Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
Kronometer
Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
  • Hírek
  • Óraipari hírek

Merre tovább, svájci óraipar? – Meglepő statisztikák és iparágelemzés

  • Kun László
  • 2020-03-18

A belépő és középkategória szerepének csökkenése

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

A svájci óraiparnak tartania kell attól, hogy elveszti a belépő, legolcsóbb és a középkategóriás órák piacát. Hosszabb távon ez azért probléma számukra, mert a kategóriák vezető szerepének átvétele lehetővé teszi a versenytársak számára a piacszerzést és ezen keresztül a folyamatos növekedést, erősödést. Az olyan feltörekvő versenytársak, mint az okosórák, a mikrobrandek, a divatórák éppen ezekben a kategóriákban jelentenek komoly konkurenciát.

Az erős márkák uralkodó szerepe

Mindegyik piaci szegmensben nagyon kis számú márka uralkodik: a középkategóriában a Longines, a Tissot és a Tudor, a prémium szegmensben a Rolex, az Omega, a Cartier, az IWC, a TAG Heuer és a Breitling, a legmagasabb árkategóriában pedig a Patek Philippe, az Audemars Piguet és a Richard Mille.

Ez az uralkodó szerep azt is jelenti, hogy a náluk történő eladások és a hozzájuk érkező bevételek nagy aránya miatt ők képesek a legtöbbet befektetni a marketingbe és a kommunikációba, a termékfejlesztésbe, kereskedelmi hálózataik fejlesztésébe, ami tovább fogja növelni piaci súlyukat.

A speciális, kis szegmensek, piaci rések szerepének növekedése

Az eddig bemutatott folyamatok és az új technológiák (pl. a digitalizáció) lehetőséget biztosítanak a fennmaradó kisebb piaci rések kihasználására, kis, specializált márkák létrehozására.

A legmagasabb minőségű és árú kézműves márkák rendkívül alacsony mennyiségben kivételes minőségű és különleges órákat állítanak elő, sokszor 50 darabnál is kevesebbet egy-egy típusból vagy évente. Kereskedelmi kapcsolatok, boltok helyett közvetlenül készítenek órákat a különleges igényekkel rendelkező olyan gyűjtők számára, akik igénylik a kiemelkedő minőséget és a ritkaságot. Legismertebbek közülük például a Voutilainen, az Akrivia, a De Bethune, és ide sorolhatjuk a magyar Becsei Áront is. A különleges piaci megoldásra jó példa az MB&F és megalapítója, Max Büsser, aki kézműves márkákkal együttműködve évente néhány új óra gyártását indítja el, állandó termékkínálattal pedig egyáltalán nem rendelkezik.

A közösségi finanszírozás szerepe

A digitalizáció és az internet elterjedése következtében jöhetett létre a globális közösségi finanszírozás rendszere, amelyet egyre több óramárka használ fel. Köztük olyanok is, amelyek akár évek óta működnek, csak egy-egy új típusuk gyártásának finanszírozását oldják meg ezen a módon. Bár a közösségi finanszírozás sok gyenge minőségű óra elkészítését is lehetővé teszi, de így éledt újjá több már eltűnt márka is, például az Ikepod, a Timor, és így indult sok, azóta is működő, elismert mikrobrand.

A közösségi finanszírozás néha teljesen új órapiaci megoldásokat is lehetővé tesz, mint például a Code41 esetében. A Code41 – az általános svájci gyakorlattól eltérően – a beszerzési források, az eladási folyamat teljes átláthatóságát biztosítja, nem titkolják azt sem – amit egyébként sokan mások is megtesznek, de elhallgatnak, vagy legalábbis nem ezt hangsúlyozzák – hogy Kínában gyártott alkatrészeket is használnak. A legutóbbi közösségi kampányuknál rajongóik az óra tervezési folyamatának minden lépésénél szavazhattak a megfelelő megoldásra. És bár az óra egy része Kínában készül, de a szerkezet, amely a teljes gyártási költség 87,5 százalékát jelenti, teljes egészében Svájcban. Ráadásul nem valamelyik jól ismert nagy gyártónál, például az ETA-nál, hanem a Timeless-nél. Ezzel a szerkezettel, a különleges dizájnnal és a rajongók bevonásával tették az órát érdekessé, így a kevéssé ismert márkától származó, mégis több mint 5000 dollárba kerülő óra gyorsan elfogyott és újabb limitált sorozatokat tudnak készíteni belőle.

Hasonló, de ellentétes példa az alacsony árkategóriába tartozó divatóra, a Daniel Wellington, amely az ezredforduló környékén született fiatalokat célozta meg marketing stratégiájával 2011-es indulásakor. 2018-ra elérte a 2,5 millió darabos értékesítést és a 250 millió dolláros bevételt, olyan eredményességgel, amelyet a luxusmárkák is megirigyelhetnek.

A divatmárkák is az olcsó svájci óráknak jelentenek konkurenciát. Olyan, divatos ruházati kiegészítőnek tekinthető órák tartoznak ide, mint például a Calvin Klein, Guess és a Diesel. Az ilyen óráknak nagy előnyük, hogy a ruházattal, más termékekkel egy értékesítési ponton – is – árulják őket, így nem csak az órát vásárolni tervező emberekhez jutnak el, hanem sokkal többen látják őket az offline és online boltokban.

Ahogyan a cikk elején szerepelt, az elemzés a tavalyi adatokra támaszkodott, a legkorábban Kína, majd később a világ többi részének gazdaságát nagyon súlyosan érintő járvány hatása még nem jelent meg benne.
Bár kvarcválság méretű összeomlás nem valószínű – a kvarcválságról és hatásairól itt írtunk – az éppen kibontakozó gazdasági visszaesés és a fenti, a svájci órapiac koncentrálódását jelző folyamatok miatt várható, hogy több, akár 30-60 svájci márka eltűnik az utóbbi évek szinte folyamatos kereslet növekedése miatt jócskán megnőtt piacról.

A járvány hatásai emellett várhatóan arra is kényszeríteni fogják a svájci órásokat, hogy átgondolják a kínai és hongkongi piactól való függőségüket (ez a két piac adja a teljes svájci óraexport kb. 10 százalékát) és azt is, hogy – bár nem szívesen vallják be – sok márka nagy mértékben támaszkodik a Kínában készült alkatrészekre.

 

Az írás az SJX-en megjelent átfogó cikk [LINK] és a svájci óraipari szövetség statisztikái [LINK] alapján készült.

Előző oldal 1 2
Related Topics
  • gazdaság
  • lvmh
  • omega
  • patek philippe
  • richard mille
  • Rolex
  • statisztika
  • svájci óraipar
  • Swatch group
  • tudor
Kun László

Előző cikk
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Őszintén: Órákról I Német remekmű: Glashutte Original PanoMaticInverse

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2020-03-18
Megnyitás
Következő cikk
  • Krono/Shop

* Heuer Montreal 750.503n *

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2020-03-19
Megnyitás
You May Also Like
Megnyitás
  • Hírek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

Visszatér a „Reduced Speedy”?!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-11-03
Megnyitás
  • Hírek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

Panerai Luminor GMT Ceramica 40mm PAM01460

  • Dobai Dániel
  • 2025-10-31
Megnyitás
  • Hírek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

Lila Oris modellek már itthon is!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-10-29
Megnyitás
  • Felpróbálva
  • Hírek
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

Túl a tourbillonon – Zenith Defy Zero G Sapphire Limited Edition!

  • Dobai Dániel
  • 2025-10-26
Megnyitás
  • Hírek
  • Szembejött
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

Edox Sportsman Chronograph Automatic Fangio Limited Edition!

  • Dobai Dániel
  • 2025-10-22
Megnyitás
  • Hírek
  • Szembejött
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

Elrejtettek egy órát a sivatagban – Vostok Europe Expedition Sahara!

  • Dobai Dániel
  • 2025-10-17
Megnyitás
  • Hírek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

Te is fiam Brutus?! A Louis Erard is beszáll az integrált szíjas sportórák piacára, íme a „2340”.

  • Dobai Dániel
  • 2025-10-16
Megnyitás
  • Hírek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

Girard-Perregaux Laureato Fifty!

  • Dobai Dániel
  • 2025-10-15

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Instagram

kronometer

Órákról, mindent.
Kövesd YouTube csatornánkon ”Őszintén: órákról” vlogunkat, vagy olvass friss híreket és teszteket a kronometer.hu oldalon!

Végre! Végre érkezett egy olyan Ayrton Senna em Végre! Végre érkezett egy olyan Ayrton Senna emléke előtt tisztelgő TAG Heuer, ami tényleg “Sennás”. Az elmúlt évtizedekben több TH is megjelent Senna kiadásban, de legyünk őszinték, a Sennát jelképező S betűn kívül semmi más nem volt bennük, ami felkeltette volna egy rajongóban a “kell” érzést. Most viszont itt van két új F1, amik a 6 órai segédszámlapban Senna sisakjának színeit hozzák vissza, sőt, a fekete titan tokos automata változat 9 órai segédszámlapján ott a nélkülözhetetlen S logó is. Két változat érkezik, a 43mm acél, acélszíjjal, kvarc szerkezettel 2.550 svájci frankról indul, a kaucsuk szijas DLC titán Cal16-tal (Sellita SW500) pedig 5.550 svájci frankról, tehát kb 1,1 és 2,4 millió forintért várhatjuk őket. #senna #tagheuer #kronometer
Micsoda újdonság a Panerainál!!4! (nem, de ettől függetlenül jól néz ki).

https://kronometer.hu/2025/10/31/panerai-luminor-gmt-ceramica-40mm-pam01460/
A színek mindennek jót tesznek! https://kronom A színek mindennek jót tesznek! 

https://kronometer.hu/2025/10/29/lila-oris-modellek-mar-itthon-is/
A Zenith tervező csapata sem malmozik egész nap, A Zenith tervező csapata sem malmozik egész nap, hanem elképesztő küönlegességeket reszelget! 

https://kronometer.hu/2025/10/26/tul-a-tourbillonon-zenith-defy-zero-g-sapphire-limited-edition/ #ZenithWatches #zenithwatch
Jártál már a Tissot központjában? Nem?! Mi ig Jártál már a Tissot központjában? Nem?! Mi igen! Tarts velünk! 

https://kronometer.hu/2025/10/27/napi-15-000-ora-ilyen-a-tissot-kozpontja/
Juan Manuel Fangiot idézi fel az Edox a limitált Juan Manuel Fangiot idézi fel az Edox a limitált Sportsman Chronograph darabbal. 

https://kronometer.hu/2025/10/22/edox-sportsman-chronograph-automatic-fangio-limited-edition/
Itt az ősz, jöhetnek az őszi színek - napokon Itt az ősz, jöhetnek az őszi színek - napokon belül bronzba borulunk.

#venezianico #arsenale #bronzo #kronometer @venezianico_official
Kiváló hangulatú, sivatagi Vostok Europe érkez Kiváló hangulatú, sivatagi Vostok Europe érkezett! 

https://kronometer.hu/2025/10/17/elrejtettek-egy-orat-a-sivatagban-vostok-europe-expedition-shara/

 #vostokeurope
https://kronometer.hu/2025/10/16/te-is-fiam-brutus https://kronometer.hu/2025/10/16/te-is-fiam-brutus-a-louis-erard-is-beszall-az-integralt-szijas-sportorak-piacara-ime-a-2340/

A Louis Erard sziporkázik az elmúlt néhány évben, de azt nem vártuk, hogy ők is elkészítik a maguk Royal Oakját/Nautilusát/Ingenieur-jét.... 

 #louiserard
Follow on Instagram
Kategóriák
Legutóbbi bejegyzések
  • Az óraforgatók SÚLYOS TITKA :) és Viktor motoros túrája
  • Visszatér a „Reduced Speedy”?!
  • EXPEDÍCIÓS Certina DS-X GMT óra és nézői kérdések
  • Panerai Luminor GMT Ceramica 40mm PAM01460

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Kronometer
  • Főoldal
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Impresszum
Órákról, mindent.

Írja be a keresett szót és nyomjon Entert

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.