Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
Kronometer
Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
  • Magazin
  • Tech
  • Vélemény

Óra az örökkévalóságnak? – 1. rész

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2020-09-21

Tehát az a szerkezet – a Swissmatic – ami a Swatchokban kipróbált 51 alkatrészből álló, az utolsó gondolatig leegyszerűsített, kizárólag gépek által gyártott Sistem51-re (C10.111) épül, néhány alkatrész kicseréléséve,l egyszerűen méltatlan. Nagyjából ugyanabba az árkategóriába kerülnek a Swissmatic-kal szerelt órák, mint ahol a legendás, nem véletlenül immár 50 éve gyártott ETA2824-2 szerkezettel készült darabok, és mindeközben a tisztes órás iparosmunka helyett a lecsontozott tervezői és gépmunka csodájával találkozunk. Értem az irányt, de szerintem nem ez a megfelelő. Amíg a felsőbb kategóriákban a nem mágnesezhető szilícium felhasználásval foglalkoznak, fejlesztgetik, kísérleteznek, azért, hogy évek múltán az alsó kategóriákba is beszivároghasson a fejlődés, addig az alsó kategóriában a költséghatékonyság oltárán minden szempontot feláldozva egy többnyire pontatlan, nem szabályozható, műanyag alkatrészekkel – is – szerelt szerkezetet tesznek abba a szegmensbe, amiből darabszám szerint a legötbb fogy. Ezt gondolom én méltatlannak és sokan ezt gondolják egy gazdasági zseninek. Olykor csapongónak tűnhetnek a gondolataim, de mint még az elején írtam, az összes részt együtt elolvasva válik majd teljessé a kép.

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Végletekig leegyszerűsített Swissmatic werk, a c15.111

Egy mechanikus óraszerkezetben rengeteg kopóalkatrész van. Gondoljunk csak bele, a billegő 18.000-36.000 lengést végez óránként (!) – szerkezettől függően többféle változat is van, de ez a két elterjedt határérték, a 18.000-es lengésszámmal dolgozó szerkezetek jellemzően zsebóraszerkezetek, majd a 19.800 az ötvenes-hetvenes évek között volt népszerű, a 21.600 elsősorban a japán órák jellemzője, napjainkban is, a 25.200 az Omega Co-Axial szerkezeteinek, valamint az újabb ETA werkek ismérve, ahol a svájci órák között legnépszerűbb 28.800-as lengésszámot csökkentették a hosszabb járástartalék érdekében. A 36.000 pedig a high-beat, kevés szerkezetnél fordult elő, legismertebb a Zenith El Primero.

Na most az a szerkezet, ahol a billegő ennyi, tehát 18-36.000 óránkénti lengést végez, és ugyanennyi ütemet dolgozik a gátkerék és a horgoynvilla is, ott a legmodernebb, legspécibb olajok mellett is elkerülhetetlen a kopás, ezért indokolt 5-7 évente elvinni szakképzett, jól felszerelt óráshoz elvinni a mechanikus órákat karbantartatni, úgymond szervizeltetni. Ennek a fontosságáról EBBEN a cikkben is szóltunk korábban. Persze, hallottunk már csomó sztorit apuka/nagypapa Doxájáról, Cornavinjéről, zsebórájáról és Seiko ötöséről, amik sose voltak szervizelve és mégis járnak még. Persze, egy 200.000 kilométert futott autó is működhet 30.000 kilométeres olajcsere periódusokkal, és 8-10.000 kilométeressel is, de egészen biztos, hogy megbontva teljesen más állapottal találkozhatunk, és az is biztos, hogy melyik szorul felújításra korábban. Sőt, mégjobb példa, ha az egyik autóban nem cserélünk egyáltalán olajat, a másikban pedig tízezrenként. A kenőanyagok az óraszerkezetben besűrüsödhetnek, vagy porladhatnak idővel, ez pedig megnöveli a surlódást az alkatrészek között, a száraz kenőanyag és a ledarált alkatrész maradványok pedig megállíthatják az órát.

Jár-jár, de pontatlan, koszos, egyszóval a végét járja

Az is igaz, hogy az 1900-as években gyártott zsebórához egy ügyesebb órás szinte bármilyen alkatrészt el tud készíteni, ha tanult esztergálni, márpedig az órások tanultak esztergálni. Legyen szó a billegő tengelyéről, vagy egy fogaskerékről, szinte nincs lehetetlen. Ha pedig egy 1900-as évek elejéről származó zsebórát a mai napig lehet használni és javítani, akkor miért ne lehetne egy mostani mechnikus órát 100 év múlva hasonló módon javítani?

Ha egy mechanikus szerkezet megkapja a szükséges karbantartást 5-7 évente és nem ázik be, akkor nagy valószínűséggel nem csak egy-két évtizedig, de akár évszázadig is hűen szolgálhatja mindenkori tulajdonosát. Nekem is van egy harmincas évek beli Bulovám és egy negyvenes évek beli Wittnauerem, kézihúzós szerkezettel, kiválóan működik, amióta tisztességgel ki lett tisztítva. Azt még nem láthatjuk pontosan, hogy a szerkezetek elműanyagosodása mennyire lesz tartós, de azt igen, hogy van olyan modern, mechanikus werk, ami esetében szervizajánlás a szerkezet cseréje, mindeközben azt is láthatjuk, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek középkategóriás, vagy annál jobb, tisztességgel megtervezett werkjei napjainkban is kiválóan működnek. Az örökkévalóság természetesen nem 30-50-70 év, de kiindulási alapnak ezek a számok megfelelőek.

Legalább 80 éves Wittnauer.

Kijelenthetjük tehát, ha a jelenlegivel (pre-corona) nagyjából megegyező, mondhatni ideális, háború és katasztrófamentes világban élhetünk tovább, akkor a mechanikus és a kvarcszerkezetes órák is teljesen megfelelőek arra, hogy a gyerekeink is viselhessék majd.

Bár arra a kérdésre, hogy milyen óra való az örökkévalóságnak, nem találtunk és nem is találhatunk pontos, mindenkinek megfelelő választ, de legalább gondolkodtunk egy kicsit. A következő részben az óraipar egyik leglátványosabb kontrasztjáról lesz szó.

Előző oldal 1 2
Related Topics
  • óra
  • óraipar
  • örökkévalóság
  • tudor
Ligetfalvi Viktor

Előző cikk
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Az igazi svájci luxusóra? H. Moser & Cie. Streamliner bemutató I Őszintén: Órákról

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2020-09-17
Megnyitás
Következő cikk
  • Szembejött
  • Tesztek

Búvárok az aszfalton 2. rész: Squale 30 Atmos Sub 39 60th Anniversary

  • Takács Tamás
  • 2020-09-22
Megnyitás
You May Also Like
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Dávid listája – az elfeledett arany Credor és a hieroglifák

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-14
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Az első AI-tervezte G-Shock és a nyom nélkül kivezetett Rolex Yacht-Master

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-12
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Rettenetes(en jó?) olcsó új G-Shock teszt + Rolex Sky-Dweller

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-03
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Különleges betekintés a Zenith életébe – interjú a márka termékigazgatójával

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-01
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

60. évfordulós búvár Seiko + arany számlapos Venezianico

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-08-31
Megnyitás
  • Magazin
  • Túlóra

Zakopane és a Hotel Nosalowy Dwór – családi kikapcsolódás a Tátra lábánál

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-08-31
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

A legjobb okosóra? Mit tud a 450 ezres Garmin Fenix 8 Solar és milyen a legolcsóbb búvár Roamer?

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-08-27
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Különleges napelemes szerkezet Svájcból: Tissot PRC100 Solar

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-08-25
Instagram

kronometer

Órákról, mindent.
Kövesd YouTube csatornánkon ”Őszintén: órákról” vlogunkat, vagy olvass friss híreket és teszteket a kronometer.hu oldalon!

Visszatér az Isograph?! Sok-sok éve megjelent az Visszatér az Isograph?! Sok-sok éve megjelent az Autaviaban, aztán egyszer csak eltűnt. Féltünk, hogy örökre, de nem, Carbonspring néven feltámadott. 

https://kronometer.hu/2025/09/04/tag-heuer-th-carbonspring-uj-anyagok-az-oraiparban/
A Zenith egy moduláris szekrény-készítő cégg A Zenith egy moduláris szekrény-készítő céggel készített közös modelleket - amik egyébként nagyon jól néznek ki! 
Magyar viszonylatban ez olyan, mintha az Evolvens a Salgóval állna össze. 
https://kronometer.hu/2025/09/04/szinek-es-butorok-zenith-defy-chronograph-usm/

#zenith
#elprimero
Bezöldült az "alap" Octo... https://kronometer. Bezöldült az "alap" Octo...

https://kronometer.hu/2025/09/04/bulgari-octo-roma-zold-szamlappal/
Keshiki néven érkezett az Orient Star kollekció Keshiki néven érkezett az Orient Star kollekciója - immáron ők is a természetből merítenek ihletet: a téli, havas, napfelkeltekor még enyhén ködös-szürkés tájból töltődtek. Íme az eredmény. 

https://kronometer.hu/2025/09/02/orient-star-keshiki-mar-a-telre-keszul-a-japan-gyarto/
Tudtad, hogy a Zenith mindössze évi 25.000 órá Tudtad, hogy a Zenith mindössze évi 25.000 órát gyárt? A Rolex 7,5 NAP alatt készít annyit, mint a Zenith egy évben. 
Azt tudod, hogy hány évre gondolkodik előre egy ekkora márka? 
Mit gondolsz, lehet egy márka független, ha egy cégcsoporton belül van? 
Azt tudtad, hogy milyen úton jutottak a Caliber 135 felélesztéséig, úgy, hogy találkoztak a szerkezet ötvenes évek beli tervezőjével? 

Ha ezeket nem tudtad, de legalábbis felkeltette az érdeklődésed, akkor mindenképpen MEG KELL NÉZD Viktor interjúját a Zenith termékfejlesztési igazgatójával, Romaine Mariettaval! 

Itt a YouTube csatornánkon: https://youtu.be/jn15V8yG4-E
A Piaget Altiplano csak 2mm "vastag" és már zöl A Piaget Altiplano csak 2mm "vastag" és már zöldben is kapható. 
A 4,3 milliméter vastagságú változat pedig megjelent sárgaarany tokban. 

https://kronometer.hu/2025/09/01/zold-es-arany-a-legvekonyabb-piaget-orakon/
Ezt a cikket azért írtam meg nagy örömmel, mer Ezt a cikket azért írtam meg nagy örömmel, mert azt gondolom, hogy sokan vannak közöttünk - a kedves olvasók, órakedvelők között -, akiknek jól jöhet egy tipp. Kisgyerekkel, vagy nagyobbal, vagy akár gyerek nélkül is kiváló helyszín Zakopane - már-már rendszeres évi programmá vált a látogatásunk -, most pedig a "Túlóra" rovatba címezve ki is fejtem tapasztalataimat, röviden. 

https://kronometer.hu/2025/08/31/zakopane-es-a-hotel-nosalowy-dwor-csaladi-kikapcsolodas-a-tatra-labanal/

#zakopane
Ha egy gondolattal kéne leírjam a Stretto kollek Ha egy gondolattal kéne leírjam a Stretto kollekciót, akkor a "budget-Datejust" jutna az eszembe. Egyszerű, nincs túltolva, ebben van egy fél gondolatnyi hetvenes évek, minden öltözékhez passzol, mi kell még? Ja, és bőőőőven 200.000 forint alatt! 

https://kronometer.hu/2025/08/30/elerheto-aru-uj-kollekcio-orient-stretto/
#orient #stretto
Elképesztő tempóban támadnak fel újabban elfe Elképesztő tempóban támadnak fel újabban elfeledett régi nevek. Ím a soron következő. Mit gondoltok? Marad, vagy hamarosan ismét földbe áll?

https://kronometer.hu/2025/08/28/ismet-egy-svajci-feltamadas-favre-leuba-sea-sky-revival/
Follow on Instagram
Kategóriák

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Legutóbbi bejegyzések
  • Dávid listája – az elfeledett arany Credor és a hieroglifák
  • Frédérique Constant Classic Perpetual Calendar Manufacture!
  • Az első AI-tervezte G-Shock és a nyom nélkül kivezetett Rolex Yacht-Master
  • Unimatic x Massena LAB Modello Quattro U4S‐T‐SPW Meteorite
Kronometer
  • Főoldal
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Impresszum
Órákról, mindent.

Írja be a keresett szót és nyomjon Entert

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.