Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
Kronometer
Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
  • Akkor és most
  • Magazin

Akkor és most: a svájci óraipar – 2. rész, a kvarcválság

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2018-02-20
Foglaljuk össze két mondatban: Szépen haladtak a fejlesztések, létrejöttek az automata kronográfok 1969-ben, úgy tűnt minden rendben, majd jöttek az olcsó kvarcórák japánból, a svájciak nem tudtak lépést tartani velük, ezért már-már csődbe mentek. A bankok felkértek egy tanácsadót Nicolas G. Hayek személyében, hogy szervezze át a cégeket annyira, hogy el lehessen adni. Hayek elkezdte, majd ahelyett, hogy hagyta volna eladni a keletieknek, befektetőket gyűjtött, és megvette maga, átalakította a cégcsoportot, létrehozták a Swatchot, és a svájci óraipar újra erőre kapott.

Mielőtt folytatjuk a történetet, álljunk meg pár mondatra egy másik fontos személynél, akit úgy hívnak Jean-Claude Biver, jelenleg a TAG Heuer ügyvezetője és igazgatósági tag az Hublot-ban. Az 1949-ben született közgazdász-üzletember és óraipari mágus zsenije az alábbi történetben fejezi ki magát leginkább: Biver, miután közgazdászatból/vállalatvezetésből diplomát szerzett a lausanne-i egyetemen, ideje nagyrészét Vallée de Joux-ban töltötte, ami az óragyártás szilícium völgye.

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Akkor és most: a svájci óraipar - 2. rész, a kvarcválság
Jean-Claude Biver –
Kép: maryannenjeri.wordpress.com

Itt ismerte meg Jacques Piguet-t, a Piguet szerkezetgyártó vezetőjét, valamint apja révén az Audemars Piguet óragyártó aktuális ügyvezetőjét. Iskolázottságának és újdonsült barátainak köszönhetően munkát kapott az AP-nél mint üzeltkötő, amit egy év után otthagyott az Omegáért, de ismét egy év után visszatért a völgybe. Ekkor lépte meg azt, amivel bebizonyította tehetségét: 1981-et írunk, Jacques Piguet és Biver megvásárolta a ’70-es években becsődölt Blancpain jogait. Ez a gyártó sosem akarta, vagy éppen nem tudta felvenni a fonalat a kvarcgyártókkal, így egyértelmű volt a sorsa. Biver ezt használta ki, feltámasztották a márkát és azzal a szlogennel kampányoltak, hogy „1795 óta egyetlen kvarc Blancpain sem készült. És nem is fog.”

Akkor és most: a svájci óraipar - 2. rész, a kvarcválság
Blancpain Villeret a 80-as évekből – Forrás: Retro Vintage Watch

Biver szinte az ellenkezőjét csinálta annak, mint amit Hayek. Nem hajolt meg az olcsó órák előtt, hanem jelentést és jelentőséget adott a drága mechanikus óráknak. Marketing szintjén legalábbis biztosan. Nem csökkentette az árakat, hanem növelte, de bejött neki. 1992-ben 50 millió svájci frankért adta el Nicolas Hayek SMH-jának azt a Blancpaint, amit 11 évvel korábban 22 ezer frankért vett meg. Ekkor igazgatósági tag lett az Swatch Group-ban, valamint átigazolt a csoporthoz tartozó Omegához és a termékfejlesztésért és marketingért lett ő a felelős. Az ő munkájának az eredménye, hogy James Bond ismét svájci, sőt, Omega karórát kezdett hordani.

Akkor és most: a svájci óraipar - 2. rész, a kvarcválság
Pierce Brosnan mint James Bond, már Omega Seamasterben.
Bond és a kvarcválság.
James Bond a fiktív brit kém a kezdetektől, tehát az 1962-es Dr. No-tól kezdve Rolexet hordott. 1977-től viszont 6 részen keresztül, 1985-ig Seikot viselt -kivéve azon a néhány képkockán, amin véletlen más maradt rajta, például egy Datejust-, ez ha nem is szentségtörés, de Bond-őrülteknek egy érdekes változás, elvégre a brit titkos ügynök sokkal inkább összeköthető egy tradicionálisabb, de mégis naprakész svájci órával, mint az LCD megjelenítős japán társaival. 1987-től 1989-ig a Timothy Dalton-féle két részben már ismét előkerültek a svájci darabok, először egy TAG Heuer búvár, majd egy Rolex Submariner, és 1995-től, Pierce Brosnan megjelenésével együtt érkezett az Omega is, és szponzorálja azóta is a filmet.
Akkor és most: a svájci óraipar - 2. rész, a kvarcválság
Dainel Craig, mint James Bond és a Seamaster 300 – Kép: jbsuits.com

2003-ban, amikor az Omega léte már biztos volt, először az Hublot-hoz ment, majd a TAG Heuerhez, és munkájának eredményessége mindkét gyártónál meglátszik. Az Hublot egy felfuttatott luxusmárka lett, a TAG pedig fél lépcsővel lejjebb pozicionálta magát, de nem hagyott fel a fejlesztésekkel.

Gyártók és cégcsoportok

Bátran kijelenthetjük, hogy napjainkban nagyon kevés tényleg önálló márka van, ami még nem került befektetői csoportok kezébe. Nem feltétlen rosszak ezek a csoportok, láthatjuk, hogy egy tisztábban látó cégvezetés a csoportba tartozó gyártókat, erőforrásokat úgy mozgatja, hogy az a legköltséghatékonyabb legyen. Sokszor nem a bizonytalan helyzet, hanem a tulajdonos család maga volt az oka, hogy egy-egy márkát bekebeleztek a csoportok. Amikor az utolsó, órákkal foglalkozó leszármazott is meghal, és a családból már nincs ki tovább vigye az üzletet, akkor a legegyszerűbb megoldás eladni a céget. A befektetők pedig ezeket a helyzeteket mindig ki tudták használni.

Akkor és most: a svájci óraipar - 2. rész, a kvarcválság

A 21. század óragyártását befektetők szempontjából 3 fő csoport irányítja. A már emlegetett Swatch Group, a Richemont – ami az SIHH alapítója – és az LVMH. Vannak apróbb csoportok, mint a Kering, vagy a Citychamp, japánban pedig a Citizen holding és Seiko a legjelentősebb.

Akkor és most: a svájci óraipar - 2. rész, a kvarcválságA Keringhez tartozik például az Ulysse Nardin és a Girard-Perregaux, a Seikohoz a Credor, Orient, Seiko, a Citizenhez pedig az Alpina, Arnold&Son, Bulova, Frederique Constant. Önállónak számít a Chopard, Patek Philippe, Nomos, Raymond Weil, Audemars Piguet és a Rolex, csak hogy az ismertebb neveket soroljuk.

Ennek a szisztémának az elterjedése magával hozta azt is, hogy a márkákat újra kell pozicionálni. Nem lehet egy csoport 10 márkája közül mondjuk 4 konkurens. A Swatch Groupnál látszik igazán, hogy ez hogy működött. A Tissot-t átpozicionálták a Swatch fölé, de a létra aljára és házon belüli konkurenciát állítottak neki az egyébként lényegesen alacsonyabb számokat produkáló Certina képében.

Akkor és most: a svájci óraipar - 2. rész, a kvarcválság
Rado HyperChrome Ultra Light a kerámia és a titán ötvözéséből. A kerámiával való játék a Rado sajátossága. – Forrás: Hodinkee

A Longines – Rado – Omega hármasból az Omegát helyezték előre, az lett a csoport húzóneve, a Rolex-szel próbálták egy helyre pozicionálni, hamarosan rátértünk arra is, hogy ez mennyire sikerült. A Longines lett a klasszikus, elsősorban elegáns vonal a középkategóriában, a Rado pedig a high-tech anyagokkal (kerámia különböző felhasználási módjai) dolgozó középkategóriás. A Blancpain megvásárlásával pedig a luxuskategóriába is beléptek, erős történelmi szállal. Mellette ott van még a Jaquet Droz, ami pedig tényleg a haute horologerie-t, tehát az órakészítés magasiskoláját követi.

Akkor és most: a svájci óraipar - 2. rész, a kvarcválság
Jaquet Droz Bird Repeater 2014-ből

A LVMH (Louis Vuitton Moet Hennessy) csoport is ügyesen pozicionálta márkáit, de fontos hozzátenni, hogy J.C. Biver érkezése után kezdődött az igazi átalakulás, nagyjából ekkor vette meg a Zenithet és a TAG-ot, tehát 1999-ben, és csak 2008-ban az Hublot-t. A három fő márkát kellet úgy elhelyezni, hogy ne csak egymásnak ne legyenek konkurenciái, de megpróbálják lefedni a piac lehető legnagyobb területét. Mivel stílusában mindhárom különbözött egymástól, és egyébként is más árkategóriában működtek, így csak élesebbé kellett tenni a határokat. A TAG Heuer-nél árat csökkentettek, így az árban az Omega alá került, a Zenithet körülbelül az Omega árszintjére, az Hublot-t pedig a luxuskategóriába pozicionálták.

Akkor és most: a svájci óraipar - 2. rész, a kvarcválság
A 2017-es Autavia – Forrás: ABTW

A Richemontnál elsősorban felső-, és luxuskategóriás gyártók sorakoznak. A kínálat aljának minősül a Baume&Mercier és a Montblanc, majd a Panerai, IWC, Jaeger-LeCoultre, Cartier, Vacheron Constantin. Itt is elég egyértelmű a márkák szerepének a leosztása, annyi különbséggel, hogy itt nagyobb átfedés van bizonyos szegmensekben. Például az IWC és a JLC itt-ott összeérnek, a JLC és a Cartier is, a B&M a Montblanc-nal, viszont csoporton belüli konkurenciát képeznek, a Richemont szempontjából szinte mindegy, hogy melyiket veszik, de minden esetben kompenzálni kell egy új fejlesztéssel, új modellel, sorozattal.

Akkor és most: a svájci óraipar - 2. rész, a kvarcválság
Limitált Jaeger-LeCoultre Reverso

A kisebb csoportok között olyan gyártók is rejtőznek, például a Citychampnél, ami egy kínai befektetőcsoport, mint a Corum, vagy az Eterna, az EganaGolpfeilnél a Junghans, a Fossilnál a Zodiac, vagy Watchlandnál a Franck Muller. Láthatjuk tehát, hogy nagyon kevés gyártó maradt, ami akár a cégfilozófia, akár a klasszikus családi háttér miatt ne került volna még befektetőkézre. Emlékezzünk csak, 2017 áprilisában vesztettük el a magánkézben levő vállalkozások közül a Breitlinget, az már csak hozzáadott érdekesség, hogy a CVC Capital, ami megvette, nem tulajdonol más órás céget, viszont autópálya üzemeltetőt, online szerencsejáték weboldalt, magánkórház üzemeltetőt igen, sőt, hogy ismertebbeket is mondjunk, az Avast vírusirtó és a Douglas parfümhálózat is az ő portfóliójukban van.

Hátrány, vagy előny a befektetői csoportok jelenléte?

Ha visszatekintünk, akkor látjuk, hogy minden, az egész világot érintő gazdasági megrázkódtatás után az óragyártók különböző csoportosulásokat hoztak létre. Először a harmincas években csak szervezeteket, aztán a hetvenes években már a befektetők jöttek házhoz, hogy mentsék (másképp mondva, hogy olcsón felvásárolhassák) a rossz helyzetben lévő márkákat. Tehát ismét csoportosulások jöttek létre. Egyrészről tőkésként lehetőséget adtak, és talpra állították a vert helyzetben lévő ipart, másrészről pedig új, a tradicionális, sokszor vaskalapos felfogásnál frissebbet hoztak be. Elsősorban marketing és termékfejlesztés terén. Ami ilyenkor elsőre eszembe jut, az a Bond-féle Seamaster, a feltámasztott és tudatos módon újraépített Blancpain, vagy az Hublot és ezekkel szemben láthatjuk a megváltozott jelentésű márkákat, mint a Tissot.

Akkor és most: a svájci óraipar - 2. rész, a kvarcválság
MDM Hublot a márka korai szakaszából.

Az tehát biztos, hogy volt értelme, sőt szükség volt arra, hogy ezek a csoportok az óraiparba is beférkőzzenek. Most, 35-40 év elteltével látjuk azt igazán, hogy ennek mi a kézzel fogható pozitívuma: a fejlesztés. In-house, tehát a gyártó saját, önerőből készült szerkezete, különböző anyagokkal való kísérletezések, egyedi megoldások. A kezdeti uniformizálódás megfordult és újra mindenki egyedit, vagy sajátot csinál, mégis úgy, hogy ne sétáljanak bele abba, amibe már a 20-as, 30-as években sikerült.

Akkor és most: a svájci óraipar - 2. rész, a kvarcválság
Zenith Defy Lab, egy különleges fejlesztés, ami a Richemont háttere és strukturáltsága nélkül nem biztos, hogy létrejöhetett volna.

ETA, Sellita, Miyota, Seiko, Soprod, saját, házon belüli szerkezetek, mit jelent a „Swiss Made” felirat valójában. Ezekről, az ETA monopolhelyzetéről, a Swatch Group rafinált húzásáról és a Svájci Gazdasági Versenyhivatal közbelépéséről, valamint a gyártók egyre jobb és jobb fejlesztéseiről lesz szó a svájci óraipar történetének harmadik részében.

Akkor és most: a svájci óraipar - 2. rész, a kvarcválság
Hayek és a Swatch

Források: FH, ABTW, Swatch Group, europastar.com, ourplanet.com, bobswatches, Harvard Business Review. Omega címlapkép: MMC Musings

Előző oldal 1 2 3
Related Topics
  • automata
  • japán óra
  • karóra
  • kvarc
  • kvarcválság
  • luxus óra
  • olcsó óra
  • óraipar
  • svájci óra
  • svájci óraipar
  • történelem
Ligetfalvi Viktor

Előző cikk
  • Hírek
  • Óraipari hírek

102 évesen elhunyt Helmut Sinn

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2018-02-16
Megnyitás
Következő cikk
  • Hírek
  • Óraipari hírek

Egyre növekszik az okosórák piaca

  • Kun László
  • 2018-02-21
Megnyitás
You May Also Like
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

A Panerai dicsősége és bukása?!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-10-08
Megnyitás
  • Magazin
  • Vintázs

Ilyenek voltak az IWC „szexista” reklámkampányai – és így tűntek el.

  • Kiss Csaba
  • 2025-10-04
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Bamford Propilot, gyöngyházas Aquis, Panda Divers 65: Oris újdonságok egyenesen Genfből!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-10-02
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

A legelső mechanikus Casio, és egy napelemes Tissot

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-30
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Óracsoda a Greubel Forsey-től, olcsó svájci munkaerő & H.Moser

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-29
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Láncos F. Berthoud, MB&F megőrülés, BAMFORD Oris, francia microbrand

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-27
Megnyitás
  • Magazin
  • Túlóra

Dokumentumfilm készül a Kultúrbrigád utolsó hónapjairól – a TE támogatásod is számít!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-26
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Jacob, Genta, Singer és az Hublot manufaktúra

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-25
Instagram

kronometer

Órákról, mindent.
Kövesd YouTube csatornánkon ”Őszintén: órákról” vlogunkat, vagy olvass friss híreket és teszteket a kronometer.hu oldalon!

Legalább így csilingeljen minden percütő. htt Legalább így csilingeljen minden percütő. 
https://kronometer.hu/2025/10/10/gerald-genta-minute-repeater/
 #geraldgenta  #minuterepeater
Vannak órák, amikre másként tekint az európai Vannak órák, amikre másként tekint az európai szem, mint a japán. Lehet, hogy ez is olyan? 

https://kronometer.hu/2025/10/09/tudor-1916-luna/
Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy óram Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy óramárka, amit úgy hívtak, hogy Panerai. 
Ennyi amit biztosan tudunk, innen pedig minden marketinges generáció úgy hajlította, ahogy nem szégyellte. 
A Dávid listája című sorozatunk második részében egy gyémántos Luminoron keresztül jutunk el egy ígéretes márka ügyes-bajos dolgaihoz. 

https://youtu.be/hBKvibjD99E?si=xNBr09LoqwHefwYM
Hogy mitől jó egy óra, az sok-sok apró részle Hogy mitől jó egy óra, az sok-sok apró részletből áll össze, de az utolsó és legfőbb pont, hogy TETSZIK-E, az mindig szubjektív marad. Ennél a típusnál arra fordítottuk a fókuszt, hogy az apró részletek milyen egészet alkotnak, és azok az apró részletek mennyire kidolgozottak. Spoiler alert: dulván. 

https://kronometer.hu/2025/10/07/mindentvivo-oltony-orient-star-modellek-jelentek-meg-ime/
Teljesen matt szürke darabbal robbant be a megfiz Teljesen matt szürke darabbal robbant be a megfizethető "expedíciós" órák piacára a Certina! Homokszórt tok, GMT lünetta, iránytű, igényes kidolgozás, 250.000 alatt!!!

https://kronometer.hu/2025/10/06/semmi-csillogas-certina-ds-x-gmt/
"facelift" érkezett az Orient Star semi skeletono "facelift" érkezett az Orient Star semi skeletonok közé

https://kronometer.hu/2025/10/03/harom-uj-attort-szamlapos-orient-star/
Volt idő, amikor még elfogadottak voltak az ilye Volt idő, amikor még elfogadottak voltak az ilyen reklámok. Ma már nem lehetne olyan szlogen egy óra reklámban, hogy "Majdnem olyan komplikált, mint egy nő. Viszont ez pontos."
Egyszerűen ez ma már nem menne át. Tucatnyi ilyen reklámja volt az IWC-nek a kilencvenes évektől kezdve. Kiss Csaba egy nagyon jó összefoglaló cikket írt arról, hogy honnan indult, milyen fogadtatásban részesült, és hogy múlt el ez az érája az IWC reklámkampányainak. 

https://kronometer.hu/2025/10/04/macso-humor-onironia-es-kreativitas-igy-irta-at-a-wirz-es-a-jung-von-matt-a-luxusora-reklamok-szabalyait/
Megint erősít a svájci belépő kategóriában Megint erősít  a svájci belépő kategóriában a Roamer!

https://kronometer.hu/2025/10/01/keramia-es-zafir-belepoaron-svajcbol-roamer-mercury-chrono/ 
@roamerofswitzerland
A Berneron kifejezetten friss márka, szemrevaló A Berneron kifejezetten friss márka, szemrevaló megoldásokkal és valóban szakmai háttérrel. 

https://kronometer.hu/2025/09/26/oragyartas-korlatok-nelkul-berneron-quantieme-annuel/ @berneron
Follow on Instagram
Kategóriák
Legutóbbi bejegyzések
  • Casio Edifice – elegáns sportórák
  • Elrejtettek egy órát a sivatagban – Vostok Europe Expedition Sahara!
  • Te is fiam Brutus?! A Louis Erard is beszáll az integrált szíjas sportórák piacára, íme a „2340”.
  • Girard-Perregaux Laureato Fifty!

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Kronometer
  • Főoldal
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Impresszum
Órákról, mindent.

Írja be a keresett szót és nyomjon Entert

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.