A Speedmaster Mark széria története 1969-ig nyúlik vissza, amikor bemutatták a Speedmaster Mark II-t.

A Mark I-nek tekinthetjük a klasszikus Speedmaster Moonwatch-ot, a 145.022 referenciaszámmal, korábban ITT már kiveséztük. A Mark II már a sokáig folytatott ún. párnatokot kapta, még kézihúzós cal.861 szerkezettel – amivel a Moonwatchokat is szerelték.

Teljesen új volt a nyújtott párnatok: Mark III

A Mark III 1971-ben került a palettára, a tokja örökre jellegzetessé vált, az addigi párnatoknál nyújtottabb lett, és ezt már automata szerkezettel szerelték, ez volt a cal.1040, ami a Lemania 1340-en alapult. Aztán jött 1973-ban a Mark IV, ami visszakapta a Mark II lecsapott párnatokját. 1974-75 körül pedig be is mutatták a Mark 4.5-öt.

 

Ennek egyik különlegessége az volt, hogy nem jelölték a számlapon, hogy “Mark”, valamint, hogy hivatalosan nem 4.5 néven futott. A változás inkább a referenciaszámban és az összeállításban mutatkozott meg. Tehát míg a Mark IV elméletileg 1973-tól készült, és 1984-ben jelent meg a Mark V, addig időközben – pontosabban ’75 körül volt egy frissítés, és a referenciaszám 176.009-ről 176.012-re változott, és ez lett a Mark 4.5

Az előd, a Mark IV

‘Mark’ jelzés nélkül, újabb, az ún. cal.1045-ös szerkezettel szerelve – aminek alapja a Lemania 5100 volt. 28.800-as lengésszám, 24 órás segédszámlap és nap-dátum jellemezte a szerkezetet. Érdekesség, hogy mivel a segédszámlapokat elfoglalta 6 óránál a stopper óragyűjtője, 9 óránál a folyamatos másodperc, 12 óránál pedig a 24 órás kijelzés, így a percgyűjtést máshogy kellett megoldani.

Szerencsére van hely az üveg és a számlap között mutatóknak bőven, így négy mutató került egyetlen tengelyre – ami mondjuk egy GMT funkciós óra esetében teljesen megszokott, stoppereknél már ritkábban látjuk. Tehát az óra, a perc és a stopper másodperc mutatója került a központi tengelyre, valamint a stopper óragyűjtője – a másodpercmutató alatt kettővel, a hegyénél egy repülőgép szárnyaira emlékeztető formával.

A krono/shopba érkezett darab a széria utolsó éveiből, 1984-86 közötti időszakból érkezett, vagyis 1984 az általános dátumrendszer szerint, és 1986 a Speedmaster rendszer szerint. Speedmastereknél nehezebb megállapítani a pontos dátumot, mivel többféle adatbázis áll rendelkezésre – pontosabban kettő – az egyik egy átfogó táblázat, amiben az összes Omega modellre vonatkozó dátumot látjuk szériaszám alapján, a másik pedig külön Speedmasterekre vonatkozik. Mindeközben ismerve a modellcsaládot, ’84-től már a Mark V készült, átfedésben a kifutó mark 4.5-tel, tehát a megmaradt tokot, számlapot, mutatókat felhasználva készítettek még Mark 4.5-öt, és 1986-ban fejezték be teljesen a gyártását (lsd. watchbase)

A tok az elmúlt évek alatt valószínűleg felújításra került, de egészen biztos, hogy szakszerű kezek foglalkoztak vele, mivel minden egyenes és minden él megfelel a gyári vonalaknak.
Érdekes a moduláris kialakítás, ami – hasonlóan a jelenkori okos TAG Heuer Connectedhez itt is – azt jelenti, hogy magát az órát a gombokkal, ki lehet nyomni a párnatokból, és egy különálló stopperes órát kapunk, a nagy tok és szíj nélkül. Egészen elképesztő megoldás, de például, ha valakinek az lenne a perverziója, hogy egy youngtimer, vagy oldtimer autó műszerfalába egy igazi Omega stoppert applikáljon, máris itt a lehetőség.

A méretéről több különböző infó kering a neten, tolómérővel mérve 3-9 óra között 42 milliméter, tokfültől tokfülig pedig kereken 50 milliméter. A számlapon csak nagyítóval keresve találjuk meg az elmúlt 33 év sérelmeit, minimális hibákat fedezhetünk csak fel a segédszámlapokon belül – ami egy képen látszik, a valóságban nagyon sokszor nem, ez pedig igen csalóka lehet vica-versa. A stopper kiválóan működik, pontosan indul és pontosan nulláz, a stopper és az óra egyaránt pontos – COSC szabványon belül jár. Érdekes részlet a számlap és az üveg között a külső tachyméter skála alatti perem.

A hangulata pedig olyan Speedmasteres. Annyi különbséggel, hogy ez nem a megszokott holdraszállós, hanem egész más. Ezt pedig mi találhatjuk ki, hogy holdraszállás, autó-, vagy más sportverseny, de mindenképpen egyedi miliőt teremt, amikor ránézünk.

Irányár: elkelt
kronoshop@kronometer.hu

Típus: Omega Speedamster Mark 4.5
Referenciaszám: 176.012
Gyártási év: 1986
Tok: 42mm, moduláris
Vízállóság: nem vízálló
Szíj: 1162/172
Számlap: matt fekete, minimális patinával
Szerkezet: cal.1045 – napi járáseltérés COSC szabványon belül, járástartalék 48 óra
Szerkezeti garancia: 3 hónap
Kronometer.hu fadobozban
Galéria: