Általában jobb olyan óráról írni, ami a szélesebb órakedvelő rétegek számára az elérhető kategóriát képviseli. Olyan órákról, amik az órakészítés felsőfokát, az ékszerórákat, a művészetek ötvözését jelképezik, egészen más írni, ugyanakkor mindig különleges érzés ehhez közel kerülni, és mint tisztes óramániásban, bennem van a késztetés, hogy ne csak a látottakat, hanem az érzést is megpróbáljam átadni.

 

Előszó – Ezt a cikket a 2018-as Baselworld egyik kávészünetében kezdtem írni, az éppen fotózott friss újdonságokkal. Még a főépülettel szemben volt a sajtóépület, itt lehetett szünetmentes táphoz jutni. Értsd jól, kávé, víz, gyümölcslé, szendvics. Nagyjából a “hogyan maradj életben Bázelben” újságírói alapcsomag. Pontosan emlékszem, hogy március 25-ét írtunk, 11 órakor volt a Jaquet Droz-nál a megbeszélésem, nagyjából 30 percig tartott, rohantam, hogy időben odaérjek, és szokatlanul kellemesen tavaszi idő lévén ki is melegedtem, mire megtaláltam a JD standján a megfelelő tárgyalót. Furcsa volt, hogy ez volt egy a kevés olyan stand közül, ahol a tárgyalókban feketék voltak a falak, és gyenge volt a világítás. Ami tény, hogy igazán bensőséges hangulatot kölcsönöz, csak nagyon rossz fényképezni. Az már csak extra volt, hogy egy amerikai glamour lap női újságírójával, és egy távol-keleti férfivel egyszerre tartották nekem a prezentációt. Bizonyos szempontból, a felmerült kérdések miatt több volt a helyzet, mint komikus.
Amikor fél óra hely vadászat után, kicsivel dél után sikerült széket szereznem a tizenméteres pult mellett, ahol volt lan kábel és dugalj, nekiálltam írni. Egészen délután háromnegyed kettőig volt időm, ekkora mentem a Patektől nyugdíjba vonuló, majd saját márkát alapító Kari Voutilainennel találkozni, hogy bemutassa újdonságait. Sikerült a JD képeket kiválogatnom, és elkezdeni, amikor leült mellém egy 50 körüli újságírónő egy hetvenes évekbeli Rolex Date-tel. Először próbáltam csak oda-oda sandítani, de végül a vintage órákról való sztorizgatás és korszakok – típusok elemzése elvitte az időt. Később, néha-néha még elővettem a Jaquet Droz-t, de mindig volt olyan márka, modell, teszt, vagy hír, ami egy lépéssel kegalább emberközelibb, és fontosabbnak tűnt. Most is van, de a kezembe akadtak a képek, és úgy döntöttem, hogy ideje befejezni.

A Jaquet Droz a Harry Winston mellett a Swatch Group ékszer-óra márkája. A csoporton belül ők ketten űzik az órakészítés igazán magasiskoláját, és bőven túllépnek azon, hogy készítenek egy szép órát, jó szerkezettel. Amit ők csinálnak, az már valódi művészet.

Egy számlapnyi művészet: Jaquet Droz

Az ornitológusok tapsolva ujjonghatnának a Jaquet Droz modelljei körül, ha azt nézzük, hogy a márka elkötelezett híve a madaras komplikációknak. Korábbi modelljük a Bird Repeater egy csodálatos percütős karóra, aminek a számlapján a percütő indításakor a 3 dimenziós madarak megetetik fiókájukat. Ezen a vonalon haladva készítette el a Jaquet Droz a Parrot Repeater elnevezésű zsebórát, aminek már a doboza is sokat elmond arról, hogy egy egészen különleges alkotással van dolgunk.

 

Egy számlapnyi művészet: Jaquet Droz

Aztán meglátjuk az órát. Egyetlen egy darab készült, hogy a márka prezentálhassa összművészeti tudományát. Az ötvösmunkától elkezdve a számlap dekoráláson át a drágaköveken keresztül egészen az óraszerkezetek készítéséig minden tudományát bedobta a gyártó, és elkészült az 56 milliméter átmérőjű 18 karátos, mindkét oldalán nyitható tok, amit 0,72 karátnyi, összesen 216 darab sárga gyémánt, és 9,1 karátnyi egyéb drágakő, pontosabban 25 rubin, 113 rózsaszín zafír, 11 kék zafír, 85 sárga zafír és 746 smaragdkő díszít.

Egy számlapnyi művészet: Jaquet Droz

A számlap fehér gyöngyház, és minden dekoráció, így a vésés, gravírozás, a festés, a 3 dimenziós “makettek”, mint a papagájcsalád, és a zománcolás kézzel készült, utóbbi a grand feu eljárással. Azt nem közölte a gyártó, hogy mennyi idő volt elkészíteni egy darabot, de egészen biztos, hogy ez az egyetlen elkészült darab remekül lekötötte a készítők csapatát. Kábé két-három évre.

A szerkezet egy 69 köves saját fejlesztés, ami 18.000-es lengésszámon 48 órán keresztül jár, a zsebórához híven kézihúzós. A percütő rendszerét pedig a videó jellemzi leginkább. Amellett, hogy gyönyörűen finishelt, a hangja is szép. Mivel kizárólag egy darabot készítettek belőle, ezért ára sincs.

Grande Seconde Skelet-One

Szkelettált órákat ismerünk a Tissot-tól kezdve az Hublot-ig elég sokat, nemrég foglalkoztunk Roamerrel is például. Vannak az egyszerűbb, kevésbé díszített darabok, amik inkább az indusztriális hatásra törekednek és vannak a szépen megtervezett szerkezetek, amikről már a tervezőasztalnál tudták, hogy minden szempontból ütősnek kell lennie. Ez utóbbinak van egy felsőbb szegmense, ahova a Jaquet Droz is tartozik ezzel a modellel.

Egy számlapnyi művészet: Jaquet Droz

Az csak színes apróság, hogy a tok vörösaranyból készült a megszokott sárgaarany helyett, ennél sokkal érdekesebb maga a számlap, legalábbis a számlapok. A felső számlap pereme egy Atmosra emlékeztet, valójában egy zafír körív fehérarany lemezen, a közepe hiányzik, tehát láthatjuk a szerkezetet. A másodperc számlapja pedig ugyanabból a darabból munkált zafír. Az órákat, perceket, valamint másodperceket jelző indexek egészen elegáns finomsággal töltik ki a zafírlapok szélét.

Egy számlapnyi művészet: Jaquet Droz

A 2663SQ jeölésű automata szerkezetben két rugóház van a 68 órás járástartalékért, szilícium hajszálrugó, és 30 kövezett csapágy. A tok 41 milliméter, tehát kifejezetten viselhető méret. Egészen elképesztő részletességgel találkozunk, ha közelebbről megnézzük a szerkezetet.

Egy számlapnyi művészet: Jaquet Droz

Petite Heure Minute Smalta Clara Tiger 

A női órák piaca egyre csak tágul. Egyre fogyaszthatóbb, sőt szebb darabokat készítenek a gyártók minden szegmensben. A Jaquet Droz női órája túlteljesíti az elvárásokat. A számlap a zománcszámlapok pliqué a jour technikájával készül. Ez nagyon hasonló a cloisonné-hoz, tehát ez is a rekeszzománc egy fajtája, a cloisonnétól annyiban tér el, hogy a rekeszeknek nincs alapja, csak körvonalai – a zománc számlapon használt fajtáiról a Karácsony előtti napokban jelenik majd meg egy részletesebb írásunk.

Egy számlapnyi művészet: Jaquet Droz

A zománcszámlap számomra a kézzel festett számlapoknál éppen csak látványosabb és elképesztőbb kézműves technika. Annak köszönhetően, hogy a zománcrekesznek nincs alapja, nincs háta, így ezek áttetszőek és attól függően, hogy esik rá, vagy mögé a fény, folyamatosan más árnyalatban játszik.

Egy számlapnyi művészet: Jaquet Droz

A tok 35 milliméteres vörösarany, körben 100 darab apró gyémánt díszíti, összesen 0,89 karátnyi. Maga az óraszerkezet 1-2 óra közé eső apró számlap mögé került. Nemcsak a fehérarany számlap, szerkezet is apró, ahogy az arany rotor is. A 6150-es automata szerkezet 38 óra járástartalékkal bír, ami egy ilyen apró werktől igen szép teljesítmény. És hiába apró, nagyon szépen díszítették – cserébe mindössze 28 darab készül ebből a műalkotásból.

Egy számlapnyi művészet: Jaquet Droz

A Jaquet Droz kollekciójában napokat el lehet tölteni kizárólag a böngészéssel, érdekességek megismerésével. Érdemes ellátogatni a honlapjukra, az órakészítés művészetének egészen csodás oldalát ismerhetjük meg. Hamarosan kivesézzük a gyártó aláíró-gépét is…

Galéria: