Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
Kronometer
Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
  • Magazin
  • Tech

A mechanikus óraszerkezet működése – az alapok

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2017-09-20

Majd’ minden cikkben elhangzanak olyan kifejezések, amik az óraszerkezet működésével kapcsolatosak, fontosak, mégsem magyaráztuk el, vagy fejtettük ki ezeket eddig. Most egy leegyszerűsített, lényegretörő írásban foglaljuk össze a mechanikus óra működését. In medias res.

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

A képen egy zsebóra szerkezetet látunk „kiegyenesítve”, hogy jobban értelmezhető legyen, a tengelyeket (csapok) közrefogó csapágylemezek és hidak nélkül. Ezek az órában nem így lineárisan helyezkednek el, hanem a szerkezet alapvető formájának megfelelően, kompaktabb módon.
Nézzük vázlatosan:

A mechanikus óraszerkezet működése - az alapok

 

  1.  Korona és felhúzótengely. Ahogy a koronát tekerjük, a felhúzótengely végén levő fogaskerék-áttétellel húzzuk fel a motorrugót, ami a rugóházban van (2.)
  2. Rugóház és motorrugó. A felhúzás során a motorrugót húzzuk. A felhúzott rugóból az energia távozni akar, ez az energia a rugóház, mint fogaskerék közvetítésével jut el a kerékrendszerig (3.)
  3. A kerékrendszer. Ne bonyolódjunk bele a köztes és negyedes kerekekbe, amik alapvetően áttételek, maradjunk az egyszerű példánál. A kerékrendszerben található fogaskerekek tengelyére helyezik a mutatókat.
    A másodperc-, perc-, és órakerékre, elnevezésük őszinte, az adott egységben forognak, tehát a másodperc kerék 60 másodperc alatt tesz meg egy teljes fordulatot, a perc kerék 60 perc alatt, az órakerék pedig 12 óra alatt. Ezek a számok az egymás közötti áttételekkel jönnek létre (fogaskerekek egymáshoz viszonyított mérete).
    Mivel a rugóházból fékezetlenül jön eddig az energia, ezt meg kell gátolni, vagy, szabályozni, különben pillanatok alatt lefutna a rugó, és szétverné a kerékrendszert (kezdő órások biztos találkoztak már olyannal, hogy az összerakottnak hitt órát felhúzták, nem indult, megpiszkálták, és hirtelen olyan hangot hallottak, mint a felhúzott lendkerekes kisautó, amit egyszercsak felemelnek a földről). Itt ér el a fogaskerekek áttétele a gátkerékig (4).
  4. Gátkerék, és horgonyvilla. A gátkerék a ritka fogú fűrészfogas kerék, a horgonyvilla pedig a  felső képen takarásban van, egy kétágú villa, aminek a hegyei kövek, tehát mesterséges rubinból készültek -a kopás csökkentése okán-, a villa szára pedig a billegő (5.) tengelyénél ér véget. A működési elv aránylag egyszerű: a kerékrendszeren át megérkező energia hatására a gátkerék is folyamatosan forogna. Itt pedig elindul egy oda-vissza ható kölcsönhatás. -Alábbi képen balról jobbra: gátkerék, horgonyvilla, és a billegő tengelyének része a vezetőtárcsa (a képen „9.”)-.
    A mechanikus óraszerkezet működése - az alapok
    1: Gátkerék, 2: Horgonyvillaszár, 3: Kimenő emelőkő, 4: Bemenő emelőkő, 5: Horgonyvilla, 6: Biztonsági pecek, 7: Biztonsági tárcsa, 8: Billegő tengely alsó csapja, 9: Vezetőtárcsa, 10: Vezetőkő, 11: Határpeckek // A képen a billegőt nem látjuk, csak annak tengelyét, a kép jobb szélén zöld színnel. Forrás: mvltrade.hu

     

  5. Billegő és hajszálrugó: alapvetés: a billegő a hajszálrugó hatására mozog, tehát „billeg” jobbra-balra.
    A gátkerék a rugó energiájától hatalmas sebességgel forogna, viszont a fűrészfogas megoldásnak köszönhetően megmozdítja a horgonyt. A horgonyvilla tengelye a két fog köztespontja felé található, ennek köszönhetően van lehetősége vertikálisan -jobbra és balra mozogni.
    A billegő tengelyének alján egy apró kiemelkedés, a vezetőkő az, amihez a horgony szára hozzáér, megmozdítja a billegőt, és ennek a mozdításnak a hatására a billegő hajszálrugója megfeszül, kienged, a másik irányba megfeszül, kienged, és így tovább. Ezeket hívjuk lengésnek (féllengésnek, hiszen körbefordulni nem tud a tengelyén lévő vezetőkő miatt). Ahogy leng, a vezetőkő minden lengésnél mozdítja horgony szárát, ami szintén jobbra, és balra mozdul, ezáltal a a horgonyvilla két foga felváltva „fogja meg”, gátolja a gátkereket a féktelen forgásban, ezt láthatjuk modellezve az alábbi videón:

Tehát a gátkerék – horgonyvilla – billegő hármasa, a járat, amit az angolok escapementnek neveznek, – a sztaki szótár gátlóműnek-, a zsargon pedig gátszerkezetnek, ami szabályozza a lánc elején látott motorrugó energiájának leadását. Innen levezethetjük, hogyha a rugóméret adott, akkor minél kisebb a billegő lengéseinek száma, annál lassabban jár le a rugó, tehát annál nagyobb a járástartalék. Minél nagyobb a lengések száma, annál gyorsabban jár le az adott méretű rugó.

És mi ez a lengésszám, amiről majd’ minden cikkben lehet olvasni? A billegő egy óra alatt megtett (fél)lengéseinek a száma. Az utca végén ez a szám befolyásolja azt, hogy mennyire látjuk „folyamatosnak”, sokszor szinte már „úszónak” a másodpercmutató mozgását. Sokszor nem számadatként, hanem Hertz-ben adják meg, a 2,5Hz a régebbi szerkezetek 18000-es félengésszáma, 3Hz a japán karórák legtöbbjében elterjedt 21600-as féllengésszám, 4Hz a svájciakra jellemző 28800, és így tovább.

A mechanikus óraszerkezet működése - az alapok
A Patek Philippe új fejlesztésű gátszerkezete – a klasszikus megoldás finom fejlesztése.

A másik megemlítendő tulajdonság a lengésszög. A billegő lengésének a mértékét a legegyszerűbb szögben megadni. Tehát egy frissen szervizelt óra lengésszöge 300-320 fok, az azt jelenti, hogy a billegő egy féllengés alatt közel egy teljes kört, 300-320 fokot mozdul el tengelye körül. Ahogy a kenőanyagok –a szervizelés részleteiről fontosságáról itt írtunk videóval is ábrázolva a szerkezet működését– száradnak, elfogynak az idő múlásával, ez a lengésszám csökkenhet, ezzel is jelezve, hogy az óra szerviz érett.

Hogy mitől egy másodperc egy másodperc? Az áttételezéstől és a hajszálrugótól. A kerékrendszer áttételezései alapján mutatja az óra az órát, percet, másodpercet, a hajszálrugó a szerkezet frekvenciáját, a járat -billegő, horgony, gátkerék- pedig a pontosságát szabja meg.

A mechanikus óraszerkezet működése - az alapok
Incabloc ütésbiztosítás. A billegő tengelye először egy lukas kőbe érkezik, ami pozicionálja, majd a fedőkőbe, amit az arany színű incabloc rugó szorít le. Ez a rugó enged minimális vertikális mozgást a billegő tengelyének rázkódás esetén. A kövek csapágyként funkcionálnak. – kép forrása: incabloc.ch

A hajszálrugó csapágyánál (fedőkőnél) láthatjuk a különböző verziókban készült ütésbiztosítást, és a hajszálrugó kulcsot. Az ütésbiztosítás lényege a mozgásból, rázkódásból adódó energia elnyelése, minimális függőleges mozgást engedve a billegő tengelyének, ezzel kiküszöbölve, hogy rázkódás során a billegő csapja eltörjön (csap=tengely).

A mechanikus óraszerkezet működése - az alapok
Incabloc ütésbiztosítás felülről. – Forrás: wus

 

A hajszálrugókulccsal, aminek számtalan különböző formája van, minimálisan szabályozhatjuk a hajszálrugót, így az óra pontosságát -kivételes esetekben, pl. Rolex, nem a hajszálrugókulccsal szabályozható a pontosság-. Túl nagy eltérés esetén a finomszabályzás már nem segít, napi 20-30 másodperces eltérések még korrigálhatóak, finomíthatóak.

A mechanikus óraszerkezet működése - az alapok
A kép felső részén látható a billegő, a hajszálrugó takarásban, az ütésbiztosítás, és a hajszálrugókulcs, a végén egy csavarral, amit mozdítva finomszabályozható a szerkezet pontossága.

Nagyon röviden így lehet leírni egy mechanikus zseb-, vagy karóra szerkezet működését. Azért is szerepel a cikk címében az „alapok” szó, mivel nem mélyedtünk el az automatikában, a komplikációkban és most csak az alapvető működési elvet néztük meg, nem mélyedtünk el olyan részletekben, minthogy mitől van a korona kihúzásakor több állás, hogy működik a dátum funkció, satöbbi.

Bízunk abban, hogy ezen leírásnak köszönhetően egyre érthetőbb az órák működése az olvasók számára.

 

A rengeteg tudásanyagért, és a képért köszönet az mvltrade.hu-nak.
A címlapkép a Betteridge + James Katt Photography tulajdona. 

Related Topics
  • eta
  • felhúzós
  • gátszerkezet
  • hrgony
  • kézihúzó
  • kézihúzós
  • kronométer
  • kronometer.hu
  • mechanikus
  • óra magazin
  • órás újság
  • óraszerkezet
  • sellita
  • szerkezet
Ligetfalvi Viktor

Előző cikk
  • Börzék és aukciók
  • Hírek

Chronomeeting IV. – 2017.09.17. Vasárnap

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2017-09-12
Megnyitás
Következő cikk
  • Hírek
  • Újdonságok

Zenith Defy Lab – az óraszerkezet újraértelmezése

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2017-09-21
Megnyitás
You May Also Like
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Rettenetes(en jó?) olcsó új G-Shock teszt + Rolex Sky-Dweller

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-03
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Különleges betekintés a Zenith életébe – interjú a márka termékigazgatójával

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-01
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

60. évfordulós búvár Seiko + arany számlapos Venezianico

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-08-31
Megnyitás
  • Magazin
  • Túlóra

Zakopane és a Hotel Nosalowy Dwór – családi kikapcsolódás a Tátra lábánál

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-08-31
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

A legjobb okosóra? Mit tud a 450 ezres Garmin Fenix 8 Solar és milyen a legolcsóbb búvár Roamer?

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-08-27
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Különleges napelemes szerkezet Svájcból: Tissot PRC100 Solar

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-08-25
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Ilyen 8 Hertz egy mechanikus órában: Chopard Alpine Eagle 8HF & Citizen Zenshin 60

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-08-23
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Hihetetlen Chopard óramű + Mille Miglia + Női Tissot kronók + fémszíjas Certina

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-08-20
Instagram

kronometer

Órákról, mindent.
Kövesd YouTube csatornánkon ”Őszintén: órákról” vlogunkat, vagy olvass friss híreket és teszteket a kronometer.hu oldalon!

Igen, a Seiko a Cápa film emlékére egy dedikál Igen, a Seiko a Cápa film emlékére egy dedikált "Teknős" modellt készített... nem is akármilyet! 

https://kronometer.hu/2025/08/25/50-eve-mutattak-be-a-capat-ezert-a-seiko-keszitett-egy-teknost/
#Seiko #jaws #turtle
Ha eddig azon gondolkodtál, hogy érdemes megvenn Ha eddig azon gondolkodtál, hogy érdemes megvenni 20-25%-kal olcsóbban egy ismeretlen eredetű oldalról, ami mögött külföldi cég áll, akkor itt a válasz rá: nem. 

https://kronometer.hu/2025/08/29/hivatalos-viszonteladoi-programot-indit-az-orient/
Iskolakezdés alkalmából egy H. Moser. https:// Iskolakezdés alkalmából egy H. Moser. 
https://kronometer.hu/2025/08/22/vissza-a-jovobe-h-moser-cie-x-azuki-elements-of-time/
Ha azt mondjuk, Rolex, akkor egészen biztosan nem Ha azt mondjuk, Rolex, akkor egészen biztosan nem ez a darab jut majd eszedbe. Ha nem is ezt vennéd a kollekcióból, a cikket érdemes elolvasni.

https://kronometer.hu/2025/08/19/rolex-perpetual-1908-settimo/
Alpinistből készült néhány az elmúlt évekbe Alpinistből készült néhány az elmúlt években, és valószínüleg még nincs itt a vége. Ím egy újabb.
https://kronometer.hu/2025/08/18/seiko-prospex-alpinist-night-sky-spb531/
Éppen csak egy picit kevesebb benne a porscheség Éppen csak egy picit kevesebb benne a porscheség, mint egy 911-ben, de történelmi jelentősége mégiscsak van. 
https://kronometer.hu/2025/08/13/megjelent-a-porsche-design-chronograph-1-acelszinu-valtozata/
Szia, Kata vagyok... van még egy...? https://kron Szia, Kata vagyok... van még egy...?
https://kronometer.hu/2025/08/14/itt-az-igazi-seiko-pepsi/
Igazán szép női búvár a belépő szegmensből Igazán szép női búvár a belépő szegmensből! 
https://kronometer.hu/2025/08/24/noi-buvar-svajcbol-roamer-deep-sea-200-lady/
A Tissot elhatározta, hogy beszáll a versenybe, A Tissot elhatározta, hogy beszáll a versenybe, és megpróbálja megtörni a japán gyártók napelem-egyeduralmát.
https://kronometer.hu/2025/08/12/tissot-prc-100-solar-napelem-az-uvegben/
Follow on Instagram
Kategóriák

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Legutóbbi bejegyzések
  • Rettenetes(en jó?) olcsó új G-Shock teszt + Rolex Sky-Dweller
  • Térkép a számlapon – Orient World Map 2025
  • Orient Star Keshiki – Már a télre készül a japán gyártó
  • Zöld és arany a legvékonyabb Piaget órákon
Kronometer
  • Főoldal
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Impresszum
Órákról, mindent.

Írja be a keresett szót és nyomjon Entert

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.