslet pedig elenyésző volt. A fehér számlap – fekete segédszámlapos kombináció, úgynevezett „Exotic dial”.
Paul Newman viszont kedvelte a modellt, öt különböző is volt neki élete során, tehát konkrétan Paul Newman Daytona akár öt is lehetne, viszont egy, az említett fehér számlapos modell vált legendává.

ref. 6239 – Forrás: timeandwatches.com

 

A névadást a harmincas évek beli Rolex- nagyköveteken kívül nem lengi körül több misztikum. Akkoriban a stopperes órák a motorsporttal voltak összeköthetőek szellemiségben és funkcióban egyaránt, a Daytona International Speedway nevezetű legendás versenypályán pedig a Rolex volt a hivatalos időmérő. A többi modell mellett ez is egy logikus névválasztás.

Összegzés

Más ikonikus órákhoz képest számomra megmagyarázhatatlan a varázsa. Nincs Holdra szállás, vitorláskapitány-érzés, nem másztuk meg benne az Everestet. Viszont van egy nagyon szép kidolgozású, apró részleteiben -indexek, mutatók, tokforma, gombok- külön-külön gyönyörködtető óránk. Kevesebb érdekesség van rajta, mint egy átlátszó számlapos Zenithen, nincs olyan történelme, mint a Speedmasternek, de egyszerű, megbízható és esztétikus. Talán ez teszi napjaink egyik legkeresettebb stopperes karórájává.

A hasznos információkért és háttértudásért köszönet Jake’s Rolex blogjának és a timeandwatches.com oldalnak.

Related Topics
  • automata
  • Chronograph
  • cosmograph
  • daytona
  • heritage
  • kézihúzós
  • kronográf
  • kronométer
  • lemans
  • óra
  • paul newman
  • Rolex
  • stopper
  • svájci
  • tachymeter
  • vintage
  • vízálló
Ligetfalvi Viktor

Előző cikk
  • Szembejött
  • Tesztek

Junghans Meister Driver – Vissza a harmincas évekbe

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2017-10-16
Megnyitás
Következő cikk
  • Börzék és aukciók
  • Hírek

Érdekességek a Phillips októberi aukcióján

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2017-10-21
Megnyitás
You May Also Like
Megnyitás
  • Felpróbálva
  • Hírek
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

Túl a tourbillonon – Zenith Defy Zero G Sapphire Limited Edition!

  • Dobai Dániel
  • 2025-10-26
Megnyitás
  • Hírek
  • Szembejött
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

Edox Sportsman Chronograph Automatic Fangio Limited Edition!

  • Dobai Dániel
  • 2025-10-22
Megnyitás
  • Hírek
  • Szembejött
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

Elrejtettek egy órát a sivatagban – Vostok Europe Expedition Sahara!

  • Dobai Dániel
  • 2025-10-17
Megnyitás
  • Hírek
  • Szembejött
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

Semmi csillogás: Certina DS-X GMT

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-10-06
Megnyitás
  • Hírek
  • Szembejött
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

Három új, áttört számlapos Orient Star!

  • Dobai Dániel
  • 2025-10-03
Megnyitás
  • Felpróbálva
  • Hírek
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

Kerámia és zafír belépőáron Svájcból – Roamer Mercury Chrono

  • Dobai Dániel
  • 2025-10-01
Megnyitás
  • Hírek
  • Szembejött
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

Végre zafírral – Vostok Europe Vilnelé

  • Dobai Dániel
  • 2025-09-17
Megnyitás
  • Hírek
  • Szembejött
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

Orient Star Keshiki – Már a télre készül a japán gyártó

  • Dobai Dániel
  • 2025-09-02

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Instagram

kronometer

Órákról, mindent.
Kövesd YouTube csatornánkon ”Őszintén: órákról” vlogunkat, vagy olvass friss híreket és teszteket a kronometer.hu oldalon!

Egészen olyan, mintha a régi Reduced Speedmaster Egészen olyan, mintha a régi Reduced Speedmastert élesztette volna fel az Omega. Nem biztos, hogy ez volt a szándék, de a végeredmény elég jó lett! 

https://kronometer.hu/2025/11/03/visszater-a-reduced-speedy/
December 2-3-4 a 86. BÁV ART művészeti aukció December 2-3-4 a 86. BÁV ART művészeti aukció időpontja, ebből december másodikán az óráké a főszerep. Ezekből szemezgetünk jövő hét szerdai epizódunkban! 
.
.
#Iwc #montblanc #bav #arveres #vacheronconstantin #kronometer #oszintenorakrol
3 új színben érkezik a G-Shock új “ujjóráj 3 új színben érkezik a G-Shock új “ujjórája” vagy gyűrűórája, a DWN-5600!
#casio #gshock #dwn5600 #dw5600 @g_shock_hungary
Angliában 80 fontos áron indít, hazánkban 40-45.000 forint körül várható.
Végre! Végre érkezett egy olyan Ayrton Senna em Végre! Végre érkezett egy olyan Ayrton Senna emléke előtt tisztelgő TAG Heuer, ami tényleg “Sennás”. Az elmúlt évtizedekben több TH is megjelent Senna kiadásban, de legyünk őszinték, a Sennát jelképező S betűn kívül semmi más nem volt bennük, ami felkeltette volna egy rajongóban a “kell” érzést. Most viszont itt van két új F1, amik a 6 órai segédszámlapban Senna sisakjának színeit hozzák vissza, sőt, a fekete titan tokos automata változat 9 órai segédszámlapján ott a nélkülözhetetlen S logó is. Két változat érkezik, a 43mm acél, acélszíjjal, kvarc szerkezettel 2.550 svájci frankról indul, a kaucsuk szijas DLC titán Cal16-tal (Sellita SW500) pedig 5.550 svájci frankról, tehát kb 1,1 és 2,4 millió forintért várhatjuk őket. #senna #tagheuer #kronometer
Micsoda újdonság a Panerainál!!4! (nem, de ettől függetlenül jól néz ki).

https://kronometer.hu/2025/10/31/panerai-luminor-gmt-ceramica-40mm-pam01460/
A színek mindennek jót tesznek! https://kronom A színek mindennek jót tesznek! 

https://kronometer.hu/2025/10/29/lila-oris-modellek-mar-itthon-is/
A Zenith tervező csapata sem malmozik egész nap, A Zenith tervező csapata sem malmozik egész nap, hanem elképesztő küönlegességeket reszelget! 

https://kronometer.hu/2025/10/26/tul-a-tourbillonon-zenith-defy-zero-g-sapphire-limited-edition/ #ZenithWatches #zenithwatch
Jártál már a Tissot központjában? Nem?! Mi ig Jártál már a Tissot központjában? Nem?! Mi igen! Tarts velünk! 

https://kronometer.hu/2025/10/27/napi-15-000-ora-ilyen-a-tissot-kozpontja/
Juan Manuel Fangiot idézi fel az Edox a limitált Juan Manuel Fangiot idézi fel az Edox a limitált Sportsman Chronograph darabbal. 

https://kronometer.hu/2025/10/22/edox-sportsman-chronograph-automatic-fangio-limited-edition/
Follow on Instagram
Kategóriák
Legutóbbi bejegyzések
  • A világ 10 legvékonyabb órája + 110ezres VÉKONY CITIZEN vs 6,3 milliós Bulgari!
  • Elérhető árú svájci öltönyóra – Raymond Weil Toccata Heritage
  • Órás erődemonstráció és kiállítás a Vacheron Constantintól
  • Színek és formák – Hermès H08 Chronograph Naples Yellow!

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Kronometer
  • Főoldal
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Impresszum
Órákról, mindent.

Írja be a keresett szót és nyomjon Entert

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.