Kronometer
  • Főoldal
  • Újdonságok 2022
  • Hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
    • Börzék és aukciók
    • Óraipari hírek
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Krono/Shop
Kronometer
Kronometer
  • Főoldal
  • Újdonságok 2022
  • Hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
    • Börzék és aukciók
    • Óraipari hírek
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Krono/Shop
  • Magazin
  • Vélemény

Divatórák: venni vagy nem venni?

  • Takács Tamás
  • 2020-05-22
Az alábbi cikk több, mint egy éve frissült utoljára, az olvasása során kérünk ezt vedd figyelembe! Bár az órák technikai specifikációi visszamenőleg nem változnak, és cikkeinkben a mindenkori véleményünket, valamint legjobb tudásunk szerinti ismereteinket vetjük papírra, a használtpiaci árak és trendek kifejezetten hektikus változók.

Daniel Wellington, MVMT, Michael Kors, Armani, Diesel és így tovább. Ezekkel a ma népszerű márkákkal tele vannak a plázák és a webshopok. De mit is nevezünk divatórának? Megérik ezek az árukat? Ciki vagy nem ciki egy ilyen óra? A válaszok nem egyszerűek, mi utánajártunk, hogy neked ne kelljen?

Előre szeretném jelezni, hogy az alábbi cikk a fast fashion világ nyugalmának megzavarására alkalmas. A célom ezzel a cikkel, hogy az olvasót tudatosabb vásárlóvá tegye, hiszen a tudás hatalom, a tények pedig – mint tudjuk – makacs dolgok.

Divat és óra kapcsolata

Karórára ma már nincs szükségünk azért, hogy tudjuk mennyi az idő. Nem, már a búvároknak és a pilótáknak sincs. Órát azért hordunk, mert szép, mert jelent valamit nekünk és önkifejezünk vele a külvilág felé. Akkor is ezt tesszük, ha nem szeretnénk, hiszen jól látható helyen viseljük. Hogy önmagunk e fajta márkaépítése hogyan sikerül, az csak rajtunk múlik. Ennek az okfejtésnek egy külön cikkben lesz a helye, de a divatórákról nem lehet úgy értekezni, hogy ne fogalmazzuk meg annak létjogosultságát.

Egy szép tárgyat szeretnénk viselni, mely mellesleg mutatja az időt. Ennek a két elvárásnak (forma és funkció) sokféle szintje van és megannyi féle képpen lehet megfelelni neki. Nincs gond azzal, ha jó minőséget drágán vagy alacsony minőséget olcsón kínálnak. Mi csak megmutatjuk, milyen termék van a marketing mögött. A kedves Olvasó tisztje eldönteni mi mennyit ér meg neki.

Mitől divatóra?

Egyrészt vannak a nem óragyártásból megélő gyártók termékei. Ezeket az órákat a fő profil (tipikusan ruházat) kiegészítőnek szánták. Ilyen márkák a Michael Kors vagy a Tommy Hilfiger is és sorolhatnánk. Kevesebb ruha márka van, akinek nincs óra kínálata, mint amiknek van. Ebben a kategóriában azért vannak egészen minőségi darabok is. Sőt, előfordulnak a Swiss Made, zafírüveges – órás szemmel nézve is – korrektül megcsinált és jó ízléssel megtervezett típusok. Persze azért ezek a cégek sem merülnek el túlzottan az óragyártás művészetében, szinte mindig megmaradnak az olcsóbb kvarc szerkezeteknél, ami végül is a célnak megfelel. Egyediségről, műszaki ínyencségekről ne is álmodjunk. Megkapjuk a brand-et és – ha jól választunk – egy elfogadható minőséget. Lesz egy, a vásárolt farmerhoz jól passzoló óránk. Ennyi és sokaknak ez elég is.

Teljességgel méltatlan a gyártó ruhakollekcióhoz képest.

Aztán ott vannak azok a márkák, melyeknek a fő profilja inkább marketing tevékenység, mint az óragyártás. Ezek a cégek nem gyártanak semmit, maximum „papíron” megrajzolják a végterméket. De sokszor azt sem, csak a márkanevet tettetik rá a számlapra, a hátlapra és csatra. Nincs itt semmi márka jelleg, pláne nincs műszaki kifinomultság. Digitális marketing és agresszív sales stratégia az bizony van. Szinte mindenütt ezekbe a cuccokba lehet belebotlani, masszív akciókkal, remek weboldalakkal és kreatív anyagokkal megtámogatva. Számomra ennek az üzleti modellnek a legjelesebb képviselői a Daniel Wellington és a MVMT. Megjegyzem, hogy a digitális platformok használatát a klasszikus óraiparnak tanulnia kéne ezektől a cégektől! Szomorú igazság, hogy a legnagyobb svájci és japán óragyárak is küszködnek még egy szimpla naprakész és informatív weboldal összeállításával is. A DW és MVMT esetében ügyes sales-esekről van szó, akik dollármilliós bizniszt csináltak a semmiből jőve. Ez teljesítmény, ami előtt kalapot kell emelni, de ez nem mentség a minőség hiányára. Az üzleti sikertermék receptje tehát: szögegyszerű, semleges dizájn, filléres anyagok és szerkezetek, szép média csomagolásban, a műszaki tartalomhoz képest drágán.

Egy divatos Daniel Wellington közel 50.000 Ft-ért
Ugyanez az óra dizájn és műszaki tartalom (márkajelzés nélkül) 6 dolláros nagyker áron. És alighanem a DW nem 500 darabos szériákat rendel.

Példának okáért a MVMT „felkérte” a AlphaM Youtube csatornát, hogy népszerűsítse a márkát. Aki nem ismerné, az AlphaM talán a legnépszerűbb stílustanácsadó csatorna, jelenleg 5.9 millió követővel.

Ennek eredményeképp megjelent az „5 Ways MVMT Watches are BETTER Than ROLEX!” című csodálatos videó. A Youtube nézők jelentős része egy emberként röhögött fel (vagy akadt ki) az epizód után. Viszont a nézettség jött és azóta sok számos videó jelent meg a „MVMT jobb a Rolexnél” témában. Sőt most is szó van róla, és hát a negatív reklám is reklám.

MVMT

A márkanéven túl mit kapunk a pénzünkért?

Dizájn:

A divatórákra jellemző, hogy abszolút az aktuális divatot igyekeznek lefedni, illetve a márka egyéb termékeinek stílusához igazodik az órakínálat. Nincsenek „tartós” kollekciók, amiknek történelmük lenne. A lényeg, hogy mindenki találjon valamit, ami megy a szerkóhoz. Természetesen a dizájnerek szeretnek a már bejáratott formákhoz nyúlni, fellehetők a klasszikus Speedmaster és Submariner vonalak. Mondjuk ez a két óratípus annyira klasszikus, tankönyvi forma, hogy a koppintásukért nem szólnék meg senkit.

Talán kilóg a sorból a Daniel Wellington és a Diesel, előbbinek minden órája tökéletesen semmilyen. Kör alakú tokban, pálcika mutatók és indexek. Ha megkérném az 5 éves fiam, hogy rajzoljon egy órát, ilyent firkantana a zsírkrétával. A Diesel pedig a másik véglet, feltűnő formák és csillogás minden mennyiségben. Ízlések és pofonok, de legalább valamilyen, ezt el kell ismerni.

Diesel dizájn. Egyediség van, leolvashatóság, időtálló stílus nincs.

Felhasznált anyagok és kidolgozás:

A tokok jelentős része az óraiparban megszokott 316L acélból készül, de érdemes megnézni a specifikációt, hogy biztosra menjünk – feltéve ha találunk pontos leírást, mert sokszor csak annyit említenek, hogy rozsdamentes acél, hogy pontosan milyen, azt már nem. Ha kinézett darabon a „Base metal”, vagy „Stainless steel back” felirat szerepel a hátlapon, akkor mindenképp legyünk körültekintőek, ez azt jelenti, hogy maga a tok nem, csak a hátlap készült rozsdamentes acélból. Viszont mivel a tok egyes részei is hozzáérnek a csuklónkhoz a napi viselés közben, nem mindegy, hogy okozhat-e bőrirritációt.
A hátlap is általában pattintós, nem menetes. Ebből fakadóan ezek az órák nem rendelkeznek valódi vízállósággal, általában 30-50 métert adnak meg. Nem véletlen, hogy búvárórát aligha találunk ezeknél a márkáknál. Pedig egy 15 ezres Casioból már találunk 100-200m-ig meríthető darabokat. Igaz, azok nem ékszernek kinéző kiegészítők.

Az óraüveg esetében sem számíthatunk zafírra, urambocsá’ tükröződés mentes bevonatokra. Igaz, hogy mire túlzottan karcos lesz az üveg, alighanem tulajdonosa eldobja és vesz másikat. Kár belé a zafír.

BMW M karóra. Svájci Ronda kvarc szerkezet, kifejezetten király tokforma és jó arányok. Semmi sallang, mégis sportos. Egy BMW rajongó jópofa kiegészítője. – Az autógyártóhoz és minőségéhez nagyjából semmi köze.

Ha mégis szeretnénk cseréltetni valamit – az elemen kívül – akkor bajban leszünk. Ugyanis ezek a divatmárkák nem foglalkoznak cserealkatrészekkel, szervizhálózatuk nincs. Minek ez a fast fashion korában? Hangsúlyozom, vannak kivételek, de erről később!

Szerkezet:

Általában egy óra legértékesebb része a szerkezet. A divatórák többségénél ezt a témát egy szóban össze tudom foglalni. Kvarc. Abból jó esetben egy nulla köves Miyotát találunk, melynek ára 4 dollár/db. Igen, például egy 56 ezer Forintos Daniel Wellington legdrágább alkatrésze egy 1200 Forintos műanyag werk. Ízleljük ezt egy picit! Mit is szeretnénk üzenni magunkról kifelé? Egy valakit biztos nem tudunk megtéveszteni, magunkat.

Megjegyzem, hogy egyébként ezek a szerkezetek legalább megbízhatóak és problémamentesek. Talán még a jószándékot is látom a dologban. Ugyanis ezek az órák jó eséllyel az elem lemerülése után egy darabig a fiókban, majd a kukában végzik. És akkor kár lenne egy minőségibb Miyota, ETA vagy Ronda szerkezetért.

Így néz ki belülről egy Diesel BLN442. Apró pici, 4 dolláos Miyoták belebuherálva a műanyagba. Vékonyka, öntött vagy préselt lemeztok, pattintós hátlap. – kép: noq2’s blog

A szíjaknál és csatoknál se számítsunk nagy wow élményre, de ez az alkatrész legalább cserélhető minőségibbre. Kérdés persze, hogy szeretnénk-e még egy 10-20 ezer Forintos bőrszíjat venni az ugyanennyibe kerülő óránkra. Egyéni döntés persze.

Most akkor vegyek vagy ne vegyek divatórát?

Röviden, ha tetszik az óra, vedd meg. Ha nem hatott meg a fenti okfejtés, vedd meg. Akár hiszed, akár nem, sok gyűjtő divatórával kezdte. Ha egy DW óra kell ahhoz, hogy elindulj a tanulás útján, hogy csatlakozz az óra rajongók közösségéhez és minden jóhoz, ami ezzel jár, akkor miért ne!  A célunk az, hogy segítsünk választani, hogy tudd mire fogod elkölteni a pénzed. Igen, lehet jobb órát venni egy DW vagy egy MVMT árából. A legfontosabb viszont, hogy az órát magadnak veszed, ha téged örömmel tölt el a viselése, akkor mit számít mások véleménye? Nem az óra teszi az embert, hanem fordítva.

Camel Active Aviation Chronograph. Egy minden szempontból pozitív példa, elég sokáig keresgéltem a neten. Svájci Ronda quartz szerkezet, szép arányok, érdekes részletek a számlapon és vastag minőségi bőrszíj. A Swiss Made felirat pedig tartósságot ígér.

címlapkép: theoandharris.com

Related Topics
  • daniel wellington
  • divat óra
  • dw
  • hugo boss
  • mvmt
Takács Tamás

Previous Article
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Őszintén: Órákról I Edox mechanikus percismétlő

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2020-05-21
View Post
Next Article
  • Magazin

Borok és órák – Interjú Kovács Antallal / BCM

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2020-05-27
View Post
You May Also Like
View Post
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Megérkezett az Oris !! Pro Pilot X 5 & 10 napos szerkezet bemutató!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2023-03-26
View Post
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Hublot F1 avagy vége a nagy luxusórák divatjának? + Friss Edox Delfin Mecano

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2023-03-24
View Post
  • Krono/Vlog
  • Magazin

“Hulladék” Maurice Lacroix óra és különleges Vostok Europe | Őszintén: Órákról

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2023-03-20
View Post
  • Krono/Vlog
  • Magazin

A NATO szíjak titka & Seiko a gleccserből I Őszintén: órákról

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2023-03-18
View Post
  • Magazin
  • Vélemény

Robin Hood-ból harács II Hogyan szállt be a Rolex a használtóra-piacba – 2. rész

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2023-03-15
View Post
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Érintőképernyős Casio és új Orient Star zászlóshajó I Őszintén: órákról

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2023-02-20
View Post
  • Magazin
  • Óraipari hírek
  • Vélemény

A Rolex lehet a másodpiac Robin Hood-ja? II Hogyan szállt be a Rolex a használtóra-piacba – 1. rész

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2023-02-18
View Post
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Ezért szeretjük az órákat I Őszintén: órákról

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2023-02-17
Kategóriák

kronometer

kronometer
Különlegesség érkezik a fedélzetre, a felszá Különlegesség érkezik a fedélzetre, a felszállást megkezdjük, kérjük kapcsolják be az öveiket.
Meglátva ezt az órát új perselyt nyitottunk. 
.
.
.
#10dayspowerreserve #skeleton #swissmade #titanium #oris #propilotx #propilotxcalibre115 #calibre115
Hatalmas az öröm, amikor még pénteken megjön Hatalmas az öröm, amikor még pénteken megjön a csomag… 🤩
.
.
.
#kronometer #gshock
Lehullott a lepel az új MoonSwatchról, összefog Lehullott a lepel az új MoonSwatchról, összefoglaló cikkünk már olvasható a kronometer.hu-n.
.
.
#kronometer #kronometerhu #karora #moonswatch #moonshinegold
Új MoonSwatch szín érkezik? 😱🤯• @swatch Új MoonSwatch szín érkezik? 😱🤯• @swatch Mission to Moonshine Gold
March 7
🌒 Paradeplatz, Zurich, Switzerland
🌓 Tokyo Stock Exchange, Tokyo, Japan 
🌔 Piazza Affari, Milan, Italy
🌕 The Royal Exchange, London, UK
#MoonSwatch
#Swatch #OMEGAxSwatch
Load More... Follow on Instagram
Legutóbbi bejegyzések
  • Megérkezett az Oris !! Pro Pilot X 5 & 10 napos szerkezet bemutató!
  • Singer Reimagined x The Limited Edition Flytrack ‘On The Road’
  • Nivada Grenchen Chronoking Aviator Sea Diver Meca-Quartz Limited Edition
  • Hublot F1 avagy vége a nagy luxusórák divatjának? + Friss Edox Delfin Mecano
Címkék
automata baselworld breitling búváróra casio Chronograph diver edox eta GMT grand seiko heritage hublot iwc jaeger lecoultre japán óra jlc karóra kronográf kronometer.hu kronométer kvarc kézihúzós omega orient patek philippe Rolex seamaster seiko SIHH speedmaster stopper svájci óra TAG Heuer tudor vintage vlog zenith óra óraipar óra magazin óra teszt órákról őszintén őszintén órákról
Kronometer
  • Főoldal
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Impresszum
Órákról, mindent.

Input your search keywords and press Enter.