A feltörekvő hongkongi márkával, az Undone-nal már többször is foglalkoztunk, járt nálunk repülős jellegű és búváróra is, most pedig a negyvenes évek pilóta-világába csöppenhetünk az új modellpáros az Aero segítségével.
Mielőtt az órára térnénk, nézzük meg a történelmi indíttatást. Ismerünk ugye újrakiadásokat, amik régen gyártott modelleket próbálnak meg a legélethűbben, modern köntösben újraéleszteni és vannak a “history inspired” modellek, amiket magyarul úgy tudnánk legjobban megfogalmazni, hogy történelmi modellek inspirálta dizájn mentén készültek. Az Undone ezutóbbi hullámot lovagolja meg legtöbb modelljével. Az Aero típusból két modellváltozat készült, a Scientific és a Commando, hozzánk a Commando érkezett.
A dizájn, amit az Aero követ, a második világháborús időkig nyúlik vissza, egészen a Longines-ig és Charles Lindbergh pilóta, valamint valamint Phillip Weems közös történetéig nyúlik vissza. Weems-re keresve számtalan érdekességet találhatunk, mint például hogy 1920-ban birkózóként indult az olimpián, később konvoj parancsnok volt a második világháború alatt, majd az Amerikai Haditengerészeti Akadémián volt oktató és számtalan érdekes ötlete, találmánya volt. Ezért is volt szerencsés Lindbergh-gel történt találkozása, a pilóták tájékozódása és időmérése bár nem volt újkeletű probléma, de még bőven finomításra szorult. Ennek következményeképp fejlesztette ki Weems a zárható lünettát. Akkoriban a búvárlünetta sem volt egy elterjedt alkatrész, 1953 után terjedt el inkább, amikor a Blancpain Fifty-fathoms és a Rolex Submariner az egyirányba forgatható búvárlünettával bemutatásra kerültek és terjedni kezdtek.
Weems tehát még egy kétirányban forgatható, percosztással ellátott lünettát fejlesztett ki, amit egy korona rászorításával lehetett rögzíteni és itt valójában a rögzítés volt a lényeg, annak idején ez “US Patent 2008734” megjelöléssel került a szabadalmi hivatalba, 1935-ben.
Akkoriban a két legismertebb gyártó, amelyik használta ezt a megoldást – és egyben népszerűvé is tették -, a Longines és a Glycine volt.
Most, 85 évvel a szabadalom bejegyzése után az Undone elővette a mintát és modern köntösbe helyezte az Aero modellcsaládban. A Scientific egy a világos krémszínű számlapjával, kék, fecskendő formájú mutatóival egészen más stílust képvisel, mint a -szerintem- sokkal maszkulinabb Commando a letisztultabb fekete számlappal. A 40 milliméteres tok már ismerős lehet, a Basecampnél találkoztunk vele már korábban, talán hajszálnyi változás van a tokfüleken végigfutó szálhúzott felületkezelés ívében, no meg persze a lünettát záró koronának is kellett hely. A plexi pedig nem a spórolás, hanem a korhűség miatt került az Aeroba.
A 100 méteres vízállóságot menetes koronazár biztosítja, fölötte helyezték el a lünettát záró koronát, amit egészen határozottan kell rázárjunk, hogy rendesen rögzítsük a kétirányba ellenállás, tehát ricnik nélkül futó koronát. A szálcsiszolt lünetta és betét kivitelezése kifejezetten igényes, nem lehet fogást találni a kidolgozásán. Az, hogy a búváróráktól eltérően nem fekete, hanem világos, optikailag sem húzza mégösszébb a 40 millimétert.
A számlap szemcsés felületű, finoman texturált. A világító, krémszínű számok mellett, a számlap közepe felé a 12-24 óra közötti számokat is látjuk, pirossal, ehhez passzol a másodpercmutató is. Az óramutató egyszerű pálcika, a percmutató szintén, enyhén csúcsos véggel, kifejezetten hosszú, egészen a számlap széléig ér – hogy könnyen hozzáolvasható legyen a lünetta értéke.
A szerkezet ismét a Seiko 4R-nek megfelelő NH35, 21.600-as lengésszámmal, 41 órás járástartalékkal. Ezt említve találkozunk az óra leggyengébb pontjával, ami nem a szerkezet, hanem a hátlap. Ugyanis látni a szerkezetet. Technikailag semmi gond az NH35-tel, egy strapabíró, masszív “igásló” másodperc stoppal és koronáról is húzhatjuk, egyszerűen csak nem szép. Biztosan lehetne szépen dekorálni, de ezt a legtöbb gyártó kihagyja, hiszen plusz munka, plusz idő, plusz pénz, ez is rendben van, csak ezesetben ne mutogassák. Itt mutogatják, kár érte, szerencse, hogy többnyire a csuklónkon lesz az óra, és nem látjuk.
Összességében az Undone ismét hozta az elvárt kreativitást és minőséget, ráadásul nem is drágán: 354 euróért juthatunk hozzá az Aero modellekhez. Ha keverni szeretnék a két típusjegyet, mondjuk a krémszínű számlaphoz a pálcika mutatókat, ezt is megtehetjük a típus weboldalán, de ezt a típust nem érdemes variálni, úgy jó mindkettő, ahogy Hongkongban kitalálták. Amit viszont érdemes majd válogatni, az a szíj. Ami a kezünk közé került, egy kifejezetten kellemes tapintású, de sűrűn varrott szövet szíj, viszont a weboldalon elképesztő mennyiségű fazon és szín közül tudunk választani. Sajnos az üveghátlap nem opció, hanem kizárólagos.
Galéria: