A Kickstarter eddigi legsikeresebb óra-projektje a Filippo Loretihez köthető. Az első kampányukban közel 1 millió eurót, második kampányukban pedig közel 5 millió eurót kéregettek össze az internet népétől, hogy megalkossák az „elérhető árú luxus karórát”.
Ez rémesen marketing szagúnak hangzik, nem véletlenül. De mielőtt végtelenül ítélkeznénk szögezzük le, hogy jelen írásban a szerző személyes véleménye valamivel nyomatékosabban nyilvánul meg, mint más cikkekben, amikor órákról részben szubjektív véleményt alkot. Ez a „vélemény” rovat sajátossága.
Az első oldalon megismerjük a cég stratégiáját és nagyon rövid történetét, a második oldalon pedig két-két típuson keresztül nézzük meg közelebbről, mit is jelent a luxus az ő esetükben. Érdemes lapozni.
Nagyon röviden a Kickstarterről
Pár évvel ezelőtt az emlegetett internet népe rákapott a közösségi finanszírozás csodájára, aminek úttörője a kickstarter.com. A lényege ennek a támogatási formának, hogy a Kickstarter felületet biztosít gyakorlatilag bárkinek, akinek van egy vállalkozáshoz köthető ötlete, legyen az lámpabúra újságpapírból, kutyából szalonna, vagy elérhető árú luxus karóra, jelentsen a luxus ezesetben bármit is. Az ötletgazda készít egy profilt, feltölti a termékinformációkat, képeket, videót, megad egy összeghatárt, amit minimálisan el kell érjen a gyűjtés során, hogy a termék létrejöjjön és készít csomagokat: aki nagyon korán befizet egy darabra, vagy kettőre, az a későbbi ár harmadáért kapja, vagy valamivel később, a második etapban már csak féláron, vagy egyszerre vesz hatot ötöd áron, satöbbi, hogy csak hozzávetőleges példákat mondjak. A kampánynak van egy határideje, amíg a gyűjtés mehet, ha eddigre elérte az adományozott összeg a cég által megadott számot, akkor indulhat a kivitelezés. Arról, hogy hány valódi és hány kevésbé valódi projekt szedett össze hatalmas összegeket, most ne ejtsünk szót, nem ide tartozik. Természetesen akik befizettek, azok valamit kell kapjanak cserébe, így az adományozás szó nem feltétlen állja meg a helyét, nevezzük inkább előfinanszírozásnak.
Filippo Loreti: „elérhető árú luxusórák” – Mit jelent a luxus?
Jelen cikk tárgya, a Filippo Loreti elnevezésű márka, amit egy litván testvérpár talált ki és vitt Kickstarterre. A projekt nem mást ígér, mint elérhető árú luxusórát, a luxusórák árának töredékéért. Azt mondják, hogy egy luxusóra, ami 1000 euró körül kapható, annak az előállítási költsége valójában 100 euró, de a nagyker-kisker hálózat és a hatalmas profitéhség miatt kerül 1000 euróba. Még sosem bocsátkoztunk olyan cikk megírásába, ami taglalná, hogy mi a luxus és mi nem, de azt tudjuk, hogy az 1000 euró az a svájci mechanikus karórák alsó-középkategóriája. A Certina és Tissot néhány típusa, mint svájci alsó kategória, de nem az alapmodellek tartoznak ide. A luxus a mendemonda szerint a Rolexnél kezdődik, azt szokták rá mondani, hogy a belépő a luxusórák világába. Férfi órát náluk pedig most nagyjából 4850 euró alatt nem kapni (36 milliméteres Oyster Perpetual, ref.116000). De mit jelent a luxus?
Ennyire még ne szaladjunk előre, a fenti képre a vizuális igényesség jelenléte nélkül összeszedtem a Filippo Loreti első kampányának „csomagjait”, kattintásra nagyobb lesz a kép. Ígérik tehát az elérhető árú, limitált darabszámú luxusórát, amire ha nagyon korán befizetünk (múltidőben, persze, mivel 2014-es az első projekt), akkor 99 euróért megkaphatunk egy darab Filippo Loreti „luxury watch”-ot. Kihagyhatatlannak tűnik, igaz? Valójában ennél a pontnál abba is hagyhatnám ennek a cikknek az írását, mert már ennyi éppen elég volt ahhoz, hogy az Olvasónak is leessen, hogy nagy halom marketing bullshittel állunk szemben és nem is érdemes mélyebbre ásni.
De mégis érdemes foglalkozni velük, mert annyi embert meghülyítettek elvakítottak az olcsó luxussal, hogy a második kickstarteres projektre 4,8 millió eurót szedtek össze, 18550 embertől. Ez átlagosan 259 euró / fő. Az oldalról összegyűjtöttem a második projekt összegeit is, íme:
Hogy az infláció, a megnövekedett beszállítói, vagy tervezői költségek nyomták így fel az árakat nem tudom, de a legolcsóbb változat már 139 euróba került, ha nagyon igyekeztünk. Ami ennél valamivel meglepőbb, hogy 265-en fizettek 695 eurót, tehát mai árfolyamon 214.000 forintot 5 darab luxusóráért, plusz három darab olasz bőrszíjért, egy luxus (!) óradobozért és egy felgöngyölhető utazó roll-ért. Mindezt, minden csomagnál ingyenes szállítással világszerte.
Ha csak órára vetítjük le, akkor ebben a gyűjtői csomagban darabonként 42.800 forintért kaptak Filippo Loreti luxusórákat a szerencsések. Tény, hogy a második generáció már valamivel igényesebbnek hat az elsőnél, legalábbis a gyári fotókon mindenképp.
Weboldalukon hosszan részletezik, hogy a -valódi- luxusóra gyártók miért retteghetnek mostantól kezdve, hiszen ők is tudnak luxusórát készíteni, és azok árának töredékéért. A magyar és külföldi magazinok egyöntetűen tényként közlik, hogy milyen elképesztő minőséget képviselnek ezek az órák, sőt, olvasni olyat is, hogy „A siker miatt sokan a Teslához hasonlítják a litván luxusmárkát, amely egyetlen jó ötletnek köszönhetően ledönti az addigi sztereotípiákat, és megfizethető áron kínál csúcsminőséget.” -uzletresz.hu-
Egy átlagos Tesla Model S-t ~100.000 dollár körül mérnek az Államokban, nézőpont kérdése a „megfizethető ár”, mint 25,5 millió forint, csak úgy, mint FL-re a luxus.
Tehát azt állítják, hogy 100-500 dollár között luxusminőségű órákat készítenek, ezt pedig úgy tudják megvalósítani, szemben más luxusmárkákkal (pl. Rolex, JLC, Blancpain, Piaget, Patek Philippe: pár luxusmárka – a szerk.), hogy kihagyják a nagykereskedői-kiskereskedői hálózatot és a drága marketing kampányokat (sic!). Ezzel arra utalnak, hogy a luxusgyártók ezért drágák. Mivel ők nem neveznek meg egyetlen luxusmárkát sem, így nem lehet ordítva mutogatni, hogy ezt mégis mire alapozzák és itt el is jutottunk a legnagyobb fegyverhez, a megfoghatatlansághoz:
A luxus, mint értékhatár, vagy minőség egy megfoghatatlan fogalom. Senki nem tudja egészen pontosan meghatározni, hogy mi tartozik a luxushoz, így ők bátran állíthatják, hogy az ő szemszögükből luxusórákat készítenek. Kinek mit jelent a luxus? Matis és Danielius Jakutis számára -a FL megalkotói- az 1000 eurós karóra már luxus, és ők ezt überelik. Azoknak, akik ismerik az órák világát, az 1000 euró még nem luxus. És itt nem arra gondolok, hogy kinek mit enged meg a pénztárcája, hanem az óraipar -tól -ig határaira, amiben az 1000 euró az alja.
Az ablogtowatch alapítója pár hónappal ezelőtt egy nagyon hosszú cikkben összefoglalta, hogy miért drága a svájci óra. A svájci hagyományok, a helyi munkaerő, a fejlesztés – tervezés (!), amiről sokan azt gondolják, hogy „ugyan már”, pedig az európai mérnöki munka egyáltalán nem olcsó. A gyártás, ha saját manufaktúrában, gyárban történik, akkor az órák árainak tartalmaznia kell a gyár felépítésének, az alapanyag előállításának, az alkatrészek elkészítésének, az összeszerelésnek, csomagolásnak, kiszállításnak, adminisztrációnak az infrastruktúráját és költségét. Egyébként pedig a svájci levegő tisztább, a tájak szebbek, a fű zöldebb, a tehén pedig lila, ezek sem elhanyagolható szempontok. Tehát közel sem annyira fekete-fehér, mint azt a litván testvérpáros elhinti, miközben a munkatempójukat a példaképükhöz, Elon Muskhoz hasonlítják.
LAPOZZ! A második oldalon közelebbről is megnézünk két új és két használt típust, hogy pontosan értsük, mit is jelent a Filippo Loreti luxusa…