Kronometer
  • Főoldal
  • Újdonságok 2022
  • Hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
    • Börzék és aukciók
    • Óraipari hírek
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Krono/Shop
Kronometer
Kronometer
  • Főoldal
  • Újdonságok 2022
  • Hírek
    • Baselworld
      • Baselworld 2019
      • Baselworld 2018
      • Baselworld 2017
    • SIHH
      • SIHH 2019
      • SIHH 2018
    • Újdonságok
      • Újdonságok 2020
      • Újdonságok 2021
      • Újdonságok 2022
      • Újdonságok 2023
    • Börzék és aukciók
    • Óraipari hírek
  • Tesztek
    • Szembejött
    • Tartósteszt
  • Magazin
    • Akkor és most
    • Tech
    • Típus/történet
    • Vintázs
    • Vélemény
    • Krono/Vlog
  • Krono/Shop
  • Magazin
  • Vélemény

Miért drága – vagy nem drága – a svájci óra?

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2018-08-17
Az alábbi cikk több, mint egy éve frissült utoljára, az olvasása során kérünk ezt vedd figyelembe! Bár az órák technikai specifikációi visszamenőleg nem változnak, és cikkeinkben a mindenkori véleményünket, valamint legjobb tudásunk szerinti ismereteinket vetjük papírra, a használtpiaci árak és trendek kifejezetten hektikus változók.

Sokszor hangzik el, hogy belépő szint, vagy középkategória bizonyos cikkekben, sokszor mondjuk valamire, hogy nem drága, miközben több, mint egymillió forintba kerül és van, hogy egy kétszázezer alatti órára mondjuk, hogy drága. A svájci óra alapvetően nem olcsó mulatság és ezért rengetegen luxuscikknek tartják. Ezt a gondolatmenetet viszont érdemes megvizsgálni több oldalról is.

A legfontosabb, alapvető tény, hogy az órák árait, legyen az svájci, japán, német, vagy amerikai nem a magyar/osztrák/belga/indonéz fizetésekhez mérjük, és nem is egyedileg a saját pénztárcánkhoz, hanem kizárólag egymáshoz. Tehát egy TAG Heuer olcsó-e egy IWC-hez képest, vagy egy hetvenes évek beli Citizen automata kronográf 70.000 forinért bakfitty-e, egy korban vele megegyező svájcival szemben. Amikor kiejtjük azt, hogy drága, akkor elképesztő mélységekbe merülhetnénk a társadalom elemzése kapcsán, de ez egyáltalán nem erről szól. Hanem arról, hogy ezek az órák egymáshoz képest, vagy egy adott szegmensben, kategóriában olcsóbbnak számítanak-e a funkciókban, anyaghasználatban, technológia megoldásokban hozzájuk hasonló darabokhoz képest.

A kérdés, hogy egy óra drága-e, valójában nem arról szól, hogy melyikünknek van, vagy nincs pénze megvenni, hanem arról, hogy egymáshoz képest, vagy egy adott szegmensben, kategóriában olcsóbbnak számítanak-e a funkciókban, anyaghasználatban, technológia megoldásokban hozzájuk hasonló darabokhoz képest.

Miért drága - vagy nem drága - a svájci óra?
Hetvenes évekből származó automata Citizen, flyback funkcióval.

És ezért mondhatjuk egy kerámiás Rolex Daytonára 12.000 euróért, hogy olcsó, mivel újonnan több éves várólista van rá, másodkézből pedig 15-16.000 euróról indulnak, és ugyanígy mondhatjuk, hogy egy Citizen NY0040 drága 90.000 forintért, hiszen újonnan is olcsóbb, és beszerezhető. És számtalan ilyen példát említhetnénk, kedvencem a Sellita alapokra épülő cal. 35111-et használó IWC, amit még használt árán is drágának érzek, mondjuk egy Tudor North Flaggel szemben, de ezek persze szubjektív meglátások.

Miért drága - vagy nem drága - a svájci óra?
Módosított Sellita SW300-zal szerelt IWC Portofino. Ezért az árért nyugodtan várhatnánk többet.

Apróság még, hogy a svájci órákat nem Magyarországon gyártják és ahogy nem elsősorban a magyar órakedvelők a célközönség, úgy az árszabást sem hazánkat figyelembe véve alakították ki. Ezzel szemben nyugaton, vagy a világ számos más pontján nem számítanak olyan kiemelkedően drágának, mint itthon. Hogy ki, hol, milyen munkakörben, mennyi idő alatt tud megvenni mondjuk egy Rolex Submarinert, vagy egy Omega Seamastert, nem mélyednék el benne, mindenki talál(hat) számos példát köreiben.

A másik összetevő pedig a készítés módja és az, hogy miből áll össze egy óra ára. Tény, hogy nem csak az alkatrészeket és az összeszerelést kell megfizetni. Számtalan más mindenből adódik össze a többszázezres, vagy többmilliós ár. Ha a kilencvenes és kétezres évek elsősorban tokozócégeit nézzük, mint amilyen akár a TAG Heuer, akár a Breitling volt, csak hogy két nevesebb példát említsek, a dizájnt maguknak kellett kitalálni és az összeszerelést is maguk végzik. Tegyük fel, hogy mindent külső beszállító gyárt, ezesetben kell egy összeszerelő üzem sok, szakképzett órással. Kell nekik egy épület, aminek muszáj korszerűnek és jól felszereltnek lenni. Ki kell fizetni a beszállítókat, akik az órák összetevőit készítik a szíjtól, a koronán keresztül a számlapon át a mutatókig.

Kell könyvelés, humánerőforrás, és minden más, ami bármelyik vállalatnál, kell egy marketing csapat, hiszen csak úgy tudhatnak az emberek az újdonságokról, ha azokat aktívan támogatják reklámkampányokkal. Fizetni kell a “véleményvezéreket”, divatosabb szóval élve influencereket, akik lehetnek színészek, sportolók – mindezt azért, hogy a vásárlók számára vonzóbb legyen a márka. Ne feledkezzünk meg azokról, akik az órákat tervezik, a dizájn szinte minden esetben házon belül készül, azt sem 1-2 ember készíti. Az összeszerelő üzemet már említettem, de vegyük egy épületbe a többi ággal, és gondoljuk azt, hogy ez egyetlen épületkomplexumon belül történik. És ez még “csak” egy tokozó cég, ezek a felsorolt költségek, és ki tudja még mennyi minden bele kell épüljön egy óra árába. Ennek egy 150.000 forintos Tissot LeLocle esetében is bele kell férjen a mai napig.

Miért drága - vagy nem drága - a svájci óra?
Ayrton Senna kedvence volt ez a TAG Heuer – kép: calibre11

Ha a felső-közép-, és luxuskategória felé evezünk, olyan óragyártók felé, akik maguk tervezik, készítik az összetevők többségét, akkor az előbbi költségekhez jó pár tételt hozzá kell adjunk. A szerkezetek fejlesztése, tervezése, ahhoz szükséges szerszámok (!) és alkatrészek gyártása, kézzel dekorált és finomított alkatrészek készítése, számlapfestés, dekorálás, gilosálás, zománcolt számlapok készítése, a tokok megmunkálása, és kézzel történő finiselése, ékszerészek, ötvösök alkalmazása, külön gyárépület, vagy legalább szárny a külön folyamatokra. És minél részletgazdagabb és minél inkább kézzel készül egy óra, annál lassabban, hiszen egy pont felett már nem illik hibázni. Erről képekben többet elmond a Jaeger-LeCoultre gyárlátogatásról szóló cikk ITT.

Miért drága - vagy nem drága - a svájci óra?
Kézzel festett Reverso hátlap, ezt már nyugodtan nevezhetjük művészetnek.

Napjainkra az óraipar eljutott arra a pontra, hogy a már-már végletekig reszelt, finomított, fejlesztett svájci horgony-gátszerkezetes werkeket alkatrész és anyaghasználat szintjén gondolja újra. Elterjedőben van például a szilícium (angolul silicon, de ez nem egyenlő azzal a szilikonnal), amiből hajszálrugót készítenek többek között, új anyagokkal kísérleteznek az óratokok terén, lásd Zentih és Hublot. És pontosan ezeknek a folyamatoknak tesz nagyon jót az, hogy a márkák nem egyedül és önállóan fejlesztenek, hanem befektetői csoportok tulajdonában, konszernekbe tömörülve – erről írtunk már a svájci óraipar történetének második és harmadik részében.

Miért drága - vagy nem drága - a svájci óra?
Aeronithból készült Defy Lab

Ezen új anyagok felhasználására az elején nincs recept: tervezni, tesztelni, fejleszteni kell évekig, mire megtalálják -az egyelőre – optimális felhasználási módot. Ehhez pedig szakemberek tucatjait kell foglalkoztatni, megfelelő, modern infrastruktúrát biztosítani, azt takarítani, karbantartani és folyton fejleszteni. Tehetik ezt saját tudós csapattal, vagy tehetik egyetemekkel közreműködve (lsd. Hublot), ami szintén vagyonokba kerül, hiszen a gyártó finanszírozza a kutatást, a gépeket és az elkészítést. A mérnök, az órás és a tudós itthon sem olcsó munkaerő, nem még Svájcban.

Miért drága - vagy nem drága - a svájci óra?
Hublot Magic Gold készülőben – kép: abtw

A konszernek saját márkáiknak központosítva tudnak fejleszteni és gyártani bizonyos elemeket, ezzel is csökkentve a költségeket. Ezt láthatjuk az említett LVMH csoporton kívül a Richemontnál és a Swatch Groupnál is. Így kerül napjainkban is számtalan gyártó órájába például ETA szerkezet a SG-on belül és így tudnak egy új szerkezetet kétféleképp felhasználni, mint például a Rolex és a Tudor.

Miért drága - vagy nem drága - a svájci óra?
A Rolex és a Tudor új werkjei egymás mellett.

És ne gondoljuk azt, hogy csak a luxusgyártók fejlesztenek. Az alsóbb kategóriákba is ugyanúgy hajtanak, csak más irányba, például szilícium helyett a műanyaggal próbálkoznak, ilyen az ETA új hárommutatós és stopperes szerkezete, amik a 2824-2-t és a 7750-est hivatottak váltani, ezek a c07.111 – másnéven Powermatic80 – és a c01.211. Az eredmény egyértelmű az új stopperes szerkezettel szerelt Certinákat például közel féláron lehet újonnan kapni a korábbi, 7750-nel szerelt darabokhoz képest, ez több, mint szembetűnő.

Miért drága - vagy nem drága - a svájci óra?
Műanyag gátkerék és horgonyvilla az új fejlesztésű ETA szerkezetben.

Mindezek mellett nem szabad megfeledkeznünk a Glashütte Originalról, vagy a Grand Seiko-ról. Előbbi esetében a német, utóbbi esetében a kiemelkedő japán precizitás és kézimunka az, ami indokolja az árat. Viszont megéri ennyit fáradni: a kézzel hibátlanra polírozott indexek, mutatók, a Zaratsu polírozás mind-mind a kézművesség terméke, ezt viszont meg kell fizetni.

Miért drága - vagy nem drága - a svájci óra?
Kézzel készült. – Kép: David Bredan

Egy mondatban nehéz összefoglalni, hogy miért drága, vagy éppen nem drága a svájci (a német és a japán) óra, de jusson eszünkbe, hogy nem csak az alkatrész gyártást és összeszerelést kell megfizessük, hanem a takarítótól a karbantartón át a könyvelőkön keresztül a marketing osztályt beleértve mindenkit és természetesen azokat az órásmestereket, mérnököket, tudósokat, akik az alkatrészgyártást előkészítik és felügyelik. Hát, ezért nem feltétlen drága a svájci óra.

 

Related Topics
  • grand seiko
  • iwc
  • kronométer
  • kronometer.hu
  • omega
  • óra magazin
  • Rolex
  • svájci óra
  • tudor
Ligetfalvi Viktor

Previous Article
  • Szembejött
  • Tesztek

Breitling Chronomat A13352 – a kora-kétezres évek nagybetűs Breitlingje

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2018-08-12
View Post
Next Article
  • Hírek
  • Újdonságok

Nomos Tangente limitált széria a Bauhaus évfordulójára

  • Kun László
  • 2018-08-24
View Post
You May Also Like
View Post
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Megérkezett az Oris !! Pro Pilot X 5 & 10 napos szerkezet bemutató!

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2023-03-26
View Post
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Hublot F1 avagy vége a nagy luxusórák divatjának? + Friss Edox Delfin Mecano

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2023-03-24
View Post
  • Krono/Vlog
  • Magazin

“Hulladék” Maurice Lacroix óra és különleges Vostok Europe | Őszintén: Órákról

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2023-03-20
View Post
  • Krono/Vlog
  • Magazin

A NATO szíjak titka & Seiko a gleccserből I Őszintén: órákról

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2023-03-18
View Post
  • Magazin
  • Vélemény

Robin Hood-ból harács II Hogyan szállt be a Rolex a használtóra-piacba – 2. rész

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2023-03-15
View Post
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Érintőképernyős Casio és új Orient Star zászlóshajó I Őszintén: órákról

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2023-02-20
View Post
  • Magazin
  • Óraipari hírek
  • Vélemény

A Rolex lehet a másodpiac Robin Hood-ja? II Hogyan szállt be a Rolex a használtóra-piacba – 1. rész

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2023-02-18
View Post
  • Krono/Vlog
  • Magazin

Ezért szeretjük az órákat I Őszintén: órákról

  • Ligetfalvi Viktor
  • 2023-02-17
Kategóriák

kronometer

kronometer
Különlegesség érkezik a fedélzetre, a felszá Különlegesség érkezik a fedélzetre, a felszállást megkezdjük, kérjük kapcsolják be az öveiket.
Meglátva ezt az órát új perselyt nyitottunk. 
.
.
.
#10dayspowerreserve #skeleton #swissmade #titanium #oris #propilotx #propilotxcalibre115 #calibre115
Hatalmas az öröm, amikor még pénteken megjön Hatalmas az öröm, amikor még pénteken megjön a csomag… 🤩
.
.
.
#kronometer #gshock
Lehullott a lepel az új MoonSwatchról, összefog Lehullott a lepel az új MoonSwatchról, összefoglaló cikkünk már olvasható a kronometer.hu-n.
.
.
#kronometer #kronometerhu #karora #moonswatch #moonshinegold
Új MoonSwatch szín érkezik? 😱🤯• @swatch Új MoonSwatch szín érkezik? 😱🤯• @swatch Mission to Moonshine Gold
March 7
🌒 Paradeplatz, Zurich, Switzerland
🌓 Tokyo Stock Exchange, Tokyo, Japan 
🌔 Piazza Affari, Milan, Italy
🌕 The Royal Exchange, London, UK
#MoonSwatch
#Swatch #OMEGAxSwatch
Load More... Follow on Instagram
Legutóbbi bejegyzések
  • Megérkezett az Oris !! Pro Pilot X 5 & 10 napos szerkezet bemutató!
  • Singer Reimagined x The Limited Edition Flytrack ‘On The Road’
  • Nivada Grenchen Chronoking Aviator Sea Diver Meca-Quartz Limited Edition
  • Hublot F1 avagy vége a nagy luxusórák divatjának? + Friss Edox Delfin Mecano
Címkék
automata baselworld breitling búváróra casio Chronograph diver edox eta GMT grand seiko heritage hublot iwc jaeger lecoultre japán óra jlc karóra kronográf kronometer.hu kronométer kvarc kézihúzós omega orient patek philippe Rolex seamaster seiko SIHH speedmaster stopper svájci óra TAG Heuer tudor vintage vlog zenith óra óraipar óra magazin óra teszt órákról őszintén őszintén órákról
Kronometer
  • Főoldal
  • Hírek
  • Tesztek
  • Magazin
  • Impresszum
Órákról, mindent.

Input your search keywords and press Enter.

Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.ElfogadomNem