A bázeli TAG Heuer felhozatallal még adósok maradtunk, egészen mostanáig. Az elmúlt években magát újrapozicionált márka egészen eltalálta az új arculatot, kollekcióban tartva a régi Heuerekre hajazó modelleket, és modern, robosztus darabokat.
55 éves a Carrera modellcsalád idén, mi mással lehetne ünnepelni, mint új GMT-vel, tourbillonnal, régi modellek felidézésével. Hagyjuk a heritage modelleket a következő felvonásra, várjanak az újrakiadások, nézzük inkább a modern TAG-okat. Három éve, hogy a TAG Heuer a Heuer 01 (H01) szerkezettel együtt elindította a robusztusabb, modern megjelenésű, kicsit a Connected okosórára hasonlító Carrerákat, amellett, hogy megtartotta a klasszikusabb darabokat.
A H01 szerkezet lehetővé tette a szkelettált számlapokat, és nem csak megjelenésében, de konstrukciójában is egy jól kitalált házi tervezésű és fejlesztésű werk lett. Ezt folytatta a Heuer 02-es szerkezet (H02), amit egyre több új stopperes modellbe épít a gyártó. Most pedig fejlesztettek egy 24 órás áttételt és elkészítették a GMT változatot.
Tehát adott a 75 órás járástartalékkal bíró, 28800-as lengésszámon működő, mívesen kialakított szerkezet, a 45 milliméteres modern-Carrera tok és az LVMH csoport kezében lévő tudás. Nem maradhatott ki így a kerámia lünetta, kék-fekete, érdemes összehasonlítani más gyártók színeivel ilyenkor, olyan, mintha egészen más technológiával dolgoznának. A stopper segédszámlapjai 3 és 9 óránál – a perc és óragyűjtő – szürke keretet kapott, 6 óránál a folyamatos másodperc pedig kéket. Megfogható, egész számlap híján a típusnevet és jellemzőket a percgyűrű szélére írták.
A 24 órás GMT mutató piros színe és mérete is elüt a többi számlap-elemtől, jól leolvasható. Az aktuális dátum négy és öt óra között olvasható le, a szintén részben átlátszó dátumtárcsa alatt egy fehér lap van, hogy könnyen észrevehető legyen, ne kelljen keresni – a dátumtárcsa a számlap legtöbb részén látszik.
100 méterig vízálló a tok, a korona és a stopper gombjai fémből és gumiból készültek, ahogy a szíjválaszték is hasonló, lehet választani fémszíjjal, vagy kaucsukkal. Pontos árat még nem tudunk, ha abból indulunk ki, hogy 5000 euró környékén járnak a H01-gyel szerelt nem GMT modellek, akkor ez 6000-6500 körül lesz majd elérhető. Továbbra is azt gondolom, hogy ár/érték arányban mindenképpen nagyon jó egy ilyen TAG azoknak, akik a modernebb megjelenést kedvelik.
A H02T, tehát tourbillonnal szerelt werk útját folytatta a TAG Heuer Carrera „Tête de Vipère” Chronograph Tourbillon Chronometer rövid nevű modell. A „Tête de Vipère” – magyarul „vipera feje”, vagy „viperafej” – minősítést a besançon-i obszervatórium állítja ki egy 16 napos teszt után, a kritériumoknak megfelelt óráknak. A legtöbb gyártónak van olyan kedvelt intézete, aminek az egyedi tesztjére, vizsgálatára, minősítésére benevezi egyik-másik fontosabb típusát, hogy mint különlegesség, ezt feljegyezhessék a típus neve mellett. Most megtaláltuk a TAG ezen intézetét is.
A 45 milliméteres tok ennél a modellnél is 100 méterig vízálló, viszont nem acélból, hanem kék színű kerámiából készült. A szerkezet számlapelrendezése szinte megegyezik a „mezei” H02 kiosztásával, annyi különbséggel, hogy a folyamatos másodperc helyén a tourbillont találjuk. A szíja az LVMH csoport márkáinál egyre többször megjelenő, ötletes belül gumi, kívül bőr kombináció. Kényelmes, jobban szellőzik, könnyebben tisztítható, mint egy egyszerű bőr.
Bár a tourbillon létjogosultsága egyre többször szóba kerül, amióta nem csak a Haute Horlogerie gyártók készítik, azt kijelenthetjük, hogy azon túl, hogy egy látványos, és az egyszerű, hétköznapi járatnál bonyolultabb, az a szerepe, ami annak idején életre hívta, tehát a mozgás-gravitáció következtében fellépő járási hibák kiegyenlítése, napjaink fejlett szerkezeteiben már nem jelentős, gyakorlatilag elhanyagolható, így a tourbillon használata is. Tehát szép, drága, emlékeztet az órakészítés fejlődésének lépcsőjére, tradicionális, de gyakorlati szerepe főleg a felára tükrében elenyésző.
Milyen másik kötődése van a TAG Heuernek? Motorsportos. A márka múltjának jelentős része összeköthető az autóversenyzéssel, Steve McQueennel, a Gulf mintás sportautókkal, de ezekről a következő cikkben lesz csak szó. Előbb jöjjenek az Aston Martinnal közös együttműködésben készült órák, egy Carrera és egy kvarc F1.
Míg az Hublot a Ferrarival ápol jó kapcsolatot, a Zenith a Land Roverrel állt le közösen órát tervezni (ami szerintem kifejezetten jól sikerült [LINK]), addig a csoport harmadik márkája az Aston Martint választotta. A mechanikus vonalat a Heuer 01 automata kronográf szerkezet köré építették, a ma már többször említett 100 méteres vízállóságú, 45 milliméteres tokkal, de! Igyekeztek minél több autós vonatkozású részletet elrejteni, vagy éppen kiemelni.
Ilyen a tok oldala is, ami a dugattyúkra, gyűrűkre emlékeztető mélyedéseket kapta. A számlap méhrácsos, az új Vantage dizájnelemeit követve, valamint a lünettán a márkajelzés, a kismásodperc segédszámlapján pedig a cég logója jelenik meg.
A Formula 1 Aston Martin modell csak színvilágában és a hátlap gravírozásában lett Aston Martin, nem éltek azokkal az egyedi vonásokkal, mint a Carrera esetében. Az Aston Martin Racing lime-zöld és fekete színei egészen ízléses kombinációt adnak, és ez a szín jól áll a Formula 1 típusnak is. A hátlapon az Aston Martin logót a legritkább esetben látjuk, de ha valaki márkafanatikus, már a tudat is elég.
43 milliméteres acél tok egész jól felfekszik a csuklóra, az (ETA) kvarc werk egy egyszerű, pontos, megbízható darab, 1/10 másodperces legkisebb mérési egységgel. A fekete bőrszíj is zöld varrást, és az Aston Martin vonalvezetésére hasonlító nyomást kapott.
A múltidéző TAG Heuerekkel a következő cikkben foglalkozunk. Érdemes lesz belenézni!
Galéria: