Japánban a 60. születésnap az egyik legfontosabb, hasonló szerepe van, mint nálunk az 50. évfordulónak. A Grand Seiko idén lett 60 éves, amit különleges eseményekkel, bemutatókkal ünnepel világszerte. Budapestre a vezető designerük, Shinichiro Kubo látogatott el és tartott előadást arról, hogyan tervezi az órákat, milyen elképzelések, ötletek jelennek meg a különböző modellekben.
A Seiko Magyarország a budai Haris Parkban szervezte meg a bemutatót. A rendezvényen megnézhettük a mai Grand Seikokat, köztük a Snowflake számlapos Spring Drive szerkezetes órájukat és a 2014. évi GPHG-n, a Genfi Óraipari Nagydíjon kategória győztes automata, GMT kijelzős típust. A vintage órák közül a legfontosabbakat állították ki, köztük az első Grand Seikot 1959-ből és a tervezés szempontjából ma is legfontosabb modellt, az 1967-es 44GS-t – a kor szelleméről és egy 4520-8000 GS-ről ITT írtunk korábban. Shinichiro Kubo, a Grand Seiko fő dizájnere munkájáról, az órák megalkotásáról, a felhasznált inspirációkról, ötletekről beszélt – most nem a technikai részleteken volt a hangsúly, hanem azon, hogyan tervezik az új típusokat.
Minden Grand Seiko óra elkészítése új ötletekkel és fehér lapon rajzolással indul – Shinichiro Kubo be is mutatott néhány ilyen rajzot – ezután évekig tartó tervezési folyamat következik, beleértve a műszaki, gyártási előkészületeket, például az óra gyártásához szükséges gépek elkészítését is. A Grand Seikonál minden házon belül készül el, minden új típus egyedi kisebb-nagyobb mértékben, ezért mindig szükségesek új eljárások, gépek, technológia megoldások is.
Nagyon érdekes, hogy a Grand Seiko órák részletei miért éppen úgy néznek ki, milyen elképzelések állnak emögött. A 44GS az a modell, amelynek tervezési elveit a mai napig használják minden Grand Seikonál. A Grand Seiko design legfontosabb eleme a fény törésének kialakítása a különböző felületeken. A felületek kidolgozása, formája szükséges ahhoz, hogy minden látószögből megfelelően megmutatkozzon a fény-árnyék játék az órán. Ez a japán építészetnek, művészetnek is az egyik legfontosabb része. A polírozás, a felületkezelés ezért ilyen fontos a Grand Seikonál, ezért találták fel és alkalmazzák a kivételes minőségű Zaratsu polírozást, emiatt figyelnek annyira a számlap, az indexek és a mutatók felületeire is. A 44GS idejében a Zaratsu polír még teljes egészében kézzel készült, ma már részben géppel, a véglegesítés történik kézi munkával.
A vezető tervező leghosszabban a Snowflake számlap történetéről beszélt, amelyet elmondása szerint az a gyermekkori élménye inspirált, amikor nagyapjával sétáltak a havas hegyoldalon és látta a kemény, fagyott, szél által hullámosra fújt havat (síelők, hegymászók ezt hívják firn-nek). Az alapötlet után évek teltek el, mire sikerült a számlapokat így elkészíteni megfelelően magas, Grand Seikohoz illő minőségben. Ha közelről megnézzük a Snowflake számlapot, valóban a jeges, firnes hó mintáját láthatjuk.
Az előadások előtt és után megnézhettük, kézbe vehettük a 60. évfordulós modelleket, amelyeknek a számlapja a márka kék színében pompázik. De ez a szín sem „átlagosan” pl. festéssel alakul ki, hanem addig kerülnek egymás fölé a felületkezeléssel felvitt különböző rétegek, amíg a számlapról visszaverődő fényt ilyennek látja az emberi szem (vagyis nem egyszerűen ez a szín kerül a számlapra, hanem mi látjuk így a hosszas munka eredményeként, akármilyen furcsán hangzik). Ezért alakulhat ki a mélysége, érdekessége, különleges megjelenése.
Az órák rajongóinak nagy élmény volt belelátni abba, hogyan indul el egy óra tervezése és megvalósítása, miért tart évekig – néha évtizedekig – egy új modell piaci bevezetése, és látható volt azt a nagyon tudatos, átgondolt és minden részletre kiterjedő, a legmagasabb szintű minőségre törekvő szemlélet, hozzáállás, ami megtestesül a Grand Seiko órákban.
A Seiko fotógalériája itt lapozgatható: