Kronometer
  • Főoldal
  • Újdonságok 2021
  • Hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
    • Börzék és aukciók
    • Óraipari hírek
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
Kronometer
Kronometer
  • Főoldal
  • Újdonságok 2021
  • Hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
    • Börzék és aukciók
    • Óraipari hírek
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Magazin
  • Tech

Az órák időszakos szervizelése

  • 2017-07-29
  • Ligetfalvi Viktor
Total
0
Shares
0
0
0
Az alábbi cikk több, mint egy éve frissült utoljára, az olvasása során kérünk ezt vedd figyelembe! Bár az órák technikai specifikációi visszamenőleg nem változnak, és cikkeinkben a mindenkori véleményünket, valamint legjobb tudásunk szerinti ismereteinket vetjük papírra, a használtpiaci árak és trendek kifejezetten hektikus változók.

Rugó és rugóház

Már tudjuk, hogy melyek azok az alkatrészek, amik a legnagyobb terhelésnek vannak kitéve. Vannak olyan elemei egy órának, amik nem a nagy lengésszám, vagy fordulatszám miatt igényelnek kenést. Ilyen például a motorrugó. A motorrugó a rugóház magja köré feltekert rugó, ami az óra járásához szükséges energiát tárolja. A videón is láthattuk, hogy a rugóban tárolt energia a kerékrendszeren keresztül jut el a billegőig, ami gyakorlatilag szabályozza az energialeadást – olyan mértékben, hogy az óra pontosan járjon. A rugóházban nem ugyanolyan kenést alkalmaznak, mint a nagyobb terhelés alatt álló csapágyaknál, viszont ez a kenőanyag is idővel beszárad, ez pedig jelentősen kihat a rugó hatásfokára, így az óra járástartalékára.

 

Az órák időszakos szervizelése
Beszáradt olaj egy Rolex Datejust rugóházában – forrás: urmakergulbrandsen, instagram

 

Összegzés

Láthatjuk, hogy az óraszerkezet egy rendkívül összetett, de mégis átlátható és megérthető eszköz, aminek a folyamatos használat -vagy éppen állás- okán rendszeres karbantartásra van szüksége, különben pontatlanul, megbízhatatlanul kezd járni és kenés nélkül az alkatrészek kopása hatványozottá válik.
A szerviz során az órásmester alkotóelemeire szedi a szerkezetet, erre a célra kialakított alkatrészmosóban megtisztítja az alkatrészeket, majd összerakás közben a kellő pontokon megolajozza. Az összerakás elkészültekor pedig pontosságot mér, pontosra szabályozza az órát, megvizsgálja, cseréli a gumitömítéseket. Ilyen három sorban leírva, ennél a valóságban egy lényegesen bonyolultabb folyamat, főleg, hogy sokszor van szükség alkatrész javításra, pótlásra. Amikor egy óra szerkezetéhez már nem kaphatóak alkatrészek, akkor a repedéseket, a fogaskerekek “foghullását”, egyéb felmerülő alkatrész hibákat javítással, építéssel, alkatrész készítéssel lehet csak megoldani, ez pedig hosszas és aprólékos munka.

Az órák időszakos szervizelése
Korábban már -nem túl szakszerűen – javított fogaskerék fogainak pótlása. Balra az elkészült, szakszerűen javított darab, jobbra az eredeti állapot. – Forrás Hantos Órás Műhely

Egy óra szervizelésének a díja országtól, várostól, órától és órástól függ. Hatezer forinttól egészen a csillagos égig változhat a költség. Egy sűrűn előforduló hárommutatós svájci esetében (például ETA 2824-2) 8-30.000 forint között mozog, japánok esetében (Seiko 7s, 4r, 6r) hasonló, ETA alapú Omega werkeknél 15 – 40.000 forint között, Rolex werkek pedig 40-100.000 forintos intervallumban, hogy pár példát említsünk. De választhatunk márkaszervizt is, ahol ezeknél valamivel magasabb árakkal számolnak, példának okáért egy Rolex Datejust szervize nagyságrendileg 240.000 forint, ami tartalmazza nem csak a tisztítást és olajozást, de korona, tokcső, motorrugó, az összes tömítés, és a határértéknél nagyobb mértékben kopott alkatrészek cseréjét, tok és szíj polírt, gyári technológiát és két év nemzetközi garanciát.

Az órák időszakos szervizelése
Egy Eberhard szerkezete szerviz előtt és után – Forrás: Hantos Órás Műhely

Természetesen az árak nincsenek kőbe vésve, olcsóbban és drágábban is találhatunk mestereket. Sok esetben az óra értékét is megközelítheti egy szerviz ára,de az órákra hatványozottan igaz, hogy nem csak megvenni kell, hanem karban is kell tartani.
Tehát egy újonnan 45-60.000 forintos Orient, vagy Seiko esetében 20.000 forintot elkölteni az öt év után esedékes szervizre első gondolatra irracionális lehet. Ha jobban belegondolunk, megértjük, hogy ezeket az órákat nem öt évre tervezik és legtöbb esetben a vásárló sem öt évre tervez velük. Ezeket a velünk együtt élő szerkezeteket pedig időnként ápolni és gondozni kell ahhoz, hogy akár túl is élhessenek minket. Az időszakos szerviz elmulasztásával csak kárt okozunk az óránkban, és nem biztos, hogy ez a kár egyből jelentkezik, de -hogy megint ilyen példával éljek -, az autók esetében sem akkor cserélünk olajat, amikor már elfogyott és besült a motor, hogy cserélhessünk benne mindent, hanem amikor az előírt csereperiódushoz elértünk.

A lexikális tudás forrása többek között az mvltrade.hu/history oldal, ahol az alapoktól egészen a részletekig rengeteg információ megtalálható az óraszerkezetekről, magyar nyelven. A borítókép pedig James Katt  érdeme.

Previous page 1 2
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Related Topics
  • dátum
  • időszakos
  • javítás
  • komplikáció
  • mester
  • modul
  • óra
  • órás
  • óraszerviz
  • szerkezet
  • szerviz
Ligetfalvi Viktor

Previous Article
  • Hírek
  • Óraipari hírek

Ismét erősödik a svájci óraipar!

  • 2017-07-26
  • Kun László
View Post
Next Article
A modern kori Omega Seamaster - 3. rész
  • Magazin
  • Típus/történet

A modern kori Omega Seamaster – 3. rész

  • 2017-08-08
  • Ligetfalvi Viktor
View Post
You May Also Like
View Post
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Különleges kronográf: Vostok Europe Lunokhod & Rol… I Őszintén: Órákról

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2021-01-07
View Post
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Óracsodás év végi különkiadás! Arnold & Son + meglepetés… I Őszintén: Órákról

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2020-12-31
View Post
  • Krono/Vlog
  • Magazin

300 ezres Seiko vs. 3 milliós Grand Seiko testközelből! I Őszintén: Órákról

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2020-12-23
View Post
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Tudor-szerű (?) Bell & Ross, óraméretezés és Tuna-hatású búvár Orient I Őszintén: Órákról

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2020-12-17
View Post
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Egyedülálló órás app és a legújabb női Seiko I Őszintén: Órákról

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2020-12-10
View Post
  • Magazin
  • Típus/történet

Búvárok az aszfalton 3. rész: Seiko SKX007J1

  • Takács Tamás
  • 2020-12-09
View Post
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Hamis Hublot Hello Kitty gyémántokkal, Roamer Day-Date & Patreon előzetes I Őszintén: Órákról

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2020-12-04
View Post
  • Magazin
  • Tech

ASUS Zenbook Flip 13 UX363 – az erős középkategória

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2020-12-03
3 comments
  1. Visszajelzés: A mechanikus óraszerkezet működése - az alapok - Kronometer
  2. Visszajelzés: Az új, a használt, a vintage és az antik - Kronometer
  3. Sipi szerint:
    2018-10-23 - 23:34

    Tudom, nem mostani cikk, de sajnos a linkelt videó azóta törlődött.

    Válasz

Vélemény, hozzászólás? Kilépés a válaszból

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kategóriák

kronometer

kronometer
Apró újdonság, 20 percnyi élménybeszámoló a Apró újdonság, 20 percnyi élménybeszámoló a YouTube csatornánkon!  Link a bioban!!!

.
.
.
#porsche #911
Az új Speedmaster Moonwatchról szóló cikk elé Az új Speedmaster Moonwatchról szóló cikk elérhető a kronometer.hu-n! Link a bióban. 
.
.
.
#omega #speedmaster #moonwatch #3861
Egy különleges Arnold&Son, valamint egy nagyon r Egy különleges Arnold&Son, valamint egy nagyon ritka meglepetés, mondhatni órakuriózumok - ezekkel zárjuk a 2020-as szezont egyenesen a Porsche Centrum Budapestből, találkozunk jövőre is, link a bióban!
#oszintenorakrol #kronometer
A Base Luminor mellett érdekesebb darabok is kik A Base Luminor mellett érdekesebb darabok is kikerültek a firenzei márka gyárából, mint például ez a PAM425.
#panerai #pam00425 #radiomir 
#makeswissmadegreatagain
  #watchfam #wotd #watchesofinstagram #watchoftheday #wus #watchobsession #watch 
#kronometer #kronometerultimate #makewristshotsgreatagain
Load More... Follow on Instagram
Legutóbbi bejegyzések
  • Különleges kronográf: Vostok Europe Lunokhod & Rol… I Őszintén: Órákról
  • Itt az új Omega Speedmaster Moonwatch
  • Óracsodás év végi különkiadás! Arnold & Son + meglepetés… I Őszintén: Órákról
  • Elő-jubileumi Jaeger-LeCoultre Reverso Tribute Duoface
Címkék
automata baselworld baselworld 2018 breitling búváróra casio Chronograph Datejust diver eta grand seiko heritage Heuer iwc japán óra karóra kronográf kronometer.hu kronométer kronovlog kvarc kézihúzós omega orient patek philippe Rolex seamaster seiko SIHH sihh 2018 speedmaster stopper svájci óra TAG Heuer tudor vintage vlog vízálló óra óraipar óra magazin óra teszt órákról őszintén őszintén órákról
Kronometer
  • Főoldal
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Impresszum
Órákról, mindent.

Input your search keywords and press Enter.

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.Elfogadom