Kronometer
  • Főoldal
  • Újdonságok 2021
  • Hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
    • Börzék és aukciók
    • Óraipari hírek
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
Kronometer
Kronometer
  • Főoldal
  • Újdonságok 2021
  • Hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
    • Börzék és aukciók
    • Óraipari hírek
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Magazin
  • Tech

A mechanikus óraszerkezet működése – az alapok

  • 2017-09-20
  • Ligetfalvi Viktor
Total
7
Shares
7
0
0
Az alábbi cikk több, mint egy éve frissült utoljára, az olvasása során kérünk ezt vedd figyelembe! Bár az órák technikai specifikációi visszamenőleg nem változnak, és cikkeinkben a mindenkori véleményünket, valamint legjobb tudásunk szerinti ismereteinket vetjük papírra, a használtpiaci árak és trendek kifejezetten hektikus változók.

Majd’ minden cikkben elhangzanak olyan kifejezések, amik az óraszerkezet működésével kapcsolatosak, fontosak, mégsem magyaráztuk el, vagy fejtettük ki ezeket eddig. Most egy leegyszerűsített, lényegretörő írásban foglaljuk össze a mechanikus óra működését. In medias res.

A képen egy zsebóra szerkezetet látunk “kiegyenesítve”, hogy jobban értelmezhető legyen, a tengelyeket (csapok) közrefogó csapágylemezek és hidak nélkül. Ezek az órában nem így lineárisan helyezkednek el, hanem a szerkezet alapvető formájának megfelelően, kompaktabb módon.
Nézzük vázlatosan:

A mechanikus óraszerkezet működése - az alapok

 

  1.  Korona és felhúzótengely. Ahogy a koronát tekerjük, a felhúzótengely végén levő fogaskerék-áttétellel húzzuk fel a motorrugót, ami a rugóházban van (2.)
  2. Rugóház és motorrugó. A felhúzás során a motorrugót húzzuk. A felhúzott rugóból az energia távozni akar, ez az energia a rugóház, mint fogaskerék közvetítésével jut el a kerékrendszerig (3.)
  3. A kerékrendszer. Ne bonyolódjunk bele a köztes és negyedes kerekekbe, amik alapvetően áttételek, maradjunk az egyszerű példánál. A kerékrendszerben található fogaskerekek tengelyére helyezik a mutatókat.
    A másodperc-, perc-, és órakerékre, elnevezésük őszinte, az adott egységben forognak, tehát a másodperc kerék 60 másodperc alatt tesz meg egy teljes fordulatot, a perc kerék 60 perc alatt, az órakerék pedig 12 óra alatt. Ezek a számok az egymás közötti áttételekkel jönnek létre (fogaskerekek egymáshoz viszonyított mérete).
    Mivel a rugóházból fékezetlenül jön eddig az energia, ezt meg kell gátolni, vagy, szabályozni, különben pillanatok alatt lefutna a rugó, és szétverné a kerékrendszert (kezdő órások biztos találkoztak már olyannal, hogy az összerakottnak hitt órát felhúzták, nem indult, megpiszkálták, és hirtelen olyan hangot hallottak, mint a felhúzott lendkerekes kisautó, amit egyszercsak felemelnek a földről). Itt ér el a fogaskerekek áttétele a gátkerékig (4).
  4. Gátkerék, és horgonyvilla. A gátkerék a ritka fogú fűrészfogas kerék, a horgonyvilla pedig a  felső képen takarásban van, egy kétágú villa, aminek a hegyei kövek, tehát mesterséges rubinból készültek -a kopás csökkentése okán-, a villa szára pedig a billegő (5.) tengelyénél ér véget. A működési elv aránylag egyszerű: a kerékrendszeren át megérkező energia hatására a gátkerék is folyamatosan forogna. Itt pedig elindul egy oda-vissza ható kölcsönhatás. -Alábbi képen balról jobbra: gátkerék, horgonyvilla, és a billegő tengelyének része a vezetőtárcsa (a képen “9.”)-.
    A mechanikus óraszerkezet működése - az alapok
    1: Gátkerék, 2: Horgonyvillaszár, 3: Kimenő emelőkő, 4: Bemenő emelőkő, 5: Horgonyvilla, 6: Biztonsági pecek, 7: Biztonsági tárcsa, 8: Billegő tengely alsó csapja, 9: Vezetőtárcsa, 10: Vezetőkő, 11: Határpeckek // A képen a billegőt nem látjuk, csak annak tengelyét, a kép jobb szélén zöld színnel. Forrás: mvltrade.hu

     

  5. Billegő és hajszálrugó: alapvetés: a billegő a hajszálrugó hatására mozog, tehát “billeg” jobbra-balra.
    A gátkerék a rugó energiájától hatalmas sebességgel forogna, viszont a fűrészfogas megoldásnak köszönhetően megmozdítja a horgonyt. A horgonyvilla tengelye a két fog köztespontja felé található, ennek köszönhetően van lehetősége vertikálisan -jobbra és balra mozogni.
    A billegő tengelyének alján egy apró kiemelkedés, a vezetőkő az, amihez a horgony szára hozzáér, megmozdítja a billegőt, és ennek a mozdításnak a hatására a billegő hajszálrugója megfeszül, kienged, a másik irányba megfeszül, kienged, és így tovább. Ezeket hívjuk lengésnek (féllengésnek, hiszen körbefordulni nem tud a tengelyén lévő vezetőkő miatt). Ahogy leng, a vezetőkő minden lengésnél mozdítja horgony szárát, ami szintén jobbra, és balra mozdul, ezáltal a a horgonyvilla két foga felváltva “fogja meg”, gátolja a gátkereket a féktelen forgásban, ezt láthatjuk modellezve az alábbi videón:

Tehát a gátkerék – horgonyvilla – billegő hármasa, a járat, amit az angolok escapementnek neveznek, – a sztaki szótár gátlóműnek-, a zsargon pedig gátszerkezetnek, ami szabályozza a lánc elején látott motorrugó energiájának leadását. Innen levezethetjük, hogyha a rugóméret adott, akkor minél kisebb a billegő lengéseinek száma, annál lassabban jár le a rugó, tehát annál nagyobb a járástartalék. Minél nagyobb a lengések száma, annál gyorsabban jár le az adott méretű rugó.

És mi ez a lengésszám, amiről majd’ minden cikkben lehet olvasni? A billegő egy óra alatt megtett (fél)lengéseinek a száma. Az utca végén ez a szám befolyásolja azt, hogy mennyire látjuk “folyamatosnak”, sokszor szinte már “úszónak” a másodpercmutató mozgását. Sokszor nem számadatként, hanem Hertz-ben adják meg, a 2,5Hz a régebbi szerkezetek 18000-es félengésszáma, 3Hz a japán karórák legtöbbjében elterjedt 21600-as féllengésszám, 4Hz a svájciakra jellemző 28800, és így tovább.

A mechanikus óraszerkezet működése - az alapok
A Patek Philippe új fejlesztésű gátszerkezete – a klasszikus megoldás finom fejlesztése.

A másik megemlítendő tulajdonság a lengésszög. A billegő lengésének a mértékét a legegyszerűbb szögben megadni. Tehát egy frissen szervizelt óra lengésszöge 300-320 fok, az azt jelenti, hogy a billegő egy féllengés alatt közel egy teljes kört, 300-320 fokot mozdul el tengelye körül. Ahogy a kenőanyagok –a szervizelés részleteiről fontosságáról itt írtunk videóval is ábrázolva a szerkezet működését– száradnak, elfogynak az idő múlásával, ez a lengésszám csökkenhet, ezzel is jelezve, hogy az óra szerviz érett.

Hogy mitől egy másodperc egy másodperc? Az áttételezéstől és a hajszálrugótól. A kerékrendszer áttételezései alapján mutatja az óra az órát, percet, másodpercet, a hajszálrugó a szerkezet frekvenciáját, a járat -billegő, horgony, gátkerék- pedig a pontosságát szabja meg.

A mechanikus óraszerkezet működése - az alapok
Incabloc ütésbiztosítás. A billegő tengelye először egy lukas kőbe érkezik, ami pozicionálja, majd a fedőkőbe, amit az arany színű incabloc rugó szorít le. Ez a rugó enged minimális vertikális mozgást a billegő tengelyének rázkódás esetén. A kövek csapágyként funkcionálnak. – kép forrása: incabloc.ch

A hajszálrugó csapágyánál (fedőkőnél) láthatjuk a különböző verziókban készült ütésbiztosítást, és a hajszálrugó kulcsot. Az ütésbiztosítás lényege a mozgásból, rázkódásból adódó energia elnyelése, minimális függőleges mozgást engedve a billegő tengelyének, ezzel kiküszöbölve, hogy rázkódás során a billegő csapja eltörjön (csap=tengely).

A mechanikus óraszerkezet működése - az alapok
Incabloc ütésbiztosítás felülről. – Forrás: wus

 

A hajszálrugókulccsal, aminek számtalan különböző formája van, minimálisan szabályozhatjuk a hajszálrugót, így az óra pontosságát -kivételes esetekben, pl. Rolex, nem a hajszálrugókulccsal szabályozható a pontosság-. Túl nagy eltérés esetén a finomszabályzás már nem segít, napi 20-30 másodperces eltérések még korrigálhatóak, finomíthatóak.

A mechanikus óraszerkezet működése - az alapok
A kép felső részén látható a billegő, a hajszálrugó takarásban, az ütésbiztosítás, és a hajszálrugókulcs, a végén egy csavarral, amit mozdítva finomszabályozható a szerkezet pontossága.

Nagyon röviden így lehet leírni egy mechanikus zseb-, vagy karóra szerkezet működését. Azért is szerepel a cikk címében az “alapok” szó, mivel nem mélyedtünk el az automatikában, a komplikációkban és most csak az alapvető működési elvet néztük meg, nem mélyedtünk el olyan részletekben, minthogy mitől van a korona kihúzásakor több állás, hogy működik a dátum funkció, satöbbi.

Bízunk abban, hogy ezen leírásnak köszönhetően egyre érthetőbb az órák működése az olvasók számára.

 

A rengeteg tudásanyagért, és a képért köszönet az mvltrade.hu-nak.
A címlapkép a Betteridge + James Katt Photography tulajdona. 

Total
7
Shares
Share 7
Tweet 0
Pin it 0
Related Topics
  • eta
  • felhúzós
  • gátszerkezet
  • hrgony
  • kézihúzó
  • kézihúzós
  • kronométer
  • kronometer.hu
  • mechanikus
  • óra magazin
  • órás újság
  • óraszerkezet
  • sellita
  • szerkezet
Ligetfalvi Viktor

Previous Article
  • Börzék és aukciók
  • Hírek

Chronomeeting IV. – 2017.09.17. Vasárnap

  • 2017-09-12
  • Ligetfalvi Viktor
View Post
Next Article
  • Hírek
  • Újdonságok

Zenith Defy Lab – az óraszerkezet újraértelmezése

  • 2017-09-21
  • Ligetfalvi Viktor
View Post
You May Also Like
View Post
  • Krono/Vlog
  • Magazin

A megszerezhetetlen 2020-as Rolex Submariner Kermit. Felhajtás vagy..? I Őszintén: Órákról

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2021-01-16
View Post
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Különleges kronográf: Vostok Europe Lunokhod & Rol… I Őszintén: Órákról

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2021-01-07
View Post
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Óracsodás év végi különkiadás! Arnold & Son + meglepetés… I Őszintén: Órákról

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2020-12-31
View Post
  • Krono/Vlog
  • Magazin

300 ezres Seiko vs. 3 milliós Grand Seiko testközelből! I Őszintén: Órákról

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2020-12-23
View Post
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Tudor-szerű (?) Bell & Ross, óraméretezés és Tuna-hatású búvár Orient I Őszintén: Órákról

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2020-12-17
View Post
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Egyedülálló órás app és a legújabb női Seiko I Őszintén: Órákról

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2020-12-10
View Post
  • Magazin
  • Típus/történet

Búvárok az aszfalton 3. rész: Seiko SKX007J1

  • Takács Tamás
  • 2020-12-09
View Post
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Hamis Hublot Hello Kitty gyémántokkal, Roamer Day-Date & Patreon előzetes I Őszintén: Órákról

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2020-12-04
17 comments
  1. Visszajelzés: Zenith Defy Lab - az óraszerkezet újraértelmezése - Kronometer
  2. Visszajelzés: Grand Seiko SBGA211 'Snowflake' és a Spring Drive - Kronometer
  3. Visszajelzés: A női órákról... - Kronometer
  4. Visszajelzés: Breguet Type XXII 3880 - egy rendhagyó kronográf - Kronometer
  5. Visszajelzés: Seiko EstiÓra - Ismeretterjesztő est a gyártótól - Kronometer
  6. hege szerint:
    2018-01-07 - 11:40

    Tisztelt Kronometer!

    Mi akadályozza meg a mechanikus órák túlhúzását, illetve az automata óráknál a “lengősúly” miért nem tudja túlhúzni az óra rugóját? Van benne valami szabadonfutó szerkezet?

    Köszönettel!
    Attila

    Válasz
    1. Ligetfalvi Viktor szerint:
      2018-01-07 - 11:49

      Kedves Attila!

      Van egy ún. csúszókuplung, aminek az a szerepe, hogy amikor teljesen megfeszülne a főrugó a rugóházban, akkor nem megfeszül, hanem egy menetet “enged”. Mintha a tényleges maximális felhúzást 100%-ban sosem érné el, mert 99,9%-nál visszaenged 99,5%-ra -számokat csak a viszonyítás kedvéért-. Így, amikor a rotor (lengősúly) a felhúzott rugó mellett is forog, mert épp hordjuk az órát, nem tudja túlhúzni. Ez minden automata óránál így van, és néhány kézihúzós darabnál is. Viszont a kézihúzós órák nagyrésze nem ilyen. Azoknál van egy érezhető pont, ahol nem tudjuk tovább húzni, mert megfeszült. Ha erőltetjük, eltörik a rugó és az óra nem fog járni.
      Automata óráknál, ha teljesen fel vannak húzva, de mi koronával húzunk még rajtuk, lehet hallani az ütemes kattanást felhúzás közben, ahogy a rugó kiengedi azt a menetet a teljes megfeszülés előtt.

      Üdvözlettel,
      Viktor

      Válasz
      1. hege szerint:
        2018-01-07 - 13:47

        Köszönöm a választ. Ez egy egy fehér folt volt számomra…

        Üdvözlettel,
        Attila

        Válasz
        1. Ligetfalvi Viktor szerint:
          2018-01-07 - 16:12

          Szívesen, bármikor! 🙂

          Válasz
  7. Visszajelzés: Ferdinand Berthoud 1785 - A kiegyenlítő csiga, a máltai kereszt és a patinás bronz tok meséje - Kronometer
  8. Bacsó Tamás szerint:
    2019-12-09 - 21:17

    Tisztelt Kronometer!

    Szeretnék érdeklődni hogy mint jelent az “emelt hidas” kifejezés ? Most szándékozom venni egy Doxa Jumbo 38mm órát. Azt írták hogy “ritka emelthídas” .
    Előre is köszönöm a megtisztelő válaszukat.
    Tamás

    Válasz
    1. Ligetfalvi Viktor szerint:
      2019-12-11 - 20:07

      Kedves Tamás, a szerkezet sajátossága, amikor a felső csapágylemez/híd a szerkezettől eltérő, feljebbi síkon van, mint pl. ezen a képen: LINK

      Válasz
  9. horváth béla szerint:
    2020-01-10 - 17:17

    Tisztelt kronometer.Automata óránál számít,hogy felhúzás szempontjából merre forog a felhuzorotor?Előre is köszönöm a választ.

    Válasz
    1. Ligetfalvi Viktor szerint:
      2020-01-15 - 11:34

      Kedves Béla. Az a legjobb, ha mindkét irányba húz, nyilván, de vannak órák, amik csak egyik irányba húznak. Ettől még nem rosszabbak, csak kisebb a felhúzás hatásfoka. Ez mindennapi használat során nem észrevehető különbség.

      Viktor

      Válasz
  10. Sipos Sándor szerint:
    2020-05-19 - 10:48

    Kedves Viktor!
    A járástartalék kijelző hogyan működik? Nekem még nem sikerült találnom erről semmilyen információt. Ez bonyolult komplikáció?
    Előzetes köszönettel,
    Sándor

    Válasz
    1. Ligetfalvi Viktor szerint:
      2020-05-19 - 13:38

      Kedves Sándor!

      A rugóházról kapja “az információt” egy áttételen keresztül.
      Az A.Lange & Sohne egy nagyon könnyen érthető animációt csinált a működéséről: https://www.youtube.com/watch?v=1hM1aASc8qw

      Viktor

      Válasz
  11. Visszajelzés: Grand Seiko SBGA211 ‘Snowflake’ és a Spring Drive | werkmania.hu

Vélemény, hozzászólás? Kilépés a válaszból

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kategóriák

kronometer

kronometer
Apró újdonság, 20 percnyi élménybeszámoló a Apró újdonság, 20 percnyi élménybeszámoló a YouTube csatornánkon!  Link a bioban!!!

.
.
.
#porsche #911
Az új Speedmaster Moonwatchról szóló cikk elé Az új Speedmaster Moonwatchról szóló cikk elérhető a kronometer.hu-n! Link a bióban. 
.
.
.
#omega #speedmaster #moonwatch #3861
Egy különleges Arnold&Son, valamint egy nagyon r Egy különleges Arnold&Son, valamint egy nagyon ritka meglepetés, mondhatni órakuriózumok - ezekkel zárjuk a 2020-as szezont egyenesen a Porsche Centrum Budapestből, találkozunk jövőre is, link a bióban!
#oszintenorakrol #kronometer
A Base Luminor mellett érdekesebb darabok is kik A Base Luminor mellett érdekesebb darabok is kikerültek a firenzei márka gyárából, mint például ez a PAM425.
#panerai #pam00425 #radiomir 
#makeswissmadegreatagain
  #watchfam #wotd #watchesofinstagram #watchoftheday #wus #watchobsession #watch 
#kronometer #kronometerultimate #makewristshotsgreatagain
Load More... Follow on Instagram
Legutóbbi bejegyzések
  • A megszerezhetetlen 2020-as Rolex Submariner Kermit. Felhajtás vagy..? I Őszintén: Órákról
  • Különleges kronográf: Vostok Europe Lunokhod & Rol… I Őszintén: Órákról
  • Itt az új Omega Speedmaster Moonwatch
  • Óracsodás év végi különkiadás! Arnold & Son + meglepetés… I Őszintén: Órákról
Címkék
automata baselworld baselworld 2018 breitling búváróra casio Chronograph Datejust diver eta grand seiko heritage Heuer iwc japán óra karóra kronográf kronometer.hu kronométer kronovlog kvarc kézihúzós omega orient patek philippe Rolex seamaster seiko SIHH sihh 2018 speedmaster stopper svájci óra TAG Heuer tudor vintage vlog vízálló óra óraipar óra magazin óra teszt órákról őszintén őszintén órákról
Kronometer
  • Főoldal
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Impresszum
Órákról, mindent.

Input your search keywords and press Enter.

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.Elfogadom