Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
Kronometer
Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
  • Magazin
  • Vélemény

Az utolsó Baselworld – a megszűnt svájci óraexpó margójára

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2021-03-20

Egészséges órakedvelőknek már-már unalmas lehet a folyamatos bázeli hírdömping. Hogy ki hagyja ott, ki megy mégis, ki kinek szól be svájci-mód, csupa tárgyilagos álláspontok. Ez éppen elég volt ahhoz, hogy ne csak hírek, de egy vélemény is eljusson a kedves kronometer olvasók felé. Két éve ezen a napon kezdődött az utolsó Baselworld.

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

A ’17-es Baselworld (BW) híreivel indult el a kronometer.hu tehát számomra kifejezetten nagy jelentőséggel bír az expó. A 2018-as volt az első, amire el is mentem. Egészen érdekes élmény volt. Egyrészt, korábban még nem jártam Svájcban, csak az azt körülvevő országokban, így nem kaptam meg egy dózisban egyszerre azt a multikultit, ami egy olyan hármas határvárosban van, mint Bázel. Akkor már elgondolkodtam azon, hogy mi értelme itt megrendezni, amikor Bázelhez legközelebb talán Schaffhausen van, ahol az IWC – ami az SIHH-re jár – és a H. Moser & Cie tevékenyedik – aki pedig nem a bázeli Messe pavilonjában foglal helyet, hanem a szomszédos Hyperion Hotelben. De értsük meg, Svájc a tradíciók országa. Ráadásul a parkolási díj a minimálbér arányaiban olcsóbb, mint itthon.

Az ég felé törő Hyperion hotel, ahol a kisebb költségvetéssel gazdálkodó márkák foglaltak helyet, balra mellette pedig Baselworld 2-es épülete

Érdekes volt, hogy amikor 6-8 hónappal előtte, csak úgy tájékozódás céljából megnéztem az árakat, olyan volt, mint bármilyen más közepesen drága európai városban, tehát egy éjszaka átlag 20-30.000 forint között. Aztán amikor már 2018. januárjában meglett a sajtó akkreditációm, megvoltak pontosan a show napjai, elkezdtem szállást keresgélni. Csodák csodájára mindenhol megnövekedtek az árak, legalább 3-szor, de inkább 5-ször annyira. Szerencsémre sikerült airBnB-n találni a Messétől (a rendezvényhelyszín) 20 perc sétára egy lakást, ahol elképesztő szerencsémre „alapáron” sikerült foglalni egy szobát, mi több, a szállásadóim elutaztak egy nappal később, tehát gyakorlatilag az egész lakás az enyém volt. Sok előnyét végül nem láttam, mert reggel fél 9-kor elindultam otthonról és este 7-8 között értem vissza, amikor legfeljebb arra volt idő, hogy egy, vagy maximum két cikket megírjak, majd félholtan zuhanjak az ágyba.

A sajtóépület 2018-ban, zárás előtt pár perccel, üresen.

Maga Baselworld egyébként nekem tetszett. ’18-ban még külön volt a sajtóépület, rendkívül kevés ülőhellyel és konnektorral, cserébe volt szünetmentes táp (folyamatos étel és ital utánpótlás), más téma, hogy rém kényelmetlen állva enni, de ennél komikusabb, amikor jól öltözött újságírók fotós-, és vagy laptoptáskákkal megrakodva, kezükben szalvéta fölött szendvicset majszolva, mint egy kőröző sasmadár lesik, hogy ki-hol emeli fel farpofáját a pult, vagy asztal mellől akárcsak egy pillanatra is. Ez tényleg komikus volt. A főépületbe egy QR kódos nyakbalógó pass-szal lehetett bejutni, kifejezetten zökkenőmentesen.

Ha előre egyeztetett időpont nélkül ment valaki oda, akkor legfeljebb nagy szerencsével volt lehetősége kézbe fogni egy-egy újdonságot, egyébként csak a kirakatokat tudta nézegetni. Előre kellett időpontot egyeztetni a gyártók sajtó-kapcsolataival. Ez az első igazi kihívás – egy épkézláb sajtókapcsolatot találni. Bár vannak márkák, akik ugye itthon is képviseltetik magukat, és könnyedén fel lehet venni velük a kapcsolatot, ilyen például az Omega, a Seiko, vagy a Breitling.

A Moser vendégszeretetére sosem volt panasz.

No de az LVMH márkák… A TAG Heuer sajtóoldalán keresztül ’18-ban sikerült felvenni a kapcsolatot az illetékes elvtárssal, viszont ’19-re ő már nem volt a cégnél, más pedig nem reagált semmilyen e-mail címen két hónapon keresztül, így maradt ki a látogatásom náluk. Az Hublot-hoz kaptam időpontot, és a Zenith-hez is, bár utóbbihoz csak ’19-ben. Így 2021-ben úgy látom a digitalizáció teljes erővel lecsapott rájuk, és sokkal ügyesebben kezelik a sajtókapcsolatokat. 

A tér, ami szétválasztja a korábbi sajtóépületet a főépülettől.

Tehát a saját kis időpontjaira kell az embernek csak odaérni, ott fél óra alatt elmutogatják az újdonságokat, ez idő alatt kell megérteni, fényképzeni, feldolgozni. Ha épp van idő, vissza lehet menni a sajtóépületbe és magunkhoz vehetünk némi életben tartó ételt, italt, kávét, aztán rohanás vissza. Esetleg a szünetekben egy-egy gyors cikk, vagy vázlat, insta-poszt belefér. Esténként hazafele megálltam a Les Garecons nevű étteremnél, nagyon jól főznek, és csak kétszer került annyiba, mint a kínai étterem, és négyszer annyiba, mint a meki. De legalább rendes ételhez jutottam az egész napi szendvicskék után: finom leves, marhahús, vörösbor.

A legnehezebben bírható percek: vacsora előtt

Másnap pedig kezdődött az egész elölről. Sajtóépület, gyors reggeli, és a találkozók. A 2019-es és egyben utolsó Baselworld annyival volt másabb, hogy a határon túl, Németországban szereztünk szállást, 10 perc séta, majd 10 perc vonat, majd megint 10 perc séta vezetett a Messére. A sajtóépület már a kisebb márkáknak lett fenntartva, az újságírók pedig a főépület földszintjén kaptak egy elég nagy területet. Ez volt a leglátványosabb változás, amit a Swatch Group tizensok márkájának a kivonulása okozott: rengeteg szabad terület a főépületben.

Jobboldalt éttermek, baloldalt a sajtó részleg. Ez a hatalmas űr/tér egy évvel korábban még a Swatch Group építményeivel, standjaival volt tele. / kép: Expomobilia

A hangulaton egyáltalán nem lehetett érezni, hogy közel a vég, sőt, a Zenith egy kifejezetten jó partit varázsolt. Az ilyen partikon az igazi érdekesség amellett, hogy Moet a folyópezsgő, az a sok óraipari vendég, akik a márkákat, vagy dizájn-részlegeket irányítanak. Ott, abban a közegben teljesen normális dolog összefutni J.C. Biverrel, vagy George Bamforddal.

Ad-hoc fotó J.C. Biverrel a főépületben.

Ami miatt viszont én személy szerint rendkívül hasznosnak és fontosnak tartottam és tartom a Baselworld jellegű rendezvényeket, az az egységnyi idő alatt összegyűjthető anyag. A legjobb tartalom mindig a saját tartalom, sajtóközleményből cikket írni nem űrtechnika. Sokkal jobb anyagot lehet készíteni, ha nem csak képen láttuk az adott órát, órákat, hanem élőben is. Megtapogattuk, felpróbáltuk, valódi, bár rövid tapasztalatot szereztünk vele.

Nem az ilyen darabokkal vannak tele a butikok

Bár a koronavírus miatti korlátozások is nagy szerepet játszottak az óraexpók ilyen jellegű átmeneti szünetében – Baselworld mint olyan 2020. márciusára már éppen eléggé ki lett véreztetve, és biztos volt, hogy korábbi formájában elmarad -, ebben az idei év sem lesz más, az „élő találkozások” az újdonságokkal lényegesen korlátozottabbak. Az a néhány darab lassabban ér körbe a nemzetközi médiumok között, sok gyártó csak online bemutatót tart, és majd akkor lehet kézbe venni az újdonságokat, amikor már a butikokba érkeztek az újdonságok. A kiemelt forgalmú blogok – az a 4-5 nemzetközi – megkapja az elkészült tesztdarabokat előre, mindenki más pedig táplálkozhat a sajtóközleményből, és várhat arra, hogy az ő országába is eljussanak az újdonságok.

Amennyire nem szeretem a medúzákat, annyira lenyűgözőek az MB&F asztali órái.

Gyakorlatilag azt a pofont, amit a svájci óraipar akart adni a rajtuk élősködő expónak -többnyire joggal -, azt a természet többszörösen adta vissza a svájci óraiparnak. 2020-ban pusztán pár hónapjuk volt arra, hogy bekössék az internetet és az egyébként méregdrága személyes prezentációk helyett digitális, online bemutatókra álljanak át. Mint tapasztalhattuk, ez nem ment zökkenőmentesen, sokan ki is hagyták a „bemutatót” és inkább csak termékvideók és hangulatos termékfotók mellett egyszerűen megjelentették az újdonságokat. Viszont úgy tűnik 2021-re az óragyártók felnőttek a feladathoz, megismerték az online meetinget lehetővé tevő alkalmazásokat, és elég ügyesen össze tudnak hozni egy-két termékbemutatót. Tennék be ilyenről képet, de a közvetítések előtt vastag feliratokkal nyomatékosítják az újságírókban, hogy nem készíthetünk kép-, és hangfelvételt az olykor elég esetlenre sikerült közvetítésekről. Érdekes kontraszt, hogy az IWC 17 perc alatt 5 új modellt mutatott be, amiből 1 csak új számlapváltozat, a többi új méret/új modell, míg a Sinn a kérdezz-felelek résszel együtt 60 percig mutatott be egyetlen új számlapot. Van még hova fejlődni. Baselworld már nincs többé, a maradványait átnevezték HourUniverse-re, a gyártók pedig másként oldják meg a továbbiakban.

Rendkívül ötletes bázeli plakátkampány az expótól távolmaradó Fortistól, 2019-ben

A Watches & Wonders (korábban SIHH) például április hetedikén kezdődik, és már elérhető az online sajtó-platform, marketing elérhetőségekkel és lassan elméletileg a gyártók bemutatóinak időpontjai is felkerülnek. Kifejezetten izgatott vagyok, hogy ez hogy sikerül, ahogy az is egy érdekes kérdés, hogy a többiek, mint például a Swatch Group, vagy a Rolex idén mekkora feneket kerítenek az újdonságok bemutatásának. Tavaly csak csepegtették őket, idén már megérdemelnének többet, mint hogy frissül a weboldal és felkerülnek az új típusok.

Összességében egy sokak által utált, teherként kezelt, de szerintem nagyon hasznos rendezvénytől esik el az óraipar, és az óraipari sajtómunkás-társadalom. A jó hír az, hogy ez pótolható, és egészen biztos vagyok benne, hogy a COVID lecsengése után helyreáll a rend, és lesznek időben egymáshoz közel eső nagy rendezvények, expók, ismét azon gondolkodunk majd odafele az autópályán, hogy a szivárogtatott újdonságok vajon igazak-e, vagy csak kacsa (’19, Rolex), és újra lesz lehetőség csak úgy véletlenszerűen összefutni az LVMH mindenhatójával Biverrel, vagy a H. Moser & Cie. ügyvezetőjével, az ifjú Edouard Meylannal, vagy akár a neves óra-dizájner/óratervező Guy Bove-val, majd egy esti összejövetelen egy bor mellett az ipar valódi rejtelmeiről beszélgetni a Chopard vezető órásmesterével, hogy minden, az órakedvelőknek átadott sor mögött egy réteggel több bennfentes tudás lapuljon.
A ’19-es Baselworld utolsó estéjén felvett vlog epizódunk itt elérhető:

Related Topics
  • baselworld
Ligetfalvi Viktor

Előző cikk
  • Szembejött
  • Tesztek

Fortis Mini Flieger – óra egy kihalt kategóriából

  • Kun László
  • 2021-03-19
Megnyitás
Következő cikk
  • Hírek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2021

Omega Seamaster 300 Bronze Gold

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2021-03-23
Megnyitás
You May Also Like
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Van-e LELKE az óráknak? + Keshiki színátmenetes Orient Star férfi-női órák

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-10-21
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

A Panerai dicsősége és bukása?!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-10-08
Megnyitás
  • Magazin
  • Vintázs

Ilyenek voltak az IWC „szexista” reklámkampányai – és így tűntek el.

  • Kiss Csaba
  • 2025-10-04
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Bamford Propilot, gyöngyházas Aquis, Panda Divers 65: Oris újdonságok egyenesen Genfből!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-10-02
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

A legelső mechanikus Casio, és egy napelemes Tissot

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-30
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Óracsoda a Greubel Forsey-től, olcsó svájci munkaerő & H.Moser

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-29
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Láncos F. Berthoud, MB&F megőrülés, BAMFORD Oris, francia microbrand

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-27
Megnyitás
  • Magazin
  • Túlóra

Dokumentumfilm készül a Kultúrbrigád utolsó hónapjairól – a TE támogatásod is számít!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-26
Instagram

kronometer

Órákról, mindent.
Kövesd YouTube csatornánkon ”Őszintén: órákról” vlogunkat, vagy olvass friss híreket és teszteket a kronometer.hu oldalon!

A NASA-s változat pár hónapja hófehér volt, m A NASA-s változat pár hónapja hófehér volt, most itt a fekete #UNIMATIC.
https://kronometer.hu/2025/10/11/unimatic-modello-quattro-u4-blb/
Legalább így csilingeljen minden percütő. htt Legalább így csilingeljen minden percütő. 
https://kronometer.hu/2025/10/10/gerald-genta-minute-repeater/
 #geraldgenta  #minuterepeater
Vannak órák, amikre másként tekint az európai Vannak órák, amikre másként tekint az európai szem, mint a japán. Lehet, hogy ez is olyan? 

https://kronometer.hu/2025/10/09/tudor-1916-luna/
Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy óram Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy óramárka, amit úgy hívtak, hogy Panerai. 
Ennyi amit biztosan tudunk, innen pedig minden marketinges generáció úgy hajlította, ahogy nem szégyellte. 
A Dávid listája című sorozatunk második részében egy gyémántos Luminoron keresztül jutunk el egy ígéretes márka ügyes-bajos dolgaihoz. 

https://youtu.be/hBKvibjD99E?si=xNBr09LoqwHefwYM
Hogy mitől jó egy óra, az sok-sok apró részle Hogy mitől jó egy óra, az sok-sok apró részletből áll össze, de az utolsó és legfőbb pont, hogy TETSZIK-E, az mindig szubjektív marad. Ennél a típusnál arra fordítottuk a fókuszt, hogy az apró részletek milyen egészet alkotnak, és azok az apró részletek mennyire kidolgozottak. Spoiler alert: dulván. 

https://kronometer.hu/2025/10/07/mindentvivo-oltony-orient-star-modellek-jelentek-meg-ime/
Teljesen matt szürke darabbal robbant be a megfiz Teljesen matt szürke darabbal robbant be a megfizethető "expedíciós" órák piacára a Certina! Homokszórt tok, GMT lünetta, iránytű, igényes kidolgozás, 250.000 alatt!!!

https://kronometer.hu/2025/10/06/semmi-csillogas-certina-ds-x-gmt/
"facelift" érkezett az Orient Star semi skeletono "facelift" érkezett az Orient Star semi skeletonok közé

https://kronometer.hu/2025/10/03/harom-uj-attort-szamlapos-orient-star/
Volt idő, amikor még elfogadottak voltak az ilye Volt idő, amikor még elfogadottak voltak az ilyen reklámok. Ma már nem lehetne olyan szlogen egy óra reklámban, hogy "Majdnem olyan komplikált, mint egy nő. Viszont ez pontos."
Egyszerűen ez ma már nem menne át. Tucatnyi ilyen reklámja volt az IWC-nek a kilencvenes évektől kezdve. Kiss Csaba egy nagyon jó összefoglaló cikket írt arról, hogy honnan indult, milyen fogadtatásban részesült, és hogy múlt el ez az érája az IWC reklámkampányainak. 

https://kronometer.hu/2025/10/04/macso-humor-onironia-es-kreativitas-igy-irta-at-a-wirz-es-a-jung-von-matt-a-luxusora-reklamok-szabalyait/
Megint erősít a svájci belépő kategóriában Megint erősít  a svájci belépő kategóriában a Roamer!

https://kronometer.hu/2025/10/01/keramia-es-zafir-belepoaron-svajcbol-roamer-mercury-chrono/ 
@roamerofswitzerland
Follow on Instagram
Kategóriák
Legutóbbi bejegyzések
  • Edox Sportsman Chronograph Automatic Fangio Limited Edition!
  • Van-e LELKE az óráknak? + Keshiki színátmenetes Orient Star férfi-női órák
  • Casio Edifice – elegáns sportórák
  • Elrejtettek egy órát a sivatagban – Vostok Europe Expedition Sahara!

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Kronometer
  • Főoldal
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Impresszum
Órákról, mindent.

Írja be a keresett szót és nyomjon Entert

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.