Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
Kronometer
Kronometer
  • Watches and Wonders 2025
  • Hírek
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
      • Újdonságok 2024
        • Watches and Wonders 2024
      • Újdonságok 2025
        • Watches and Wonders 2025
    • Óraipari hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Börzék és aukciók
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Túlóra
  • KRONO/SHOP
  • Hírek
  • Óraipari hírek
  • Újdonságok

Az Omega újraindítja a legendás cal. 321 gyártását

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2019-01-09

Amikor a Moonwatch-ot még nem így hívták, hanem egyszerűen Speedmasternek, a referenciaszáma pedig 105.003 és 105.012 volt, akkor még a szerkezet sem a cal. 861 volt.

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

A váltás a hatvanas években történt, nem csak a szerkezet változott, hanem a referenciaszám is. A 105.012-t először a 145.012 váltotta, ami az utolsó, cal.321-gyel szerelt Speedy volt, majd jött ’68-ban a 145.022, és egyúttal megérkezett a cal.861 is. A számoknál sokkal érdekesebb volt a váltás miértje. A 321-es szerkezet, egy masszív, oszlopkerekes szerkezet volt, szépen megtervezett, aránylag nehezen szervizelhető, legalábbis érteni kellett hozzá.

Balról jobbra: Az előd, cal. 321, középen az azt váltó, leegyszerűsített cal. 861, jobb oldalt pedig a jelenleg is használt 1861/1863. – Kép: watchbase

Alapja a 2310-es Lemania, amit a negyvenes évek legelején az Omega és a Lemania együtt fejlesztettek, ’42-ben készült el az első darab. Omegákban, pontosabban Speedmasterekben 1957 és 1968 között találkozhattunk vele. A Lemania soraiban is váltás következett, ’61-ben érkezett az egyszerűbb, már nem oszlopkerekes és 18.000 helyett 21.600-as lengésszámmal működő Lemania 1871. Ennek a változata, a 1872 lett az alapja az Omega cal. 861-nek, ami 1968 óta, apróbb reszelgetésekkel mai napig a Speedmaster széria alapja, jelenleg Omega cal. 1861, valamint a zafír hátlapos modellekben 1863 néven fut.

Zafírüveges Speedy – Kép: Omegaforums.net

Semmiképpen nem nevezhetjük a Speedmaster Moonwatch szériát modernnek, de ennek nem is volt soha ez a célja. Viszont arra, amire kitalálták, és amiért a mai napig szinte változatlan a hatvanas évek modelljeihez képest, teljes a létjogosultsága. A feladata, hogy évtizedek múltával is életben tartsa a holdraszállás óraipari jelentőségét, nagyjából változatlan formában. Gondoljunk csak bele, most 2019-ben is bemehetünk egy Omega butikba és megvehetjük a Moonwatch-ot. Cal. 1861-gyel, plexivel, szinte mint ’68-ban – lépcsős számlapra ne térjünk ki.

De ahogy a Speedmaster kultusz egyre csak terjed, a #SpeedyTuesday áramlat egyre többeket ragad magával, a publikus űrkutatás pedig inkább a gépesített feltérképezést és kutatást részesíti előnyben, semmint az emberi bolygóra szállást, így nem lehet egy jövőbe mutató Speedmaster Moonwatchot alkotni, hiszen az pusztán a fantázia szüleménye lehetne. Mit tesz hát ilyenkor egy leleményes svájci óragyár termékfejlesztési és marketing osztálya? Visszatekint a múltba, ami biztos és feltámasztja a legendás Pre-Moon Speedmaster werkjét, az összetett és szép 321-est. Arról, hogy az a Moonwatch, ami valójában a holdon volt, amit úgy neveznek, hogy Pre-Moon, valójában miért Pre, arról már ITT elmélkedtünk.

Buzz Aldrin és a Moonwatch – kép: Omega

Az Omega közleménye szerint két évig dolgozott egy fejlesztőkből, az Omega múltját kutatókból, és órásmesterekből külön erre a célra összeállított csapat azon, hogy a cal. 321-et  pontosan ugyanolyan formában készítsék el, ahogy a negyvenes években megtervezték. Elővették a régi terveket, alaposan megvizsgálták a fennmaradt szerkezeteket, és megtervezték, hogy az első megalkotáshoz képest 79 évvel később, miként fogjanak neki.

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Az Omega a bieli központba szervezte a gyártást, pontosabban az összeszerelést. Egy órán egy mester dolgozik, így még egyedibbnek, vagy inkább személyesebbnek érezhetjük az óránkban élő csavarokat, rugókat, mutatókat… A részletek, modellek hónapokon belül kiderülnek – az Omegával sem találkozunk a Baselworld-ön.

Apollo 11 45th Anniversary

Míg egyre többször arról elmélkedünk, hogy jók-e a folyamatos újrakiadások, heritage és tribute változatok, ezt is nehéz megítélni. Tény, hogy a 321-es nem volt egy rossz koncepció, ezt feltámasztani – korrigálva a werk esetleges gyerekbetegségeit – szép gondolat. Hogy ezzel az Omega az egyszerűbb utat választotta-e ahhoz, hogy újat mutasson a Moonwatch háza táján? Majd elválik.

És azt se felejtsük el, hogy a Lemania 2310 nem csak az Omegának nyújtott alapot, hanem a Patek Philippe-nek is a CH 27-70-hez.

 

 

 

Related Topics
  • 105.003
  • 105.012
  • 145.012
  • 145.022
  • 321
  • heritage
  • moonwatch
  • múltidézés
  • omega
  • pre-moon
  • speedmaster
  • svájci óra
Ligetfalvi Viktor

Előző cikk
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Őszintén: Órákról | BaselWorld & SIHH — a nagy svájci óraexpók titkai

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2019-01-08
Megnyitás
Következő cikk
  • Hírek
  • SIHH
  • SIHH 2019

Audemars Piguet Royal Oak 2019

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2019-01-13
Megnyitás
You May Also Like
Megnyitás
  • Hírek
  • Szembejött
  • Tesztek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

Tissot T-Race – az NBA mellett a MotoGP-ben is tarol

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-05-16
Megnyitás
  • Hírek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

Új szerkezet, kisebb méret – Breitling Top Time B31

  • Dobai Dániel
  • 2025-05-15
Megnyitás
  • Börzék és aukciók
  • Hírek
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Breguet, Ulysse Nardin, Corum, Platona a BÁV ART 85. Művészeti aukcióján!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-05-14
Megnyitás
  • Hírek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

Panerai Submersible Chrono Marina Militare Experience Edition PAM01699

  • Dobai Dániel
  • 2025-05-13
Megnyitás
  • Hírek
  • Óraipari hírek

A svájci óraexport 2025. márciusában – az utolsó hónap az USA vámtarifái előtt

  • Kun László
  • 2025-05-10
Megnyitás
  • Hírek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025

NBA-s Tissot Dávid Kornél aláírásával? – Tissot Supersport NBA Special Edition

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2025-05-08
Megnyitás
  • Hírek
  • Újdonságok 2025
  • Watches and Wonders 2025

Ulysse Nardin Diver (Air) – A legkönnyebb búváróra!

  • Dobai Dániel
  • 2025-05-06
Megnyitás
  • Hírek
  • Újdonságok
  • Újdonságok 2025
  • Watches and Wonders 2025

Rolex GMT-Master II 126729VTRN zöld kerámia számlappal!

  • Dobai Dániel
  • 2025-05-05

Hirdetés

-----------

Hirdetés

-----------

Kategóriák
Legutóbbi bejegyzések
  • Mindent is kibíró férfi és női órák?!
  • Tissot T-Race – az NBA mellett a MotoGP-ben is tarol
  • Új szerkezet, kisebb méret – Breitling Top Time B31
  • Breguet, Ulysse Nardin, Corum, Platona a BÁV ART 85. Művészeti aukcióján!
Kronometer
  • Főoldal
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Impresszum
Órákról, mindent.

Írja be a keresett szót és nyomjon Entert

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.ElfogadomNem