Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
Kronometer
Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
  • Magazin
  • Vélemény
  • Vintázs

Az óra, mint befektetés – 1. rész

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2019-06-24

Az órákat sokan csak időmérő eszköznek tekintik, de vannak, akik meg vannak őrülve a bennük rejlő mechanikai megoldásokért. Vannak, akik már ötvenezer forintért is sokallják, míg mások milliókat költenek rá. Többek csak használják, míg néhányan befektetésként tekintenek rá.

– A cikk eredeti változata a 2019. januári  Business Class Magazinban jelent meg, Ligetfalvi Viktor tollából –

A legtöbben pedig nem értik, hogyan lehet befektetésként kezelni egy órát. Pedig egyszerű. Épp úgy, mint sok más területen az életben, ha az ember okosan, ésszel választ, akkor akár még jól is járhat. Igaz, hogy például az autók esetében annyira jelentős amortizációról beszélhetünk, hogy nehéz előre meghatározni, mi lehet gyűjtői kategória, és mi nem, 10-12 évvel ezelőtt sokan azt sem hitték volna, hogy egy szép állapotú, E30 kódjelű hármas BMW egyszer újra 2-3 millió forintot ér majd, amelyet akkor nagyjából ennek ötödéért lehetett megvenni. A kereklámpás Ladákról ne is beszéljünk.

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

BMW w30 325 iX – forrás: Glen Shelly

Vagyis ahogy autófronton, úgy órafronton sem könnyű kitalálni, hogy mi az, amit 10-30-50 év múlva busás haszonnal árvereztethetünk majd el, de kezdjük az elejéről.
Gyűjtői darabbá – nevezzük így a jó befektetéseket – válhat egy óra a múltja, vagy éppen pont a jelene által, sőt a legerősebb kombináció, amikor ez a kettő együtt adja meg az óra igazi gyűjtői értékét. Ezek közül két konkrét típus éli most elképesztő és még annál is látványosabb reneszánszát, igaz, nem ugyanabban a kategóriában. Az egyik a Rolex Daytona, a másik pedig az Omega Speedmaster Moonwatch.

Svájcból az űrbe

Ne keressünk abban összefüggést, hogy alapvetően kézihúzós, stopperes órákról van szó, mindkettőt a saját történetük tette naggyá, valamint a XXI. század, az internet és a hype. Az Omega története félig a nevében van: A NASA hivatalos „űrórája”, tehát már a ’69-es holdra szálláson is Omega Speedmaster volt a szolgálati karóra, ez az első, amely az űrben járt. Ez máris predesztinálta a típus jövőjét, magától értetődő, hogy minden órakedvelő szeretne egy darabot a történelemből, és abból az érzésből, ahogy az űrbe kiléptek, ahogy megtették azokat a kis-nagy lépéseket a Holdon. Az Omega lényegi változtatás nélkül, szinte a hatvanas évekbeli modellel meggyező formában gyártja a Speedmastert, pontosan azért, hogy közel ugyanazt az érzést kaphassuk meg most is. Viszont apró változtatások szükségesek. Hol a szerkezetben, hol a számlapon, csupán apróságok. Pont olyanok, amikre egy gyűjtő ki van élezve.

Buzz Aldrin és a Speedy az űrben

A típuscsalád a hatvanas években ment át a legnagyobb változásokon. Az egyenes tokfüleket (ref. 105.002 és 105.003) leváltotta az azóta is használt, jellegzetes csavart tokfül, és megjelent a Professional felirat a számlapon (145.012), mivel ez már a NASA által is jóváhagyott típus volt.
Ez után a 145.022-vel, 1968-ban a szerkezet is megváltozott. Az összetett, elegáns és precíz megoldásokat magába foglaló cal. 321-et váltotta az egyszerűbb, könnyebben szerelhető cal. 861. Pár évvel később, a hetvenes években a számlap percosztásainál látható lépcső is eltűnt, ez volt az úgynevezett „step dial”. Itt húzhatunk egy vonalat a történetiségben. Egy igazi gyűjtő ezek valamelyikére vadászik, eredeti állapotában.

Jól kivehető a lépcsőzetes számlap – kép: bulangandsons.com

Felmerülhet a kérdés, hogy miért lehet ez annyira jó befektetés, ami egyrészről jogos. A hatvanas, hetvenes években ezek a karórák nem számítottak luxusterméknek. Találni olyan reklámot a hetvenes évek végén kialakuló kvarcválság idejéről, amikor egy – mai szemmel nézve – egyszerű Seiko drágább volt, mint az Omega holdra szállós legendája.

1977-ben egy LCD-s Seiko éppen, de többe került, mint egy Omega Speedmaster Moonwatch. És részletre is lehetett kapni.

Azóta viszont eltelt annyi idő, hogy lássuk, a régi modellek kellően régiek ahhoz, hogy ne legyen belőle minden kereskedésben tucatszámra, és a múlt egyre értékesebbé válik. Így jutottunk el mostanra oda, hogy 8–9 ezer eurótól indulnak a gyűjtői darabok. Viszont ennek van egy árnyoldala is, miszerint annyira pontos szaktudás szükséges ahhoz, hogy megállapíthassuk egy modellről, hogy annak minden fontos alkatrésze eredeti, hogy többévnyi előképzettség és tapasztalat alapján lehet csak bizonyosan állítani egy adott darabról, hogy teljes mértékben autentikus.

2018-as SpeedyTuesday kiadás, az Ultraman.

Persze a mai világában nincs hype net nélkül. Különböző online magazinok egyrészről kiváló érzékkel, másrészről a típus iránti fanatizmustól vezérelve, remek ütemben indultak el a típustörténet felkutatásában. Ennek köszönhetően, ahogy egyre több valóban érdekes részletre bukkantak, és pontosan meg tudtak határozni addig csak körberajzolt korszakokat, és az, hogy a lehető legmélyebben utánajárnak a típus szempontjából jelentős kérdéseknek, sokkal érdekesebbé tette az órát, mint amilyen addig volt.

És ez nemcsak a Speedmasterrel történt meg, hanem a másik neves stopperes karórával, a Rolex Oyster Cosmograph Daytonával is. A legenda szerint a hetvenes években nem volt túl keresett darab. A Rolex nem erőltette meg magát, egy akkor kapható, egyébként kifejezetten minőségi Valjoux 72-es szerkezetet épített a modellbe, de nem ez volt a legnépszerűbb a kollekcióban. A típus Paul Newmannek, a kor egyik híres amerikai színészének köszönheti a szerencséjét, aki az 1979-es Le Mans versenyen – a történet szerint – a saját Daytonáját viselte (a versenyből készült Le Mans című filmben egyébként Steve McQueen alakította a főszerepet).

Lapozz! A következő oldalon megismerjük, miért és hogyan lett a Daytona ekkora sztár napjainkra… és kitérünk az egyik legritkább, magyar kötődésű Patekre is.

1 2Következő oldal
Related Topics
  • bcm
  • befektetés
  • business class magazin
  • daytona
  • omega
  • óra
  • patek philippe
  • paul newman
  • speedmaster
  • svájci óra
Ligetfalvi Viktor

Előző cikk
  • Hírek
  • Újdonságok

Omega Seamaster Planet Ocean Ultra Deep Professional – 15000m

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2019-06-20
Megnyitás
Következő cikk
  • Hírek
  • Újdonságok

MB&F HM7 Aquapod

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2019-06-26
Megnyitás
You May Also Like
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Rettenetes(en jó?) olcsó új G-Shock teszt + Rolex Sky-Dweller

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-03
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Különleges betekintés a Zenith életébe – interjú a márka termékigazgatójával

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-09-01
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

60. évfordulós búvár Seiko + arany számlapos Venezianico

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-08-31
Megnyitás
  • Magazin
  • Túlóra

Zakopane és a Hotel Nosalowy Dwór – családi kikapcsolódás a Tátra lábánál

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-08-31
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

A legjobb okosóra? Mit tud a 450 ezres Garmin Fenix 8 Solar és milyen a legolcsóbb búvár Roamer?

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-08-27
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Különleges napelemes szerkezet Svájcból: Tissot PRC100 Solar

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-08-25
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Ilyen 8 Hertz egy mechanikus órában: Chopard Alpine Eagle 8HF & Citizen Zenshin 60

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-08-23
Megnyitás
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Hihetetlen Chopard óramű + Mille Miglia + Női Tissot kronók + fémszíjas Certina

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-08-20
Instagram

kronometer

Órákról, mindent.
Kövesd YouTube csatornánkon ”Őszintén: órákról” vlogunkat, vagy olvass friss híreket és teszteket a kronometer.hu oldalon!

Igen, a Seiko a Cápa film emlékére egy dedikál Igen, a Seiko a Cápa film emlékére egy dedikált "Teknős" modellt készített... nem is akármilyet! 

https://kronometer.hu/2025/08/25/50-eve-mutattak-be-a-capat-ezert-a-seiko-keszitett-egy-teknost/
#Seiko #jaws #turtle
Ha eddig azon gondolkodtál, hogy érdemes megvenn Ha eddig azon gondolkodtál, hogy érdemes megvenni 20-25%-kal olcsóbban egy ismeretlen eredetű oldalról, ami mögött külföldi cég áll, akkor itt a válasz rá: nem. 

https://kronometer.hu/2025/08/29/hivatalos-viszonteladoi-programot-indit-az-orient/
Iskolakezdés alkalmából egy H. Moser. https:// Iskolakezdés alkalmából egy H. Moser. 
https://kronometer.hu/2025/08/22/vissza-a-jovobe-h-moser-cie-x-azuki-elements-of-time/
Ha azt mondjuk, Rolex, akkor egészen biztosan nem Ha azt mondjuk, Rolex, akkor egészen biztosan nem ez a darab jut majd eszedbe. Ha nem is ezt vennéd a kollekcióból, a cikket érdemes elolvasni.

https://kronometer.hu/2025/08/19/rolex-perpetual-1908-settimo/
Alpinistből készült néhány az elmúlt évekbe Alpinistből készült néhány az elmúlt években, és valószínüleg még nincs itt a vége. Ím egy újabb.
https://kronometer.hu/2025/08/18/seiko-prospex-alpinist-night-sky-spb531/
Éppen csak egy picit kevesebb benne a porscheség Éppen csak egy picit kevesebb benne a porscheség, mint egy 911-ben, de történelmi jelentősége mégiscsak van. 
https://kronometer.hu/2025/08/13/megjelent-a-porsche-design-chronograph-1-acelszinu-valtozata/
Szia, Kata vagyok... van még egy...? https://kron Szia, Kata vagyok... van még egy...?
https://kronometer.hu/2025/08/14/itt-az-igazi-seiko-pepsi/
Igazán szép női búvár a belépő szegmensből Igazán szép női búvár a belépő szegmensből! 
https://kronometer.hu/2025/08/24/noi-buvar-svajcbol-roamer-deep-sea-200-lady/
A Tissot elhatározta, hogy beszáll a versenybe, A Tissot elhatározta, hogy beszáll a versenybe, és megpróbálja megtörni a japán gyártók napelem-egyeduralmát.
https://kronometer.hu/2025/08/12/tissot-prc-100-solar-napelem-az-uvegben/
Follow on Instagram
Kategóriák

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Legutóbbi bejegyzések
  • Új TAG Heuer a palettán! Ez a Carrera Astronomer
  • TAG Heuer TH-Carbonspring – Új anyagok az óraiparban!
  • Színek és bútorok – Zenith Defy Chronograph USM
  • Bulgari Octo Roma zöld számlappal
Kronometer
  • Főoldal
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Impresszum
Órákról, mindent.

Írja be a keresett szót és nyomjon Entert

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.