A svájci óragyártók szövetsége, az FHS adatai szerint 2018. decemberében a svájci óraexport teljesítménye a korábbi hónapokhoz képest csökkent, de összességében az év során jelentősen emelkedett.
Tavaly két hónapban volt látható csökkenés, december mellett szeptemberben. A decemberi csökkenés mértéke 2,8% volt, ami az exportált órák értékében összesen 1,6 milliárd svájci frankot jelentett. A 2018-as teljes export érték 21,2 milliárd CHF volt, ami 6,3% -os növekedést jelent 2017-hez képest.
A korábbi hónapokhoz, évekhez hasonlóan a különböző anyagból készült órák exportjában jelentős különbségeket lehetett látni, tavaly decemberben az arany-acél órák exportjának értéke 3,1 százalékkal nőtt, míg az acél órák exportjának értéke gyakorlatilag nem változott (+0,2 %). Az aranyórák kivitelének értéke ugyanekkor 4 százalékkal csökkent.
Az 500 svájci franknál, tehát nagyjából 150.000 forintnál alacsonyabb árú órák esetében folytatódott a negatív irány, 2018. decemberében mind értékben, mind pedig darabszámban 10% körüli volt a csökkenés. Az 500 és 3000 CHF közötti árú óráknál értékben (3%) és darabszámban (0,5%) szintén csökkenést láthattunk, még ha kis mértékben is, ugyanakkor a legfelső, 3000 CHF, tehát közel 900.000 forint feletti árkategóriában a darabszám 0,4 százalékos csökkenése mellett az exportált órák összértéke 3,3 százalékkal nőtt.
A legfontosabb 30 piac felénél növekedés, a másik felénél azonban csökkenés zajlott le decemberben. A legnagyobb piacra, Hongkongba szállított órák értéke + 0,5 százalékkal nőtt. A legnagyobb növekedés az USA-ban volt látható 7,9 százalékkal, ezen kívül Nagy-Britannia (3,1 %) és Szingapúr esetében emelkedett a kivitel. A kínai eladások nagyot estek, (-10,1%) és Japán is hasonló irányú változást mutatott (-1,7%). Jelentősen csökkent az európai országokba exportált svájci órák értéke (-5,8%) ezen belül elsősorban Franciaországban (-11,6%), Olaszországban (-14,6%), Spanyolországban (-10,1%) és Ausztriában (-29,0%).
Az év összességében hasonlóan – nagyon kedvezően, év végén némi lassulással – alakult a Swatch Group és a Richemont csoport számára. Ez nem meglepő, hiszen ezek a csoportok nagy részét adják a svájci óragyártás teljesítményének, így ha ennek a két hatalmas vállalatcsoportnak jól megy, a svájci óragyártásnak is jól megy és ugyanez igaz a csökkenésre is.
A Richemont a 2018/2019-es pénzügyi év harmadik negyedévét december 31-én 3,92 milliárd eurós forgalommal zárta, ami 25 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest.
Kilenc hónap után az értékesítés 23 százalékkal nőtt, 10,7 milliárd euróra. Minden földrajzi régióban növekedésről számolt be a csoport: Európa (+ 34%, 1,15 milliárd euró), Ázsia-Csendes-óceán (+ 17%, 1,4 milliárd euró), Amerika (+ 43%, 801 millió euró), Japán (+ 17%, 344 millió euró) esetében egyaránt.
Az összesített adatokon belül érdekes lehet a különböző márkák teljesítménye is. A leginkább ékszerekkel, de órákkal is foglalkozó Maison Cartier, Van Cleef & Arpels és Giampiero Bodino 1,98 milliárd euró forgalmat bonyolított, ez 9 százalékos növekedést jelent.
A kizárólag órákat gyártó A. Lange & Söhne, Baume & Mercier, IWC Schaffhausen, Jaeger-LeCoultre, Officine Panerai, Piaget, Roger Dubuis és Vacheron Constantin összesen 790 millió euró forgalmat értek el, gyakorlatilag stagnáló értékesítéssel (+ 1%). A többi márka – Alfred Dunhill, Azzedine Alaïa, Chloé, Montblanc és Peter Millar – 525 millió euró árbevételt ért el, a korábbihoz képest kis növekedéssel (+ 1%). Az online forgalmazók – a Yoox Net-A-Porter csoport és a Watchfinder – összesen 638 millió euró forgalmat bonyolítottak le, ami megegyezik a korábbi év azonos időszakával, itt növekedés vagy csökkenés nem látható.
A Swatch Group szintén eredményes évet zárt 2018. végén, a csoport nettó árbevétele 6,1% -kal 8475 millió CHF-ra nőtt, a csoport eredménye pedig 15,2% -kal 1154 millió CHF-ra. Az FHS adataihoz hasonlóan az év vége lassulást mutatott, különösen decemberben lassult a csoport árbevételének növekedési üteme.
A csoport különböző márkái ennek megfelelően szintén növekvő eladásokról számoltak be, a Harry Winston a várakozások szerint 2019-ben is folytatja tovább a gyors növekedést. A Blancpain 2018-ban eladási rekordot döntött, a Fifty-Fathoms típuscsalád eladási teljesítménye volt a legfontosabb ebben.
A 2018. évi pozitív eredmények után az Omega 2019-ben is kedvező eredményekre számít. A holdraszállás 50 éves évfordulója jó alkalom lesz a Moonwatch sorozat népszerűsítésére, emellett az eddigi 2020-as tokiói olimpiai előkészületeket – ilyen például a Speedmaster olimpiai szériája – amiről itt írtunk – jobban felpörgeti az Omega az idei év második felében, mint a játékok egyik szponzora.
Galéria: