Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
Kronometer
Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
  • Magazin
  • Típus/történet

„Mint a nagyok…” – A Steinhartról dióhéjban

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2018-02-27

Az órakedvelők egyik fele imádja, mert olyan típusokat készít jó minőségben, amik csak magasabb kategóriákban lennének elérhetőek, a másik fele viszont elítéli, mert „másol”.

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Ahhoz, hogy a másik felének igazat tudjunk adni, először is el kéne dönteni, hogy mit jelent az a kifejezés, vagy vád, hogy másol. De ne próbáljunk ilyen magasröptű gondolatmenetek felé csapongani, maradjunk a tényeknél. A Steinhart szinte teljes modellpalettája a Rolex és Tudor kollekcióira épül. Amelyik része nem, az pedig klasszikus, már-már elcsépelt dizájnokba nyúl bele, mint a világháborús pilótaóra, vagy a „Marine”, tehát tengerész típusok.

Swiss Made

A márkát 2001-ben Augsburgban alapította Günther Steinhart, a márka névadója, aki eredetileg építész. A tervezés és adminisztratív folyamatok itt történnek, Németországban, az órák összeszerelése pedig Svájcban, ennek köszönhetően láthatjuk az órákon a Swiss Made feliratot.

Fontos tudni, hogy a Swiss Made feliratnak feltételei vannak, amik teljesítése nélkül nem kerülhet fel semmilyen órára. A kritériumok a svájci szigorhoz és tradíciókhoz képest elég lazák, inkább a globalizációra szabottak. Míg a svájci Órás Szövetség (FH) folyamatosan küzd a szabályok szigorításáért, a Parlament viszont ezt ellentétesnek érzi a Svájcra is érvényes nemzetközi szabályozásokkal, így az FH által kezdeményezett szigorítások nagyon lassan jutnak előre. Elbukott próbálkozás volt az FH részéről, hogy mechanikus órák és/vagy szerkezetek esetében csak akkor lehessen használni a Swiss Made felriatot, ha az óra minimum 80%-ban Svájcban készült.

Jelenlegi, 2017 január elsejével életbe lépett szabályozás szerint az alábbiak a Swiss Made-nek nyilvánítás alapfeltételei:

  • A szerkezet értékét* tekintve minimum 60%-ban Svájcban készült
  • A szerkezet végső összeszerelése és minőségellenőrzése Svájcban történt
  • Az óra értéke legalább 60%-ban svájci eredetű, (a szerkezetre vonatkozólag is)
  • Az óra végső összeszerelése és minőségellenőrzése Svájcban történt
  • Az óra és a szerkezet fejlesztése Svájcban történt

Csupa nehezen kézzelfogható szabály. Magyarul a tok, számlap, mutatók és a szíj akár kínai is lehet, ha a szerkezet svájci, és összegszerüleg épp egy drágább werk, és a tervezés, összeszerelés Svájcban történt, máris lehet Swiss Made az óra.

Ez így ebben a formában igen szomorú. Mivel a Steinhart olyan márka, ami nem adja ki a titkait, így csak különböző nemzetközi fórumok olvasása, folyamatos követése, és elszórt ipari pletykák alapján tudunk következtetni, és mindeközben semmi biztosat nem lehet megállapítani. Azt tudjuk, hogy a cég főhadiszállása a németországi Augsburgban van, valamint azt, hogy a svájci Jura hegységben van egy összeszerelő műhely. Az is biztos, hogy Swiss Made szerkezeteket használnak: Unitas, ETA, Soprod, Sellita.

Egyedileg dekorált „prémium” werk.

A Swiss Made feliratot egyértelműen jogosan viselik, tehát az óra értékszerűleg 60%-a biztos, hogy Svájcban készül, de ennél pontosabbat nem tudunk. Külföldi fórumokon lehet(ett) olvasni arról, hogy 2005 környékén megszűnt a svájci óra-, és alkatrészgyártó Grovana és a Steinhart együttműködése, azóta a Steinhart 12 különböző beszállítóval dolgozik együtt, de hogy ezek pontosan melyek, arról nem lehet tudni szinte semmit.

Elméletileg a gyártó saját fejlesztése az ST.5

Minden a Submarinerrel indult

A Steinhart első és legfőbb küldetése elérhető árú homage-okat készíteni olyan típusokból, amik dizájnjára fenntartott szabadalom már lejárt. Az első ilyen a Rolex Submariner volt, amire létrejött az Ocean 1 széria. Ez a mai napig létező, folyamatosan fejlődő, és korszerűsített modellcsalád.

Steinhart Ocean One Black

Az eredeti típushoz képest 2 milliméterrel nagyobb, és éppen más formájú tokot terveztek, ezt pedig az elérhető-megbízható ETA 2824-2 szerkezettel párosították. Eleinte alumínium lünettabetéttel, majd ahogy fejlődött az elérhető árú technológia, már kerámiával. Egyre több változat lett elérhető, megjelentek legendás, ritka Submariner típusok Steinhart-féle változatai, így a kardmutatós 5513/5517-nek a Steinhart Ocean Vintage Military, vagy a piros feliratos Ocean One Vintage Red.

Ocean Vintage Military. Jellegzetes kardmutatókkal, és a megszokottól eltérő beosztású lünettabetéttel. Hangulatában a régi 5513/5517-es Submarinert élteti. – kép: Sniperstraps

 

Nem sokkal a Submariner után megjelent a GMT Master Steinhart-féle változata  GMT-Ocean One néven, pontosan a Rolex modelljével megegyező színkombinációkban, ETA 2893-2 GMT szerkezetet használva. Közben a „Marine” kollekció a vitorlázás, a tengeri hajóskapitány-élet hangulatát teremtette meg, a jellegzetes fehér számlappal, kékített, hosszú, karcsú mutatókkal.

Marine Chronograph

A stopperes vonalon a Tudor kronográfjainak legendás megjelenésére ment rá a Steinhart, ebben az esetben inkább kisebb, mint nagyobb sikerrel, pedig alapvetően jól kidolgozott, szép órák, mégsem terjedtek el.
Aki nem ismeri annyira a Tudor Heritage Monte Carlo kronókat, talán rá sem jönne, hogy ez is homage. A szerkezet egy megbízható, bevált ETA 7750 és tény, hogy ezzel a werkkel készültek vékonyabb órák is, a Steinhart 44 milliméteres átmérője és 16 milliméteres vastagsága nagymértékben leszűkíti a potenciális vásárlók körét.

2017-ben, amikor az órás berkekben már egyébként is tetőfokára hágott a PN Daytona-mánia, bemutatták a Paul Newman-féle [LINK] Daytonára megszólalásig hasonlító stopperes órájukat és a leírásban még csak annyit sem írtak, hogy mi ihlette.
Azt speciel egy ETA 2824-2-re épített Dubois Depraz stoppermodullal álmodták meg, ennek eredménye az 51 kő a szerkezetben, és az 5 éves példányoknál a kiemelkedően magas szervizköltség – egy modulos stopper szervizelése magasabban indul, mint ahol egy ETA 7750-é véget ér, tehát nagyjából 50-60.000 forint a minimum szervizköltség. Gyakorlatilag két werket kell szétszedni, szervizelni, összerakni, tehát az alap 2824-2-t, és rajta a stoppermodult. Ezt a darabot egyébként ~300.000 forintért árulják, ami a tudásához, minőségéhez képest jó ár, szó se róla.

Ami viszont a búvár szériához hasonlóan bejött, az a pilótaóra vonal. A választék a két klasszikus típusra épült, az úgynevezett Flieger type A, ahol csak az órákat jelölik számmal. A másik, a type B, amikor a számlap külsőbb körén vannak a percek 5-ös felosztással, egy belső körben pedig az órák. Mindkét pilóta esetében 12 óránál a jellegzetes háromszöget találjuk a két pöttyel, aminek a célja, hogy a pilóta egy gyors rápillantással meg tudja állapítani a viszonyítási pontot.

Az elmúlt pár évben egyre gyorsabb tempóban bővülnek a modellcsaládok, megjelentek a 39 milliméteres Ocean 1 modellek, sőt, bronzból és titánból készült búvárórákat is találunk a kínálatban. Kronográfok közül a már említett Paul Newman Daytonának mása és egy „Navy Officer” fantázianevű típus is megjelent. Bemutatták az Ocean 2-t és kialakítottak egy „Premium Line” irányzatot, ami valamivel prémiumabb, mint a többi modell. Ez jellemzően abban nyilvánul meg, hogy nem Sellita SW200, vagy ETA 2824-2 kerül az órába, hanem ETA 2892-a2, vagy Soprod A10, néhány esetben pedig egyedileg is módosítanak a werken.

Bronz tokos Ocean One

Összességében a Steinhartnak van pozitívuma és negatívuma egyaránt. Pozitívum, hogy olyan formákat, dizájnokat tesz elérhetővé a kisebb büdzsével gazdálkodóknak, amik egyébként drágább, korszakalkotó, vagy legendássá vált modellek jellemzője, és tízszer, vagy akár százszor többe kerülnek.
Korrekt, Swiss Made minőséget nyújt – és itt most lássuk, hogy például az egy nullával drágább Rolex négy különböző gyárban, maga készít mindent, hogy a lehető legközelebb legyen a 100%-hoz, valamint jusson eszünkbe a genfi pecsét fogalma, amit kevés régi, svájci gyártó teljesít csupán, annyira szigorú kritériumoknak kell megfelelni -, megbízható, ismert szerkezeteket tokoz, ebből a szempontból csalódásmentes .

Ikonikus Explorer 2 (ref.1655) Steinhart módra.

Másik oldalról viszont nincs önálló kreatívum, hacsak azt nem tartjuk annak, hogy miként tudja lemásolni a legendássá vált dizájnokat, pont annyira megváltoztatva (O1B tokja), hogy ne lehessen ujjal mutogatni, hogy „de hát ez egy az egyben ugyanaz”. Így is lehet mutogatni, de mindig ott lehet egy válasz, hogy „nézd csak meg a tokfülek formáját”, vagy „mi üveghátlapot adunk, nem telit”, és a többi. Nem mondom, hogy rossz az, amit a Steinhart csinál, mert nem ez az egyetlen gyártó, sőt. Mondhatjuk, hogy már vannak önálló modellek, mint az Ocean Titanium 500 Premium.

Ocean One 500 Titanium /példaként egy prémium modell/

A két tábor talán sosem fog egyetérteni. Egyrészről tényleg jó, hogy 300.000 forintért lehet egy olyan, svájci szerkezetes óránk, ami nagyon hasonlít a legendás exotic számlapos Rolex Daytonára, vagy Submariner megjelenésű búváróránk lehet ~ 130.000 forintért. Másrészről sokan nem tartják igazi óramárkának, mivel a kategóriájában (de árban valamivel feljebb) szereplő Tissot és Certina saját dizájnt „kényszerű” kitalálni, fejleszteni, rengeteg pénzt költeni arra, hogy az arculatnak megfelelő új modelleket készítsen, míg a Steinhart csak ki kell találja, melyik ikont szabja át egy új típushoz.

Persze náluk is vannak hibák, például több, mint egy évig úgy árulták webshopjukban az Aviation Automatic modellt, hogy már egészen más számlappal kínálták. Tehát a neten egy olyan órát rendeltünk meg, aminek célkereszt-szerű vonalak voltak a számlapon, de a postás már olyat hozott, aminek a számlapján ilyen vonalak nincsenek. Két ilyen esettel is találkoztam, mindkét esetben azt válaszolta levélben a cég, hogy sajnálják, nem frissítették még a neten a termék képeit (több, mint egy évig), de ha így mégsem tetszik, akkor vissza lehet nekik küldeni, és visszaadják a pénzt és elnézést kérnek.

 

Hogy ajánljuk-e a Steinhartot? Ha annyira beleszerelmesedtünk egy olyan típusba, aminek a Steinhart elérhető árú alternatíváját adja és ezt svájci minőségben szeretnénk a csuklónkon hordani, akkor igen. Ha egy márka-szinten egyedi órákat alkotó (tehát nem kizárólag homage-okat készítő) cég termékét vennénk meg, akkor nem.

Related Topics
  • bronz óra
  • búvár
  • búváróra
  • daytona
  • diver
  • eta
  • günter steinhart
  • kronográf
  • kronométer
  • kronometer.hu
  • marine
  • ocean one
  • ocean one black
  • ocean vintage military
  • pilóta óra
  • sellita
  • soprod
  • Steinhart
  • unitas
Ligetfalvi Viktor

Előző cikk
  • Baselworld
  • Baselworld 2018
  • Hírek

Bázeli gyors – Blancpain Villeret Quantième Complet GMT

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2018-02-26
Megnyitás
Következő cikk
  • Hírek
  • Újdonságok

Az igazi G-Shock már acélból is… – Casio G-Shock GMW-B5000D-1

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2018-03-02
Megnyitás
You May Also Like
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Az óraforgatók SÚLYOS TITKA :) és Viktor motoros túrája

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-11-04
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

EXPEDÍCIÓS Certina DS-X GMT óra és nézői kérdések

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-11-01
Megnyitás
  • Magazin
  • Tech

Napi 15.000 óra – Ilyen a Tissot központja!

  • Dobai Dániel
  • 2025-10-27
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Az ÓRAIPAR OSCAR GÁLÁJA (se!): GPHG 2025 jelöltek, REJTÉLYEK és játék!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-10-24
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

„Ismeretlen” OMEGA Seamaster búvár kronográf teszt + 3 különböző Orient Stretto

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-10-23
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Van-e LELKE az óráknak? + Keshiki színátmenetes Orient Star férfi-női órák

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-10-21
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

A Panerai dicsősége és bukása?!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-10-08
Megnyitás
  • Magazin
  • Vintázs

Ilyenek voltak az IWC „szexista” reklámkampányai – és így tűntek el.

  • Kiss Csaba
  • 2025-10-04

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Instagram

kronometer

Órákról, mindent.
Kövesd YouTube csatornánkon ”Őszintén: órákról” vlogunkat, vagy olvass friss híreket és teszteket a kronometer.hu oldalon!

3 új színben érkezik a G-Shock új “ujjóráj 3 új színben érkezik a G-Shock új “ujjórája” vagy gyűrűórája, a DWN-5600!
#casio #gshock #dwn5600 #dw5600 @g_shock_hungary
Angliában 80 fontos áron indít, hazánkban 40-45.000 forint körül várható.
Végre! Végre érkezett egy olyan Ayrton Senna em Végre! Végre érkezett egy olyan Ayrton Senna emléke előtt tisztelgő TAG Heuer, ami tényleg “Sennás”. Az elmúlt évtizedekben több TH is megjelent Senna kiadásban, de legyünk őszinték, a Sennát jelképező S betűn kívül semmi más nem volt bennük, ami felkeltette volna egy rajongóban a “kell” érzést. Most viszont itt van két új F1, amik a 6 órai segédszámlapban Senna sisakjának színeit hozzák vissza, sőt, a fekete titan tokos automata változat 9 órai segédszámlapján ott a nélkülözhetetlen S logó is. Két változat érkezik, a 43mm acél, acélszíjjal, kvarc szerkezettel 2.550 svájci frankról indul, a kaucsuk szijas DLC titán Cal16-tal (Sellita SW500) pedig 5.550 svájci frankról, tehát kb 1,1 és 2,4 millió forintért várhatjuk őket. #senna #tagheuer #kronometer
Micsoda újdonság a Panerainál!!4! (nem, de ettől függetlenül jól néz ki).

https://kronometer.hu/2025/10/31/panerai-luminor-gmt-ceramica-40mm-pam01460/
A színek mindennek jót tesznek! https://kronom A színek mindennek jót tesznek! 

https://kronometer.hu/2025/10/29/lila-oris-modellek-mar-itthon-is/
A Zenith tervező csapata sem malmozik egész nap, A Zenith tervező csapata sem malmozik egész nap, hanem elképesztő küönlegességeket reszelget! 

https://kronometer.hu/2025/10/26/tul-a-tourbillonon-zenith-defy-zero-g-sapphire-limited-edition/ #ZenithWatches #zenithwatch
Jártál már a Tissot központjában? Nem?! Mi ig Jártál már a Tissot központjában? Nem?! Mi igen! Tarts velünk! 

https://kronometer.hu/2025/10/27/napi-15-000-ora-ilyen-a-tissot-kozpontja/
Juan Manuel Fangiot idézi fel az Edox a limitált Juan Manuel Fangiot idézi fel az Edox a limitált Sportsman Chronograph darabbal. 

https://kronometer.hu/2025/10/22/edox-sportsman-chronograph-automatic-fangio-limited-edition/
Itt az ősz, jöhetnek az őszi színek - napokon Itt az ősz, jöhetnek az őszi színek - napokon belül bronzba borulunk.

#venezianico #arsenale #bronzo #kronometer @venezianico_official
Kiváló hangulatú, sivatagi Vostok Europe érkez Kiváló hangulatú, sivatagi Vostok Europe érkezett! 

https://kronometer.hu/2025/10/17/elrejtettek-egy-orat-a-sivatagban-vostok-europe-expedition-shara/

 #vostokeurope
Follow on Instagram
Kategóriák
Legutóbbi bejegyzések
  • Súlyos komplikáció – Zenith Defy Skyline Tourbillon Rose Gold
  • Az óraforgatók SÚLYOS TITKA :) és Viktor motoros túrája
  • Visszatér a „Reduced Speedy”?!
  • EXPEDÍCIÓS Certina DS-X GMT óra és nézői kérdések

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Kronometer
  • Főoldal
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Impresszum
Órákról, mindent.

Írja be a keresett szót és nyomjon Entert

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.