Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
Kronometer
Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
  • Akkor és most
  • Magazin

Akkor és most: a svájci óraipar – 2. rész, a kvarcválság

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2018-02-20
Foglaljuk össze két mondatban: Szépen haladtak a fejlesztések, létrejöttek az automata kronográfok 1969-ben, úgy tűnt minden rendben, majd jöttek az olcsó kvarcórák japánból, a svájciak nem tudtak lépést tartani velük, ezért már-már csődbe mentek. A bankok felkértek egy tanácsadót Nicolas G. Hayek személyében, hogy szervezze át a cégeket annyira, hogy el lehessen adni. Hayek elkezdte, majd ahelyett, hogy hagyta volna eladni a keletieknek, befektetőket gyűjtött, és megvette maga, átalakította a cégcsoportot, létrehozták a Swatchot, és a svájci óraipar újra erőre kapott.

Mielőtt folytatjuk a történetet, álljunk meg pár mondatra egy másik fontos személynél, akit úgy hívnak Jean-Claude Biver, jelenleg a TAG Heuer ügyvezetője és igazgatósági tag az Hublot-ban. Az 1949-ben született közgazdász-üzletember és óraipari mágus zsenije az alábbi történetben fejezi ki magát leginkább: Biver, miután közgazdászatból/vállalatvezetésből diplomát szerzett a lausanne-i egyetemen, ideje nagyrészét Vallée de Joux-ban töltötte, ami az óragyártás szilícium völgye.

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Akkor és most: a svájci óraipar - 2. rész, a kvarcválság
Jean-Claude Biver –
Kép: maryannenjeri.wordpress.com

Itt ismerte meg Jacques Piguet-t, a Piguet szerkezetgyártó vezetőjét, valamint apja révén az Audemars Piguet óragyártó aktuális ügyvezetőjét. Iskolázottságának és újdonsült barátainak köszönhetően munkát kapott az AP-nél mint üzeltkötő, amit egy év után otthagyott az Omegáért, de ismét egy év után visszatért a völgybe. Ekkor lépte meg azt, amivel bebizonyította tehetségét: 1981-et írunk, Jacques Piguet és Biver megvásárolta a ’70-es években becsődölt Blancpain jogait. Ez a gyártó sosem akarta, vagy éppen nem tudta felvenni a fonalat a kvarcgyártókkal, így egyértelmű volt a sorsa. Biver ezt használta ki, feltámasztották a márkát és azzal a szlogennel kampányoltak, hogy „1795 óta egyetlen kvarc Blancpain sem készült. És nem is fog.”

Akkor és most: a svájci óraipar - 2. rész, a kvarcválság
Blancpain Villeret a 80-as évekből – Forrás: Retro Vintage Watch

Biver szinte az ellenkezőjét csinálta annak, mint amit Hayek. Nem hajolt meg az olcsó órák előtt, hanem jelentést és jelentőséget adott a drága mechanikus óráknak. Marketing szintjén legalábbis biztosan. Nem csökkentette az árakat, hanem növelte, de bejött neki. 1992-ben 50 millió svájci frankért adta el Nicolas Hayek SMH-jának azt a Blancpaint, amit 11 évvel korábban 22 ezer frankért vett meg. Ekkor igazgatósági tag lett az Swatch Group-ban, valamint átigazolt a csoporthoz tartozó Omegához és a termékfejlesztésért és marketingért lett ő a felelős. Az ő munkájának az eredménye, hogy James Bond ismét svájci, sőt, Omega karórát kezdett hordani.

Akkor és most: a svájci óraipar - 2. rész, a kvarcválság
Pierce Brosnan mint James Bond, már Omega Seamasterben.
Bond és a kvarcválság.
James Bond a fiktív brit kém a kezdetektől, tehát az 1962-es Dr. No-tól kezdve Rolexet hordott. 1977-től viszont 6 részen keresztül, 1985-ig Seikot viselt -kivéve azon a néhány képkockán, amin véletlen más maradt rajta, például egy Datejust-, ez ha nem is szentségtörés, de Bond-őrülteknek egy érdekes változás, elvégre a brit titkos ügynök sokkal inkább összeköthető egy tradicionálisabb, de mégis naprakész svájci órával, mint az LCD megjelenítős japán társaival. 1987-től 1989-ig a Timothy Dalton-féle két részben már ismét előkerültek a svájci darabok, először egy TAG Heuer búvár, majd egy Rolex Submariner, és 1995-től, Pierce Brosnan megjelenésével együtt érkezett az Omega is, és szponzorálja azóta is a filmet.
Akkor és most: a svájci óraipar - 2. rész, a kvarcválság
Dainel Craig, mint James Bond és a Seamaster 300 – Kép: jbsuits.com

2003-ban, amikor az Omega léte már biztos volt, először az Hublot-hoz ment, majd a TAG Heuerhez, és munkájának eredményessége mindkét gyártónál meglátszik. Az Hublot egy felfuttatott luxusmárka lett, a TAG pedig fél lépcsővel lejjebb pozicionálta magát, de nem hagyott fel a fejlesztésekkel.

Gyártók és cégcsoportok

Bátran kijelenthetjük, hogy napjainkban nagyon kevés tényleg önálló márka van, ami még nem került befektetői csoportok kezébe. Nem feltétlen rosszak ezek a csoportok, láthatjuk, hogy egy tisztábban látó cégvezetés a csoportba tartozó gyártókat, erőforrásokat úgy mozgatja, hogy az a legköltséghatékonyabb legyen. Sokszor nem a bizonytalan helyzet, hanem a tulajdonos család maga volt az oka, hogy egy-egy márkát bekebeleztek a csoportok. Amikor az utolsó, órákkal foglalkozó leszármazott is meghal, és a családból már nincs ki tovább vigye az üzletet, akkor a legegyszerűbb megoldás eladni a céget. A befektetők pedig ezeket a helyzeteket mindig ki tudták használni.

Akkor és most: a svájci óraipar - 2. rész, a kvarcválság

A 21. század óragyártását befektetők szempontjából 3 fő csoport irányítja. A már emlegetett Swatch Group, a Richemont – ami az SIHH alapítója – és az LVMH. Vannak apróbb csoportok, mint a Kering, vagy a Citychamp, japánban pedig a Citizen holding és Seiko a legjelentősebb.

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Akkor és most: a svájci óraipar - 2. rész, a kvarcválságA Keringhez tartozik például az Ulysse Nardin és a Girard-Perregaux, a Seikohoz a Credor, Orient, Seiko, a Citizenhez pedig az Alpina, Arnold&Son, Bulova, Frederique Constant. Önállónak számít a Chopard, Patek Philippe, Nomos, Raymond Weil, Audemars Piguet és a Rolex, csak hogy az ismertebb neveket soroljuk.

Ennek a szisztémának az elterjedése magával hozta azt is, hogy a márkákat újra kell pozicionálni. Nem lehet egy csoport 10 márkája közül mondjuk 4 konkurens. A Swatch Groupnál látszik igazán, hogy ez hogy működött. A Tissot-t átpozicionálták a Swatch fölé, de a létra aljára és házon belüli konkurenciát állítottak neki az egyébként lényegesen alacsonyabb számokat produkáló Certina képében.

Akkor és most: a svájci óraipar - 2. rész, a kvarcválság
Rado HyperChrome Ultra Light a kerámia és a titán ötvözéséből. A kerámiával való játék a Rado sajátossága. – Forrás: Hodinkee

A Longines – Rado – Omega hármasból az Omegát helyezték előre, az lett a csoport húzóneve, a Rolex-szel próbálták egy helyre pozicionálni, hamarosan rátértünk arra is, hogy ez mennyire sikerült. A Longines lett a klasszikus, elsősorban elegáns vonal a középkategóriában, a Rado pedig a high-tech anyagokkal (kerámia különböző felhasználási módjai) dolgozó középkategóriás. A Blancpain megvásárlásával pedig a luxuskategóriába is beléptek, erős történelmi szállal. Mellette ott van még a Jaquet Droz, ami pedig tényleg a haute horologerie-t, tehát az órakészítés magasiskoláját követi.

Akkor és most: a svájci óraipar - 2. rész, a kvarcválság
Jaquet Droz Bird Repeater 2014-ből

A LVMH (Louis Vuitton Moet Hennessy) csoport is ügyesen pozicionálta márkáit, de fontos hozzátenni, hogy J.C. Biver érkezése után kezdődött az igazi átalakulás, nagyjából ekkor vette meg a Zenithet és a TAG-ot, tehát 1999-ben, és csak 2008-ban az Hublot-t. A három fő márkát kellet úgy elhelyezni, hogy ne csak egymásnak ne legyenek konkurenciái, de megpróbálják lefedni a piac lehető legnagyobb területét. Mivel stílusában mindhárom különbözött egymástól, és egyébként is más árkategóriában működtek, így csak élesebbé kellett tenni a határokat. A TAG Heuer-nél árat csökkentettek, így az árban az Omega alá került, a Zenithet körülbelül az Omega árszintjére, az Hublot-t pedig a luxuskategóriába pozicionálták.

Akkor és most: a svájci óraipar - 2. rész, a kvarcválság
A 2017-es Autavia – Forrás: ABTW

A Richemontnál elsősorban felső-, és luxuskategóriás gyártók sorakoznak. A kínálat aljának minősül a Baume&Mercier és a Montblanc, majd a Panerai, IWC, Jaeger-LeCoultre, Cartier, Vacheron Constantin. Itt is elég egyértelmű a márkák szerepének a leosztása, annyi különbséggel, hogy itt nagyobb átfedés van bizonyos szegmensekben. Például az IWC és a JLC itt-ott összeérnek, a JLC és a Cartier is, a B&M a Montblanc-nal, viszont csoporton belüli konkurenciát képeznek, a Richemont szempontjából szinte mindegy, hogy melyiket veszik, de minden esetben kompenzálni kell egy új fejlesztéssel, új modellel, sorozattal.

Akkor és most: a svájci óraipar - 2. rész, a kvarcválság
Limitált Jaeger-LeCoultre Reverso

A kisebb csoportok között olyan gyártók is rejtőznek, például a Citychampnél, ami egy kínai befektetőcsoport, mint a Corum, vagy az Eterna, az EganaGolpfeilnél a Junghans, a Fossilnál a Zodiac, vagy Watchlandnál a Franck Muller. Láthatjuk tehát, hogy nagyon kevés gyártó maradt, ami akár a cégfilozófia, akár a klasszikus családi háttér miatt ne került volna még befektetőkézre. Emlékezzünk csak, 2017 áprilisában vesztettük el a magánkézben levő vállalkozások közül a Breitlinget, az már csak hozzáadott érdekesség, hogy a CVC Capital, ami megvette, nem tulajdonol más órás céget, viszont autópálya üzemeltetőt, online szerencsejáték weboldalt, magánkórház üzemeltetőt igen, sőt, hogy ismertebbeket is mondjunk, az Avast vírusirtó és a Douglas parfümhálózat is az ő portfóliójukban van.

Hátrány, vagy előny a befektetői csoportok jelenléte?

Ha visszatekintünk, akkor látjuk, hogy minden, az egész világot érintő gazdasági megrázkódtatás után az óragyártók különböző csoportosulásokat hoztak létre. Először a harmincas években csak szervezeteket, aztán a hetvenes években már a befektetők jöttek házhoz, hogy mentsék (másképp mondva, hogy olcsón felvásárolhassák) a rossz helyzetben lévő márkákat. Tehát ismét csoportosulások jöttek létre. Egyrészről tőkésként lehetőséget adtak, és talpra állították a vert helyzetben lévő ipart, másrészről pedig új, a tradicionális, sokszor vaskalapos felfogásnál frissebbet hoztak be. Elsősorban marketing és termékfejlesztés terén. Ami ilyenkor elsőre eszembe jut, az a Bond-féle Seamaster, a feltámasztott és tudatos módon újraépített Blancpain, vagy az Hublot és ezekkel szemben láthatjuk a megváltozott jelentésű márkákat, mint a Tissot.

Akkor és most: a svájci óraipar - 2. rész, a kvarcválság
MDM Hublot a márka korai szakaszából.

Az tehát biztos, hogy volt értelme, sőt szükség volt arra, hogy ezek a csoportok az óraiparba is beférkőzzenek. Most, 35-40 év elteltével látjuk azt igazán, hogy ennek mi a kézzel fogható pozitívuma: a fejlesztés. In-house, tehát a gyártó saját, önerőből készült szerkezete, különböző anyagokkal való kísérletezések, egyedi megoldások. A kezdeti uniformizálódás megfordult és újra mindenki egyedit, vagy sajátot csinál, mégis úgy, hogy ne sétáljanak bele abba, amibe már a 20-as, 30-as években sikerült.

Akkor és most: a svájci óraipar - 2. rész, a kvarcválság
Zenith Defy Lab, egy különleges fejlesztés, ami a Richemont háttere és strukturáltsága nélkül nem biztos, hogy létrejöhetett volna.

ETA, Sellita, Miyota, Seiko, Soprod, saját, házon belüli szerkezetek, mit jelent a „Swiss Made” felirat valójában. Ezekről, az ETA monopolhelyzetéről, a Swatch Group rafinált húzásáról és a Svájci Gazdasági Versenyhivatal közbelépéséről, valamint a gyártók egyre jobb és jobb fejlesztéseiről lesz szó a svájci óraipar történetének harmadik részében.

Akkor és most: a svájci óraipar - 2. rész, a kvarcválság
Hayek és a Swatch

Források: FH, ABTW, Swatch Group, europastar.com, ourplanet.com, bobswatches, Harvard Business Review. Omega címlapkép: MMC Musings

Előző oldal 1 2 3
Related Topics
  • automata
  • japán óra
  • karóra
  • kvarc
  • kvarcválság
  • luxus óra
  • olcsó óra
  • óraipar
  • svájci óra
  • svájci óraipar
  • történelem
Ligetfalvi Viktor

Előző cikk
  • Hírek
  • Óraipari hírek

102 évesen elhunyt Helmut Sinn

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2018-02-16
Megnyitás
Következő cikk
  • Hírek
  • Óraipari hírek

Egyre növekszik az okosórák piaca

  • Kun László
  • 2018-02-21
Megnyitás
You May Also Like
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Stopperes órák harca: 2000-es évek Grahamje vs. napjaink Tissot kronográfja 

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-06-21
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Melyiket? Longines Hydroconquest vs Certina DS Action Diver

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-06-17
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Kézzel festett Bulova Super Seville, valamint Tissot NBA és T-Race órák

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-06-14
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Dávid jóslata bevált, Tissot PRX vs 100x árú Rolex Land-Dweller & Csontvázas Poljot

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-06-11
Megnyitás
  • Hírek
  • Magazin
  • Tech
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

10.000 G-t is kibírnak a legújabb Certina órák!

  • Dobai Dániel
  • 2025-06-02
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Új Citizen Tsuyosa + Arany-acél Rolex Explorer 36

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-05-28
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Elképesztő Piaget, 185 ezerért kiváló női Certina búváróra + Vostok Europe Batiscafos

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-05-24
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

XXI. századi óradizájn Edox Grand Ocean módra & űr Bell & Ross BR03 Astro

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-05-20
Instagram

kronometer

Órákról, mindent.
Kövesd YouTube csatornánkon ”Őszintén: órákról” vlogunkat, vagy olvass friss híreket és teszteket a kronometer.hu oldalon!

Világító Lánchíddal készült Budapest-limitált modellel rukkolt elő a Zeppelin!
Részletek a cikkben: https://kronometer.hu/2025/07/03/lanchid-a-szamlapon-budapest-temaju-zeppelin-kulonkiadas-erkezett/
Micsoda kontraszt került elő a Zenithnél… (ma Micsoda kontraszt került elő a Zenithnél… (majdnem)fekete-sárga 🤩.
.

https://kronometer.hu/2025/06/18/zenith-defy-extreme-diver-es-defy-revival-diver-shadow-kiadasok/
A rétegtermék rétegterméke, de a kidolgozásra A rétegtermék rétegterméke, de a kidolgozásra nem lehet panasz. 
https://kronometer.hu/2025/06/13/rozsaarany-laurent-ferrier-sport-auto-79/
Ismét volt egy Breitling x Kronometer rendezvény Ismét volt egy Breitling x Kronometer rendezvény, és megint csak nagyon jól sikerült. Órakedvelő, kedves emberek, vadonatúj Superocean Heritage modellek, jó beszélgetések és egy rövid előadás - ami hamarosan felkerül YouTube-ra is! 
.
.
.
#breitling @breitling_budapest_squad @breitling
Látványos, színes, és nem karcolódik, mi az? Látványos, színes, és nem karcolódik, mi az? 
https://kronometer.hu/2025/06/12/harom-uj-rado-anatom-a-nyarra/
Nem csak a pár napja említett DS rendszer új, d Nem csak a pár napja említett DS rendszer új, de a modellek is egy enyhe ráncfelvarráson estek át.
https://kronometer.hu/2025/06/05/a-legujabb-405-mm-es-strapabiro-certina-ds-action-orak/
Vadiúj Carrerak a kínálatban! https://kronomete Vadiúj Carrerak a kínálatban!
https://kronometer.hu/2025/06/09/megujult-a-tag-heuer-carrera/
Nehéz elhinni, de van még színkombináció ami Nehéz elhinni, de van még színkombináció ami még nem volt... 

https://kronometer.hu/2025/06/04/harom-uj-tag-heuer-monaco/
Különleges, ünnepi darabbal jelentkezett a Zeni Különleges, ünnepi darabbal jelentkezett a Zenith! 
https://kronometer.hu/2025/06/03/zenith-g-f-j-egy-legenda-visszater/
Follow on Instagram

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Kategóriák
Legutóbbi bejegyzések
  • A legvékonyabb svájci? – Roamer R8
  • Lánchíd a számlapon: Budapest témájú Zeppelin különkiadás érkezett
  • Breitling Navitimer B02 Chronograph 41 Cosmonaute Scott Carpenter Centenary!
  • Ulysse Nardin Freak X Gold Enamel
Kronometer
  • Főoldal
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Impresszum
Órákról, mindent.

Írja be a keresett szót és nyomjon Entert

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.ElfogadomNem