A svájci óraipart megmentő és a Swatch Groupot megalkotó Nicholas Hayek fia, a vállalatcsoport rangidős mindenhatója 29-én vasárnap jelentette be, hogy a hozzá tartozó márkák a 2019-es Baselworld-ön nem jelennek meg.
Abból a szempontból várható volt, hogy a show hossza, területe és színvonala is évről évre csökken, hiába jelzik a cégek a Baselworld-öt szervező MCH-nak, hogy azért a temérdek pénzért, amit a helyekért kifizetnek, igazán nyújthatnának többet, az elmúlt években nem történt változás, hiába csökkent a kiállítók száma ’17-ről ’18-ra a felére, 1300-ról 650-re.
A Swatch Group márkái a Swatchtól az Omegán keresztül a Breguet-ig jelentős helyet foglalnak el a rendezvényen, a show-nak és az óraiparnak egy erős jelzés lehet, ha tényleg nem jelennek meg a SG márkák 2019-ben. A Richemont alá tartozó cégek és néhány, a Baselworld-ből kiábrándult gyártó már a félig-meddig saját (Richemont) szervezésű, minden év januárjában megrendezendő SIHH-en mutatja be az újdonságokat, a rendezvény egyre csak bővül, de már-már elérte azt a határt, amin belül még a gyártók és a vendégek számára is kényelmes.
Az LVMH csoportot vezető J.C. Biver szerint a márkái egyelőre még maradnak (TAG Heuer, Hublot, Zenith), de egyetért azzal, hogy a show-nak változnia kell, fejlődnie, és/vagy árat csökkenteni. Míg az egész óraiparban a költségcsökkentés az egyik legfontosabb tényező, a márkák csoportokba szerveződése kezdi elérni az egyelőre végleges képét, és közben frank-milliókat költenek egy kiállításra. Sokan nem akarnak ennyit, vagy nem tudnak, például a H. Moser & Cie is azért a szomszédos Hyperion hotel konferenciatermében rendezkedett be, többek között a Romaine Jerome-mal együtt, mert nem tudták megfizetni a baselworld-i helypénzt.
Az is lehet, hogy Hayek ezzel a bejelentéssel akarja nyomatékosítani az MCH-ban, hogy illene tárgyalni és végre változtatni. Az SIHH-ig még öt hónap van, a Baselworld-ig hét, szóval lesz idejük tárgyalni.
Ehhez a témakörhöz érdemes ismerni, hogy miként érte el a svájci óraipar jelenlegi formáját: a háromrészes cikksorozatunk második részében írtunk ITT, az idei baselworld-i közvetítésünk pedig ezen a linken elérhető.
FRISSÍTVE
Nem kellett sokat várni, egész egy napot a Baselworld-öt szervező MCH válaszára. Egy kétoldalas sajtóközleményt adtak ki, amiben kitérnek a menedzsment nyár eleji leváltására, és arra a rengeteg újdonságra, amit a 2019-es rendezvényre terveznek. Hozzáteszik, hogy ezekről az újításokról az összes eddigi kiállítót tájékoztatták már, így a Swatch Groupot is, ezért értetlenül állnak Hayek bejelentése előtt, és nagyon sajnálják.
Érdemi fejlesztésként említik, hogy a földszinti szárny (ahol a legnépszerűbb márkák standjai vannak), újabb részeit nyitják meg, így a manufaktúrák is ide kerülnek, valamint étterme(ke)t alakítanak ki. Tegyük hozzá, ez korábban is eszükbe juthatott volna, hiszen a bejárat előtti félig étterem, félig pub jellegű egység alkalmatlan volt ennyi látogató kiszolgálására.
Hozzáteszik, hogy megkezdték a tárgyalásokat a bázeli hotelekkel, és amelyekkel meg tudnak állapodni, a Baselworld honlapján partnerként teszik közzé. Ez egyébként több, mint indokolt, mivel a rendezvény idején a szállásadók – a balatoni hangulathoz hasonlóan – egy hét alatt szeretnének egy havi profitot termelni: Nem elég, hogy a szálláshelyek több, mint 90%-a decemberben már foglalt, de arra az egy hétre négy-ötszörösére emelik az árakat. Csak példaként: egy hostel hálótermében (!) egy ágy 4 éjszakára 170.000 forint, egy háromcsillagos szállóban ugyanennyi idő 300.000 forinttól indul és 600.000-ig tart. Egy hasonlóan szélsőséges, de lényegesen drágább példa a helyi Radisson Blu hotel, ahol ilyenkor júliusban már csak junior lakosztályt tudunk foglalni a Baselworld idejére, ha szeptemberben mennénk négy éjszakát, 480.000 forint körül kell fizetni, a show ideje alatt viszont kereken 2 millió forintot. Tényleg itt az ideje változtatni.
Kíváncsian várjuk Hayek válaszát.